וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרלים על אזרחי: כשגולנצ'יק וצנחן יצטרכו להסתדר באותה מפלגה

22.2.2019 / 19:20

גנץ כונה בצמרת צה"ל "בני-חותא" בגלל שאהב לעשות דברים בנחת. בניגוד אליו, אשכנזי הקפיד על היררכיה, סדר וארגון. יעלון נחשב נוח ופשרן שיודע להתאים עצמו לסביבה. עכשיו השלושה נדרשים לשתף פעולה, לחלק תפקידים, לשבת בקבינט הביטחוני, ולאשר או למנוע תכניות מבצעיות

צילום: שי מכלוף, ניידת מזמור, עריכה: איתי עמרם

משה יעלון, 68, מונה בקיץ 2002 לרמטכ"ל ה-17 של צה"ל. לסגנו הראשון מונה גבי אשכנזי, 64, הגולנצ'יק שסיים את כהונתו כמפקד פיקוד צפון, והעביר את הפיקוד לבני גנץ הצנחן, 59. זו התקופה האחרונה בה ישבו השלושה יחד כלובשי מדים סביב שולחן המטה הכללי של צה"ל.

המשפטים הללו עושים סדר פחות או יותר בהיררכיה הפיקודית הצבאית בין הקצינים שהיום מרכיבים את צמרת מפלגת כחול לבן. ההיררכיה התהפכה. רב אלוף במיל' בני גנץ, הרמטכ"ל הצעיר בחבורה, מי שהכי פחות ציפו ממנו לרוץ לפוליטיקה ולתמרן באש אל מבצרו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנהיג היום את הוותיקים ממנו כמספר אחד ברשימה.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
איחודים, שיריונים והבטחות: רשימת המתמודדים לכנסת ה-21 נסגרה
בתום סגירת הרשימות: אלו המפלגות המתמודדות בבחירות לכנסת ה-21
גנץ, לפיד, יעלון ואשכנזי: הרשימה המלאה של "כחול לבן" נחשפת

כנס כחול לבן בגני התערוכה. ראובן קסטרו
אשכנזי, לפיד, גנץ ויעלון. הצגה של רשימת כחלון לבן/ראובן קסטרו

הפז"ם בצה"ל קובע ועוד איך. הוא מקור לבעיות ומתיחויות עוד ברמת צוות הלוחמים, לאחר מכן במחלקה, וכך עד למטה הכללי. לכל מפקד וקצין צרוב בזיכרון כי מי שהיה מעליו בדרגה ובתפקיד תמיד ייחשב כ"המפקד". סוג של יראת כבוד. הרי מה הוא השירות הצבאי אם לא פקודות, ניצחונות, פוליטיקה ארגונית, הרבה יוקרה והרבה אגו.

לכן, כשמפקדים בכירים המשרתים היום בצה"ל, וגם אלו שפרשו, בוחנים את שילוב השלישיה - גנץ, יעלון ואשכנזי, השאלה הראשונה שנשאלת היא - כיצד יסתדרו הרמטכ"לים לשעבר יחד סביב אותו שולחן ומתי יתחיל האינטרס האישי לגבור על האינטרס הכללי.

במונחים צבאיים אפשר לתאר את המטרות הבאות בצורה מאוד פשוטה: יש את המשימה "אל היעד" ו"על היעד". "אל היעד" היא הדרך לכיבוש תפקיד ראש הממשלה עבור רב אלוף במיל' בני גנץ ו"על היעד" - חלוקת התיקים, הסמכויות והאחריות ביום שאחרי. שתי המשימות הללו כורכות סביבן המון רגישויות. משהו שמזכיר את זירות מטעני החבלה עמן התמודדו גנץ ואשכנזי ברצועת הביטחון בלבנון.

כדי לנטרל את מטעני חיזבאללה היה צריך גששים מקצועיים, מודיעין איכותי, סבלנות ועצבים מברזל.

עוד באותו נושא

הטר"ש הראשון לגנץ והאתגר של הליכוד: נתניהו מול הקומנדו המרובע

לכתבה המלאה
טקס יום הזיכרון לחללי צהל ופעולות איבה בבית הקברות הצבאי בהר הרצל בירושלים בהשתתפות הרמטכל בוגי יעלון. תאגיד כאן
יעלון בתפקיד הרמטכ"ל. 2005/תאגיד כאן

יעלון, שלישי ברשימת כחול לבן אחרי יאיר לפיד (שני ברשימה) הוא אדם נוח ופשרן שיודע להתאים את עצמו לסביבה במהירות, אך הקילומטראז' שלו בפוליטיקה עמוס בהשוואה לגנרלים האחרים. לדברי קצינים בכירים לשעבר, יעלון הסתדר היטב עם סגנו הגולנצ'יק למרות ששניהם הגיעו מ-DNA שונה. יתרה מזאת, יעלון ראה בו כיורשו ולא ברב אלוף במיל' דן חלוץ שהיה סגנו השני ולבסוף נבחר לרמטכ"ל.

בין יעלון וגנץ קיימת הערכה רבה, אך במערכת הביטחון לעולם יזכרו כולם כי יעלון כשר ביטחון ניהל וחנך את בני גנץ כרמטכ"ל. חיכוכים גדולים ממש לא היו ביניהם ובעיות נפתרו בהבנה. אפילו את רצף המכשולים שהציב בפניהם משרד האוצר בראשות יאיר לפיד והטלטלה שעברו משרתי הקבע, הם חצו אומנם עם חבלות ושריטות עמוקות אך ביחד.

הסיפור עם גבי אשכנזי הוא אחר. בכל דור יש בצה"ל את ממלכת חטיבת גולני וממלכת חטיבת צנחנים. תחרות סמויה וגלויה על תפקידים יוקרתיים ומקפצות אל המטה הכללי. למשל, שיחת היום בצבא היא ההחלטה של הרמטכ"ל אביב כוכבי למנות את האלוף אמיר ברעם למפקד פיקוד צפון ואת מפקד פיקוד העורף האלוף תמיר ידעי לתפקיד חדש: "הגולנצ'יק היחיד במטה הכללי". נשמע ציני, אבל זו האמת. צה"ל של רב-אלוף אביב כוכבי נכנס לדור של הצנחנים.

הרמטכ"ל גנץ בטקס הזיכרון ל- 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
הרמטכ"ל גנץ 2013/נועם מושקוביץ

כשאומרים גולני וצנחנים בצה"ל באותה נשימה, מתכוונים ל-DNA שונה. אותו צבא אבל תרבות צבאית כמעט שונה. דוגמה לכך הציג בנו של הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, גיא בן ה-32, בערב הפרידה ממנו כשסיפר על הילדות בצל אבא גולנצ'יק. במשך עשרות שנים היה רגיל לראות את הנעליים השחורות עם הבוץ של אבא בכניסה לבית עד שלאחרונה גילה לצדן להפתעתו "נעליים אדומות רחמנא ליצלן", נעלי בנו הצעיר של איזנקוט שמשרת כלוחם סדיר בחטיבת הקומנדו.

הקהל, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, גנץ, אשכנזי ואלופי המטכ"ל בעבר ובהווה פרץ בצחוק. גנץ הוא צנחן קלאסי במראה ובהתנהלות. אנטיתזה לתדמיתו של אשכנזי, הלוחם הרובאי, מול הצנחן שטעם את טעם היחידות המיוחדות של צה"ל. גנץ, שבמשמרת שלו התנהל מבצע עמוד ענן שהתבסס על תקיפות אוויריות ושבתחילת מבצע צוק איתן הפציץ מנהרות מהאוויר ורק לאחר דחיפה מהקבינט בעיקר מהצד של נפתלי בנט, תמרן צה"ל במרחק של שני קילומטרים מגדר המערכת.

גנץ כרמטכ"ל אהב הרמוניה ופחות היתקלות בקירות. הוא ידע לכעוס אך עשה זאת לעתים נדירות וכשממש נדרש לכך, שילב את דעתו השונה בנועם, גם כשהיה מדובר בראש הממשלה. הוא כונה בצמרת צה"ל "בני-חותא" בגלל שאהב לעשות דברים בנחת.

הרמטכ"ל גבי אשכנזי בפרידה מזרוע היבשה, פברואר 2011. דובר צה"ל
הרמטכ"ל גבי אשכנזי 2011/דובר צה"ל

אשכנזי היה הפוך. הקפיד מאוד על היררכיה, סדר וארגון וכשהיה מגיע לבסיסי האימונים היה בודק אם יש "פילים" בקנה של החיילים ובלילות שבת קיים ביקורי פתע במגורי החיילים הבודדים כי דאג למצבם. אך אסור לתת לדימוי שניסו לדמות לו ב"ארץ נהדרת" לבלבל את המציאות. אשכנזי האסטרטג שבמשמרת שלו תקפו את הכור הגרעיני בסוריה והתרחש מבצע עופרת יצוקה, ידע היטב כיצד לקשור קשרים ענפים לא רק בישראל, אלא גם בזירה הבינלאומית עם מקביליו ולקדם שיתופי פעולה לטובת ביטחון ישראל.

קצינים ששירתו בתקופתו כמפקד פיקוד צפון סיפרו היום כי לא נהג להיעזר יתר על המידה במפקד יחידת הקישור ללבנון (יק"ל) בפיקודו של גנץ והיה משתמש במערכת קשרים אישית וענפה שפיתח עם השנים עם מפקדי צבא דרום לבנון (צד"ל), כולל מפקד צד"ל אנטואן לאחד. לא בהכרח כי לא כיבד את הצנחן שהחליף את תת אלוף ארז גרשטיין, אלא כי זה היה גבי אשכנזי. סוליסט.

עכשיו השלושה נדרשים לשתף פעולה "אל היעד". שלושה גורמים שהתאחדו למטרה אחת ללא יותר מדי תרגול מקת"גים (מקרים ותגובות) וללא הרבה מודלים שמאפיינים אימונים לפני מבצעים מיוחדים. הם יידרשו לעבוד בתנועה כמו שאוהבים להגיד בגולני ופחות בצנחנים שמעדיפים את הסדר והארגון.

בקרוב גם יגיע היום שאחרי שבו יידרשו השלושה לחלק את התפקידים בהתאם להרכבת קואליציה. זו תהיה משוכה ראשונה, אחריה ישתתפו בקבינט המדיני-הביטחוני, מול הרמטכ"ל, וידרשו ולאשר או שלא תכניות מבצעיות משמעותיות כמו גם שינויים ארגוניים שמתכנן כוכבי, ויש הרבה כאלה בקנה. את הטור כיצד זה יראה סביב אותו שולחן עם השר והאלוף במיל' יואב גלנט אשמור להזדמנות אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully