וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בבריטניה: ג'ונסון זכה לרוב מוחץ בפרלמנט; קורבין יפרוש

המפלגה השמרנית בהובלת ראש הממשלה קיבלה 363 מושבים בפרלמנט - המספר הכי גבוה מימי תא'צר, לעומת הלייבור בהנהגת קורבין, שזוכים ל-203 בלבד. קורבין הודיע שלא ינהיג את המפלגה בבחירות הבאות. ג'ונסון: "עשינו זאת, נעזוב את אירופה בלי אם ובלי אבל"

רויטרס

המפלגה השמרנית בבריטניה בהובלת ראש הממשלה בוריס ג'ונסון זכתה לרוב מוחץ בפרלמנט הבריטי, שיאפשר לו להשלים את הליך הפרישה מהאיחוד האירופי - כך עולה מספירת כל הקלפיות בבחירות במדינה. לפי תוצאות האמת, המפלגה השמרנית קיבלה 363 מושבים בפרלמנט. מדובר ברוב הגדול ביותר שלו זכו מאז ימי ראש ממשלת בריטניה לשעבר מרגרט תאצ'ר.

הלייבור, שהפסידו מושבים ברחבי צפון אנגליה, מידלנדס וויילס, במחוזות שתמכו בברקזיט ב-2016, קיבלו רק 203 מושבים, בתבוסה הקשה ביותר שלהם מאז 1935. מנהיגה ג'רמי קורבין, שהואשם על ידי הקהילה היהודית באנטישמיות ונכשל במיגור התופעה בשורות המפלגה, הודיע שיפנה את הדרך.

המפלגה הסקוטית הלאומית הגיעה להישג מרשים של 48 מושבים מתוך 59 המושבים של סקוטלנד בפרלמנט. המפלגה הליברל-דמוקרטית הפרו-אירפות זכתה ב-11 מושבים בלבד בפרלמנט, כשמנהיגתה אף איבדה את המושב שלה. מפלגת ברקזיט של נייג'ל פאראג' לא קיבלה אף מושב, אך עזרה לשמרנים במרוצים מול הלייבור.

"באמצעות המנדט הזה נוכל סוף סוף לבצע את הברקזיט", הכריז ג'ונסון. הוא הוסיף כי "הבחירות האלו שמות סוף לאיום של משאל עם שני על הברקזיט. אנחנו נעזוב את אירופה ב-31 בינואר. בלי אם ובלי אבל". לאחר מכן, הוא המשיך לארמון בקינגהאם כדי להיפגש עם המלכה אליזבת ולקבל ממנה את המנדט הרשמי להרכיב ממשלה.

ליל הבחירות בבריטניה: בוריס ג'ונסון חוגג לאחר קבלת תוצאות המדגמים, 13 בדצמבר 2019. רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון חוגג לאחר קבלת תוצאות המדגמים/רויטרס

התוצאה שהשיג ג'ונסון תאפשר לו להקים ממשלה לבדו. כמו כן, הוא יוכל לממש את תכניתו ולהעביר את עסקת הברקזיט שנדונה מול האיחוד האירופי מוקדם יותר השנה, ובסיומה בריטניה תפרוש מהאיחוד. מדובר ברוב הגדול ביותר לו זכתה המפלגה מאז 1987. הניצחון המוחץ של השמרנים מהווה כישלון קשה למתנגדי הברקזיט, שהתכוונו לסכל את ההצבעה במשאל העם ב-2016 באמצעות לחימה חקיקתית בפרלמנט.

הלירה זינקה והיא בדרך לעלייה הגבוהה ביותר שנרשמה ביום אחד בשני העשורים האחרונים. המטבע הבריטי הגיע לשיא של 19 חודשים של 1.35 לעומת הדולר, הרמה החזקה ביותר מול האירו מאז משאל העם על הברקזיט בשנת 2016. בחירות אלה הן השלישיות במדינה בתוך פחות מחמש שנים, והראשונה שנערכה בדצמבר אחרי כמעט מאה שנה.

ברחבי האיחוד, היו קצת פחות נלהבים מהתוצאות של השמרנים, שקברו ככל הנראה סופית את הסיכוי לביטול הברקזיט.

הנציב האירופי לשווקים פנימיים, תיירי ברטון, הודיע כי השלב שלאחר הברקזיט בבריטניה יחל ב-1 בפברואר, מכיוון שלאחר הבחירות במדינה אין ספק כי הפרלמנט יקבל את העסקה של ג'ונסון. "המשא ומתן על ברקזיט הסתיים כעת. אנו נכנסים כעת לשלב של שיחות סחר בין בריטניה לאיחוד האירופי", אמר ברטון.

עוד בוואלה!

ג'ונסון חיסל את יריביו, ויוכל להשלים את הברקזיט ללא הפרעה

לכתבה המלאה
ליל הבחירות בבריטניה: יו"ר הלייבור ג'רמי קורבין לאחר קבלת תוצאות המדגמים, 13 בדצמבר 2019. רויטרס
יו"ר הלייבור ג'רמי קורבין לאחר קבלת תוצאות המדגמים/רויטרס

בגרמניה, הנחשבת למנוע הכלכלי של האיחוד, אמנם לא מרוצים מרעיון הפרישה, אך יש מי שמקבלים את נצחונו של ג'ונסון. רוברט רוטגן, מחוקק מטעם מפלגתה של הקנצלרית אנגלה מרקל, אמר כי יש לכבד את רצון העם בבריטניה. "העם החליט ועלינו לקבל את בחירתם. עם ניצחונו של ג'ונסון, הברקזיט הופך לדבר בלתי נמנע".

ההימור של ג'ונסון, שרבים בציבור סבורים כי הוא שרלטן ששיקר במהלך קמפיין הברקזיט, להקדים את הבחירות השתלם והוא צפוי לאשר במהירות את עסקת הברקזיט שחתם עם האיחוד. כך שבריטניה תוכל להשלים את עזיבת האיחוד ב-31 בינואר. רק עשרה חודשים מאוחר יותר מהמתוכנן בתחילה. כמעט יובל שנים לאחר שהצטרפה בריטניה למה שהפך לגוש המסחר הגדול בעולם, ג'ונסון עומד בפני האתגר המרתיע של ביצוע עסקאות סחר בינלאומיות חדשות, שמירת מעמדה של לונדון כבירה פיננסית עולמית ושמירה על הממלכה הבריטית מאוחדת.

"לעזוב את האיחוד האירופי כממלכה מאוחדת אחת, לקחת בחזרה את השליטה על חוקינו, גבולותינו, הכספים שלנו, המסחר שלנו, מערכת ההגירה שלנו ולקיים את המנדט הדמוקרטי מהעם", אמר ראש הממשלה, שציין את הנקודות שהעלה בקמפיין בעד עזיבת הגוש, שאותו הוביל בהצלחה ב-2016.

עם זאת, בנאומו, ג'ונסון לא פירט כיצד הוא מתכוון להתמודד עם תהליך הפרישה לאחר ה-31 בינואר. במקום זאת, הוא השתעשע עם תומכיו. "בואו נבצע קודם את הברקזיט, חברים, אך בואו נאכל קודם ארוחת בוקר".

כך הגיבה מנהיגת סקוטלנד להפסד של מנהיגת הליברלים-דמוקרטים

הרוב לו זכה ראש הממשלה עשוי לאפשר לו להאריך את שיחות הסחר מול האיחוד גם אחרי 2020, כפי שנקבע, זאת מאחר וג'ונסון יוכל להתגבר על האגף הקיצוני של תומכי הפרישה בתוך מפלגתו.

"ככל שלשמרנים רוב גדול יותר בפרלמנט, כך פוחתת מידת ההשפעה של תומכי הפרישה הקיצוניים", אמר יו"ר מפלגת הברקזיט פאראג', שהקמפיין שהוביל נגד האיחוד האירופי מילא תפקיד מרכזי בשכנוע ראש הממשלה השמרני לשעבר, דייוויד קמרון, לקרוא למשאל העם ב-2016. לטענתו, המהלך של ג'ונסון לפרישה מהאיחוד "אמנם יקרא ברקזיט, אך זה לא באמת יהיה".

ראש ממשלת סקוטלנד ניקולה סטורג'ון אמרה כי לג'ונסון אין מנדט להוציא את סקוטלנד מהאיחוד האירופי. "אנחנו לא רוצים את הברקזיט", אמרה סטורג'ון, מנהיגת המפלגה הסקוטית הלאומית, שתועדה חוגגת בהתלהבות רבה את הפסדה של מנהיגת המפלגה הליברלית-דמוקרטית ג'ו סווינדון למועמד של מפלגה. "לבוריס ג'ונסון אולי יש מנדט להוציא את אנגליה מהאיחוד האירופי. אך אין לו מנדט להוציא את סקוטלנד".

גם בצפון אירלנד, רשמו הלאומנים הישגים על חשבון התומכים בחברות בממלכה המאוחדת ולראשונה קיבלו יותר מושבים מתוך ה-18 המוקצים לה. המפלגה הלאומנית שין פיין שמרה על שבעת המושבים שלה, בעוד שהמפלגה הפרו-אירית SDLP קיבלה שני מושבים. יחד, הן עקפו את המפלגה היוניוניסטית, שאיבדה מושב ונותרה עם שמונה. "מפלגת הברית" זכתה במושב אחד נוסף. התוצאה הובילה להתחזקות הקריאות מהלאומנים לקיים הצבעה בעד איחוד צפון אירלנד עם אירלנד, שהתפצלה מבריטניה ב-1921.

לאחר לחצים שהופעלו עליו מטעם בכירים במפלגתו, קורבין הודיע כי לא ימשיך להנהיג את המפלגה בבחירות הבאות לאחר האכזבה מתוצאות המדגם. "זה לילה מאכזב למפלגת הלייבור לאור התוצאות שקיבלנו", אמר קורבין. "אני לא אמשיך להנהיג את המפלגה בבחירות הבאות", אך הוסיף כי על מפלגתו לדון בתוצאות הבחירות.

ליל הבחירות בבריטניה: תומכי המפלגה הסקוטית הלאומית חוגגים לאחר קבלת תוצאות המדגמים, 13 בדצמבר 2019. רויטרס
תומכי המפלגה הסקוטית הלאומית חוגגים את ההישג בבחירות/רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירך על התוצאות המסתמנות בבחירות בבריטניה שמעניקות רוב לשמרנים וצייץ בטוויטר: "זה נראה כמו ניצחון גדול לבוריס!".

מוקדם יותר אמר ג'ונסון כי מפלגתו מחזיקה במנדט עוצמתי שמאפשר את פרישת בריטניה מהברקזיט. "בשלב זה נראה כי ניתן למפלגה מנדט עוצמתי שלא מאפשר רק להוציא את הברקזיט לפועל, אלא מאפשר לאחד את העם", אמר. הוא הוסיף כי "אני חושב שאלו יהיו בחירות היסטוריות, שיספקו לנו בממשלה זו את ההזדמנות לכבוד את הרצון הדמוקרטי של העם - לשנות את המדינה לטובה ולמצות את הפוטנציאל הטמון בתושביה".

התוצאות הסופיות בבריטניה

ליל הבחירות בבריטניה: תומכי לייבור מאוכזבים לאחר קבלת תוצאות המדגמים, 13 בדצמבר 2019. רויטרס
תומכי לייבור מאוכזבים/רויטרס

שר החוץ ישראל כץ בירך על נצחונו המסתמן של ג'ונסון בבחירות. "אני מברך את בוריס ג'ונסון ואת המפלגה השמרנית בבריטניה על מה שמסתמן לפי הסקרים כניצחון מכריע וחד משמעי". השר כץ הוסיף כי "זהו לא רק ניצחון פוליטי. זהו בראש ובראשונה ניצחון ערכי. מעולם לפני כן לא נוהלה בבריטניה מערכה פוליטית מעליה ריחפה האנטישמיות מעוררת הפלצות, כפי שקרה הפעם. והרבים שהצביעו נגדה הם אות של כבוד, שראוי להערכתנו, לערכים של בריטניה וגם להיסטוריה שלה".

בחירות בבריטניה - ה-13 לדצמבר 2019. רויטרס
ספירת הקולות, אתמול/רויטרס

עזיבת האיחוד האירופי הייתה הנושא העיקרי שעמד מאחורי מערכת הבחירות. הברקזיט עייף, הלהיב והכעיס את המצביעים ואף שחק את התמיכה בשתי המפלגות הגדולות. כעת משהשיג את הרוב הנכסף, יוכל ג'ונסון להוציא את המדינה מהמועדון שאליו הצטרפה בשנת 1973, אך הליך הברקזיט עדיין יהיה רחוק מסיום.

הוא ייאלץ לנהל משא ומתן על הסכם סחר עם האיחוד האירופי במהלך 11 החודשים הקרובים. לאחר 31 בינואר, בריטניה תיכנס לתקופת מעבר שבמהלכה תנהל משא ומתן על מערכת יחסים חדשה עם האיחוד האירופי. כשהוא התחייב לעשות זאת עד סוף שנת 2020.

החומה האדומה התפוררה

הניצחון הגדול של השמרנים הושג בזכות חדירתם אל תוך מעוזי הלייבור המכונים "החומה האדומה", שהיו בעבר עוינים למפלגה השמרנית. עם זאת, הברקזיט, שהוביל לשינוי בנאמנות המפלגתית הישנה וחילק את בריטניה בקווי שבר חדשים, היה הגורם למהפך. במחוזות הללו היה רוב לתומכי הפרישה, שדחו את העמדה המעורפלת של קורבין בנושא ולא התרשמו מהבטחותיו להלאים את התעשיות, ובחרו בג'ונסון - בוגר בית ספר היוקרתי "איטון" שנתפס על ידי יריביו כמי שאינו יכול לזכות בקולות מעמד הפועלים.

באופן סמלי, הצליחו השמרנים לזכות במושב בסדגפילד, שאותו ייצג ראש הממשלה לשעבר טוני בלייר, המנהיג המצליח ביותר של הלייבור אי-פעם. עתה, עומדת המפלגה בפני קרב פנימי אכזרי, בין חסידיו סוציאליסטים של קורבין לבין מבקריו מהאגף המתון של הלייבור.

(עדכון ראשון: 12/12, 23:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully