וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן ממשיכה לאיים: בריטניה וארה"ב יצטערו על תקרית המכלית

סוכנויות הידיעות וטל שלו

11.7.2019 / 19:01

בכיר במשמרות המהפכה אמר כי שתי המדינות עשו טעות בעקבות ההשתלטות על המכלית האיראנית לחופי גיברלטר. זאת אחרי שלונדון אמרה כי הדפה ניסיון איראני להשתלט על מכלית בריטית, אולם טהראן מכחישה זאת. טראמפ שוחח עם נתניהו על איראן וסוגיות ביטחוניות נוספות

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

המתיחות במפרץ - עדכונים אחרונים:

  • בכיר איראני: בריטניה וארה"ב יצטערו על ההשתלטות על המכלית לחופי גיברלטר
  • הבית הלבן: טראמפ ונתניהו שוחחו על איראן וסוגיות ביטחוניות נוספות
  • משרד ההגנה הבריטי: איראן ניסתה להשתלט על מכלית נפט בריטית
  • דיווח: בריטניה העלתה את רמת הכוננות של ספינותיה במצרי הורמוז

בריטניה וארצות הברית "יצטערו על ההשתלטות על המכלית האיראנית" לחופי גיברלטר בשבוע שעבר - כך איים היום (חמישי) סגן מפקד משמרות המהפכה של איראן, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות תסנים. זאת שעות אחרי שלונדון אמרה כי משמרות המהפכה ניסו להשתלט על מכלית בריטית במפרץ, אך בטהראן מכחישים זאת.

"הפעולה הזאת לא דרשה יכולת אלא טיפשות מסוימת", אמר עלי פדאווי, סגן מפקד משמרות המהפכה. "ממשלת אמריקה וגם אנגליה לא היו צריכות לבצע את הפעולה הזאת אילו הן היו עושות את החישוב הקטן ביותר. שכרנו את הספינה ונשאנו את המטען. הפעולה שלהן הייתה מאוד טיפשית והן ללא ספק יתחרטו עליה. אנחנו נכריז על התגובה שלנו".

בתוך כך, הבית הלבן הודיע כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח אתמול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על איראן וסוגיות נוספות הקשורות לביטחון הלאומי. על פי ההודעה, "שני המנהיגים דנו בשיתוף הפעולה בין המדינות וקידום האינטרסים הלאומיים המשותפים, כולל המאמצים למנוע את מעשיה האלימים של איראן באזור". בשיחה נתניהו הביע הערכה על כוונת הנשיא להגביר את הסנקציות נגד איראן.

מכלית הנפט הבריטית הרטיג' מפליגה בים השחור, 1 במרץ 2019. רויטרס
המכלית הבריטית "הריטג'" בים השחור, מרץ/רויטרס

ברקע המתיחות, דווח ברשת "סקיי ניוז" כי בריטניה הורתה לכל הספינות המפליגות תחת דגלה להגביר את רמת הכוננות בעת שהן עוברות במצרי הורמוז. על פי גורם ביטחוני, בריטניה העלתה את רמת הביטחון ל-3, שמעידה על דרגת הסיכון הגבוהה ביותר. הוא הוסיף כי בריטניה לא מתכוונת ללוות את כל ספינות המסחר הבריטיות העוברות במצרים. לדבריו, "נהיה נחושים בהגנה על האינטרסים הימיים של בריטניה במפרץ, אבל אין לנו אף עניין בהסלמת המצב עם איראן".

ביום חמישי שעבר עלו כוחות של נחתים בריטים על סיפונה של המכלית "גרייס 1" לחופי גיברלטר, בחשד שהיא הפרה את הסנקציות של האיחוד האירופי והייתה בדרכה להעביר נפט לסוריה. איראן מכחישה זאת.

שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט אמר כי הוא "גאה" בפעולה של הספינה הבריטית, ואמר כי לונדון עוקבת אחרי המצב. הוא הוסיף, בדברים שאמר לרשת אל-ג'זירה, כי הממלכה לא רוצה בהסלמה עם איראן. בריטניה נותרה בהסכם הגרעין שממנו פרשה ארצות הברית לפני שנה, ויחד עם יתר המדינות החתומות היא מנסה לשמר אותו.

"ספינת המלחמה הבריטית כיוונה את תותחיה אל הכוחות האיראניים"

בריטניה אמרה כי סירות קרב של משמרות המהפכה של איראן ניסו להשתלט על מכלית נפט בריטית במפרץ הפרסי אתמול, אך נהדפו על ידי ספינת קרב בריטית. ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי דחקה באיראן להימנע מהסלמה, שמגיעה ברקע המתיחות הגבוהה ממילא באזור ובינה לבין ארצות הברית סביב הסכם הגרעין.

"ספינת הקרב המונטרוז נאלצה לחצוץ בין שלושה כלי שיט איראניים לבין הספינה הבריטית והעבירה אזהרות לכלי השיט האיראניים, ששבו על עקבותיהם", נמסר בהודעה של ממשלת בריטניה הבוקר. "אנחנו מודאגים מהפעולה הזו וממשיכים לקרוא לרשויות האיראניות להימנע מהסלמה במצב באזור".

מפה של המפרץ הפרסי והאזור. אתר רשמי
מפה של המפרץ הפרסי והאזור/אתר רשמי

ואולם, משמרות המהפכה אמרו כי סירות סיור שלהם פעלו ערכו פעילות שגרתית. "ב-24 השעות האחרונות לא היו מפגשים עם ספינות זרות, כולל ספינות אנגליות", אמרו בארגון. יחד עם משמרות המהפכה, גם שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף דחה את הטענות הבריטית כ"חסרות ערך".

על פי דיווח ברשת CNN, שהתבסס על דבריהם של שני גורמים אמריקניים רשמיים המעורים בפרטים, המכלית הבריטית "בריטיש הריטג'" הפליגה אל מחוץ למפרץ הפרסי וחצתה את מצרי הורמוז כשנתקלה בספינות האיראניות. הכוחות האיראנים קראו למכלית לשנות את המסלול ולעצור במים הטריטוריאלים האיראניים. בעקבות זאת, כיוונה ספינת המלחמה הבריטית את תותחיה אל הכוחות האיראניים ודרשה מהם להתרחק וכך הם אכן עשו. מטוס של חיל האוויר האמריקני שטס מעל האזור תיעד בווידאו את ההתרחשות. המכלית מופעלת על ידי חברת BP, ולפי נתוני המעקב אחרי תנועת השיט באזור, היא שטה תחת הדגל של האי מאן.

ספינת הקרב HMS מונטרוז נמצאת במשימה בת שלוש שנים במתקן של הצי הבריטי בבחריין, מרכז הפעילות הימית של בריטניה ממזרח לתעלת סואץ. הצי החמישי של ארצות הברית סירב להגיב על התקרית, אך הפיקוד המרכזי של הצבא האמריקני הודיע כי הוא מודע לדיווחים על "ההטרדות והניסיונות להפריע" למעבר המכלית הבריטית "הריטג'" ליד מצרי הורמוז על ידי משמרות המהפכה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו רגע לפני פגישתם בבית הלבן 25 במרץ 2019. רויטרס
שוחחו על איראן והמתיחות באזור. טראמפ ונתניהו/רויטרס

רוסיה וסין, שחתמו על הסכם הגרעין לצד בחריין, צרפת וגרמניה, קראו לאיפוק. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הבהיר כי "יש להבטיח את חופש השיט במפרץ הפרסי ובמצרי הורמוז".

התקרית מצטרפת לשורת אירועים ביטחוניים אחרים במפרץ בחודשיים האחרונים, בראשם הפלת המל"ט האמריקני בידי איראן. אתמול מפקד צבא ארצות הברית, גנרל ג'וזף דנפורד, כי וושינגטון רוצה לגבש קואליציה בינלאומית כדי לשמור על ביטחון נתיבי השיט לחופי איראן ותימן, המשמשים דרכי מסחר חשובות. זאת אחרי תקיפת מכליות הנפט במפרץ בחודשיים האחרונים, שלפי ארצות הברית בוצעו בידי איראן. טהראן מכחישה זאת.

מצרי הורמוז ומצרי באב אל-מנדב הם בעלי חשיבות אסטרטגית גדולה, והם מהווים שער הכניסה מהאוקיינוס אל המפרץ הפרסי ואל הים האדום. בכל יום עוברות ארבע מיליון חביות נפט דרך מצרי באב אל-מנדב שלחופי תימן אל שאר חלקי העולם. איראן איימה בכמה מקרים לסגור את מצרי הורמוז אם ארצות הברית תצליח למנוע ממנה לייצא נפט לחלוטין, במסגרת קמפיין הלחץ שלה על טהראן אחרי פרישתה מהסכם הגרעין בשנה שעברה בהחלטתו של הנשיא טראמפ.

(עדכון ראשון: 13:39)

ספינת הקרב "מונטרוסה" של חיל הים של בריטניה, בפעילות בים הבלטי, 15 ביוני 2014. רויטרס
ספינת הקרב הבריטית שליוותה את המכלית/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully