וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 70% מהציבור בעד נישואין אזרחיים

כתב וואלה! חדשות

1.8.2004 / 12:30

הפורום למען בחירה חופשית בנישואין בדק את עמדות הציבור בנוגע ל"ברית הזוגיות". 40% מהציבור מעדיפים להינשא בטקס שאינו דתי-אורתודוכסי

בעקבות הדיון שנערך בימים האחרונים בנושא "ברית הזוגיות", והתפטרותו של ח"כ רוני בר-און מראשות הוועדה שעסקה במציאת חלופה שתאפשר להנהיג נישואין אזרחיים בישראל, חושף היום "הפורום למען בחירה חופשית בנישואין" סקר על עמדות הציבור כלפי נישואין אזרחיים. מטרת הסקר היתה לבדוק את עמדות הציבור כלפי חלופות שונות לנישואין שיוכרו בארץ, בנוסף לנישואין דתיים אורתודוכסיים.

מממצאי הסקר עולה כי 59% מהציבור תומכים בהכרה גם של נישואין דתיים שנערכים בישראל על ידי רב קונסרבטיבי או רפורמי, לעומת 40% הסבורים שיש לשמר את המצב הקיים. 70% מהנשאלים בסקר הביעו תמיכה בהכרה בארץ גם בנישואין אזרחיים. 23% מתוכם תומכים באפשרות זו רק למי שלא יכול להינשא בטקס אורתודוכסי, והיתר גורסים שיש לאפשר זאת למי שרוצה בכך.

76% מהחילוניים שהשיבו על שאלות הסקר תומכים במתן האפשרות להינשא בטקס אזרחי לכל אחד, זאת לעומת 13% תמיכה בקרב הדתיים-חרדים. אחוז התומכים בנישואין אזרחיים לכל אחד, גבוה יותר בקרב העולים מאשר בקרב הוותיקים (95% לעומת 64% בהתאם).

עוד עולה מהסקר, כי במצב בו כל החלופות אפשריות, מעדיפים 40% להינשא בטקס שאינו דתי-אורתודוכסי, כאשר רוב מוחלט מהם (85%) מעדיפים להינשא בטקס בו יש מאפיינים יהודיים. 27% מעדיפים טקס חילוני עם מאפיינים יהודיים, 7% מעדיפים טקס דתי אך לא אורתודוכסי ורק 6% מעדיפים טקס חילוני ללא מאפיינים יהודיים.

31% מהחילוניים מעדיפים להינשא בחו"ל

במצב בו קיימת רק האפשרות לטקס דתי-אורתודוכסי (המצב הקיים), מעדיפים 31% מקרב החילוניים טקס אזרחי בחו"ל או חוזה אצל עו"ד. 50% מקרב העולים מעדיפים טקס אזרחי בחו"ל או חוזה אצל עו"ד.

ציבור הנשאלים נשאל גם לגבי דעתו על "ברית הזוגיות". במידה ואישורה יאפשר לקיים חיים זוגיים ומוכרים, הביעו 58% מכלל הציבור התנגדות או נטיה להתנגדות לאופציה, בטענה שאינה מהווה פתרון לבעיות הנישואין בישראל. זאת לעומת 40% התומכים או נוטים לתמוך בפתרון זה.

מקרב הדתיים-חרדים 16% תומכים בפתרון של ברית זוגיות, כאשר הזוג יהיה זכאי רק לרוב הזכויות של זוג נשוי, אך רק 9% תומכים בפתרון זה אם זוג כזה יקבל את כל הזכויות של זוג נשוי.

53% מהציבור החילוני חושב שברית הזוגיות היא פתרון טוב או פתרון סביר. זאת לעומת 45% מהחילוניים שסבורים כי הברית מהווה פתרון לא טוב או לא מהווה פתרון כלל. 70% מקרב החילוניים מתנגדים לברית הזוגיות במידה ולא תקנה את כל הזכויות של זוג נשוי.

הרוב מתנגדים לעמדת הממסד הרבני

58% מהנשאלים הביעו התנגדות לטיעון של הממסד הרבני, כי נישואין אזרחיים יגרמו לפילוג בעם. 40% מסכימים או נוטים להסכים לטענה זו. בקרב העולים, 81% מתנגדים לטיעון זה. רוב הנשאלים (58%) מייחסים להתנגדות הממסד הרבני לנישואין אזרחיים בעיקר שיקולים של שמירת אינטרסים, כמו שמירה על המונופול שלהם בנושא, שיקולים של רווח כספי ומניעת הכרה בזרמים הלא אורתודוכסים. 38% סבורים שההתנגדות היא בעיקר בגין החשש לפגיעה באחדות העם.

הסקר עסק גם בשאלת הנישואין החד מיניים, ומממצאיו עולה כי 42% מהציבור סבורים שיש לאפשר לבני זוג מאותו מין להקים משפחה בהסכם של ברית זוגיות, ו-51% מתנגדים לכך.

במסגרת הסקר רואיינו 500 אנשים המהווים מדגם מייצג של הבוגרים (18+) מהמיגזר היהודי בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully