וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח מולר: אין עדויות לכך שטראמפ ביצע פשע - אך הוא לא זוכה לחלוטין

24.3.2019 / 23:30

תקציר הדוח שחיבר התובע המיוחד הועבר לקונגרס וממנו עולה כי אין ראיות לקנוניה בין אנשי הנשיא למוסקבה או לשיבוש חקירה מצדו. הודגש כי טראמפ לא נוקה לחלוטין, אך הוא חגג: "זיכוי מוחלט". הדמוקרטים דורשים לחשוף את הדוח המלא, הרפובליקנים קוראים להמשיך הלאה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הקונגרס האמריקני קיבל הערב (ראשון) את תקציר דוח החוקר המיוחד רוברט מולר שבדק את מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016. הדוח, שגובש במשך כמעט שנתיים, לא קובע שהנשיא דונלד טראמפ ביצע פשע, אך הוא גם לא מזכה אותו. החקירה גם לא מצאה גם שהקמפיין של טראמפ או מישהו ממקורביו קשר קשר עם רוסיה או תיאם מהלכים עמה כדי להשפיע על תוצאות הבחירות ב-2016. ראש ה-FBI לשעבר קבע כי על התובע הכללי ויליאם בר להחליט אם מעשיו של הנשיא המתוארים בדוח מהווים פשע.

טראמפ הכריז כי מסקנות הדוח, שלא ברור מתי חלקים נוספים ממנו יפורסמו, "מזכות" אותו לחלוטין, על אף שזה לא נאמר בתקציר. "אין קנוניה, אין שיבוש, זיכוי מלא ומוחלט", כתב טראמפ בטוויטר. הוא כינה את החקירה "ניסיון הפיכה" וקרא "לחקור את הצד השני" - כשהוא מתכוון לדמוקרטים. גם בבית הלבן טענו כי מסקנות הדוח מזכות לחלוטין את הנשיא, כשעורך רודי ג'וליאני אמר: "זה טוב יותר ממה שציפיתי".

החקירה של מולר הטילה צל כבד על כהונתו של טראמפ, ומסקנותיה המעורפלות צפויות לשרת אותו לקראת הבחירות בשנה הבאה. עם זאת, הדמוקרטים ממשיכים לחקור אותו ואת מקורביו בקונגרס, והם צפויים להמשיך וללחוץ עד לפרסום מרבית הדוח. בהתאם למידע הנוכחי שידוע, הסיכוי הקטן ממילא לפתוח במהלך להדיח את טראמפ בקונגרס הפך לכמעט אפסי, אלא אם חלקים אחרים בדוח יחזקו את החשדות נגד טראמפ. הרפובליקנים אמרו כי הדוח סוגר את הפרשה סופית ומנקה את הנשיא.

לקריאה נוספת בנושא:
חקירת המעורבות הרוסית: עוד 3.5 שנות מאסר למנהל קמפיין טראמפ לשעבר
ארה"ב: 47 חודשי מאסר נגזרו על מנהל קמפיין טראמפ לשעבר
חקירת הקמפיין של טראמפ: "מנפורט העביר נתונים למודיעין הרוסי"

נשיא ארה"ב טראמפ לפני המראתו, פלורידה, 24 במרץ 2019. רויטרס
לא זוכה לחלוטין. טראמפ, הערב/רויטרס

בר, שקיבל את הדוח המלא ביום שישי האחרון, כתב בתקציר שלו: "הדוח מדגיש את המאמצים של רוסיה להשפיע על הבחירות ומתעד את הפשעים שבוצעו". התובע המיוחד לא מצא הוכחה לכך שאזרח אמריקני או גורם בקמפיין של טראמפ כלשהם קשרו קשר או שיתפו פעולה ביודעין עם רוסיה.

החלק השני של המכתב בן ארבעת העמודים עסק בחשד לשיבוש חקירה. בסיכום הדוח של מולר נכתב כי הוא "החליט שלא למסור פסיקה משפטית מסורתית". בהמשך, נכתב: "לכן, התובע המיוחד לא הסיק מסקנה - כזו או אחרת - אם היה שיבוש חקירה". מולר, ראש ה-FBI לשעבר, הדגיש: "בעוד שהדוח הזה לא הגיע למסקנה שלפיה הנשיא ביצע פשע, הוא גם לא מזכה אותו".

בר, שמינויו בסנאט אושר בחודש שעבר אחרי שהחליף בתפקיד את ג'ף סשנז, סיים את מכתבו בהבטחה לשחרר חלקים נוספים מהדוח המלא, אבל הדגיש כי חלק מהחומרים בו מסווגים. לדבריו, בשל כך, פרסום החלקים הנוספים תלוי במידת המהירות שבה יקבע משרד המשפטים אילו קטעים אסורים בפרסום. "ביקשתי את עזרת התובע המיוחד בזיהוי כל המידע שהדוח הזה מכיל במהירות האפשרית", סיים התובע הכללי.

עוד באותו נושא

קנוניה עם מוסקבה או ציד מכשפות? מדריך לחקירת קשרי טראמפ ורוסיה

לכתבה המלאה
התובע המיוחד רוברט מולר מתדרך את הקונגרס על החקירה, 20 ביוני 2017. רויטרס
התובע המיוחד מולר/רויטרס

תקציר הדוח המלא נשלח לשני ראשי ועדות המשפט בקונגרס - חבר בית הנבחרים ג'רלד נדלר הדמוקרטי והסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם - ולשני בכירי המפלגות השניות המכהנים בוועדות, חבר בית הנבחרים הרפובליקני דאג קולינס והסנאטורית הדמוקרטית דיאן פיינסטיין. רבים בקונגרס דורשים שהתובע הכללי יפרסם את הדוח המלא בפני הציבור, אבל זו החלטה שלו אילו חלקים ממנו לחשוף. הדמוקרטים הבהירו כי הם עשויים לזמן את מולר עצמו להעיד בקונגרס ולפנות לבתי המשפט. נדלר אמר כי הוא יקרא לתובע הכללי להעיד בשל "הסתירות המדאיגות מאוד" שעלו בתקציר הדוח של מולר.

גרהאם, מנגד, אמר כי תקציר הדוח הוא "יום נפלא" עבור טראמפ ואנשיו. "אין קנוניה ואין שיבוש חקירה, הענן שריחף מעל הנשיא טראמפ הוסר עם הדוח הזה", כתב בחשבון הטוויטר שלו הסנאטור המקורב לנשיא. הוא הוסיף: "זהו יום טוב עבור שלטון החוק. זהו יום עצוב עבור מי שקיווה שהחקירה של מולר תפיל את הנשיא טראמפ". הוא שיבח את העבודה שעשו מולר וצוותו. "הגיע הזמן להתקדם, לשלוט במדינה ולהיות מוכנים להתמודד עם רוסיה ועם שחקנים זרים אחרים לפני 2020", כתב.

הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן, המתמודת בפריימריז של המפלגה לקראת הבחירות, דורשת את פרסום הדוח המלא. "הקונגרס הצביע ברוב של 420 מול 0 בעד שחרור הדוח המלא של מולר, לא 'סיכום' של התובע הכללי שנבחר בקפידה", כתבה בטוויטר.

החקירה הסתיימה, המאבקים לא

פרסום תקציר הדוח של מולר עשוי להצית מאבק פוליטי מחודש בוושינגטון. בעוד שהדמוקרטים דורשים את פרסום הנוסח המלא של הדוח, טראמפ ומקורביו טענו לכל אורך החקירה כי מדובר ברדיפה פוליטית כנקמה על ניצחונו בבחירות, והנשיא אף כיה את הבדיקה "ציד מכשפות". הנשיא טראמפ הכחיש לאורך כל הדרך שיתוף פעולה עם מוסקבה ושיבוש חקירה, למרות חוות דעתם של ארגוני הביון האמריקניים.

רבים מיריביו הפוליטיים של טראמפ האשימו שאותו בניסיון לשבש את החקירה כשפיטר מתפקידו את ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי, מהלך שהוביל למינוי מולר במאי 2017. גם התבטאויותיו נגד התובע המיוחד ומעורבים אחרים בחקירה המסועפת נחקרו על ידי מולר.

משרד המשפטים הודיע ביום שישי כי מולר סיים את חקירתו אחרי שהוגשו כתבי אישום נגד 34 אנשים, בהם מנהל הקמפיין פול מנפורט, היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין ועורך דינו לשעבר מייקל כהן, וקציני מודיעין רוסים.

וויליאם בר המועמד לתפקיד שר המשפטים בשימוע בפני הסנאט ב-15 בינואר 2019. רויטרס
יחליט אם מעשיו של טראמפ מהווים פשע. התובע הכללי ויליאם בר/רויטרס

מולר המשיך את החקירה שהחלה ב-FBI, ובחנה אם הקמפיין של טראמפ קשר קשר עם מוסקבה כדי להטות את תוצאות הבחירות ב-2016 ולפגוע במועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון. סוכנויות המודיעין האמריקניות כבר קבעו כי הקרמלין פעל כדי לעזור לטראמפ, תוך שהוא פורץ למחשבי המפלגה הדמוקרטית ומעביר לוויקיליקס את החומרים. מוסקבה מכחישה כל קשר לכך.

(עדכון ראשון: 21:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully