וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הקריאה לעצור התקיפות: פוטין ימשיך לעצום עין מול פעילות צה"ל

23.1.2019 / 22:07

הדרישה מישראל להימנע מפעילות בשטח סוריה שנשמעה ממשרד החוץ הרוסי תישאר כנראה במגרש הדיפלומטי, ולא תתרגם לפעולה בשטח. למרות השפלת הטכנולוגיה הרוסית בפרסום סרטוני הפגיעה במערכות הנ"מ, פוטין לא יתערב כל עוד יישארו אנשיו בסוריה ללא פגע

צילום: דובר צה"ל

דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זרכובה, קיימה היום (רביעי) את התדריך השבועי שלה לעיתונאים, במהלכו נשאלה על התקיפות של חיל האוויר הישראלי בסוריה, ותשובתה הייתה שעל ישראל להפסיק את התקיפות. מדובר אם כן בתשובה הקבועה של רוסיה לעניין התקיפות הישראליות. עם זאת, דברים אלו לא נאמרו כחלק מההצהרה שלה, אלא בתגובה לשאלה, ולכן אין בכך חדש ולא צריך לתת לדבריה אמירה תוקפנית מהסוג שישראל לא הכירה עד כה. המגרש הנו דיפלומטי קלאסי. כדי לחפש אחר משמעויות צבאיות יש להתמקד בתגובות, אם יהיו, של הקרמלין או של משרד ההגנה הרוסי.

אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין היה רוצה לשנות את כללי המשחק או להביע עמדה חריפה וקיצונית, הוא היה עושה זאת ביום בו מטוסי חיל האוויר תקפו את המטרות האיראניות בסוריה, או לכל המאוחר למחרת. הוא לא היה ממתין שלושה ימים כדי לאפשר לזרכובה להעביר מסר באמצעות שאלה עיתונאית בתדריך שבועי.

עם זאת, אסור לישראל להתעלם מהמתח המדיני-צבאי סביב התקיפות של חיל האוויר בסוריה, התחזקות משטר אסד וההקצנה בהתבטאויות של בכירים באיראן נגד ישראל. למשל, אפשר ללמוד רבות מהסרטון שהפיץ דובר צה"ל אודות תקיפת סוללת הפנציר של צבא סוריה, שהנה מערכת משולבת תוצרת רוסיה של תותחים וטילי קרקע-אוויר על גבי משאית נגד כלי טיס וטילי שיוט. הסרטון של דובר צה"ל נועד להמחיש לציבור הישראלי כי צה"ל השמיד את הסוללה.

עוד בוואלה! NEWS:
שגריר סוריה באו"ם: עלינו לתקוף בנתב"ג כדי שיקחו אותנו ברצינות?
אתר מודיעין איראני הרוס: צילום לוויין חושף מבנה שהותקף בסוריה
תמונות הלווין חושפות: הנזק שנגרם מהתקיפה הישראלית בסוריה

פגישת רה"מ, נשיא רוסיה, קרמלין, מוסקבה, רוסיה  11 ביולי 2018. רויטרס
כל עוד חיילים רוסים בסוריה לא נפגעים מהתקיפות, הקרמלין יכול להבליג. נתניהו ופוטין/רויטרס

בחינה נוספת של הסרטון מוכיחה כי חיל האוויר הישראלי שיגר יותר מטיל אחד לעבר המטרה כדי לא לקחת סיכונים מיותרים, בזמן שסוללות ההגנה האוויריות הסוריות משתוללות ומשגרות בו זמנית מספר גדול מאוד של טילי קרקע אוויר. מהזווית של הצבא הסורי מדובר בהשפלה. אין מילים אחרות לתאר את הסרטון שצולם על ידי מצלמה בקצה הטיל שמשדרת לאחור את התמונה בזמן אמת.

מיותר להסביר גם מה חושבים במשרד ההגנה הרוסי או בתעשיות הביטחוניות הרוסיות על כך שבפעם המי יודע כמה, חיל האוויר הישראלי משמיד טכנולוגיה רוסית בקלות כה רבה. נכון שטכנולוגיה רוסית הפילה מטוס קרב ישראלי בפברואר 2018, אך יש הבדל עצום כשמפיצים סרטון שכזה שכולו אצבע בעין, במיוחד כשמדובר במעצמה הפועלת למען שרידותו של משטר אסד. אי הפצת סרטון שכזה מאפשרת לרוסיה ולסוריה מרחב הכחשה. לכן, נכון יהיה לשקול מחדש את ההתבטאויות בישראל על אודות תקיפות בסוריה שלא משרתות את האינטרס הישראלי, ורק מעלות את גובה הלהבות במזרח התיכון.

עוד באותו נושא

רוסיה: על ישראל להפסיק את תקיפותיה "השרירותיות" בסוריה

לכתבה המלאה
תקיפה באזור דמשק שבסוריה שעל פי הדיווחים ישראל ביצעה ב-21 בינואר 2019. צילום מסך
תקיפת צה"ל בסוריה, השבוע/צילום מסך

חיל האוויר הישראלי פועל לפי מדיניות נחושה ועקבית של ממשלת ישראל, שלא לאפשר את התבססות איראן בסוריה. אם ישראל תעכב או תצמצם את התהליך, היא תמצא את עצמה מתמודדת עם איום מסוכן בהרבה מהאיום שהתפתח בעשרות השנים האחרונות בלבנון, בהובלת חיזבאללה. המערכה שמנהלת ישראל נגד איראן בסוריה עברה התאמות רבות, במיוחד על רקע המתיחות מול רוסיה והפלת מטוס הריגול הרוסי על ידי סוללת הגנה אווירית של משטר אסד. מנגנון התיאום בין צה"ל לצבא הרוסי שפועל בבסיס חמימים, הידק את התיאום והעברת המידע כדי למנוע חיכוך מיותר.

שום דבר לא נעלם מעיני הקרמלין

ההבנות הן ברורות. בשלב זה, כל עוד צבא רוסיה והאזרחים הרוסים בסוריה לא נפגעים מהתקיפות, הקרמלין יכול למצמץ ולהבליג כשהוא רואה את התקיפות הישראליות על יעדים איראניים וסוריים. אין זה אומר שהוא איבד שליטה על הנעשה במרחב הסורי. בכל הזדמנות דואג הקרמלין לעדכן בפומבי על התקפות שאותן זיהה, כמו גם במקרה של ניסוי מערכת חץ 3 שבוצעה אתמול מבסיס במרכז הארץ. המטרה היא להראות ששום דבר לא נעלם מעיניו והוא יודע מה קורה מתחת לאפו.

השאלה המתבקשת היא מה מתכוון לעשות משטר אסד בעתיד, והאם הוא יבצע התאמות קיצוניות בתגובות לתקיפות של חיל האוויר הישראלי בשטחו. הצעד הראשון הנראה לעין הוא להפוך את סוללת ה- S-300 למבצעית. לפחות על פי הפרסומים בכלי התקשורת הרוסיים, צוותי ההגנה האוויריים של צבא סוריה נמצאים בתהליך הכשרה על מערכת הנשק המתקדמת S-300, ובשלב זה הם עדיין לא מסוגלים לתפעל את המערכת באופן עצמאי.

מפת תקיפות צה"ל בסוריה ב-21 בינואר 2018. דובר צה"ל
מפת תקיפות צה"ל בסוריה ב-21 בינואר 2018/דובר צה"ל

לפחות לפי קצב השמדת סוללות הגנה אוויריות סוריות, במשרד ההגנה הרוסי לא ימהרו להעביר לשליטה סורית את ה-S-300, מחשש שטעויות סוריות יגרמו שוב להפלת מטוס רוסי. ברגע שצוותים סורים יפעילו באופן עצמאי את ה-S-300, יהיה זה אתגר מסוג אחר שעד כה הופעל נגד טייסי הקרב של חיל האוויר הישראלי, למרות שכבר עכשיו פועל צה"ל תחת הנחות מחמירות.

מדיניות אחרת, לא פחות מדאיגה, קשורה להתבטאויות האחרונות של שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו בעניין השתלבות כלל מערכות ההגנה הפועלות בסוריה (הרוסיות והסוריות), כדי לייצר הגנה טובה יותר על ריבונותה. אתגר מסוג אחר לחלוטין. כך או כך, למערכת הביטחון ברור שככל שיחלוף הזמן ומשטר אסד יצליח לייצב את גבולותיו ויגיע להסכמות אזוריות עם מדינות שכנות על המרחב האווירי והיבשתי, הוא יהיה אגרסיבי הרבה יותר, ופחות סובלני להפרות של ריבונותו. אז תידרש ישראל להפגין שוב נחישות נגד התבססות איראנית שמנצלת את חולשתו של אסד. על התגובה העתידית של איראן והאופן שבו תנהל את המערכה הגלויה והחשאית נגד ישראל, יש להרחיב בטור נפרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully