וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלם בגרמניה אחרי הפיגוע נגד זרים: "75 שנה אחרי הנאצים, טרור הימין חזר"

במתקפה בעיר הנאו נהרגו תשעה בני אדם, חמישה מהם ממוצא טורקי, והפוליטיקאים הבכירים במדינה הביעו זעזוע מאלימות הימין הקיצוני. "עלינו להגן על הדמוקרטיה הליברלית שלנו", אמר סגנה של מרקל, שכינתה זאת "רעל". באנקרה דורשים חקירה מלאה: "גזענות היא סרטן קולקטיבי"

עריכה: שאול אדם

פוליטיקאים בכירים בגרמניה הביעו היום (חמישי) זעזוע עמוק מהפיגוע בעיר הנאו, שבו מחבל ימני קיצוני רצח לפחות תשעה בני אדם, חמישה מהם אזרחים ממוצא טורקי. עוד שישה נפצעו, בהם אדם אחד באורח קשה. המחבל לא היה מוכר לרשויות, הפועלות בשנים האחרונות לסיכול פעולות טרור מצד תומכי הימין הקיצוני במדינה.

הקנצלרית אנגלה מרקל אמרה כי יש רמזים רבים לכך שהיורה פעל מתוך גזענות ואידיאולוגיה ימנית קיצונית "מרעילות". לדבריה, "הרעל" הזה אחראי "ליותר מדי פשעים" במדינה.

סגנה של הקנצלרית, אולף שולץ מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, אמר כי 75 אחרי נפילת המשטר הנאצי, "טרור הימין" שב. "עלינו להגן על הדמוקרטיה הליברלית שלנו", כתב בטוויטר. בשעות הערב התקיימה עצרת זיכרון בעיר, שאליה הגיע גם הנשיא פרנק-וולטר שטיינמאייר.

באנקרה, גורמים טורקיים קראו לממשלת גרמניה להגיב בתקיפות לפיגוע. "אנחנו מצפים מהרשויות בגרמניה לעשות מאמצים מקסימליים כדי לשפוך אור על המקרה הזה. הגזענות היא סרטן קולקטיבי", כתב בטוויטר איברהים קלין, דוברו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן.

קליע בזירת הפיגוע בעיר הנאו, גרמניה, 20 בפברואר 2020. רויטרס
המחבל נמלט לביתו במכונית. קליע באחת מזירות הפיגוע, היום/רויטרס

הירי, שהחל בסביבות השעה 22:00 אירע בכמה מוקדים בעיר, במרכזם שני ברי נרגילה שבהם נוהגים לשבת תושבים ממוצא מזרח תיכוני. לפי דיווחים בגרמניה, במכתב התאבדות וסרטון שהשאיר בביתו, המחבל, שזוהה בתור טוביאס ר., הביע תמיכה בעמדות ימין קיצוני ובתיאוריות קונספירציה גזעניות. הוא רצח גם את אמו.

היורה נמלט בכלי רכב כהה מהזירות, שביניהן מפרידים כשני קילומטרים וחצי. כוחות שיטור גדולים חסמו שני רחובות בעיר, בעוד האמבולנסים הבהילו את הנפגעים לבתי החולים. במקביל, מסוק משטרתי חג בשמי העיר. כעבור שעות ארוכות של מצוד, החשוד נמצא מת בביתו, הסמוך לזירות. השוטרים מצאו גופה נוספת בבית, שזוהתה בתור אמו. השניים סבלו מפצעי ירי.

עוד בוואלה!

פוליטיקאים ומוסלמים על הכוונת: גרמניה עצרה 12 פעילי ימין קיצוני

לכתבה המלאה
פיגוע הירי הכפול בגמרניה: היורה בן ה-43, שזוהה בשם טוביאס ר', אמר בין השאר בנטילת האחריות כי יש להשמיד אנשים מסוימים שכבר אי אפשר לגרשם מגרמניה. רויטרס
לא היה מוכר לרשויות. המחבל בסרטון שנמצא לאחר מותו/רויטרס

לפי מניפסט גזעני שנמצא ברשותו של המחבל, הוא קרא "להשמדה מוחלטת" של אזרחים ממדינות במזרח התיכון ואסיה, בהן ישראל, סוריה, טורקיה, איראן ומדינות ערביות ומוסלמיות אחרות.

"בעמוד הבית של החשוד בירי הוא שם כמה סרטונים וסוג של מניפסט, שלצד הגיגים מעורפלים ותיאוריות קונספירציה הזויות, הצביעו על עמדות גזעניות ביותר", אמר התובע הציבורי הכללי, פיטר פרנק. הוא אמר לכתבים כי תשעת הקורבנות היו בעלי רקע זר, בני 21 עד 44.
.

נשיא גרמניה פרנק וולטר-שטיינמאייר ואשתו בזירת הפיגוע בעיר הנאו, 20 בפברואר 2020. רויטרס
נשיא גרמניה מניח זרים בעצרת זיכרון בעיר, היום/רויטרס

גרמניה, שבה חיים כשלושה מיליון אזרחים ממוצא טורקי, בהם כמיליון כורדים, חוותה תהפוכות פוליטיות בשנים האחרונות לאור גל ההגירה והאטה כלכלית שהובילו להתחזקות הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני.

הרשויות הוציאו מחוץ לחוק בשנים האחרונות כמה ארגוני ימין קיצוני אלימים, אך מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) שברה את הטאבו הפוליטי שהחזיק במדינה מאז תום מלחמת העולם השנייה, עם כניסתה למיינטרסים הפוליטי. היא המפלגה השלישית בגדולה בפרלמנט הפדרלי, והיא חזקה במיוחד במדינות הקומוניסטיות לשעבר שבמזרח גרמניה. תמיכתה בבחירתו של ראש ממשלת מדינת תורינגיה החודש, לצד חברי מפלגתה של מרקל במחוז, הובילה למשבר פוליטי בברלין.

ראש העיר קלאוס קמינסקי אמר כי זה היה "לילה נורא". הוא הוסיף: "אי אפשר לדמיין לילה נורא יותר. זה כמובן יעסיק אותנו למשך זמן רב ויישאר כזיכרון עצוב. אני מוטרד מאוד".

חברת הפרלמנט קטיה לייקרט, המייצגת את מפלגת הימין-מרכז של מרקל בעיר, צייצה כי המקרה הנו "תרחיש אימה אמיתי לכולנו". בעיר מתגוררים כמאה אלף תושבים, והיא ממוקמת במדינת הסן.

התקיפה הלילה קרתה ארבעה ימים אחרי תקרית אחרת, בברלין, בסמוך למופע טורקי באולם האירועים "טמפודרום", שבה נהרג אדם אחד. המניע לרקע לא ידוע.

זעם על הממשלה

בשבוע שעבר עצרה משטרת גרמניה עצרה 12 חשודים בהקמת ארגון ימין קיצוני במטרה לבצע פיגועים נגד פוליטיקאים, מבקשי מקלט ומוסלמים. אחרי חשיפת המזימה, קראו הארגונים המוסלמיים בגרמניה להגברת האבטחה סביב מוסדותיהם במדינה.

איגוד הקהילות של כורדיסטן בגרמניה אמר כי כמה מהקורבנות היו כורדים, והאשים את ההנהגה הפוליטית של גרמניה בכך שהיא "אינה תקיפה מתנגדת לרשות הימין והטרור הימני קיצוני".

באוקטובר האחרון, מחבל ימני קיצוני ביצע מתקפה על בית כנסת במהלך יום כיפור. התוקף צילם את עצמו בשידור חי יורה למוות בשני בני אדם מחוץ לבית הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully