וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה ישפיע על הבחירות? חשש שאלפי ישראלים לא יוכלו להצביע

משרד הבריאות יקיים דיון עם ועדת הבחירות המרכזית כדי להחליט כיצד לאפשר את זכות ההצבעה של הישראלים שישובו מהמזרח ויידרשו להישאר בבידוד. בוועדה מדגישים שאין קלפי ניידת: "היו צריכים לחשוב על פתרון לפני שנתנו הנחייה כזו". ישראלים בתאילנד: "היסטריה מיותרת"

עריכה: אסף דרורי

בהלת הקורונה - עדכונים אחרונים:

  • גורמים במשרד החוץ מתחו ביקורת על הנחיות משרד הבריאות לבידוד החוזרים ממדינות המזרח
  • במשרד הבריאות ידונו עם ועדת הבחירות כיצד לאפשר את זכות הבחירה של השוהים בבידוד
  • דובר ועדת הבחירות: "המחוקקים היו צריכים לחשוב על פתרון לפני שנתנו הנחיה כזאת"
  • אל על תאפשר לבטל כרטיסי טיסה לבנגקוק, בהתאחדות התעשיינים דורשים הבהרות
  • ישראלים בתאילנד: "יש היסטריה מיותרת, מכניסים את כולם ללחץ"

בעקבות הודעת משרד הבריאות על הרחבת המגבלות לשבים ממדינות המזרח, ישראלים רבים המטיילים בתאילנד, הונג קונג, סינגפור ומקאו המתכננים לשוב לארץ בימים הקרובים - עשויים למצוא את עצמם בבידוד. בימים הקרובים, משרד הבריאות יקיים דיון עם ועדת הבחירות המרכזית על מנת להחליט כיצד לאפשר את זכות ההצבעה של השבים מהמזרח שאולצו לשהות בבידוד בביתם למשך שבועיים.

על פי ההחלטה, שהתקבלה לאחר הערכת מצב של השר יעקב ליצמן וצוות מומחים ממשרדו, כל השבים מיעדים אלה יחויבו לשהות בבידוד בביתם למשך 14 יום - גם אם אינם סובלים מתסמינים כלשהם. זאת, מחשש להידבקות בנגיף הקורונה שגבה עד כה את חייהם של 1,665 בני אדם, רובם בסין. ההנחיות החדשות מעמידות בסימן שאלה אלפי המטיילים שיגיעו לארץ, שכן הבחירות לכנסת ה-23 יתקיימו בעוד כ-15 ימים - ב-2 במרץ. לדברי גורמים במשרד, לא נקבעו עד כה נהלים בנושא.

אדם החובש מסכה לפניו בהונג קונג מחשש לווירוס הקורונה ב-16 בפברואר 2020. AP
ישראלים שחוזרים משורת יעדים במזרח יחויבו בבידוד. אדם עם מסכה לפניו בהונג קונג, היום/AP

למשרד החוץ אין הערכה לגבי מספר הישראלים המטיילים במזרח בעת הזו, אך ככל הנראה מדובר בכמה אלפים, בעיקר במדינות כמו תאילנד, סינגפור ויפן. בכל יום יוצאות טיסות לתאילנד עם לפחות מאה מטיילים. לפי הערכות חברת התעופה אל על, בתאילנד בלבד נמצאים בין 5,000 ל-10 אלף מטיילים.

גיורא פורדיס, דובר ועדת הבחירות, הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי בהוראותיו החדשות, משרד הבריאות לא לקח בחשבון את סוגיית ההצבעה בבחירות, המאלצת את המטיילים השבים ארצה להיות בבידוד. "לא קיים בחוק הישראלי אפשרות של קלפי ניידת", אמר. "כל אדם שרוצה להצביע חייב לצאת מהבית ולהצביע במקום הקרוב למגוריו. המחוקק לא נתן פתרון להנחיה הזו, ולכן בן אדם שיאלץ להיות בבידוד, לא תהיה לו דרך להצביע".

פורדיס הסביר כי "גם אדם שחולה בשפעת או עבר ניתוח ולא יכול לצאת מהבית לא יכול להצביע. המחוקקים היו צריכים לחשוב על פתרון לפי שנתנו הנחיה שכזו".

עוד בוואלה!

בהלת הקורונה: הרב של ירושלים עשוי לשוב מסינגפור - ולשהות בבידוד

לכתבה המלאה
ספית התענוגות "דיימונד פרינסס" בטוקיו, יפן 16 בפברואר 2020. AP
שלושה ישראלים נדבקו על סיפונה של ספינת התענוגות. "דיימונד פרינסס" לחופי יפן/AP

במקביל, ההנחיות החדשות עוררו ביקורת גם מצד גורמים במשרד החוץ. בשיחה עם וואלה! NEWS, הגורמים אמרו כי הם לא מסכימים עם עמדת משרד הבריאות, וכי כל דרך של אכיפה או פיקוח על הנחיות אלה ייעשו אך ורק על ידי משרד הבריאות ולא על ידם. לדבריהם, כלל לא ברור כיצד אלה יתבצעו.

אל על: ניתן לבטל כרטיסים לבנגקוק ללא דמי ביטול

גם בחברות התעופה ביצעו היערכות לאור ההנחיות החדשות. באל על הודיעו על עדכון המדיניות המסחרית שלהם, לפיה "ניתן לבטל או לשנות את הכרטיס לבנגקוק ללא דמי ביטול או שינוי, וזאת בטווח התאריכים 16 פברואר ועד ל-2 מרץ".

ראש מערך הרפואה של אל על, פרופ' ארי שמיס, קיים הערב דיון ייעודי עם מנכ"ל משרד הבריאות, שבה נקבע כי צוותי החברה החוזרים בתפקיד ממדינות אלה יהיו פטורים מההסגר בכמה תנאים, בהם היעדר סימפטומים הרלוונטיים לווירוס. בנוסף לכך, נקבע כי צוותי אל על במדינות היעד הרלוונטיות לא ישהו יותר מלילה אחד במלון סמוך לשדה התעופה, וישמרו על היגיינה אישית יותר מהרגיל וכן על הימנעות ממגע קרוב עם מקומיים.

מפרץ מאיה ביי תאילנד. ShutterStock
לפי ההערכה יש אלפי ישראלים המטיילים בתאילנד. מפרץ מאיה ביי/ShutterStock

בתוך כך, התאחדות התעשיינים שלחה מכתב לשר העבודה והרווחה אופיר אקוניס ולשר הבריאות יעקב ליצמן, שבו ביקשה הבהרות לגבי חובות המעסיקים והעובדים לאור ההנחיות החדשות. במכתב, החתום על ידי נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר, נכתב כי לא הובהר מי יישא בעלות של השלכות בידוד ממושך ואיסור ההעסקה וכי "היעדר הבהרה זו יוצר בלבול במגזר העסקי".

בהתאחדות דרשו הבהרות לגבי תשלום דמי מחלה לעובדים שישהו בבידוד. "בהתאם לחוק ולתקנות הרלוונטיות, על מעסיק לשלם דמי מחלה לעובדו, רק כאשר העובד מצוי באי כושר הנובע ממצב בריאותי לקוי ואינו מסוגל לעבוד עקב מחלה. לאור העובדה שאלו אינם פני הדברים, שכן, מי שנמצא בתקופת בידוד אינו בהכרח חולה או מצוי במצב בריאותי לקוי, הרי שנראה כי אין מקור חוקי לחיוב של המגזר העסקי בתשלום דמי מחלה למשך תקופת הבידוד, כמו גם לחייב את העובדים בניצול מכסת ימי המחלה השנתית המוגבלת", נכתב לשרים אקוניס וליצמן.

ישראלים בתאילנד: "ממש מגזימים, זה טירוף"

ההנחיות החדשות ניתנו לאור המשך התפשטות הנגיף, שפקד לראשונה היום גם חולים ישראלים - שלושה מנוסעי ספינת התענוגות "דיימונד פרינסס" לחופי יפן. אחת מהישראלים שעשויים למצוא את עצמם בבידוד היא יובל אלפי, בת 23 מאור יהודה. אלפי הייתה אמורה לסיים את הטיול הגדול שלה במזרח ולשוב מתאילנד לישראל ביום שישי. כעת, עם פרסום ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, עליה להיערך מחדש. "אני חושבת שזו היסטריה מיותרת", אמרה.

היא הוסיפה כי "היה צריך לעשות בדיקה בשדה התעופה לכל אדם שחוזר לארץ, לראות מה התוצאה והאם יש תסמינים, כמו שעושים בכל מקום במזרח. אין פה טיפת חשש מקורונה. הייתי גם בצפון תאילנד וגם בדרום, אף אחד לא מסתובב עם מסיכות".

לפני חודש היא הזמינה חופשה עם חבר שלה לרומא, אחרי שלא ראתה אותו שלושה חודשים. "תכננתי לבלות כמה ימים בבנגקוק ולסיים את הטיול הגדול שלי כמו שצריך. עכשיו, עם ההנחיה החדשה, זה משאיר לי 24 שעות לחזור לארץ כדי לאפשר את הטיסה לרומא", אמרה. מאחר שהכרטיסים לרומא הוזמנו מראש, היא ככל הנראה תוותר על הביקור בבנגקוק. "כרגע שום דבר לא ברור. יכול להיות שבכלל לא נוכל לקבל החזר על הטיסה, לא על המלונות ולא על הסיורים שהזמנו".

יובל אלפי. -, אתר רשמי
"אי אפשר להגיד שזה בסדר לטוס אבל שאני צריכה להיות בהסגר כשאני חוזרת". יובל אלפי/אתר רשמי, -
"לאנשים יש עבודה ויש חיים. אי אפשר רק בשם ההיסטריה לסגור אנשים בבית כדי לעשות כסת"ח"

אלפי הוסיפה כי במשרד הבריאות "קופצים מעל הפופיק. ממש מגזימים בישראל ומכניסים את כולם ללחץ מיותר. וזה פשוט שטותי להגיד לנו להיות סתם בבידוד בלי שום סכנה. אם אתם חושבים שיש סכנה בתאילנד - אל תתנו לנו להיכנס לתאילנד. תעשו אזהרת מסע. אם הייתה כזו, הייתי חוזרת לארץ ולא נכנסת לפה. אי אפשר להגיד שזה בסדר לטוס אבל שאני צריכה להיות בהסגר כשאני חוזרת".

בנוסף אליה, אלון בן ה-39 נמצא אף הוא בחופשה בתאילנד ומתכנן לחזור בקרוב לארץ. "הסיכוי לחטוף מכת ברק גדול יותר מהסיכוי לחטוף קורונה בתאילנד. אם משרד הבריאות יודע משהו שמישהו לא יודע - שיספרו. יש בתאילנד בסך הכול 16 חולים שלא הבריאו, ואלה הנתונים של משרד הבריאות העולמי", הוא אמר.

נוסעים בתחנת רכבת בבנקוק תאילנד עם מסכות לפניהם מחשש להידבקות בקורונה ב-7 בפברואר 2020. AP
נוסעים בתחנת רכבת בבנגקוק עם מסכות על פניהם/AP

לדברי אלון, "זה טירוף. אני מקווה שעד שאחזור לארץ הם יירדו מהשטויות שלהם. זה יהיה מבאס אם יכריחו. אני לא מבין מה קורה? אני בתאילנד כבר כמה חודשים ומפה זה נשמע ממש מטופש".

הוא הוסיף כי ההנחיה עלולה לפגוע גם בעסקיו. "לאנשים יש עבודה ויש חיים. אי אפשר רק בשם ההיסטריה לסגור אנשים בבית כדי לעשות כסת"ח", אמר. "אני לא באמת חושב שהמדינה יכולה להכריח אנשים להיות בהסגר אחרי שהם חוזרים מחו"ל, זה נראה לי מטופש ואני לא מאמין שאנשים באמת הולכים לקיים את זה".

אנשים חובשים מסכות בנמל התעופה בבנקוק תאילנד מחשש לנגיף הקורונה ב-31 בינואר 2020. AP
נוסעים בנמל תעופה בבנגקוק עם מסכות על פניהם, בחודש שעבר/AP

גם ברשתות החברתיות המטיילים הישראלים בתאילנד הביעו תרעומת על ההנחיות. בעמוד הפייסבוק "תאילנד חופשי" קראו למחות נגד ההנחיות וכתבו: "זה לא הגיוני כל הטמטום הזה. חייבים לעשות משהו נגד". גולשים נוספים כתבו: "חופשי מדינה היסטרית. אני בתאילנד, פה לא מרגישים כלום ואין חולים". לעומת זאת, אחרים ניסו להרגיע: "זה בידוד עצמי ואחריות של הנוסע. לא שמים לך גדוד של יחידת עלית מחוץ לבית שלא תצא".

הישראלים שנדבקו בנגיף על ספינת התענוגות הורדו מסיפונה, ולפי שעה הם יישארו ביפן להמשך טיפול רפואי. יתר הנוסעים יעברו בדיקות רפואיות כדי לוודא שהנגיף לא נמצא בגופם, כשתוך 24 שעות יתקבלו תשובות. מי שיימצא בריא - יקבל תעודה מיוחדת מממשלת יפן, יירד מהספינה ויעלה על טיסה מיוחדת חזרה לארץ. בסך הכול נמצאו 355 חולים על הספינה.

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully