וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים את הכסף הקטארי: המבחן הראשון של הרמטכ"ל אביב כוכבי

18.1.2019 / 8:06

עזה מבעבעת ונפיצה במיוחד לקראת הפגנות יום שישי על רקע עיכוב מיליוני הדולרים והחלטת הרשות הפלסטינית על סגירת מעבר רפיח. הדעות במערכת הביטחון חלוקות, אולם בדרג המדיני מעוניינים למנוע אירועים חריגים ולפעול ברגישות. בכוחות מתגוברים, בצה"ל נערכים גם למצב קיצון

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

.

יום אחרי כניסתו לתפקיד, הגיע הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי לפיקוד הדרום כדי לבחון את ההיערכות לקראת הפגנות יום השישי בגבול רצועת עזה, ואת התכניות המבצעיות למקרה של הידרדרות במצב קיצוני. אמנם הגזרה הצפונית קטלנית ומאתגרת הרבה יותר, אך עזה מבעבעת ונפיצה במיוחד על רקע החלטת הדרג המדיני לעכב את העברת מיליוני הדולרים מקטאר לממשלת חמאס בעזה.

למרות הקור העז והגשם שירד לפרקים, השתתפו בהפגנות בשבוע שעבר יותר מ-12 אלף פלסטינים בכמה מוקדים ברצועה. המפגינים הבעירו צמיגים והשליכו בקבוקי תבערה, אבנים, רימוני רסס ומטעני חבלה מאולתרים. כוחות צה"ל הפעילו בתגובה אמצעים לפיזור הפגנות ואף השתמשו באש חיה. כתוצאה מהירי נהרגה מפגינה פלסטינית.

בתגובה לפציעתו של חייל צה"ל מיידוי אבנים ולשלוש החדירות שזוהו לשטח ישראל, צה"ל תקף ביום שישי האחרון עמדת חמאס. על פי מדיניות הדרג המדיני, אחריותו של מפקד אוגדת עזה תת-אלוף אליעזר טולדנו בעימותי סוף השבוע תהיה למנוע אירועים חריגים ולפעול ברגישות.

לקריאה נוספת בנושא
בתגובה לשיגור רקטה: צה"ל תקף תשתיות תת-קרקעיות של חמאס בעזה
דיווח: ישראל לוחצת על מצרים להמשך בהפעלת מעבר רפיח
לקראת הסלמה נוספת: חמאס חזר לתקצב את יחידות עפיפוני התבערה

משמר כבוד לרמטכ״ל הנכנס רא"ל אביב כוכבי, הקריה, 15 בינואר 2019. ראובן קסטרו
יום שישי ראשון כרמטכ"ל. כוכבי, השבוע/ראובן קסטרו

הדעות במערכת הביטחון חלוקות לגבי ההפגנות היום (שישי) בגבול רצועת עזה - האם הן יהיו אלימות במיוחד כדי להפעיל לחץ על ממשלת ישראל, או שמא יהיו רגועות באופן חריג, במטרה להוביל להעברת מיליוני הדולרים?

בימים האחרונים הנהגת חמאס שותקת ולא מתייחסת בצורה ישירה להפגנות. את החלל הריק ממלאת הנהגת "צעדות השיבה", שמנהלת את העימותים לפי הנחיות חמאס ושאר הפלגים הפלסטיניים. לפי ההתבטאויות ברשתות החברתיות, גורמים בכירים בקרב מארגני צעדות השיבה מאמינים כי ניתן להפעיל לחץ על ישראל באמצעות אלימות על הגדר, מאחר והם מעריכים כי אינה מעוניינת במלחמה במהלך תקופת הבחירות.

הפרות סדר בגבול רצועת עזה ב-11 בינואר 2019. רויטרס
מאמינים כי ניתן להפעיל לחץ על ישראל באמצעות אלימות על הגדר. עזה, בשבוע שעבר/רויטרס

הלחץ על רצועת עזה התגבר לאחר שהרשות הפלסטינית החליטה להטיל סנקציה נוספת על הנהגת חמאס, ולהסיג את כוחותיה ממעבר רפיח. בתגובה לכך סגרו המצרים את המעבר, כיוון שההסכם להפעלתו נחתם מול הרשות. כדי לאפשר לחמאס להפעיל את המעבר, תידרש מצרים לחתום עמם על הסכם משותף.

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי קהיר נמצאת בין הפטיש לסדן. היא מעוניינת להרגיע את השטח, אך אינה מוכנה לחתום על הסכם עם ארגון טרור. חתימה כזאת תהפוך אותה ממתווכת לנוקטת עמדה, ובהתאם תהיה חשופה לביקורת בינלאומית.

איש חמאס במעבר רפיח - 7 ינואר 2019. רויטרס
סנקציה נוספת על הנהגת חמאס. מעבר רפיח, בשבוע שעבר/רויטרס

אוגדת עזה תתוגבר היום בכוחות נוספים כדי להתמודד עם הפרות הסדר אם יתגברו מעבר לקו הגדר, או יתרחשו בכמה מוקדים במקביל. נכון לכתיבת שורות אלו המפקדים בגדודים השונים העבירו מסר ללוחמים - הצליפה וניסיונות לחבל בגדר ולחצות לשטח ישראל הם האיומים העיקריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully