וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם הלוחם שנהרג באימון: "התרענו על הסכנות - והמפקדים התעלמו"

15.1.2019 / 16:30

משפחת לוחם הצנחנים אביתר יוספי שנהרג באימון הניווט בנחל חילזון קמה מהשבעה, והשאלות הקשות נותרו ללא תשובות. לדברי האם דריה, המפקדים אמרו שהאימון בתנאי מזג האוויר היה נחוץ כדי לחשל את החיילים. "איך לא למדו מהאסון בנחל צפית?". דובר צה"ל: "נפתחה חקירת מצ"ח"

צילום: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: שניר דבוש

בני משפחתו של רב-טוראי אביתר יוספי, לוחם צנחנים שטבע למוות בשבוע שעבר בנחל חילזון, קמו הבוקר (שלישי) מהשבעה. מסלון בית המשפחה בגבעת שמואל הביעה אמו של אביתר, דריה יוספי, את תסכולה מהחלטתם הגורלית של מפקדיו של בנה לצאת לניווטים בסערה הקשה.

"אני זוכרת שאמרתי לאביתר: 'איך אתם יוצאים בימים כאלה?'. כעסתי מאוד, איך במזג אוויר כזה מוציאים חיילים לניווט. גשם חזק, ברד, קור. באילת היו רוחות קשות, אז בטח ובטח בצפון!"", סיפרה האם. לדבריה, הורים של אחד מהחיילים התריעו על הסכנות בגלל מזג האוויר ואילו המפקדים התעלמו. "הם אמרו להם: 'איך אתם מוציאים חיילים לשטח במזג האוויר הסוער הזה?' - והמפקדים פשוט לא התייחסו".

יוספי, בן 20 מגבעת שמואל, טבע למוות בשבוע שעבר לאחר שנסחף בזרם נחל חילזון במהלך ניווט לילי שנערך באזור הגליל העליון. יוספי נעדר למשך כמה שעות, ואותר לבסוף במרחק כמה מאות מטרים מהמקום שבו נראה לאחרונה ומשם אבד עימו הקשר. הלוויתו נערכה כמה שעות לאחר מכן, בבית העלמין הצבאי בקרית שאול. קודם לכן, התאספו מאות בני אדם ברחבת בית הכנסת הבוכרי בקרית שלום וקראו הספדים מול ארונו של יוספי, בן העדה.

עוד בנושא:
ההחלטה שמנעה אסון ענק: גילויים חדשים מתחקיר המחדל בנחל חילזון
אימון באישור המפקד בקור "אפס": מחדל מות הלוחם - שלב אחר שלב

דריה אמו של אביתר יוספי, חייל צה"ל שטבע בנחל חילזון, 15 בינואר 2019. באדיבות המשפחה
"במזג אוויר כזה מוציאים חיילים לניווט?". דריה, אמו של אביתר יוספי/באדיבות המשפחה

לדברי אמו של יוספי, במהלך ימי השבעה הגיעו לנחם את המשפחה מפקדיו של אביתר: מפקד חטיבת הצנחנים, אל"מ יקי דולף, מפקד גדס"ר צנחנים ואחרים, ובני המשפחה הביעו בפניהם טענות קשות. באשר ליציאה למסע ניווט בימי הסערה. "הקצינים הבכירים אמרו לנו שכדי לאמן את הלוחמים, הם עושים את כל הפעולות האלה גם בימים גשומים, כי האויבים שלנו לא חושבים מתי לתקוף אותנו - אם חם או קר בחוץ. היציאה לניווט בימי סערה, זה דבר שבשגרה". בני משפחתו של יוספי לא קיבלה את דברי המפקדים ואמו הוסיפה: "אני אומרת לך, שאם הנחל סוער ברור שיהיו תוצאות לא טובות. רק לפני תשע חודשים מתו עשרה צעירים בנחל צפית, אנשים לא לומדים מזה?".

לדבריה של יוספי, חבריו של בנה קיבלו הוראה ממפקדי הצבא שלא לספר על מה שאירע בנחל והוביל למותו של בנם. "זאת ההוראה שקיבלו ממפקדם, גם המפקדים לא אמרו לנו מה בדיוק התרחש שם, אבל אנחנו כהורים מבינים בדיוק מה היה שם", אמרה. אחיו הגדול של יוספי, איתמר, המשרת שירות קבע במשמר הגבול, ניווט בימי שירותו הצבאי באותו הנחל שבו מת אחיו. "איתמר תמיד אמר שהנחל הזה, נחל חילזון הוא נחל מסוכן. הגיע הזמן שכל מי שמוציא לשם פעילות יבין כמה הנחל מסוכן. צריך שלא יהיו יותר אסונות כאלה. הבן שלי הלך סתם, על כלום - בניווט, הוא לא נהרג במלחמה, לא נהרג בקרב או במהלך שמירה על יישוב שהותקף על ידי מחבלים".

עוד באותו נושא

"חברותי ונעים הליכות": אביתר נסחף באימון צבאי בגליל - וטבע למוות

לכתבה המלאה
אביתר יוספי, חייל צה"ל שטבע בנחל חילזון, 15 בינואר 2019. באדיבות המשפחה
אביתר יוספי/באדיבות המשפחה

שעות לפני שפשט את מדיו בפעם האחרונה הגיע גם רב-אלוף גדי איזנקוט לנחם את המשפחה, "הרמטכ"ל הבטיח לנו שתהיה חקירה, ואנחנו נקבל את כל המסקנות שלה. הוא השתתף בצער המשפחה שלנו, אמר שהוא יודע שזה אירוע שמאוד קשה למשפחה של החייל שנהרג בשירות. איזנקוט הבטיח לנו שהיחידה של אביתר תיקח אותנו לראות את המקום שבו אביתר נהרג".

"אני מאוד אוהבת את הצבא, יש לי משפחה רבה ששירתה שנים רבות בצבא", אמרה יוספי, וקראה למפקדים: "שמרו על הילדים שלנו, אנחנו לא שולחים תרנגולות, אנחנו שולחים בחורים איכותיים וצריך לשמור עליהם. תצאו לפעילויות, אבל דבר ראשון תבדקו את מזג האוויר - צריך לעשות הכל שלא יקרה עוד אסון".

"נלחם כדי להיות בקרבי"

יוספי הותיר אחריו הורים, שתי אחיות ואח. "אביתר היה בחור דתי עם כיפה סרוגה, הוא מאוד אהב לתת יד ולעזור", סיפרה אמו, והוסיפה כי היה בתנועת הנוער בני עקיבא בקרית שלום, התחנך בבתי הספר מוריה והרצוג, ואחרי כן הוא הלך ללמוד במשך שנה בישיבה בנהריה לפני שהתגייס לצבא. "הוא היה ילד מבריק. המורים, המפקדים - כולם אהבו אותו, הוא עזר לכולם והתקדם יפה, וחלם להיות גדול בצבא", סיפרה האם.

היא הדגישה שחלומו של בנה היה לשרת ביחידה קרבית: "הוא נלחם כדי להיות שם, הוא כל הזמן אמר לנו 'או שאני עושה צבא כמו שצריך, או שאני לא מתגייס. אני רוצה להראות לכולם שאפשר לשלב גם תורה, גם עבודה, גם צבא'. אנחנו אמרנו לו: אם זה מה שאתה אוהב - תלך על זה, ואם אתה חושב שיש לך בעיה בצבא תגיד לנו ותשתף אותנו". לדבריה, בנה אהב מאוד את מה שעשה בצבא. "הוא אף פעם לא התלונן, לא היינו שומעים ממנו 'לא טוב לי', 'קשה לי'. הוא אהב את המקום שאליו הגיע".

יוספי שחזרה את הבוקר בו הודיעו קצינים למשפחה שבנה נהרג. "אני זוכרת שפתחתי את הטלוויזיה ועל המרקע היה כתוב שאזרח נעלם בנחל חילזון ומצבו קשה. לא קישרתי שזה משהו שנוגע אלינו", אמרה. לדבריה של דריה, בשעה 08:00 הגיעו קצינים מצה"ל לבית המשפחה בגבעת שמואל כדי לבשר להם אודות התאונה הקשה: "לא היינו בבית, אני הייתי בכנס באילת, פנחס - אבא של אביתר - היה בעבודה, ופתאום התקשרו שני קצינים לבעלי וביקשו להיפגש איתו".

חייל נסחף בנחל חילזון מאמצי איתורו. קרדיט דוברות כבאות והצלה מחוז צפון, אתר רשמי
פעולות החילוץ בנחל חילזון/אתר רשמי, קרדיט דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

יוספי מספרת שאותה שיחת טלפון הדאיגה מאוד את המשפחה: "זה עשה לנו ממש לא טוב, הרגשנו שמשהו לא בסדר". היא סיפרה כיצד הגיעו קציני צה"ל עד למלון שבו שהתה באילת כדי לקחת אותה באופן מידי לבית המשפחה בגבעת שמואל: "קציני העיר של אילת הגיע למלון והטיסו אותי לפה, בשעה 17:00 הגעתי לכאן לבית המשפחה בגבעת שמואל, ומהר מהר הלכנו לזהות את הגופה של אביתר. עד הרגע האחרון אני ופנחס לא האמנו, אמרנוL 'אולי זאת טעות, אולי זה לא אמיתי'".

לדברי האם השכולה, בסוף השבוע שקדם לאסון שהה יוספי במחיצת משפחתו. "אני זוכרת שבמהלך השבת סיפרתי לו שאני אמורה לטוס לכנס באילת ואביתר אמר לי: 'תטוסי ותבלי אמא, מגיע לך. אביתר אפילו הספיק לצלצל אליי ולאחל לי שאהנה באילת, בכל זאת לא בכל יום טסים לאילת". היא סיפרה שהציעה לבנה לצאת עמה ליום כיף משותף באילת, אך הוא טען שמדובר בשבוע רגיש בצבא: "הוא אמר לי שזה שבוע קריטי, לקראת סיום המסלול, ושצריך לצאת לניווטים".

"לא ברור למה חצו את הנחל"

מתחקיר ראשוני שהתפרסם יממה לאחר האירוע הקשה, עלה כי סמוך לשעה 20:00 יצאו חיילי פלוגת מסלול של גדוד הסיור בחטיבת הצנחנים לניווט בדד במסגרת בוחן מסכם הכשרה באזור נחל חילזון הסמוך לכרמיאל. סמוך לשעה 04:00 לפנות בוקר הודיע מפקד המגמה על פקודת "כנוס". משמעות הפקודה היא סיום הניווט והגעה לנקודת הסיום. סמוך לשעה 05:20 התקבל דיווח בחדר הפיקוד הקדמי של האימון כי אחד החיילים נפל לתוך הנחל הזורם, ולא מצליחים לאתר אותו. בשלב הזה החלו חיפושים על ידי כוחות גדס"ר צנחנים ולאחר מכן הצטרפו יחידות חילוץ מקומיות ויחידת 669. רק לאחר שעה ו-40 דקות אותר החייל בתוך הנחל כשהוא ללא רוח חיים, ולאחר מכן רופא של יחידת 669 קבע את מותו.

במהלך החיפושים סבלו שלושה חיילים ממכות קור ופונו לקבלת טיפול רפואי. דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס הגיב לתחקיר הראשוני בשטח: "לא ברור למה חצו את הנחל. לא ברור למה הם ירדו מגדה. חייל אחד חצה את הנחל. לאחר מכן חייל שני חצה את הנחל, ניסה לטפס והחליק לנחל מגובה נמוך. החייל הראשון זרק לעברו חבל אישי. החייל לא הצליח לתפוס את החבל ונפל למים".

מאמצים לאיתור הלוחם שנפל לנחל חילזון ונסחף. דוברות כיבוי צפון, אתר רשמי
מסוק החילוץ שנשלח לסייע בחיפושים בנחל חילזון, בשבוע שעבר/אתר רשמי, דוברות כיבוי צפון

מנליס הוסיף כי "גובה המים היה בגובה של כמטר. החייל אותר 100 מטרים מנקודת החצייה". לדבריו, תיק התרגיל אושר על ידי מפקד חטיבת הצנחנים אלוף-משנה יקי דולף. עוד אמר תא"ל מנליס, "לפי תחקיר ראשוני אפשר היה לבצע ניווט מאחר ועומס הקור היה אפס וגשם אפס. הגשם היה צריך להתחיל בבוקר. במהלך האימון לא היה גשם. לא ברור בשלב זה מה היה מצב הקרקע בנחל". בעקבות האירוע, הורה מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, על עצירת כלל הניווטים בצה"ל. המשטרה הצבאית החלה בחקירת האירוע. מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, הורה על הקמת צוות מומחים בראשות מפקד חטיבת "עציוני", אלוף-משנה אורן שמחה, לבדיקת נסיבות האירוע.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בעקבות האירוע בו נפל סמל אביתר יוספי ביום שבעה בינואר 2019, נפתחה חקירת מצ"ח ונערך תחקיר על ידי צוות מומחים. מטבע הדברים, לא נוכל להתייחס לנושאים המתבררים בחקירה ובתחקיר עד להשלמתם. צה"ל משתתף בצער משפחת יוספי וימשיך ללוותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully