וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היא לא לקחה שום דבר, רק בירה": חגיגות פורים הפכו ללילה של כאוס

23.3.2019 / 12:14

חומרים מסוכנים, קטטות אלימות ותאונות דרכים הובילו 250 נפגעים לבתי החולים בערב פורים. כתב וואלה! NEWS העביר לילה עם צוותי מגן דוד אדום, שראו מקרוב את תוצאות שתיית האלכוהול המופרזת במקומות הבילוי. "הצעירים לא מבינים את הסכנה באובדן השליטה שהם מחפשים"

צילום: ניב אהרונסון

קטטות שיכורים בבני ברק, צעירה בת 20 מעורפלת בכיכר הבימה בתל אביב, צעיר מעולף על מדרכה בדרך שלמה וזוג שהתנגש ברכב חונה רק כי "הפריעו להם" לעבור ברחוב. בזמן שרבים בילו את ערב פורים כשהם מבלים בתחפושות ברחבי הארץ, מאות בני אדם סיימו את ערב החגיגות כשהם נזקקים לטיפול רפואי - כשהמכנה המשותף לכולם הוא שתיית אלכוהול. צוות וואלה! NEWS הצטרף למשמרת ליל פורים עם הפרמדיקים של מגן דוד אדום (מד"א) כדי לראות מקרוב את הטיפולים הדחופים בסכנת החיים שנוצרה כתוצאה מהבליינים ששתו "עדלאידע".

עוד בוואלה! NEWS
הכוחות הלוחמים בסוריה הכריזו על הבסת דאעש: "הניצחון הושלם"
מזג אוויר: ללא שינוי ניכר; החל ממחר - גשמים ברוב אזורי הארץ
דיווח: המסמך הרשמי על הכרה בגולן ייחתם בעת ביקור נתניהו

00:30 - כיכר הבימה, תל אביב

"יש כאן מישהי צעירה שמקיאה ולא מגיבה, היא במצב ממש לא טוב, לא מצליחה להחזיק את עצמה, היא נראית לי בת 16". רעש סירנות מפר את השקט היחסי ברחוב ברכה פולד שבמרכז העיר, כששלושה אופנוענים ואמבולנס של מד"א שהוזנקו לזירת האירוע מאגפים את הזוג הצעיר. צעירה מחופשת לנערת ג'יימס בונד ישובה שפוכה על אחד הספסלים כשראשה שמוט על שולחן האבן, ובן זוגה, הלבוש בבגדי מנתח, רוכן מעליה וצועק: "את בסדר? את שומעת אותי? תגידי שאת שומעת אותי, תיכף נגיע הביתה והכל יהיה בסדר".

פעילות מד"א בחגיגות פורים 21 במרץ 2019. ניב אהרונסון
"רק שתתה אלכוהול". פרמדיקים ואופנוענים של מד"א בערב פורים/ניב אהרונסון
החבר מתנגד לפינוי: "שום בית חולים, אני אקח אותה הביתה, היא תאכל תפוח ותשתה קצת מים ותהיה בסדר"

ימית הפרמדיקית עוצרת במהירות את האמבולנס, ובאותו זמן אסף הפרמדיק כבר מזנק מן הדלת האחורית ומוריד את המיטה. היא ניגשת אל הזוג ומתחילה לתשאל אותם בכמה שאלות בסיסיות: "מה קרה לה? בת כמה היא?". הצעיר שנודף מריח אלכוהול עונה לה: "היא בת 24 והיא שתתה קצת יותר מדי. תעזבו אותה, היא חברה שלי, תנו לי לטפל בה", צועק החבר על אסף הפרמדיק, תוך שהוא מנסה לחגור את הצעירה למיטת האמבולנס כדי להמשיך לטפל בה. "זהירות", אומרת ימית לחבר, כשריח האלכוהול שנודף ממנו מסייע להבין במהירות את התמונה המלאה שגם הוא הפריז בשתייה, "אל תגידי לי זהירות, זאת חברה שלי".

ימית בקולה הסמכותי מנסה להרגיע החבר הנסער: "אנחנו רוצים לעזור לחברה שלך". ימית, אסף ושלושת האופנוענים מובילים את הצעירה בזהירות אל תוך בטן האמבולנס. אסף מתחיל לבדוק אותה, בזמן שימית מתחילה לתשאל את הצעיר, "היא לקחה משהו?", והוא משיב כי "היא לא לקחה שום דבר, רק שתתה אלכוהול, כמה כוסות של וויסקי ובירה".

אסף מכסה את הצעירה ומטה בעדינות את ראשה ואומר כי "היא צריכה להקיא, אם תקיא לא טוב, היא עלולה להיחנק. אנחנו רוצים לפנות אותה לבית חולים שיטפלו בה". החבר מתנגד לפינוי: "שום בית חולים, אני אקח אותה הביתה, היא תאכל תפוח ותשתה קצת מים ותהיה בסדר".

פעילות מד"א בחגיגות פורים 21 במרץ 2019. ניב אהרונסון
"אתה שיכור, תתקשר לחבר שיגיע לאסוף אותך", שוטרים ופרמדיקים בערב פורים/ניב אהרונסון

אסף עוצר אותו ומסביר לו מה עלול להתרחש לה אם לא תקבל טיפול ראוי. "אם תשכיב אותה במיטה במצב הזה, היא עלולה להיחנק. אנחנו רוצים לעזור לה".

בינתיים הצעירה מתחילה להגיב למתרחש סביבה באמבולנס. "מישהו שם לי משהו בכוס השתייה", אמרה. "מה? מי שם לך משהו בכוס?" צעק החבר. "את שומעת מה אמרת עכשיו?". בגלל מצבה הרגיש, מחליט צוות האמבולנס לפנות אותה למיון בבית החולים איכילוב שנמצא לא רחוק, בעוד שחברה מתנגד לפינוי. הצוות נמנע מלהתעמת עם בן הזוג ומזמין ניידת משטרה. תוך דקות בודדות מגיעים לזירה שלושה שוטרים רכובים על קטנועים.

השוטרים פונים לחבר של הצעירה ומבקשים ממנו לצאת מן האמבולנס, כדי שזה יוכל לעשות את דרכו במהירות לבית החולים. אחד השוטרים מנסה להרגיע את החבר הנסער: "תקשיב, אנחנו רוצים לעזור לחברה שלך, אתה לא במצב של לעזור לחברה שלך, אתה שיכור, בבקשה תתקשר לחבר שיגיע לאסוף אותך לבית החולים כדי שתוכל להיות עם חברה שלך, אני בטוח שאתה דואג לה, אבל לא במצב שאתה נמצא בו כרגע".

פעילות מד"א בחגיגות פורים 21 במרץ 2019. ניב אהרונסון
"אם תקיא לא טוב, היא עלולה להיחנק", פרמדיקים של מד"א בערב פורים/ניב אהרונסון

הפרמדיק, אסף אירלנדר בן ה-37, עובד במגן דוד אדום מאז שהוא זוכר את עצמו. "אני בארגון מזה 20 שנה. התחלתי בתור בן נוער במסגרת מחויבות אישית בבית הספר ולאט לאט גדלתי והתפתחתי בארגון. התחלתי כמגיש עזרה ראשונה, לאחר מכן כחובש, אחר כך חובש בכיר, תורן מוקד, קצין משמרת, פרמדיק ואחראי על הדרכה".

אירלנדר מספר איך כבר בגיל הנעורים בזמן שחבריו היו יוצאים למסיבות ומשתכרים הוא היה מעדיף להגיע ולהתנדב במד"א. "בגיל 16 נדבקתי בחיידק שנקרא מגן דוד אדום, החיידק הזה תופס אותך ולא משחרר, יש סיפוק עצום בעבודה הזאת", הוא מספר. "המפגש עם אותם אנשים שזקוקים לעזרה, נהניתי מהנתינה וקיבלתי פרופורציות על החיים בגיל יחסית מוקדם. בגילאי 17-18 במקום ללכת למסיבות עם אלכוהול וסמים, הייתי שורץ בתחנה ורואה גן מקרים פחות נעימים וגם מקרים של הצלת חיים".

פעילות מד"א בחגיגות פורים 21 במרץ 2019. ניב אהרונסון
"נזהרתי מאיבוד שליטה שנגרם מצריכת אלכוהול מוגברת כמו מאש". אירלנדר/ניב אהרונסון

"אתה מקבל מידתיות לחיים האלה", מוסיף אסף. "נזהרתי מאיבוד שליטה שנגרם בעקבות צריכת אלכוהול מוגברת כמו מאש". מכל המקרים אליהם נחשף בשירות במגן דוד אדום, כבר גיבש אירלנדר דעה בנושא. "הבעיה של אותם צעירים שהם אינם מבינים את המשמעות הכוללת והסכנה האמתית מאובדן השליטה שהם כל כך מחפשים. בגלל שראיתי בעיניים וטיפלתי בבני הנוער שאיבדו הכרה ונפגעו בגלל שהפריזו בשתיית האלכוהול וראיתי בעיניים לאן זה יכול להגיע, זה שמר אותי הרבה יותר זהיר".

עבור ימית אהרון-פינק, פרמדיקית בכירה ונהגת אמבולנס בשנות ה-30 לחייה ואמא לשלושה ילדים, החזרה למגן דוד אדום היא מעין סגירת מעגל. "אחרי עשור כגננת החלטתי לחזור למקורות, חזרתי הביתה למד"א", היא מספרת. בדומה לאסף, גם אהרון-פינק נדבקה בחיידק "הצלת החיים" כבר בגיל יחסית צעיר: "במשך שנתיים התנדבתי כבת נוער במד"א, ולאחר שעזבתי את התחום והתחלתי לעבוד במשרד החינוך, תמיד אמרתי לעצמי שזה עניין של זמן עד שאחזור למגן דוד אדום".

פעילות מד"א בחגיגות פורים 21 במרץ 2019. ניב אהרונסון
"תמיד עומד על קצה הלשון להגיד להם - תראה מה האלכוהול עשה לך". אהרון-פינק ואירלנדר/ניב אהרונסון
"כשאני מגיעה לזירות כאלה הדבר הראשון שעולה לי לראש זה המחשבה המדאיגה הזאת, רק שהילדים שלי לא יגיעו למצבים האלה"

על המשמרת בערב הפורים שבמהלכה היא ואסף מטפלים בעשרות מקרים של צעירים שמפריזים בצריכת אלכוהול אמרה: "כשאני מגיעה לזירות כאלה הדבר הראשון שעולה לי לראש זה המחשבה המדאיגה הזאת, רק שהילדים שלי לא יגיעו למצבים האלה. זה תמיד עומד על קצה הלשון לבוא ולהגיד להם את המשפט, לא חבל?, תראה מה האלכוהול עשה לך".

היא אומרת כי "מדובר באנשים שצרכו כמויות רבות של אלכוהול, הרבה מעבר לרמה המותרת". על המחשבה שילדיה יקלעו לסיטואציה דומה היא אמרה: "הילדים שלי סקרנים, אבל יחד עם זאת יודעים שזה טאבו ואסור, לא רחוק היום שהם גם ייחשפו לזה מחברים, ממשחק או מאותו 'כוכב' שמביא בקבוק וודקה לטיול השנתי. אני מקווה שיהיה להם מספיק אומץ להגיד 'לא'".

02:20 רחוב המכבי, תל-אביב

"נמצא פה בחור בתוך סובארו שחורה, שיכור לא בהכרה, עם הראש שלו שמוט על ההגה. לא מדבר, לא מגיב ולא עונה לקריאות שלי".

הרצל לוין בדיוק יצא לעוד משמרת על המונית שלו כשהבחין באותו בחור צעיר, כפוף על הגה מכונית סובארו שחורה ברחוב, כשהוא ללא הכרה. לאחר שלא הגיב לקריאותיו, הוא הוציא את המפתחות מהרכב ומיהר להזעיק את מד"א. הפרמדיקים אסף וימית רק סיימו למלא את דוח האירוע שהתרחש מוקדם יותר מחוץ לתיאטרון הבימה, והסתיים במיון של איכילוב. "חבר שלום, אני אסף ממד"א, מי אתה?", אומר אסף כשהוא מנסה לבדוק את מהירות התגובה ואת רמת הכרתו של הצעיר אליו הוזעקו.

פעילות מד"א בחגיגות פורים 21 במרץ 2019. ניב אהרונסון
"לקחת סמים או משהו?". פרמדיקים של מד"א בערב פורים/ניב אהרונסון

הוא פונה לאנשים שכבר הספיקו להתאסף סביב האמבולנס, "מכירים אותו? יש לכם קשר אליו?", אסף פונה שוב לאותו צעיר שיושב בתוך האוטו: "לקחת סמים או משהו?" הבחור משיב כי "לא סמים, מלא מלא וויסקי".

בינתיים, מספרים השכנים שהצעיר הקיא נמרצות. הרצל השכן סיפר לאסף: "ראינו אותו ככה, הזמנו אתכם, הזמנו משטרה ולקחנו את המשפחות". לאחר שהצעיר נבדק ושב להכרה סבירה, הרצל אף הסיע בהתנדבות את הצעיר לביתו על מנת שיכנס למיטתו בביטחה.

04:15 - דרך סלמה, תל אביב

"שוכב פה צעיר על המדרכה, הוא לא פותח עיניים, לקוי שמיעה, לא בהכרה, או ששתה הרבה אלכוהול או שצרך סמים קשים".

פטרול של שוטרי יס"מ הבחין בצעיר לבוש בג'ינס בהיר וחולצה לבנה, שוכב לבדו על המדרכה בסמוך לאחד מחלונות הראווה של אחת מחנויות הרהיטים של דרך שלמה. עיניו עצומות והוא איננו מגיב לקריאות העולות והיורדות של השוטרים.

פעילות מד"א בחגיגות פורים 21 במרץ 2019. ניב אהרונסון
"הוא לא פותח עיניים, לקוי שמיעה, לא בהכרה". אמבולנס של מד"א בערב פורים/ניב אהרונסון

אסף הפרמדיק ממהר לרדת מן האמבולנס, בזמן שימית ניגשת אל הדלת האחורית וממהרת להוציא את מיטת הטיפולים. היא מובילה אותה עד למקום בו שוכב הצעיר ויחד עם אסף ושני אופנוענים של מד"א הם מעלים אותו במהירות אל מיטת האשפוז כדי להוביל אותו בדחיפות אל בית החולים. "חבר אתה שומע אותי? חבר?" מדובר בצעיר לקוי שמיעה שמדיף מריח של אלכוהול.

"יכול להיות שהוא ערבב כמה משקאות, ויכול להיות שהוא השתמש גם בחומרים מסוכנים. הוא לא בהכרה מלאה, הוא מעורפל ולא מגיב אפילו לכאב, כך שאין לי אפשרות לתשאל אותו ולהבין מה הוביל אותו למצב הזה", מסביר אסף במהלך הנסיעה המהירה לאיכילוב. לא עוברות עשר דקות והאמבולנס נכנס בשערי בית החולים.

"חבר, הגענו לאיכילוב", פונה אסף לצעיר שבינתיים פקח את עיניו ומיהר להקיא. הוא מובל אל המיון שם נקלט על ידי הצוות שמעניק לו טיפול ואבחנה רפואית. כעבור עשר דקות אסף יוצא מן המיון ומסדר את האמבולנס להמשך המשמרת. "זה מקרה קלאסי של צריכת יתר. אם השוטרים לא היו מגיעים בזמן לזירה, ומזעיקים אותנו, מצבו יכול היה להיות קשה, שלא נאמר - קטלני".

פעילות מד"א בחגיגות פורים 21 במרץ 2019. ניב אהרונסון
משמרת פורים עוברות בכוננות מוגברת. אמיר אמזלג, קצין המבצעים במוקד מד"א/ניב אהרונסון

כמה עשרות קילומטרים משם, בקריית אונו, נמצא חדר המבצעים של מגן דוד אדום באזור המרכז - הממל"מ. "משמרת פורים עוברות כאן בכוננות מוגברת", מספר אמיר אמזלג, קצין המבצעים במוקד.

"הלילה אנחנו מתוגברים בצוותים ובאמבולנסים שמסתובבים בשטח, מגובים במוקדנים שיכולים לתת סיוע ראשוני, ובשעת קריאה יכולים לצאת במהירות לזירת האירוע", מספר אמזלג. לדבריו, בעשרות השנים שהוא לובש את מדי הלבן-אדום של מד"א, משמרות בחג פורים נחשבו לקשוחות. זאת, הן בגלל העומסים הרבים והן בגלל מאסת האירועים הרבה. לדבריו לכולם מכנה משותף - צריכה מופרזת של משקאות אלכוהוליים. "אנחנו מצפים במשמרת הזאת ליותר תאונות דרכים, יותר קטטות, יותר אלימות, יותר אירועים של שתייה מופרזת של אלכוהול וסמים, והסיבה לכך היא המהות של החג הזה".

פעילות מד"א בחגיגות פורים 21 במרץ 2019. ניב אהרונסון
מוקד מד"א בקרית אונו בערב פורים/ניב אהרונסון
"מתקשרים לפה הרבה צעירים מתחת לגילאי 18 שחברים שלהם הגזימו בצריכת כמות אלכוהול"

"אנחנו אחראיים על זמני התגובה של האמבולנסים, הוצאת כונני חירום על אופנועים שיכולים לדלג על הפקקים והעומסים ולהגיע בהקדם אל המטופלים, צוותי טיפול נמרץ ומאות אזרחים שמתקשרים למוקד 101 וצריכים עזרה. אותם אזרחים מקבלים מאתנו עזרה וסיוע ראשוני עד להגעת האמבולנס והפרמדיק הראשון", אמר.

במהלך השיחה מציץ אמזלג בשעונו. "אני זוכר שבערך בשעה 00:30 כבר היינו אחרי טיפול במאות מקרים של צריכת אלכוהול מוגברת בכל רחבי הארץ. מתקשרים לפה הרבה צעירים מתחת לגילאי 18 שחברים שלהם הגזימו בצריכת כמות אלכוהול. אנחנו מטפלים בעשרות מכרים של התעלפויות, אובדן הכרה וקטטות אלימות שנגזרות מהצריכה המוגברת".

פעילות מד"א בחגיגות פורים 21 במרץ 2019. ניב אהרונסון
מוקד מד"א בקרית אונו בערב פורים/ניב אהרונסון

יותר מ-250 בני נוער ומבוגרים ברחבי הארץ נזקקו לטיפולים רפואיים לאחר שצרכו כמויות מרובות של אלכוהול במהלך חגיגות פורים שבעבור רבים נחשבת לחלק ממצוות החג. "משמרות פורים נחשבות לקשוחות מאוד", אומרת ימית רגע לפני שהיא מסיימת את המשמרת. "הרבה התעלפויות, הרבה איבודי הכרה, הרבה אירועי אלימות ותאונות דרכים, כולם בגלל צריכת יתר של אלכוהול".

אסף מחזק את הדברים של ימית ואומר כי "רוב הפעילות שלנו במד"א במהלך אירועי הפורים היא תנועה בין מקרה למקרה כשרבים מהם נותנים משמעות מסוכנת לפתגם המפורסם ממגילת אסתר 'שתייה עדלאידע' וצורכים אלכוהול בכמויות מרובות שלעיתים מסכנות חיים".

פעילות מד"א בחגיגות פורים 21 במרץ 2019. ניב אהרונסון
פרמדיקים של מד"א בערב פורים/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully