וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגר לעליונות ארה"ב: הפלת המל"ט חשפה את יכולותיה המתקדמות של איראן

הצלחתה של טהראן לפגוע במדויק בכלי הטיס המתקדם עם טיל מקומי הוכיחה כי עשתה קפיצה גדולה קדימה בשנים האחרונות. היא עשויה לספק אותו לשלוחותיה באזור ובכל עימות עתידי להציב איום ממשי על חיל אוויר זרים. "על האמריקנים להיות מוכנים לאבידות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ההצלחה של איראן להפיל מל"ט אמריקני מתוחכם בטיל מתוצרתה הוכיחה כי לטהראן יש יכולת לאתגר את העליונות האווירית של ארצות הברית. ה"גלובל הוק" RQ-4, כלי טיס מתקדם של הצי האמריקני היכול להגיע ל-60 אלף רגל, נפגע מטיל קרקע-אוויר של משמרות המהפכה בזמן שהיה בגובה רב בשמי המפרץ.

"הפלת המל"ט הראתה כי איראן חושפת את יכולותיה ובחרה לשלוח מסר לארצות הברית", אמרה בקה ווסר מתאגיד "רנד" לסוכנות הידיעות הצרפתית. "זה מראה כי היא פיתחה או רכשה יכולות די משמעותיות וכי היא מיומנת בשימוש בהן". היא אמרה כי אם אכן ומדובר בטיל מסוג "חורדאד" 3, "זה משמעותי כי זה יצור מקומי שאותו תוכל איראן לשחזר ואף לספק לשלוחותיה ברחבי האזור ולאיים על צבא ארצות הברית ובעלי בריתו".

לקריאה נוספת בנושא
היועץ לביטחון לאומי של רוסיה: איראן לא מהווה איום לעולם
איראן: הסנקציות על חמינאי חוסמות את הדרך למו"מ עם ארה"ב
חמינאי על הכוונת: טראמפ חתם על סנקציות חדשות נגד איראן

מערכת הגנה אווירית איראנית מסוג חורדאד. AP
עשויה להגיע לידיים אחרות באזור. מערכת הנ"מ חורדאד/AP

לפי Military Balance, מגזין שנתי של המכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, לאיראן יש 32 סוללות של מערכת טילי הקרקע אוויר מדגם S-300, שאותן סיפקה לה מוסקבה מאז שנת 2016. המערכות המתקדמות הללו מציבות איום משמעותי על כלי טיס אחרים, ופריסתן בסוריה על ידי רוסיה הדאיגה גם את ישראל. החודש קיים חיל האוויר תרגיל רחב היקף שנועד להתמודד עם מערכות הנ"מ המתקדמות ביותר.

לצד הסוללות הרוסיות, איראן פיתחה תעשייה צבאית משלה בשל הסנקציות שמוטלות עליה מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. היא נוהגת להציג במצעדים צבאיים את תוצרתה המקומית, הכוללת מערכות נ"מ מסוג "בוואר", "טבאס" ו"רעד". החורדאד 3 הוא פיתוח של "רעד".

RQ-4 Global Hawk מל"ט אמריקני מדגם. רויטרס
ארה"ב לא סברה שאיראן תעז. המל"ט שהופל/רויטרס

הפגיעה המדויקת במל"ט הריגול העצום, שעלותו מוערכת ב-167 מיליון דולר, חיזקה את המוראל בקרב בכירי המשטר באיראן. הם הצהירו בימים האחרונים שלא יהססו לפעול בצורה דומה, על אף שהתקרית האחרונה הביאה את האזור אל סף עימות.

ראש שירות המודיעין בצרפת לשעבר, שביקש להישאר בעילום שם, אמר כי אם חיל האוויר האמריקני ישלח מספר גדול של מטוסים מעל איראן, עליהם להיות מוכנים לאבדות מסוימות, משום שהכוחות האיראניים יהיו מוכנים. "במקרה של המל"ט, אולי לא היו לו מספיק צעדי נגד - להטעות, להסיט או לתמרן את הטיל - והאמריקנים חשבו שהאיראנים לא יעזו לירות בו", אמר.

דן גטינגר, אחד ממנהלי המרכז לחקר המל"טים בבארד קולג', ניו יורק, אמר כי "גלובל הוק" הוא מטוס גדול שטס לאט. לדבריו, לא מדובר במטוס חמקן, אלא בגודל של "בואינג 737" אמר גטינגר. "זה בהחלט יילקח בחשבון בפעולות בעתיד", אמר. הוא הוסיף כי האירוע מזכיר גם את התקרית שבה הפילה ברית המועצות את מטוס הריגול האמריקני U-2 ב-1960. גטינגר אמר כי התקרית תרמה להחלטתה של ארצות הברית לפתח מטוסים בלתי-מאוישים, מפני שה-U-2 היה מאוייש.

למרות זאת, מומחים אחרים אמרו כי גם ההצלחה האחרונה אינה אומרת כי איראן תוכל להתגונן לחלוטין מחיל האוויר האמריקני, החזק לאין שיעור מכל חיל אוויר אחר. בנוסף לכך, לצבא ארצות הברית יש יכולות סייבר מתקדמות, ולפי כלי תקשורת אמריקניים ארצות הברית ביצעה גם מתקפת סייבר אחרי הפלת המל"ט ביום חמישי. איראן הכחישה זאת אתמול.

(עדכון ראשון: 15:25, 25/06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully