וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאויב לבעל ברית: חיל האוויר הירדני יירט כטב"מים איראנים בדרך לישראל

עודכן לאחרונה: 14.4.2024 / 11:43

בששת הימים השמיד והפיל חיל האוויר עשרות מטוסים של חיל האוויר המלכותי הירדני, שמצידו תקף בנתניה ובנהלל. מאז הסכמי השלום הוא קיבל אף-16 משומשים ואף מסוקי קוברה מישראל

תיעוד מהאימונים של חיל האוויר 27 במרץ 2024/דובר צה"ל

סרטונים מירדן הראו הלילה יירוטים בשמי המדינה ההאשמית של כטב"מי תקיפה איראנים בדרכם לישראל. גורמים רשמיים בעמאן אישרו לסוכנות רויטרס כי מטוסי קרב ירדניים הפילו אותם.

זה היה רגע שהמחיש כיצד הפך חיל אוויר שכן שבעבר נלחם בחיל האוויר הישראלי מאויב לבן ברית. עוד בספטמבר 1948 הפיל טייס ישראלי בגרסה הצ'כית של המסרשמיט 109 הנאצי מטוס תובלה ירדני מסוג דה הבילנד דראגון ראפיד, שנחת נחיתת אונס בגליל ורוב נוסעיו נהרגו. במהלך השנים הפילו טייסי חיל האוויר הישראלי מטוסים ירדניים שוב שוב, ובשיא במלחמת ששת הימים ובקרבות ההתשה שלאחריה. חיל האוויר אף השמיד עשרות מטוסי קרב ירדניים על הקרקע במלחמת ששת הימים.

מטוס F16. רויטרס
מטוס F-16 ישראלי/רויטרס

למרות שהכו אותם שוב ושוב, בקרב טייסי חיל האוויר שררה אז הערכה לירדנים, שהפגינו כישורי טיסה גבוהים יותר משל הטייסים המצרים והסוריים, כמי שזכו לליווי צמוד של הבריטים שהקימו עבור ירדן את חיל האוויר שלה, וסיפקו לה מטוסים. בששת הימים תקפו מטוסי האנטר ירדניים בנתניה ובנהלל, ואף הצליחו להשמיד מטוס תובלה ישראלי מסוג נורד בעת שחנה בשדה התעופה סירקין.

אולם מאז סייעה ישראל לבלימת המרד הפלסטיני נגד המלך חוסיין ב-1970 לא נלחמו עוד שני חילות האוויר. זאת למרות שלפני מלחמת המפרץ ב-1991 כאשר נשאל מפקד חיל האוויר דאז אלוף בדימוס אביהו בן נון, מה יקרה אם ישראל תבקש לתקוף בעיראק בעקבות שיגורי טילים וחיל האוויר הירדני יגלה התנגדות, ענה בן-נון: "לא יהיה יותר חיל אוויר ירדני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מטוס F-16 חיל האוויר הירדני. חיל האוויר הירדני, אתר רשמי
מטוס F-16, חיל האוויר הירדני/אתר רשמי, חיל האוויר הירדני

בעקבות חתימת הסכם השלום עם ישראל ב-1995 חידשה ארה"ב את חיל האוויר הירדני שהפעיל אז מטוסי קרב מיושנים ולא הצליח לממן את החלפתם, וסיפקה לה עשרות מטוסי אף-16 משומשים, שהושבחו. הירדנים רכשו מטוסי יד שנייה נוספים מבלגיה ומהולנד וכיום ברשותם 64 מטוסים כאלה, בשלוש טייסות. בשנה שעברה הם הזמינו לראשונה 12 מטוסי אף-16 חדשים ומתקדמים מלוקהיד מרטין. הירדנים קיבלו גם מסוקי בלק הוק חדשים.

לפי מקורות זרים לפני כעשור העבירה ישראל עצמה לירדן 16 מטוסי קוברה שהוצאו משירות בחיל האוויר, כדי לתגבר את חיל האוויר הירדני במאבקו בדאע"ש. 12 מסוקים נכנסו לשירות, והשאר שימשו לחלפים. הירדנים תקפו לא פעם מטרות של דאעש בסוריה, ובאחת התקיפות ב-2014 הופל מטוס האף-16 של סגן מועאז אל-כסאסבה והוא נשבה בידי אנשי ארגון הטרור. מו"מ לשחרורו ומבצע אמריקאי לחילוצו נכשלו, והוא נשרף חיים בידי דאעש, מה שהוביל למתקפה של עשרות מטוסי קרב ירדנים נגד דאעש.

בשנים האחרונות תקפו הירדנים לא פעם מטרות איראניות בסוריה, בעיקר כאלה שהיו קשורות לסחר בסמים שזורמים לירדן. מערך ההגנה האווירי הירדני מיושן, ונשען עדיין על מערכות טילי הוק, שהופעלו גם בחיל האוויר מאז שנות ה-60 ויצאו משירות בעשור שעבר. לכן את יירוט הכטב"מים האיראנים ביצעו מטוסי האף-16 הירדניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully