וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-30 בשנה: ישראל במקום הראשון במות ילדים בתאונות דרכים

24.4.2019 / 6:30

אחרי מותו של ברוך בן ה-3 מפגיעת אוטובוס בביתר עילית, אומרים ב"אור ירוק" כי 8.2% מכלל ההרוגים בתאונות הם מתחת לגיל 14, פי שניים וחצי מהממוצע ב-OECD. מתחילת השנה נהרגו עשרה ילדים בתאונות דרכים, שבעה מהם כהולכי רגל. "ישראל - אחת המדינות המסוכנות עבור ילדים"

ברוך אייזנברג בן השלוש הובא למנוחות אמש, לאחר שנהרג בתאונה בביתר עילית/עריכה: שניר דבוש

בעקבות מותו של ילד בן שלוש מפגיעת אוטובוס בביתר עילית שלשום, בעמותת "אור ירוק" טוענים כי ישראל נמצאת במקום הראשון - והגרוע - בשיעור הילדים ההרוגים בתאונות הדרכים במדינות המפותחות. נתונים חדשים שהגיעו לידי העמותה חושפים כי 8.2% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בישראל בשנת 2016 היו ילדים או נערים עד גיל 14, נתון שמציב את ישראל במקום הראשון מבין מדינות ה-OECD.

מהנתונים עולה כי בשנת 2016 ממוצע הילדים ההרוגים מתאונות דרכים ב-OECD, עמד על 3.1% מסך כל ההרוגים, כאשר בישראל מספר הילדים שנהרגו בתאונות דרכים גדול מהממוצע פי שניים וחצי. אחרי ישראל נמצאות לוקסמבורג (6.3%), איסלנד (5.6%), שוויץ (5.6%), ניו זילנד (5.2%) ואירלנד סוגרת את החמישייה השחורה עם 4.8% מכלל ההרוגים בתאונות הדרכים.

פורטוגל (1.2%) היא המדינה עם האחוז הנמוך ביותר של הילדים ההרוגים מתאונות דרכים, ולפניה נמצאות נורבגיה (1.5%), איטליה (1.5%), ספרד (1.5%) ואוסטריה (1.6%).

עוד בוואלה! NEWS:
שלושה ילדים שנדרסו למוות מפגיעת אוטובוס: רחוב הדמים של ביתר עילית
נמשך המצוד אחרי הנהג הפוגע מירושלים: החשוד אינו בעלי הרכב
טרגדיה בביתר עילית: בן שלוש נדרס למוות ע"י אוטובוס לעיני משפחתו

ברוך אייזנברג שנדרס למוות בביתר עילית. אתר רשמי
נדרס למוות בביתר עילית. ברוך אייזנברג בן השלוש/אתר רשמי
בשנת 2018 נהרגו 31 ילדים בתאונות דרכים בישראל - עלייה של כ-10%

גם כשבוחנים את שיעור הילדים ההרוגים מתאונות דרכים מבין מאה אלף ילדים באוכלוסייה, ניתן לראות כי ישראל ניצבת במקום השישי הגרוע, עם 1.3 ילדים הרוגים לכל מאה אלף ילדים. גם כאן ישראל ניצבת מעל לממוצע מדינות ה-OECD כאשר הממוצע הוא ילד אחד הרוג לכל מאה אלף ילדים.

פגיעת אוטובוס בביתר עילית, פגע וברח בירושלים

מחקירה ראשונית של התאונה שאירעה בביתר עילית, עולה כי ברוך אייזנברג בן השלוש עמד על המדרכה ואחז בידי אמו ברחוב החוזה מלובלין. מסיבה שאינה ידועה, הוא ירד לפתע לכביש ונפגע מאוטובוס של חברת "קווים". הנהג עוכב לחקירה. אייזנברג הגיע עם משפחתו מניו יורק לרגל חופשת הפסח ואתמול הוטמן בהר המנוחות בירושלים.

ביום ראשון אירעה תאונה נוספת, שבה ילד בן 11 נפצע באורח אנוש מפגיעת כלי רכב בשדרות גולדה מאיר בירושלים. הרכב ננטש ואותר באזור ההתנחלות גבעת זאב, הסמוכה לירושלים. החשוד, שהמשטרה ממשיכה בחיפושים אחריו, איננו הבעלים של הרכב, אלא ככל הנראה אדם שקיבל אישור לנהוג בו.

זירת תאונת הדרכים ברחוב גולדה מאיר, ירושלים 21 באפריל 2019. דוברות איחוד הצלה, אתר רשמי
זירת התאונה בירושלים, ביום ראשון/אתר רשמי, דוברות איחוד הצלה

דוח מיוחד שהכינה עמותת "אור ירוק" מעלה כי תאונות דרכים הן הסיבה המרכזית לתמותת ילדים בישראל ואחת הסיבות העיקריות להיפגעות ילדים בעולם. הדוח שמבוסס על ניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לשנים 2017-2008 חושף כי מרבית הילדים (75%) נפגעו כנוסעים ברכב, כחמישית מהילדים (22%) נפגעים כהולכי רגל והשאר כרוכבי אופניים. בעוד ילדים נפגעים בעיקר ברכב, הפגיעות הקטלניות שכיחות בקרב ילדים כהולכי רגל. לאורך העשור החולף מרבית הילדים נהרגו כהולכי רגל והם היוו כ- 75% בממוצע מכלל הילדים ההרוגים, 15% נהרגו כשנעו ברכב ו-10% כשרכבו על אופניים.

מנתוני עמותת "אור ירוק" עולה כי בשנת 2018 נהרגו 31 ילדים בתאונות דרכים בישראל, לעומת 28 ילדים שנהרגו בתקופה המקבילה בשנה לפני כן - עלייה של כ-10%. מתחילת שנת 2019 נהרגו עשרה ילדים בתאונות דרכים, שבעה מהם נהרגו כהולכי רגל.

פסי האטה, הנגשת תכנים והארכת האור הירוק

כדי לצמצם את השיעורים הגבוהים של היפגעות ילדים בתאונות דרכים, המליצו ב"אור ירוק" לפעול למיתון וריסון מהירויות הנסיעה באזורים הללו באמצעות פסי האטה ואזורי מיתון תנועה, לקדם הארכת משך המופע הירוק ברמזורים באזורי ריכוז של ילדים, לסלול שבילי רכיבה רצופים ובטוחים ולהגביר את האכיפה והמודעות בקרב הילדים לתקנות הרכיבה על אופניים חשמליים ובעיקר לעודד חבישת קסדה בכל רכיבה.

הצעות נוספות לצמצום התאונות הקטלניות הן לקדם נושא בטיחות חזית הרכב בדגש על תאונות מסוג פגיעה בהולך רגל, וכחלק מכך לקדם התקנת מערכות טכנולוגיות לזיהוי הולכי רגל. כמו כן, הוצע לחייב התקנת חיישני נסיעה לאחור ולקדם התקנת מצלמות "רוורס". אמצעים אלו הינם בין הפתרונות המובילים לפתרון בעיית "תאונות החצר" בהן נפגעים ילדים קטנים בחצר הבית כתוצאה מנסיעה לאחור בעת יציאה מחניה.

"חייבים להפסיק להאשים את הילדים ולהבין כי ילד יתנהג תמיד כמו ילד ויעשה טעויות, אבל לא כל טעות חייבת להסתיים בתאונה"

הצעות נוספות של העמותה הן הקפדה על ניטור שוטף של השימוש באמצעי בטיחות ככלי לבניית מערך הסברה ואכיפה של השימוש באמצעים הללו. "יש לקדם את ההסברה בנוגע להתאמת אמצעי המיגון לגיל ומשקל הילד. הבעיה המרכזית כיום הינה החגירה מאחור ויש לרכז מאמץ בנושא", טוענים ב"אור ירוק".

כמו כן, לדברי "אור ירוק", יש להתמקד בהגברת ההסברה, החינוך והאכיפה בקרב החברה הערבית תוך שיפור תשתיות הבטיחות. בנוסף לכך, יש להקפיד על הקצאת תקציבים ראויים לנושא החינוך אשר יאפשרו להנגיש את תכני הבטיחות לכל שכבות הגיל באופן שוטף.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", אמר כי "מדינת ישראל היא אחת המדינות המסוכנות עבור הילדים בהשוואה לשאר המדינות המתקדמות, כאשר יותר מ-30 ילדים נהרגים בכל שנה בתאונות דרכים. הנתונים הקשים הללו מחייבים את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשים בראש סדר העדיפויות את בטיחות ילדינו. חייבים להפסיק להאשים את הילדים ולהבין כי ילד יתנהג תמיד כמו ילד ויעשה טעויות, אבל לא כל טעות חייבת להסתיים בתאונה".

קיטה הוסיף כי "יש לחייב את ראשי הערים להתקין פסי האטה בסביבת ריכוז גבוהה של ילדים כמו בתי ספר, גני ילדים, מתנ"סים ופארקים, כדי שגם כאשר ילד יתפרץ לכביש מהירות נסיעת הרכב תהיה כזו שהנהג יצליח לעצור בזמן ולא לפגוע בילד. סביבה בטיחותית סטרילית ליד מוסדות החינוך יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות ולמנוע את הילד ההרוג הבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully