וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק מציינת שנה לתבוסת דאעש, אך הניצחון האמתי עוד רחוק

10.12.2018 / 12:49

ראש הממשלה בירך את כוחות הביטחון ושירים פטריוטיים הושמעו בבירה בגדאד, אך מיליונים עוד זקוקים לסיוע והארגון הסוני ממשיך לבצע פיגועים. "אם ככה נראה 'ניצחון', יש מעט סיבות לחגיגה"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

עיראק מציינת היום (שני) את יום השנה הראשון לניצחון על דאעש, שאיבד את כל השטחים שהחזיק בעבר, אולם ממשיך לבצע פיגועים. המלחמה נמשכה שלוש שנים, שבהן נהרגו עשרות אלפים ומיליונים נעקרו מבתיהם. ערים שלמות נחרבו עד היסוד במהלך הלחימה העזה בין צבא עיראק, המיליציות השיעיות שתמכו בו והקואליציה האמריקנית לבין אנשי הארגון הסוני הקיצוני.

הממשלה הכריזה על היום כעל חג לאומי ודקת דומיה תישמע בהמשך היום. מחסומים בבירה בגדאד עוטרו בדגלי עיראק ובבלונים, בזמן שכוחות הביטחון סיירו ברחובות שבהם נשמעו שירים פטריוטיים. הממשלה מתכננת לפתוח מחדש לציבור את "האזור הירוק" המבוצר כחלק מצעד ליותר שקיפות בעקבות הפגנות נגד השחיתות הציבורית ובעד שיפור השירותים הציבוריים.

"זהו יום של גאווה עבורנו כשארצנו האמיצה הביסה את אויבי החיים, הכבוד, החירות והשלום", אמר ראש הממשלה עדל עבדול אל-מהדי בשיחה עם קציני צבא. הוא שיבח את כוחות הביטחון כמו גם את איש הדת השיעי הבכיר במדינה, אייתוללה עלי סיסתאני, שהוציא פסק הלכה שקרא לגיוס מתנדבים עם קריסת הצבא בקיץ 2014. עשרות אלפים הצטרפו לשורות המיליציות, שחלקן הגדול נתמך על ידי טהראן. הוא קרא לאזרחי המדינה להתאחד למען עתיד טוב יותר.

עוד סיפורים מהעולם בוואלה! NEWS:
איראן: אנחנו מסוגלים להרחיב את טווח הטילים שלנו
גופת התיירת הבריטית אותרה בניו זילנד: "בושה שזה קרה כאן"
הרוצח הסדרתי הקטלני בתולדות רוסיה הורשע ברצח 56 נשים נוספות

ראש הממשלה ובכירי הצבא בטקס לציון שנה לניצחון על דאעש, 10 בדצמבר 2018. רויטרס
ראש הממשלה ובכירי הצבא בטקס זיכרון, היום/רויטרס

דאעש, ששורשיו באל-קאעדה הסוני, התפשט ברחבי עיראק בעלת הרוב השיעי ובסוריה השכנה במהלך קיץ 2014. הוא כבש כשליש משטחיהן והכריז על הקמת חליפות אסלאמית קיצונית. בנוסף לכך, הוא רצח אלפים מבני המיעוט היזידי, שנחשב לכופר בעיניו, וחטף אלפי נשים ונערות יזידיות שאותן הפך לשפחות מין. כיום הוא אוחז בכיס טריטוריה אחרון במזרח סוריה, בסמוך לגבול עם עיראק.

המורשת של הארגון הקיצוני עדיין מורגשת היטב במדינה. יותר מ-1.8 מיליון אזרחים נותרו עקורים, ולפי ארגוני זכויות אדם כשמונה מיליון איש נוספים זקוקים לסיוע הומניטרי כלשהו. אלו החשודים בקשרים לדאעש נודו מקהילותיהם, ואלפי ילדים להורים שהיו חברים בארגון - כולל אלו שנולדו לשפחות המין היזידיות - עדיין לא זוכים להכרה מהמדינה.

לפי ארגון הסיוע מועצת הפליטים הנורבגית, כשני שלישים מהעקורים אמרו שאינם רוצים או יכולים לשוב לבתיהם בשנה הבאה. כמחציתם אמרו כי בתיהם נפגעו או נהרסו. "אם ככה נראה 'ניצחון', יש מעט סיבות לחגיגה מצד מיליוני עיראקים שעדיין רדופים על ידי פשעי דאעש והמלחמה הממושכת", אמר מזכ"ל הארגון יאן איגלנד. "הם נשכחו על ידי הממשלה ועל ידי הקהילה הבינלאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully