וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתיווך ריבלין: נתניהו וגנץ לחצו ידיים בטקס האזכרה לזכר פרס

רה"מ ויו"ר כחול לבן נפגשו לזמן קצר בטרם החל הטקס לצד הנשיא. נתניהו שב על קריאתו להקמת ממשלת אחדות עם גנץ והציע "להיפגש בהקדם האפשרי בלי תנאים מוקדמים כדי לשתף פעולה". נשיא המדינה הביע את תמיכתו: "העם אמר את דברו". כחול לבן: "נתניהו סתם עושה רעש תקשורתי"

צילום: מתוך הטוויטר של תאגיד כאן 11, עריכה: שאול אדם

נתניהו קרא לאחדות עם גנץ - כל הפרטים

  • נתניהו: "בני, עלינו להקים ממשלת אחדות רחבה עוד היום"
  • רה"מ: "מציע להיפגש בהקדם האפשרי בלי תנאים מוקדמים"
  • כחול לבן: "נתניהו סתם עושה רעש תקשורתי"
  • ריבלין הביע את תמיכתו: "העם אמר את דברו"
  • ראשי מפלגות הימין קראו ליו"ר כחול לבן להיענות לקריאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ לחצו ידיים הבוקר (חמישי) בתיווכו של הנשיא ראובן ריבלין בטקס האזכרה לזכרו של הנשיא לשעבר שמעון פרס בהר הרצל. לחיצת היד באה לאחר קריאתו של נתניהו לגנץ להיפגש עמו ולהצטרף לממשלת אחדות בראשותו.

בדברים שנשא נתניהו באזכרה הוא שב ופנה לגנץ להיפגש עוד היום במטרה להקים ממשלת אחדות רחבה, ו"לפעול יחד כדי להביא את ישראל לחוף מבטחים". עוד הוסיף כי הוא מציע "להיפגש בהקדם האפשרי בלי תנאים מוקדמים כדי לשתף פעולה להקמת ממשלת אחדות רחבה לכל אלה שמאמינים במדינת ישראל יהודית דמוקרטית".

גורמים בכחול לבן אמרו בתגובה כי "נתניהו סתם עושה רעש תקשורתי. נמתין לתוצאות הספירה הסופית של הקלפיות ואז נפתח במשא ומתן להקמת ממשלת אחדות בראשותנו". עוד הוסיפו הגורמים כי "נתניהו קודם כל סגר עם ימינה והחרדים ובכך סיכל את האפשרות לממשלת אחדות ואז פונה לגנץ ומציע לו אחדות. הוא בסך הכל נערך לבליים-גיים שיטיל את האשמה על גנץ במידה וילכו לבחירות שלישיות. אנחנו מתרכזים בהמלצות אצל הנשיא כשהמטרה היא שגנץ יקבל את המנדט ראשון וירכיב ממשלת אחדות כפי שהתחייב בקמפיין".

נתניהו מנסה להפעיל לחץ על גנץ להצטרף לממשלת אחדות, אך בה בעת החיבור שלו אתמול לבלוק הימין-חרדים מסנדל את גנץ, שאמר במהלך הקמפיין שיפעל להקמת ממשלת אחדות חילונית. הקריאה לגנץ להצטרף לממשלת אחדות עם גוש הימין-חרדים עשויה גם ללחוץ אותו להיפרד מיש עתיד ומיאיר לפיד, שכן הסיעות החרדיות פוסלות ישיבה עם לפיד בממשלה.

בני גנץ, ראובן רובי ריבלין ובנימין נתניהו מחזיקים ידיים באזכרה לנשיא התשיעי של ישראל, שמעון פרס, הר הרצל ירושלים, 19 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"הבה נפעל יחד כדי להביא את ישראל לחוף מבטחים". גנץ, ריבלין ונתניהו לוחצים ידיים, היום/ראובן קסטרו

"בני, עלינו להקים ממשלת אחדות רחבה עוד היום", קרא ראש הממשלה ליו"ר כחול לבן מוקדם יותר היום. "העם מצפה מאיתנו, משנינו, שנגלה אחריות ושנפעל לשיתוף פעולה", הוסיף. "לכן אני קורא לך - בני, בוא ניפגש היום, בכל שעה, בכל עת, כדי להניע את המהלך הזה שהוא צו השעה. אסור לנו ואין שום סיבה להגיע לבחירות שלישיות - אני נגד זה. צו השעה - ממשלת אחדות רחבה, עוד היום". לשכת ראש הממשלה פנתה ללשכת גנץ לתיאום פגישה בארבע עיניים עוד היום.

נשיא המדינה ראובן ריבלין הביע את תמיכתו בקריאה לאחדות ואמר כי "העם אמר את דברו". בדברים שנשא באזכרה הוסיף ריבלין כי "אני שומע היטב את הקולות הקוראים לכינון ממשלת אחדות, ומברך אותך ראש הממשלה להצטרפות לקריאה זו הבוקר. האחריות מוטלת לפתחכם נבחרי הציבור, ובמיוחד על ראשי המפלגות הגדולות. אזרחי ישראל אמרו את דברם, הם יצאו להצביע. כשיגיעו נציגי הציבור אליי הם יצטרכו להסביר לי ולציבור מה בכוונתם לעשות כדי לראות את כינונה של ממשלה בישראל. אעשה כל שביכולתי כדי למנוע מערכת בחירות נוספת".

יו"ר כחול לבן בני גנץ, וראש הממשלה בנימין נתניהו מחזיקים ידיים באזכרה לנשיא התשיעי של ישראל, שמעון פרס, הר הרצל ירושלים, 19 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"העם מצפה מאיתנו שנגלה אחריות ושנפעל לשיתוף פעולה". גנץ ונתניהו, היום/ראובן קסטרו

יו"ר ימינה איילת שקד קראה לגנץ להיכנס למו"מ עם בלוק הימין ולהימנע מבחירות. גם שותפה, נפתלי בנט, מראשי ימינה, אמר כי "גנץ צריך להיענות מיד ולהפסיק עם החרם המטופש הזה. יש מדינה לנהל", צייץ בנט בחשבון הטוויטר שלו. לדבריו, "יש להקים ממשלת אחדות לאומית בראשות נתניהו שאליה מוזמן כל מי שמאמין בישראל יהודית ודמוקרטית. אף אחד לא פוסל אף אחד. לא פוסלים את החרדים, את לפיד ובטח לא את נתניהו. העם הכריע אחדות; העם רוצה ממשלה שתקום ותחזור לנהל את הכלכלה, החינוך והביטחון. כולם יצטרכו להתפשר".

גם שר החינוך רפי פרץ הצטרף לקריאות להקמת ממשלת אחדות. פרץ צייץ בטוויטר כי "כפי שהצהרתי בנאומי מיד אחרי הבחירות, החברה הישראלית פצועה מהבחירות האחרונות וצריכה להתאחד כדי להבריא את השסעים. אסור להביא לבחירות נוספות. בני, אני מכיר אותך שנים. אני יודע שיש לך אחריות לאומית לאיחוי הקרעים. בוא עוד היום לממשלת אחדות עם כל השותפות המאמינות במדינה יהודית ודמוקרטית בראשותו של נתניהו. סומך עליך שלא תתן לנו להיגרר לבחירות נוספות".

השרה מירי רגב אמרה אף היא: "בני זה לא הזמן לפסילות וחרמות. זה הרגע לשים את האגו בצד. פסילתו של נתניהו והשותפים הקואליציוניים שלנו, כמוה כפסילה של חצי עם. זהו מעשה לא דמוקרטי מצידך. בוא תעשה מעשה, תגלה אחריות לאומית ותענה לקריאתו של ראש הממשלה נתניהו אל תגרור אותנו לבחירות בפעם השלישית ונעבוד יחד למען עתידה של מדינת ישראל".

מנגד, בשמאל קראו ליו"ר כחול לבן לסרב להצעתו של נתניהו. ח"כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי) אמרה כי "גנץ, זה לא אחדות, זה ימין. אל תתן יד לאותה ממשלה שכולנו ניסינו להחליף. במקום פגישה עם ביבי וגוש הימין תתחיל לעבוד על הקמת גוש אלטרנטיבי".

התכנסות ראשי סיעות הימין, לשכת רה"מ, ירושלים  18 בספטמבר 2019. אתר רשמי, אתר רשמי
קראו לגנץ להיענות לנתניהו. התכנסות ראשי סיעות הימין, אתמול/אתר רשמי, אתר רשמי

בתוך כך, השליח האמריקני למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט צפוי להגיע היום לישראל ולהיפגש עם נתניהו ובני גנץ. בפגישות גרינבלט צפוי לדון בהיתכנות לפרסום תכנית השלום האמריקנית בזמן הקרוב בהתחשב בנסיבות הפוליטיות. זאת לאחר שבמהלך הקמפיין נתניהו אמר כמה פעמים כי עסקת המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תפורסם מיד אחרי הבחירות. גרינבלט צפוי לעזוב את תפקידו בקרוב אך ימשיך ככל הנראה עד לפרסום התוכנית אם היא תפורסם.

במהלך הקמפיין, הממשל האמריקני הקפיד מאוד לא לכבד את גנץ בפגישות רשמיות ולהיפגש רק עם נתניהו, אך כעת נראה כי יש שינוי גישה. מכחול לבן נמסר בתגובה כי "יו"ר כחול לבן בני גנץ ישמח להיפגש עם כל נציג של הממשל האמריקני לכשתתקבל פניה כזו". המשמעות היא, שטרם התקבלה פנייה מגרינבלט.

אסתר חיות, בני גנץ, ראובן רובי ריבלין ובנימין נתניהו מחזיקים ידיים באזכרה לנשיא התשיעי של ישראל, שמעון פרס, הר הרצל ירושלים, 19 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
ריבלין, נתניהו, חיות וגנץ, היום/ראובן קסטרו

במקביל לקריאה להקמת ממשלת אחדות, ראשי הליכוד, יהדות התורה, ש"ס, הימין החדש והבית היהודי-האיחוד הלאומי חתמו הבוקר על מסמך, לפיו מועמדם לראשות הממשלה הוא נתניהו. עוד נכתב כי ינהלו מו"מ קואליציוני במשותף ואף מפלגה לא תיכנס לשום ממשלה מבלי כל יתר המפלגות. עם זאת, החזית שנתניהו גיבש בימין וההסכמות על ניהול מו"מ משותף יחד עם ההצעה לגנץ להצטרף לממשלת אחדות תחייב את גנץ לחזור בו מהתחייבויות קמפיין שלו שלא לשבת עם החרדים ועם השר פרץ ובצלאל סמוטריץ'.

אחד מראשי המפלגות בימין אמר לוואלה! NEWS כי "הבלוק הזה מאפשר לנתניהו ללכת לנשיא, לקבל מנדט להרכיב ממשלה. למה שנאפשר את זה אם בסוף ישנה אפשרות שתובא תכנית המאה של טראמפ, לגנץ יהיה תירוץ ללכת עם נתניהו ואנחנו נזרק החוצה? רוצים לקבוע קווים כללים כדי לנסות למנוע את זה. התחייבות בעל פה אינה מספיקה". בתוך בלוק הימין מתנהלות שיחות בין ראשי המפלגות, ובין היתר הציע יו"ר סמוטריץ' להקים בלוק עם ראשי ש"ס ויהדות התורה לטובת התקופה הקרובה.

אתמול התחייבו ראשי הסיעות על בלוק אחד בהובלתו של נתניהו, שיפעל לכינונה של הממשלה הבאה. כמו כן, החליטו להקים צוות משא ומתן משותף שינהל בשם כל 55 המנדטים של הגוש את המשא ומתן הקואליציוני.

ראשי מפלגות הימין חתמו על מסמך: מועמדנו לראשות הממשלה הוא בנימין נתניהו, ננהל מו״מ קואליציוני במשותף, אף מפלגה לא תיכנס לשום ממשלה מבלי כל יתר המפלגות, 19 בספטמבר 2019. צילום מסך
ראשי מפלגות הימין חתמו על מסמך: מועמדנו לראשות הממשלה הוא בנימין נתניהו, ננהל מו״מ קואליציוני במשותף, אף מפלגה לא תיכנס לשום ממשלה מבלי כל יתר המפלגות, 19 בספטמבר 2019/צילום מסך

לטקס האזכרה של פרס הגיעו בכירים רבים, בהם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, יו"ר נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז, בכירי המשק בישראל, אנשי לשכתו של פרס, נציגות בית הספר הקרוי על שמו ועוד.

פרס הלך לעולמו בגיל 93 ב-28 בספטמבר 2016, בכ"ה באלול תשע"ו, לאחר שלקה בשבץ מוחי. הוא היה מאושפז בבית החולים שיבא בתל השומר כשהוא מורדם ומונשם במשך שבועיים עד שהרופאים נאלצו לקבוע את מותו. בהלווייתו בהר הרצל השתתפו מנהיגים רבים ממדינות ברחבי העולם, בכירים ישראלים וכן יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

(עדכון ראשון: 10:56)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באזכרה לנשיאה התשיעי של ישראל, שמעון פרס, הר הרצל ירושלים, 19 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
שלוש שנים למותו. נתניהו באזכרתו של שמעון פרס/ראובן קסטרו
יו"ר כחול לבן בני גנץ באזכרה של נשיא המדינה ה9 שמעון פרס, הר הרצל, 19 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
גנץ באזכרתו של פרס, היום/ראובן קסטרו
נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין באזכרה של נשיא המדינה ה9 שמעון פרס, הר הרצל, 19 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
אזכרתו של פרס, היום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully