וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל אנשי הנשיא: השחקנים המרכזיים בחקירת המעורבות הרוסית

החוקר המיוחד רוברט מולר וצוותו חקרו והאשימו 34 ממקורביו של טראמפ, בהם יועציו ופרקליטו לשעבר. טרם ידוע מהן המסקנות לגבי מעורבותו של הנשיא, אולם שיתוף הפעולה של הסובבים אותו בתקופת הקמפיין שופך אור על החקירה המטילה צל על כהונתו

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

חקירת המעורבות הרוסית - עדכונים אחרונים

- מולר הגיש את הדוח לתובע הכללי
- החקירה נוגעת למעורבות רוסיה בבחירות בארה"ב ב-2016
- לא ידוע מה חלקו של טראמפ בממצאי החקירה
- התובע הכללי יכריע אילו חלקים מהחקירה לפרסם

במשך שנתיים ניהל החוקר המיוחד רוברט מולר את החקירה על מעורבות רוסיה בבחירות בארצות הברית ב-2016, במהלכה הוגשו כתבי אישום נגד 34 בני אדם בהם מקורביו של הנשיא דונלד טראמפ, קציני מודיעין רוסים ושלוש חברות רוסיות. אמש (שישי) הגיש מולר לתובע הכללי וויליאם בר את דוח החקירה שבחנה אם קמפיין טראמפ שיתף פעולה עם מוסקבה ואם הנשיא לקח חלק בשיבוש החקירה.

בעוד טרם ניתן להסיק מסקנות לגבי הנשיא, בכירים בקמפיין שלו ומקורביו הורשעו, או הודו בעבירות בהן הואשמו. עורך דינו לשעבר מייקל כהן עמד בפני בית הנבחרים וטען שהוא מתבייש בהיכרותו עם טראמפ, לאחר ששנה לפני כן הצהיר כי הוא מוכן "לחטוף כדור" בשבילו, ומנהל הקמפיין הבחירות לשעבר פול מנפורט הביע חרטה על מעשיו. אלו הן דמויות המפתח בחקירה המטילה צל כבד על כהונתו של טראמפ.

לקריאה נוספת בנושא
חקירת המעורבות הרוסית: עוד 3.5 שנות מאסר למנהל קמפיין טראמפ לשעבר
טראמפ על החקירות: "מנסים לסלק אותי עם בולשיט"
דיווח בארה"ב: חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 מגיעה לסיומה

מנהל הקמפיין לשעבר של דונלד טראמפ, פול מנפורט, בכניסה לבית המשפט. רויטרס, רויטרס
מנהל קמפיין הבחירות לשעבר. מנפורט/רויטרס, רויטרס

פול מנפורט

מנהל קמפיין הבחירות לשעבר של טראמפ הורשע בחודש ספטמבר האחרון בשתי עבירות של קשירת קשר בחקירת התובע המיוחד ונידון לשלוש וחצי שנות מאסר, לאחר שכבר נשלח לארבע שנים בתיק אחר. מנפורט, שהרוויח מיליוני דולרים כשעבד למען פוליטיקאים פרו-רוסים באוקראינה, הביע חרטה על מעשיו בתיק. "אני מצטער על מה שעשיתי ועל כל הדברים שהביאו אותנו לכאן היום", אמר.

הפעיל הרפובליקני הוותיק הוא אחד מ-34 אנשים ושלוש חברות שהואשמו בחקירתו של התובע המיוחד. על אף שהתיקים נגד מנפורט נחקרו על ידי מולר, לא עלו בהן הוכחות לשיתוף פעולה ישיר בין קמפיין טראמפ למוסקבה על מנת להשפיע על הבחירות ב-2016.

העונש שספג מנפורט הוא החמור ביותר עד כה שנגזר על מי מהמעורבים בחקירות. אולם גם אם יקבל חנינה מטראמפ, כפי שרמז הנשיא שהוא עשוי לעשות, הוא ירצה במקרה כזה עונש מאסר מאחר שלא מדובר בעבירות פדרליות.

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לשעבר מייקל פלין מגיע לדיון בבית המשפט בוושינגטון, 18 בדצמבר 2018. רויטרס
היועץ לביטחון לאומי שהחזיק בתפקידו 24 ימים. פלין/רויטרס

מייקל פלין

יועצו לשעבר של הנשיא לביטחון לאומי הודה כי שיקר ל-FBI ימים ספורים לפני תחילת כהונתו של טראמפ. פלין הודה כי לא סיפר על שיחותיו בדצמבר 2016 עם סרגיי קיסיליאק, שגריר רוסיה בוושינגטון באותה עת, בנושא הסנקציות האמריקניות שהטיל נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה על מוסקבה.

הבית הלבן טען כי פלין הטעה את בכירי הממשל, כולל סגן הנשיא מייק פנס, והוא פוטר מתפקידו לאחר 24 ימים בלבד. מאז הפך למשתף פעולה עיקרי בחקירת מולר, שביקש בתגובה מהשופט שלא לגזור עליו מאסר. העונש המקסימלי על מתן עדות שקר הוא חמש שנות מאסר, אבל החוקר המיוחד ביקש לגזור על היועץ לביטחון לאומי לשעבר עד חצי שנת מאסר בלבד. גזר דינו נדחה עד שיסיים לשתף פעולה בחקירה.

מייקל כהן עורך דינו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מעיד בפני בית המשפט בגבעת הקיפיטול, וושינגטון, ארה"ב 27 בפברואר 2019. רויטרס
התחרט על היכרותו על טראמפ. כהן/רויטרס

מייקל כהן

פרקליטו לשעבר של טראמפ נמצא לא רק במרכז חקירתו של מולר, אלא גם בחקירה נפרדת לפיה שילם דמי שתיקה לנשים שטענו כי ניהלו רומן עם הנשיא, בגינה נגזרו עליו שלוש שנות מאסר. כהן הודה במתן הצהרה שקרית לקונגרס במסגרת חקירת המעורבות הרוסית ואמר כי היה בקשר כבר ב-2015 עם גורמים ברוסיה שהציעו "סינרגיה פוליטית" בינם לבין קמפיין הבחירות של טראמפ.

בחודש שעבר העיד כהן בבית הנבחרים וסיפר כי ידע על ההדלפות נגד הילרי קלינטון שהגיעו לידי רוסיה במהלך הבחירות ב-2016. "אני מתבייש שאני יודע מי זה טראמפ. הוא גזען, הוא רמאי והוא בוגדני", תקף בעדותו. בתגובה, הנשיא התנער ממנו וכינה אותו שקרן. כך מי שאמר בשנה שעבר כי הוא "מוכן לספוג כדור" למען טראמפ, הפך לעד חיוני נגדו.

ג'ורג' פפדופולוס, יועצו לשעבר של טראמפ, מחוץ לבית משפט בוושינגטון, 7 בספטמבר 2018. רויטרס
ריצה 14 ימי מאסר. פפדופולוס/רויטרס

ג'ורג' פפדופולוס

יועצו לשעבר של הנשיא ריצה 14 ימי מאסר והיה העצור הראשון במסגרת חקירת התובע המיוחד. הוא הודה כי שיקר ל-FBI בנושא שיחה שקיים בשנת 2016 עם מתווך ממלטה, שסיפר לו שלרוסיה יש "מידע מלוכלך" על הילרי קלינטון מתכתובות אימייל גנובות. פפדופולוס הוביל, שלא בכוונה, לפתיחת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות כשהעביר את המידע שהגיע אליו במקרה אל הרשויות האמריקניות.

התובעים בתיק אמרו במשפט כי פפדופולוס שיקר לגבי המגעים שקיים עם גורמים רוסיים לאורך הקמפיין, כשטען שהוא נועד עמם לפני שהצטרף לקמפיין בעוד שזה קרה לאחר מכן. זאת, לדבריהם, "כדי למזער את תפקידו כעד ראיה ואת הידע של הקמפיין על כך". בנוסף ל-14 ימי המאסר, נגזרה עליו שנה של פיקוח לאחר שחרורו ו-200 שעות עבודות שירות. הוא גם נקנס ב-9,500 דולר.

רוג'ר סטון, בכנס בוושינגטון, דצמבר 2018. רויטרס
שמו נקשר לפריצה למיילים של דמוקרטים. סטון/רויטרס

רוג'ר סטון

סטון, אחד ממקורביו של טראמפ, נעצר על ידי ה-FBI בפלורידה והואשם בשבע עבירות שונות כחלק מחקירתו של התובע המיוחד. הוא מואשם בעבירה אחת של שיבוש חקירה, בחמש עבירות של הצהרת שקר ובהדחת עדים.

האישומים נגד סטון, שעזב את קמפיין טראמפ ב-2015, קשורים לפריצה למיילים של אנשי המפלגה הדמוקרטית, שהופצו על ידי אתר ההדלפות ויקיליקס במהלך הקמפיין ויוחסו לרוסיה על ידי המודיעין האמריקני. הוא מכחיש שהיה לו מידע מוקדם על כך, על אף שחודש לפני דליפת המיילים של ג'ון פודסטה, יו"ר הקמפיין של הילרי קלינטון, הוא רמז לכך.

מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' בהצהרה שהעניק במרפסת של שגרירות אקוודור בלונדון, פברואר 2016. רויטרס
מייסד ויקיליקס. אסאנג'/רויטרס

ג'וליאן אסאנג'

מייסד ויקיליקס, שנמצא תחת מעקב משרד המשפטים האמריקני במשך שנים בשל מעורבות האתר בפרסום סודות מדינה, הפך לדמות חשובה בחקירה בזמן שהחוקרים בוחנים כיצד ויקיליקס השיג את תכתובות המיילים הגנובים מהקמפיין של הילרי קלינטון ודמוקרטים נוספים. התובעים בוחנים גם כן אם אזרחים אמריקנים היו מעורבים בכך.

עיתון הגרדיאן הבריטי חשף בחודש נובמבר האחרון כי מנפורט, מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ, קיים שיחות חשאיות עם אסאנג' בשגרירות אקוודור בלונדון. לפי הדיווח, הפגישות התקיימו ב-2013, 2015 ובאביב 2016, כשהיה לבעל תפקיד בכיר במאמציו של טראמפ להגיע לבית הלבן.

נאום דונלד טראמפ ג'וניור בוועידה הרפובליקנית בקליבלנד אוהיו 20 יולי 2016. רויטרס, רויטרס
ניסה לסייע לאביו עם מידע מלוכלך על יריבתו הפוליטית. טראמפ ג'וניור/רויטרס, רויטרס

דונלד טראמפ ג'וניור

בנו הבכור של הנשיא נחקר בשל תפקידו בתיאום פגישה במגדל טראמפ ביוני 2016 - בה נכחו גם מנפורט וחתנו של טראמפ ג'ארד קושנר - במהלכה ציפה לקבל מידע הרסני אודות קלינטון. לדבריו, הפגישה הייתה בזבוז זמן כיוון שלא קיבל לידי נתונים מעניינים. הוא ואביו טענו כי כל אחד בעמדה זו מקווה להשיג לכלוך על יריביו הפוליטיים. צוותו של מולר זימן לחקירה כמה משתתפים שהשתתפו בפגישה המדוברת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully