וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירות מצ"ח ופיגועים: ב"נצח יהודה" מנסים לעצור את רצף התקלות

10.1.2019 / 22:23

הגדוד החרדי של חטיבת כפיר ספג לאחרונה אירועים קשים, שכללו פיגועי ירי בגזרתו שבאחד מהם נהרגו שני לוחמים, חייל שנעצר כשהפריע למג"ב, והסתיים במעצר קצין ולוחמים החשודים בתקיפת עצורים. בגדוד המוערך מנסים לחזור למסלול ולהוכיח את איכות רמת המשמעת והפיקוד

צילום: דובר צה"ל, עריכה: שניר דבוש

מעצרם של מפקד מחלקה וארבעה לוחמים מגדוד נצח יהודה על ידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) בחשד שהיכו שני פלסטינים בשעה שהוחזקו כעצורים, מצטרף לרצף אירועים קשים שמדליקים אורות זרקור על הגדוד החרדי. שרשרת האירועים הקשים החלה בפיגוע הסמוך לעפרה בתחילת חודש דצמבר במהלכו נפתחה אש על טרמפיאדה על ידי המחבל סלאח ברגותי ממנה נפגעו שבעה אזרחים ישראלים, בהם אישה הרה שתינוקה מת לאחר הפיגוע. אחד הלוחמים מהכוח פתח באש לעבר הרכב אך הנהג הצליח להימלט.

למרות זאת, הכוח ספג ביקורת בטענה כי לא היה מספיק חד, ולא רק שלא סיכל את הפיגוע, אף לא מנע את הבריחה של הרכב. לאחר שאותר רכב המילוט התברר כי לוחם נצח יהודה הצליח לפגוע במכונית אך לא פגע במחבל.

עוד בוואלה! NEWS:
ניצחון לגבאי: ועידת העבודה אישרה את שריוני היו"ר לרשימה
סיפקו תחמושת ותצפתו: עונשי מאסר לחברי חוליה שרצחה צעיר בבנימין
בהוראת מנדלבליט: המשטרה עורכת השלמות חקירה בתיק 4000

זירת הפיגוע בצומת עפרה , דצמבר 2018. רויטרס
כאן החלה שרשרת האירועים הקשים. זירת הפיגוע בעפרה, בחודש שעבר/רויטרס

לאחר מצוד ממושך חוסל ברגותי על ידי כוח ימ"מ. יותר מיממה לאחר מכן יצא אחיו של ברגותי, עאצם, לבצע פיגוע בטרמפיאדה סמוך לגבעת אסף, הרג את הלוחמים יוסף כהן ויובל מור יוסף ופצע את הלוחם נתנאל פלבר מגדוד נצח יהודה. לוחמי הגדוד הגיבו במהירות וניהלו מצוד אחר המחבל שנמלט לכיוון אל-בירה, הם גרמו למחבל לעשות טעויות שסייעו מאוחר יותר לאתר את נשק שגנב מהזירה.

באותו השבוע תקף מחבל פלסטיני באבן וסכין לוחם מהגדוד ששהה בעמדה צבאית בגבול בית אל ופצע אותו באורח אנוש. יממה לאחר מכן, התקבל דיווח על לוחם נצח יהודה שניסה למנוע מכוח מג"ב לעצור מתנחל שהפגין במחאה על הפיגועים. הלוחם נשפט ונגזרו עליו 18 ימי מחבוש.

עוד באותו נושא

קצין וארבעה לוחמים מ"נצח יהודה" חשודים שהכו פלסטינים עצורים

לכתבה המלאה
חיילי צה"ל יובל מור יוסף ויוסי כהן שנהרגו בפיגוע בגבעת אסף, 13 בדצמבר 2018. צילום, צילום מסך
יובל מור יוסף ויוסי כהן, חיילי נצח יהודה שנרצחו בפיגוע בגבעת אסף/צילום מסך, צילום

שבוע לאחר מכן התקבל דיווח ברשתות הקשר על ירי לעבר צומת עפרה ללא נפגעים. בעקבות הירי הכוחות בשטח נדרשו לחדד ערנות. דקות לאחר מכן, רכב שהגיע עורר חשד בקרב לוחמי נצח יהודה שעמדו בצומת בשביל שמוביל לכפר ביתין. הכוח ניסה לעצור את הרכב, גם באמצעות ירי לאוויר - אך הרכב המשיך. לאחר מכן הרכב הגיע למחסום פוקוס, שם זיהה הכוח את הרכב וניסה לעצרו באמצעות ירי לאוויר. הרכב לא עצר והכוח ירה לעברו. נהגו נהרג ונוסע נוסף נפצע ובעקבות המקרה נפתחה חקירת מצ"ח.

מדובר ברצף אירועים מורכבים מאוד שבהם נדרשת חדות מבצעית מצד הלוחמים והמפקדים בשטח ומשמעת גבוהה. נכון יהיה לבודד כל אירוע, לבחון לעומק ולטפל בהתאם בכל מקרה לגופו. במבחן התוצאה הרצף מעורר שאלות על רמת המשמעת, איכות הפיקוד ותרבות ארגונית. סוגיות עליהן צריכה להשיב מפקדת הגדוד אך היא לא לבד בסיפור הזה. יש מעליה את מפקדת חטיבת כפיר, מפקדת החטיבה המרחבית בנימין, מפקדת אוגדת יהודה ושומרון ופיקוד המרכז שיחד נאבקים על המתח המבצעי של הלוחמים.

חיילים בסמוך לזירת הפיגוע בגבעת אסף, 13 בדצמבר 2018. רויטרס
חיילים סמוך לזירת הפיגוע בגבעת אסף, בחודש שעבר/רויטרס

סוגיה עמה מתמודדים כלל הגדודים בכל הגזרות ולא רק באיו"ש. כיצד שומרים על חדות הלוחם לאורך משמרות שנעות בין 6-8 שעות ולעתים אף יותר. מפקדים ותיקים יגידו כי פיקוד מלפנים, תרגול מקרים ותגובות וחידוד נהלים באופן שלא משאיר שטחים אפורים יכולים לצמצם משמעותית את האירועים המורכבים.

לפני כשבועיים נפגשו מפקדי החטיבות המרחביות באוגדת איו"ש ליום למידה בעקבות האירועים האחרונים בגזרת בנימין. הקצינים סיירו במוקדי הפיגועים, קיימו שיח על אירועים מפתיעים ודיוק הלוחמים. בנוסף לכך התקיימו ביקורת של אוגדת יו"ש במוצבים, במחסומים ובטרמפיאדות שמהווים מוקדי חיכוך כדי להעלות את רמת המשמעת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הזירה בבית אל, בה הותקף חייל מהגדוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

גדוד נצח יהודה הוא גדוד איכותי שלוחמיו חותרים למגע ונבחרים למשימות מורכבות באיו"ש אך כנראה שבעת הזו נדרשת חשיבה מחודשת כדי לגדוע את הרצף השלילי. כבר היו תקופות שבהן חטיבת כפיר הייתה בכותרות וזה לא קרה בגלל גדוד נצח יהודה.

בקרוב יציין הגדוד הייחודי שכולל מאות לוחמים חרדים עשרים שנה להקמתו. בעבר היה זה הגדוד הגדול ביותר בצה"ל. עד שנת 2008 פעלו הלוחמים החרדים רק בבקעת הירדן אך לאחר שדרוג היכולות האישיות של הלוחמים שמגיעים מכמה זרמים וישיבות שונות, הוחלט להעביר אותם לפעילות ברחבי יהודה ושומרון ומאז הם קצרו הישגים מבצעיים. הם זכו בפרס הרמטכ"ל, נבחרו לגדוד מצטיין באוגדת יו"ש וקיבלו תעודות הערכה על פועלם בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully