וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ארה"ב מזהיר: כל פעולה חד-צדדית תסכן את הכרתנו בריבונות

9.2.2020 / 15:10

פרידמן הבהיר את עמדת האמריקנים, לפיה החלת הריבונות תתואם בוועדה משותפת. "כל פעולה חד צדדית לפני סיום הליך הוועדה מסכנת את תכנית השלום", כתב פרידמן, ברקע דרישת בנט לקדם את הצעד באופן מיידי. השרים התעמתו בישיבת הממשלה על תכנית השלום

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

שגריר ארצות הברית בישראל דיויד פרידמן הזהיר היום (ראשון) כי סיפוח חד-צדדי ללא תיאום עם וושינגטון "מסכן" את תכנית השלום של הממשל. "תוכנית השלום של הנשיא טראמפ היא תוצר של יותר משלוש שנים של התייעצויות צמודות בין הנשיא, ראש הממשלה נתניהו והצוותים הבכירים שלהם. כפי שכבר ציינו, החלת החוק הישראלי על השטחים שהתוכנית מייעדת שיהיו חלק מישראל כפופה להשלמת הליך מיפוי על ידי ועדה ישראלית-אמריקאית משותפת. כל פעולה חד צדדית לפני סיום הליך הוועדה מסכנת את התוכנית וההכרה האמריקאית", כתב פרידמן.

דבריו של פרידמן מגיעים ברקע הדרישה של שר הביטחון נפתלי בנט להחיל ריבונות מיידית בהתנחלויות בבקעת הירדן צפון ים המל וההתנחלויות ביהודה ושומרון. אולם, בדבריו אלה פרידמן למעשה מגבה את עמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומבהיר כי האמריקנים דורשים שהחלת הריבונות תתואם בוועדה משותפת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן בכניסה לישיבת ממשלה. 28 ביולי 2019.. AP
בדבריו גיבה את עמדת ראש הממשלה. פרידמן ונתניהו בכניסה לישיבת ממשלה/AP

בכנס שנערך במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה הרחיב פרידמן בנוגע לעמדתו. "ארצות הברית לא יכולה למנוע מישראל לעשות שום דבר. ישראל היא מדינה ריבונית והיא יכולה לעשות מה שהיא רוצה לעשות, ואין לנו שום שליטה על ישראל, בכל הנוגע לפעולותיה הריבוניות", הסביר, "אבל אם אנחנו מדברים על הסיכומים המסגרת ההסכם עם הממשלה הישראלית, אז סוכם שנתחיל תהליך". לדבריו, הוועדה תכלול שישה חברים, שלושה ישראלים שמונו על ידי נתניהו, ושלושה אמריקנים שמונו על ידי טראמפ, אחד מהם הוא פרידמן עצמו. את שמות שאר החברים בוועדה הוא סירב לחשוף.

"אנחנו לא רוצים לבצע את זה בחלקים, כי לדעתנו זו טעות לאפשר לישראל לקבל החלטה אחת - ואז אנחנו ניאלץ להגיב על ההחלטה השנייה. אנחנו רוצים לבצע את זה בפעם אחת, בצורה הוליסטית, טוטאלית, ולעשות את זה בצורה נכונה, גם לטובתה של ישראל. הדבר האחרון שאנחנו רוצים לעשות הוא להפוך את זה לעניין יותר מדי פוליטי של להעביר את השטח ההוא לשם, ואת האחר לכאן".

במקור, מיד אחרי פרסום עסקת המאה לפני כשבועיים, נתניהו הצהיר כי יביא לממשלה הצעה מיידית להחלת ריבונות בבקעת הירדן וביישובים היהודיים ביהודה ושומרון. עם זאת, בבית הלבן הבהירו כי הם מתנגדים למהלך. ברקע התנגדות הממשל האמריקני לצעדים חד צדדיים לפני הבחירות, נתניהו אמר אתמול בכנס ליכוד כי "אנחנו בעיצומו של תהליך מיפוי השטח" מול האמריקנים וכי התהליך יקח "כמה שבועות".

הליכוד: "בנט תופס טרמפ"; ימינה: "ירי בנגמ"ש"

בישיבת הממשלה היום שב נתניהו על עמדה זאת. "בוושינגטון בביקור האחרון עשינו היסטוריה. הבאנו תכנית אמריקאית שתבטיח שארה"ב תכיר בריבונותנו בבקעת הירדן, צפון ים המלח וכל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון בלי יוצא מן הכלל מקטן עד גדול. זו תוצאה של עבודה מאומצת ומשותפת של הצוותים שלי ושל הנשיא טראמפ ושלי מול הנשיא טראמפ וזה מביא את הדבר העיקרי - הכרה אמריקנית בריבונותנו ובהחלת החוק בשטחים שהתוכנית מייעדת לישראל", אמר נתניהו.

הנושא התגלגל לכדי עימות בישיבת הממשלה. לאחר דברי נתניהו, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ושרים נוספים הביעו את התנגדותם להכרה במדינה הפלסטינית במסגרת התכנית של הממשל האמריקאי. לדברי גורמים שנכחו בישיבה, סמוטריץ' הביע זעם על המתקפות של הליכוד נגד "ימינה" , ואמר לנתניהו: "הירי שלך בנגמ"ש לא נותן לך אף קול. לשיטתך, אתה תהיה בעד מדינה אם הפלסטינים יקיימו את התנאים". השרה גילה גמליאל השיבה לו: "רק יכולנו לחלום על הסכם מהסוג הזה, אל תבואו להטיף לראש הממשלה. תפסיקו להאיץ ולנסות לפגוע בגודל ההישג". השר יריב לוין צעק לעברו "אנחנו עשינו מאמץ עליון כדי להגיע לתוצאה שהתכנית לא תבוא לדיון ולאישור בממשלה, ושהיכולת לבצע את החלת הריבונות איננה תלויה באישור בממשלה, וההתעקשות שלך (בצלאל) להעלות את זה פה גורמת נזק עצום ומסכנת את היכולת להשלים את המהלך". נתניהו אמר לאחר הדברים: "לא מחוייבים להסכים למדינה פלסטינית בהחלטת הממשלה. האמריקנים לא דורשים זאת".

"הדבר הזה מחייב מיפוי מדויק של השטח. העבודה התחילה. הצוות הישראלי יצא לדרך, הרכבת יצאה לדרך והעבודה הזו תושלם. ארה"ב ואנחנו הסכמנו שכשהתהליך יושלם נביא אותו לממשלה, אבל האמריקנים אומרים בצורה הכי ברורה שהם רוצים לתת לנו את ההכרה", הוסיף נתניהו. "את הדבר הזה אני הבאתי. אף אחד אחר לא הביא את זה. אנחנו לא רוצים לסכן את זה, אנחנו עובדים בצורה אחראית ומושכלת. לכל המצייצים בחוץ ואפילו בתוך הממשלה, אנחנו עושים את העבודה. אף אחד אחר לא יעשה את זה. העבודה תושלם אני מקווה בקרוב מאוד".

בתגובה לדבריו של פרידמן, אמר ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן כי "עם כל הכבוד, ראש הממשלה שלנו הוא בנימין נתניהו, לא דיוויד פרידמן". דגן הוסיף כי "נתניהו צריך להתנהג באותה רמת מנהיגות כפי שעשה מנחם בגין, ולהודיע שהוא מביא כבר מחר את ההצעה להחלת הריבונות לממשלה או לכנסת. אין שום סיבה למרוח את זה. אני קורא לנתניהו להעמיד את חברנו בממשל ארה"ב במקום".

ישיבת ממשלה 9.2.2020. רויטרס
נתניהו בישיבת הממשלה, היום/רויטרס

הבוקר תקפו גורמים בליכוד את בנט, לאחר שקרא אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו להביא להצבעה מיידית בממשלה החלטה על החלת ריבונות לפני הבחירות. לדברי הגורמים, "בנט מנסה לתפוס טרמפ על תכנית החלת הריבונות שראש הממשלה נתניהו הביא בשלוש שנות עבודה עם הנשיא דונלד טראמפ. בנט לא מכיר את הפרטים ולא את המהלכים הדיפלומטים מול הממשל האמריקני". הגורמים טענו כי האמירות שלו "רק מסכנות את החלת הריבונות שראש הממשלה נתניהו מקדם בתיאום ובהסכמה עם האמריקנים".

גורמים בימינה מסרו הבוקר כי "לא ברורה לנו להיטותו של נתניהו לירות בנגמ"ש ולתקוף את השותפים הטבעיים ביותר שלו בהווה ובעתיד - הציונות הדתית. אין לנו שום כוונה להיגרר לשיח הזה. נמשיך להוביל קמפיין חיובי וענייני, לדרוש ריבונות כאן ועכשיו, ולקדם את האינטרסים החשובים של מדינת ישראל בביטחון, במשפט, בחינוך, בזהות היהודית ובתחבורה".

(עדכון ראשון: 10:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully