וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה האמריקנית הודיעה על תחילת נסיגת כוחותיה מסוריה

דובר מטעם הקואליציה נגד דאעש סירב לפרט את לוחות הזמנים של החזרת 2,000 החיילים האמריקנים, אך ההודעה נמסרה בצל מסרים סותרים בממשל טראמפ. רוסיה לא התרשמה: יש לנו רושם שארה"ב מתכננת להישאר

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית הודיעה הבוקר (שישי) על תחילת נסיגת הכוחות האמריקניים מסוריה. למרות המהלך, לוחות זמנים להסגת הכוחות הקרקעיים מן המדינה עדיין אינם ברורים, ומן הקואליציה נמסר כי "הם לא ידונו בטווחי זמנים מדויקים או בתנועת הכוחות" משיקולים ביטחוניים.

הודעת הקואליציה על תחילת הנסיגה מגיעה בצל המסרים הסותרים שיוצאים מהממשל מאז ההחלטה השנויה במחלוקת להחזיר את 2,000 החיילים האמריקנים. החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הותירה בהלם את בעלות בריתה של וושינגטון למאבק בדאעש, בראשם הכורדים, והובילה להתפטרותו של שר ההגנה ג'יימס מאטיס.

שר החוץ מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון סירבו לנקוב בימים האחרונים בתאריך יעד ספציפי לנסיגה והתנו אותה בהגנה על הכורדים ובנסיגת איראן. דבריו של בולטון על הכורדים גרמו לזעם רב מצדו של רג'פ טייפ ארדואן, שביטל מצדו פגישה עמו. הוא רואה את הכוחות הכורדיים בסוריה כ"טרוריסטים" ומאיים לצאת למבצע נוסף נגדם. מחשש למתקפה של ארדואן, הכורדים, שהקימו אוטונומיה בצפון סוריה במהלך שמונה שנות המלחמה, פנו לרוסיה על מנת להגיע להסדר עם משטרו של בשאר אסד.

רוסיה, מצדה, לא התרשמה מהודעת ארצות הברית. בהודעה שצוטטה על ידי סוכנות הידיעות רי"א נאמר כי למוסקבה יש את "הרושם שלפיו ארצות הברית רוצה להישאר בסוריה" למרות ההודעה על הנסיגה מצפון המדינה.

לקריאה נוספת על נסיגת ארה"ב מסוריה:
ארדואן: ההגנה של ארה"ב על הכורדים היא טעות, נערכים למבצע
ארדואן: נסיגת ארה"ב מסוריה - צעד נכון עם בעלות הברית הנכונות

חיילים אמריקאים בסוריה, 1 בנובמבר 2018. רויטרס
החלו להסיג את הכוחות. חיילים אמריקנים בסוריה/רויטרס

עוד לפני הכרזת הקואליציה, בפנטגון הבהירו כי תכנון הנסיגה ממשיך כרגיל. "דבר לא השתנה", אמר פקיד במשרד ההגנה לוול סטריט ג'ורנל. "אנחנו לא מקבלים הוראות מבולטון". לפי העיתון, כוחות קרקעיים וימיים עושים את דרכם לעבר סוריה כדי לסייע בנסיגה. בין הכוחות גם ספינות קרב ועליהן מאות נחתים, מסוקים, וכלי טיס נוספים. הכוחות שאמורים לסייע בנסיגה כבר נמצאים באזור, בכווית ועיראק.

תכנית הנסיגה האמריקנית מסוריה עברה כמה שינויים בחודש האחרון. תחילה הודיע טראמפ על רצונו לסגת במהרה, בתוך כמה שבועות. הצבא, מנגד, ביקש כמה חודשים להיערך לכך. כעת, הממשל מתייחס לנסיגה כאל אירוע מתגלגל בניסיון להגיע עם טורקיה להסכמות בנוגע לעתידם של הלוחמים הכורדים בסוריה, בני ברית של ארצות הברית במאבק בדאעש שנשיא טורקיה, ארדואן, מכנה "טרוריסטים" ונחוש להילחם בהם.

לפי הוול סטריט ג'ורנל, בכיר בממשל אמר כי ארצות הברית פועלת מול טורקיה כדי להבטיח את שלומם של הכורדים לאחר הנסיגה. "ארצות הברית תיסוג מסוריה בצורה חזקה ומתואמת שתבטיח שהכוחות שלחמו לצד הקואליציה נגד דאעש לא נמצאים בסכנה", אמר לעיתון פקיד בממשל.

(עדכון ראשון: 10:08)

עוד באותו נושא

טורקיה: המבצע נגד הכורדים בסוריה אינו תלוי בנסיגת ארה"ב

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ נושא נאום לאומה מהחדר הסגלגל, 8 בינואר 2019. רויטרס
רוצה לסגת מהר. טראמפ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully