וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כולם פה, תמריא": העדויות הדרמטיות מליל החילוץ בחאן יונס

22.9.2019 / 14:45

אלמנתו של סא"ל מ', שנהרג מירי תועה, קיבלה בשמו צל"ש על פועלו במסגרת המבצע שאירע בסוף 2018. כוכבי: "מצדיע לו גם בהיעדרו. הפעילות בה נהרג היא חלק מאירוע שיכול היה להסתיים באופן הרבה יותר חמור". תעודות הערכה וציונים לשבח הוענקו גם בחיל האוויר

צילום: רויטרס וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: ניב מעוז

צה"ל חילק היום (ראשון) תעודות הערכה ועיטורים למשתתפים בפעולה בחאן יונס בסוף 2018, בה נהרג סא"ל מ' מירי תועה. בתחילה, קיבלה אלמנתו של סא"ל מ' בשמו את צל"ש הרמטכ"ל מידיו של רב-אלוף אביב כוכבי, ובהמשך היום הוענקו גם בחיל האוויר תעודות לאנשי החיל שהשתתפו במבצע.

בטקס שנערך בהרצליה העניק מפקד חיל האוויר, עמיקם נורקין, תעודות הערכה ללוחמים, ולצד זאת הוצגו סרטונים בהם תיארו אנשי צוות האוויר את ההתרחשויות מבצע חילוץ הלוחמים, וסיפרו על הדקות הארוכות בהן סירב טייס היסעור להמריא עד לספירה של כל הלוחמים על המסוק. "היו הרבה יריות מסביב. רעש יריות מטורף. בומים" סיפר בסרטון המכונאי המוטס. "כולם פה. תמריא", הוא אמר לטייס - שסירב להמריא. "כמה יש?", התעקש הטייס לפי העדויות עד שספרו את הלוחמים והמסוק יצא לדרכו. האלוף נורקין אמר בטקס על סא"ל מ' כי "יש לו פרק שלא יישכח בתולדות צה"ל".

מוקדם יותר, כאמור, קיבל סגן אלוף מ', שנהרג במבצע בחאן יונס מירי תועה, את צל"ש הרמטכ"ל על פעילותו במבצע שבו פעל עם צוותו בשטח אויב, בנחישות, קור רוח ואומץ, להגנה על חבריו. בהמשך פעל מתוך יוזמה וחתירה למגע, נטל תפקיד קדמי בהשתלטות על האויב ופעל בתושייה לקידום ההשתלטות.

"זהו מקרה יוצא דופן של גבורה בולטת", אמר הרמטכ"ל בטקס שהתקיים בבית המשפחה לצד ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, ומפקדים נוספים. "אני מכיר את מ' עוד מהימים שהוא היה קצין צעיר בחטיבת הצנחנים. לצד הכישורים הרבים שלו הוא היה איש צנוע, איש שתוכו כברו, איש של אמת, איש שידעת שמה שאתה רואה זה מה שיש. הפעילות בה נהרג היא חלק מאירוע שיכול היה להסתיים באופן הרבה יותר חמור. הוא קיבל החלטה שבעזרתה הצליח ליצור את התנאים כדי שלא נתדרדר למשבר בעל השלכות אסטרטגיות. אני מצדיע למ' על האופן בו פעל. רק מי שהיה בכאלה מצבים יודע אילו עוצמות, לחצים וכובד של שיקולים מונח על הכתפיים ומתרוצץ בראש בשברירי השנייה הזו", אמר כוכבי.

עוד אמר הרמטכ"ל כי "לא רק אני מלא הערכה למ'. בשם צה"ל כולו אני אומר תודה על האופן שבו פעל ברגעים הללו. מ' היה קצין מיוחד וייזכר כדמות מופת. אשריו של מ' שזכה גם לאישה מיוחדת כזו, ואני אומר לילדים - אשריכם שיש לכם אימא כזו ומשפחה כזו. מ' גדל במקום שהצמיח את כל זה, ואי אפשר להחמיץ את העוצמה שיש במשפחה הזו. אני מודה לכם בשם צה"ל, זהו יום לא קל והדבר המרכזי שצריך להישאר ממנו הוא גאווה. אני מעריך מאוד את פועלו של מ', ומצדיע לו גם בהיעדרו".

ציון לשבח מטעם ראש המטה הכללי מוענק למשפחתו של סגן-אלוף מ' ז"ל. דובר צה"ל
"מצדיע על האופן בו פעל". טקס קבלת העיטור/דובר צה"ל

במהלך התקרית שאירעה ב-11 בנובמבר 2018, נפל סגן-אלוף מ' ובנוסף אליו נפצע קצין באורח בינוני. כמו כן, בתקרית נהרגו שבעה מחבלים, בהם גם בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, נור ברכה, מפקד הגדוד המזרחי. הרמטכ"ל כוכבי אמר לפני כחודשיים כי מניתוח השתלשלות האירועים במבצע עולות כמה שגיאות ותקלות שהביאו לחשיפת הכוח, המצביעות על פערים בשיטת הביצוע ובתהליך ההכנות. בהמשך הוחלט לבצע פינוי של הנפגעים באמצעות מסוק יסעור שנחת בתוך השטח האורבני ברצועה.

כחודשיים לאחר התקרית, הזרוע הצבאית של חמאס חשפה פרטים חדשים על שהתרחש במהלכה. במסיבת עיתונאים טען חמאס כי מטרת פעולת צה"ל בחאן יונס הייתה התקנת רשת ריגול וחשף כי השיג שליטה על "ציוד טכני שחושף סודות רבים של האויב". לדברי חמאס, הכוח הישראלי ניצל את הערפילים והשטחים המתים בגבול הרצועה, ונכנס לעזה בשני כלי רכב עם מסמכים מזויפים וזייף חברות בארגון צדקה. אחד החיילים נכנס בשלב מוקדם יותר לרצועת עזה, תחת כיסוי של ארגון בינלאומי הפועל באזור.

עוד בוואלה!

חתרו למגע וחילצו: צל"ש לסא"ל מ' שנהרג בחאן יונס וללוחמים נוספים

לכתבה המלאה
ציון לשבח מטעם ראש המטה הכללי מוענק למשפחתו של סגן-אלוף מ' 22 בספטמבר 2019. דובר צה"ל
"זהו מקרה יוצא דופן של גבורה בולטת". הציון לשבח/דובר צה"ל

על סמך ממצאי התחקירים ועדויות המפקדים והלוחמים שלקחו חלק במבצע ובחילוץ הכוח, לוחמי אגף המודיעין שלקחו חלק בפעולה יקבלו היום ציונים לשבח מטעם הרמטכ"ל אביב כוכבי. כמו כן, יוענק צל"ש הרמטכ"ל גם למפקד כוח הלוחמים וללוחם בצוות, אף הם ממערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, על פעילותם במבצע תחת תנאים קשים, בנחישות ובתושייה, בקור רוח ואומץ לב, במהלך ההשתלטות על האויב, לחילוץ הכוח ולהשבתו לשטח ישראל.

בנוסף, צל"ש ראש אגף המודיעין יוענק לכמה לוחמים בצוות מערך המבצעים המיוחדים על תפקודם יוצא הדופן, תוך הפגנת קור רוח ואומץ לב להגנה על חבריהם ולחילוץ הצוות לשטח הארץ, וציונים לשבח מטעם מפקד חיל האוויר ומפקד בסיס תל נוף יוענקו ללוחמי צוות האוויר וללוחמי 669 ובהם גם צוותי הרפואה שלקחו חלק בחילוץ הכוח לשטח הארץ.

(עדכון ראשון: 13:51)

ציון לשבח מטעם ראש המטה הכללי מוענק למשפחתו של סגן-אלוף מ' 22 בספטמבר 2019. דובר צה"ל
"בשם צה"ל כולו אני אומר תודה על האופן שבו פעל ברגעים הללו". כוכבי ומשפחתו של מ'/דובר צה"ל
  • עוד באותו נושא:
  • חאן יונס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully