וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בית המשפט הוא דיקטטורה": זה מה שחושב השר החדש על מערכת המשפט

אמיר אוחנה, שקיבל לידיו את תיק המשפטים, יכהן בתפקידו כחמישה חודשים, ולמרות שהרבה לבקר בעבר את הרשות השופטת - נראה כי לא יצליח לחולל מהפיכות במשרד המשפטים. רק השבוע הדגיש המשנה ליועמ"ש כי יש להימנע מביצוע מהלכים מרחיקי לכת בתקופת מעבר

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

שר המשפטים הטרי אמיר אוחנה צפוי לכהן כחמישה חודשים, אך יתקשה לעשות מהפכות גדולות במשרדו, היות ומדובר בממשלת מעבר - המתפקדת עד להקמת ממשלה חדשה. רק שלשום (שלישי) שלח המשנה ליועמ"ש, רז ניזרי, מכתב ליועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, בו הדגיש כי בממשלת מעבר - כמו זו המכהנת כעת - יש להימנע ככל האפשר מביצוע מהלכים מרחיקי לכת.

"על פי הפסיקה והנחיות היועץ בנושא, שומה על הממשלה היוצאת, השרים המכהנים בה ומשרדי ממשלה השונים לנהוג בריסון ובאיפוק בכל הנוגע להחלטות המתקבלות, הקצאת המשאבים ויוזמות החקיקה", כתב.

בג"ץ אכן פסק בעבר כי על ממשלת מעבר לנהוג באיפוק בעניינים שאין צורך דחוף להוציאם אל הפועל דווקא בתקופה זו. על פי הפסיקה, שאומצה גם בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה, יש לאזן בין הצורך להבטיח יציבות שלטונית, לבין הריסון והאיפוק שמתחייבים מאופייה של ממשלת המעבר. בג"ץ אף קבע כי "מתחם הסבירות" של ממשלת מעבר צר יותר מזו של ממשלה מכהנת רגילה, והמשמעות היא כי בג"ץ ייטה יותר לפסול מהלכים משמעותיים שנעשו בתקופה זו.

עוד בוואלה! NEWS:
עימות באיחוד מפלגות הימין אחרי דברי סמוטריץ': "נפיק לקחים"
דיווח: סין סייעה לסעודיה לחזק את תכנית הטילים הבליסטיים
נחמה ריבלין הובאה למנוחות בהר הרצל: "עכשיו חזרת הביתה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברת הכנסת אמיר אוחנה במשכן הכנסת, 2019. אוליביה פיטוסי, הארץ, הארץ
להימנע מביצוע מהלכים מרחיקי לכת. בנימין נתניהו ואמיר אוחנה במשכן הכנסת, אתמול/הארץ, אוליביה פיטוסי, הארץ

ח"כ אוחנה, בן 43, שמונה לתפקיד במקומה של איילת שקד החל את דרכו הפוליטית בכנסת ה-20 בסוף שנת 2015. השר לשעבר סילבן שלום התפטר אז מתפקידו ואוחנה שהיה ממייסדי קבוצת "גאווה בליכוד", נכנס במקומו.

הוא היה חבר כנסת כמעט אנונימי מהספסלים האחוריים במפלגתו, אבל התקרב לנתניהו, בין היתר באמצעות קשריו עם בנו ורעייתו, הגן עליו בכלי התקשורת סביב חקירותיו במשטרה גם כשבכירי המפלגה סירבו לכך, וכעת קיבל את אחד התפקידים החשובים בממשלה.

המקפצה המשמעותית הראשונה שלו הייתה כשנתניהו הפקיד בידיו את קידום חוק הלאום בכנסת ה-20. אוחנה עמד בראש הוועדה להכנת החוק שהיה בין חוקי הדגל של הליכוד, מה שהעמיד אותו כמנהל ההצגה הטובה ביותר בעיר.

עוד באותו נושא

בארגוני הקהילה הגאה בירכו על מינוי אוחנה: "נקודת ציון היסטורית"

לכתבה המלאה

רהוט - ולא מתנצל

אוחנה, הומו מוצהר, ספג לא מעט ביקורת מהקהילה הגאה במהלך כהונתו כח"כ, בין היתר על הצבעותיו עם הקואליציה נגד חוקים שקשורים בקהילה הלהט"בית. הוא מעולם לא התנצל על כך והסביר שרוב הצעות החוק הן של האופוזיציה ואין מקום לצפות ממנו לתמוך בהן כחבר קואליציה. הוא ובן זוגו אלון הם הורים לתאומים שנולדו בהליך פונדקאות בארה"ב לפני ארבע שנים.

הוא עורך דין במקצועו, רהוט מאד ואחד הח"כים המתראיינים ביותר. בין שלל ראיונותיו הוא סיפק לא מעט אמירות שנויות במחלוקת על מערכת המשפט בישראל. על הרשות השופטת הוא אמר ש"היא לא מערכת צדק", על שופטי העליון ציין שהם "כמו מועצת גדולי התורה אבל עם גלימות" ועל פסיקות בג"ץ ש"יש כאלה שאינן חוקיות" ובית המשפט הוא "דיקטטורה".

אמיר אוחנה, הליכוד, הכנות להשבעת הכנסת ה-21, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
יש להניח שהוא לא יוכל לעשות או לממש הרבה ממשנתו האידיאולוגית כשר המשפטים/ראובן קסטרו

יש להניח שהוא לא יוכל לעשות או לממש הרבה ממשנתו האידיאולוגית כשר המשפטים - אבל העובדה שזכה לתיק בכיר לפני רבים מבכירי הליכוד שמדורגים לפניו ברשימה מעידה על רצונו של נתניהו לשדרג אותו למעמד שר בממשלה הבאה.

השר יריב לוין, שנתניהו לחץ עליו מאוד לקבל את תיק המשפטים, הסביר בפייסבוק מדוע ויתר על התפקיד, שכן מדובר במינוי זמני בלבד בממשלת מעבר שלא יאפשר לו לממש את חזונו לשינוי פני מערכת המשפט.

לדבריו, "לכל אורך דרכי הציבורית התחייבתי כי אם אגיע לתפקיד שר המשפטים, אפעל בנחישות כדי לבצע שינויים יסודיים במערכת המשפט. שינוי שיטת מינוי השופטים, השבת עקרון הפרדת הרשויות, קביעה מחדש של עקרון זכות העמידה - הם בעיניי מהלכים הכרחיים שעל שר המשפטים להוביל".

יריב לוין, פריימריז בליכוד 5 בפברואר 2019. אתר רשמי
ויתר על המינוי כשר. לוין/אתר רשמי

לוין הוסיף כי "אין שום אפשרות להוביל את המהלכים הללו בממשלת מעבר. לכן, לו הייתי לוקח על עצמי את התפקיד בעת הזו, בידיעה ברורה שאיני יכול לבצע ולו מעט ממה שאני מאמין בו ושהבטחתי לעשות, הייתי פוגע באמון שנתתם בי ובאמון של כולנו כי שינויים אלה אכן ניתנים לביצוע. הייתי אומנם רושם בקורות החיים תואר מכובד, אבל לא מעבר לכך, ופוגע במאבק שאנו שותפים לו במשך שנים ארוכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully