וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יחזיר לעידן לפיד": דרישת החרדים מנתניהו אחרי קיצוץ תקציב הישיבות

18.1.2020 / 19:30

ראשי יהדות התורה וש"ס פנו לראש הממשלה בדרישה לקדם פתרון למשבר בתקציב הישיבות. בשל הפלונטר הפוליטי, כ-400 מיליון שקלים שמקורם בכספים קואליציוניים - לא יועברו. נתניהו נעתר לבקשתם ויזם פגישה בנושא, אך בכיר במפלגות החרדיות אמר כי "לא בטוח שאפשר למצוא פתרון"

עריכה: אסף דרורי

(בווידיאו: ראש אכ"א מדבר על ספירת החרדים בצה"ל, דצמבר)

ראשי הסיעות החרדיות, יהדות התורה וש"ס, דורשות מראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם פתרון מיידי למשבר תקציב הישיבות, שנפגע משמעותית מאז תחילת השנה בשל הפלונטר הפוליטי והגדרתה של הממשלה כ"ממשלת מעבר". השר יעקב ליצמן נפגש ביום רביעי עם נתניהו והבהיר: "זו בעיה אמיתית, מחובתך להתערב בזה".

נתניהו נעתר לבקשת החרדים, ויזם פגישה שצפויה להתקיים מחר (ראשון) שבה צפויים להשתתף ראשי יהדות התורה, ליצמן ומשה גפני, השר משה כחלון וסגנו מש"ס איציק כהן, החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו וראש אגף התקציבים שאול מרידור. גורם בכיר במפלגות החרדיות טען בשיחה לוואלה! NEWS: "לא בטוח שאפשר יהיה למצוא פתרון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"מדובר בקיצוץ שמאיים על קיומו של עולם התורה". נתניהו עם דרעי, ליצמן וגפני/ראובן קסטרו

תקציב הישיבות בשנה שעברה הגיע לשיא של מיליארד ו-224 מיליון שקלים. רוב הסכום, כ-800 מיליון שקלים, הוא בבסיס תקציב המדינה ורובו צפוי לעבור לישיבות גם בשנה הקרובה. עם זאת, יותר מ-400 מיליון שקלים מקורם ב"תמיכות" וכספים קואליציוניים, שלא יועברו בעקבות הפלונטר הפוליטי ואי הקמת ממשלה חדשה.

מצב זה נובע מכך שהחל מה-1 בינואר 2020 ועד לאישור תקציב מדינה חדש בכנסת, החשב הכללי חזקיהו מנהל את כספי המדינה לפי כללי התקציב ההמשכי, שמגבילים את ההוצאה החודשית לגובה התקציב של 2019 חלקי 12. שאר הסכום? לא יינתן. על רקע זה, נוצר מצב לפיו המלגות החודשיות המועברות קוצצו באופן משמעותי - משום שמספרם גדל בשיעור שנתי של כ-5%.

עוד בוואלה!

"סוחר נשמות": קיצונים פוצצו אירוע לטובת חיילים חרדים בודדים

לכתבה המלאה
תלמידי ישיבות באים לקבל פטור, לשכת הגיוס תל השומר, 28 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
הקיצוץ "אמור לפגוע קשות בעולם התורה". תלמידי ישיבות/ראובן קסטרו

ב"המודיע", ביטאון סיעת אגודת ישראל, בראשה עומד ליצמן, נכתב השבוע כי הקיצוץ הצפוי "אמור לפגוע קשות בעולם התורה" והסכום הנמוך יותר של תלמידי ישיבות או אברכים בכוללים נמוך משמעותית מהסכום המקורי ו"מחזיר אותנו לעידן 'גזירות לפיד' הזכור שלא לטוב". עוד נכתב כי "מדובר בקיצוץ שמאיים על קיומו של עולם התורה, ומנהלי הישיבות מתריעים כי לא יוכלו לעמוד בו".

אם אכן יושג סיכום, מדובר בהחרגת המלגות לאברכים מהמגבלות הכלליות המוטלות על ניהול תקציב המדינה בהיעדר תקציב מאושר. הפלונטר הפוליטי הציב את הפוליטיקאים החרדים בעמדה בעייתית, שכן אין להם קלף מיקוח כדי לאיים במשבר קואליציוני אם הנושא לא יוסדר. עם זאת, החרדים דורשים לקדם לפחות פתרון חלקי לחודשיים הקרובים עד לאחר הבחירות אז עשויה לקום ממשלה חדשה.

בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS, ח"כ יאיר לפיד מראשי כחול לבן תקף את נתניהו. "החסינות היא לא רק שפל מוסרי, היא גם עולה כסף.", אמר. "כל המדינה תקועה. המענקים לרופאים בפריפריה הופסקו אבל את נתניהו זה לא מעניין. אותו מעניין לשלם רק למי שהוא צריך לחסינות שלו". יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר טען כי ‏נתניהו שבוי בידי ליצמן ודרעי. "אין כסף לחינוך המיוחד, אין כסף לבריאות, אבל ברגע שליצמן ודרעי מצייצים, נתניהו מכנס דיון חירום כדי למצוא דרך להעביר עוד 400 מיליון שקל למפלגות החרדיות - העיקר שיתמכו בחסינות", אמר. "אל תבזבז זמנך על הפגישה, אנחנו לא נאפשר העברה כזו בועדת הכספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully