וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקשה לתפקד עם 61 ח"כים בלבד: הקואליציה ספגה תבוסה בכנסת

19.11.2018 / 19:13

הקואליציה, שמונה 61 ח"כים, כשלה בהעבתר חוק מקרקעין בשל תרגיל של האופוזיציה והסירה בעקבות זאת את כל הצעות החוק מסדר היום. ח"כ חסון: "זה רק הפרומו". הליכוד: "ביזיון". מוקדם יותר החרימה הקואליציה את הצעות אי האמון לאחר שהבינה שאין לה רוב - והפסידה בהצבעות

ראובן קסטרו , וידאו ניב אהרונסון, עריכה ניר חן

רגע אחרי ששרי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד הודיעו כי הם לא יתפטרו מהממשלה, הקואליציה הצרה של 61 חברי כנסת כבר מתקשה לתפקד. הקואליציה החרימה את הצעות אי האמון במליאת הכנסת לאחר שהבינה כי אין לה רוב והפסידה בהצבעות. מאוחר יותר הצליחה האופוזיציה להפיל הצעת חוק ממשלתית של הקואליציה שעלתה במליאה לקריאה שנייה ושלישית ברוב של חמישה חברי כנסת.

בקואליציה הודיעו כי ההחרמה נעשתה בשל סירובה של האופוזיציה להתקזז עם חברי כנסת מהקואליציה, אבל בפועל, מאחורי הקלעים החליטה להחרים משום שלא היה לה רוב במליאה. שלושה חברי כנסת מהקואליציה - ח"כ יעקב מרגי, ח"כ יצחק ועקנין וח"כ אורן חזן שוהים בחו"ל, ובנוסף אליהם ח"כ ישראל אייכלר נעדר בעקבות חתונת נכדתו. מנגד, האופוזיציה ביטלה את כל הקיזוזים ובשל כך זכו כל ההצעות ברוב במליאה אך מכיוון שעל מנת להפיל את הממשלה נדרש רוב של 61, ההצעות לא התקבלו.

בעקבות התבוסה השנייה ברצף, הקואליציה משכה את כל הצעות החוק שהיו אמורות לעלות להצבעה במליאת הכנסת מחשש שלא יהיה לה רוב. מדובר בשבע הצעות חוק לפחות. כעת, הצעת חוק אחת נדונה במליאה ולא ברור אם בסוף הדיון תתקיים עליה הצבעה.

לקריאה נוספת בנושא:
כחלון: נערכים לבחירות במרץ; נתניהו: לא זקוק לפקחים מימין
בנט שמט את הכדור שקיבל מנתניהו - ונתן לו לחזור לנצח את המשחק
"לא נצביע עם הקואליציה": הבית היהודי דורש את חזרתו של דהן לביטחון

מליאת הכנסת בערב השבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. נועם מושקוביץ
מליאת הכנסת/נועם מושקוביץ

הפלתה של ההצעה שדנה בחוק המקרקעין התאפשרה בעקבות "תרגיל" של האופוזיציה: כשיו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש סיים להציג את ההצעה, הוא שאל את חברי האופוזיציה האם הם בעדה וקיבל תשובה חיובית. אולם, לפני ההצבעה הורה מרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון להצביע נגד החוק - והוא נפל בקריאה שלישית ברוב של 47 מתנגדים מול 42 תומכים.

ח"כ קיש הגיב לדברים ואמר כי "הייתה פה הצעה בנושא מקצועי לחלוטין שעבדנו עליה במשותף קואליציה ואופוזיציה. לא יכול להיות שחברי כנסת שאני שואל אותם אומרים לי שהם בעד ואז יואל חסון רץ פנימה וקורא להצביע נגד". הוא פנה לח"כ חסון ואמר לו: "אתה שקרן וגורם לאנשים אחרים לשקר בשימך. יש גבול לצביעות ולהתנהגות וכזו רמה אני עוד לא ראיתי בכנסת ישראל. זה ביזיון שהפלתם את ההצעה הזו".

ח"כ חסון אמר בתגובה: "ממשלת 61. תענוג לאופוזיציה. החוק שהפלנו לממשלה עכשיו הוא רק הפרומו".

יו"ר סיעת 'יש עתיד' ח"כ עפר שלח הצהיר כי "הקואליציה הרעועה הזאת תיכשל. היא לא תעביר את החוקים הרעים שלה, ותספוג תבוסה אחר תבוסה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

לבני: "ממשלה שחבריה מביעים בה אי-אמון מדי יום"

ההצעות אי אמון עסקו בין היתר ב"התפטרות שר הביטחון חושפת את כישלונה של הממשלה בתחום המדיני-ביטחוני" וב"כישלונה של הממשלה בתחום המדיני, חברתי וכלכלי". בהצבעה נוספת עסקה ב"מדינת ישראל איבדה השבוע את ההרתעה שלה מול כל אויביה והפקירה את הביטחון הלאומי". כאמור, למרות שההצעות זכו לרוב, על מנת להפיל את הממשלה נדרש רוב של 61 ועל כן ההצעות לא התקבלו.

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני אמרה בפתח הדיון: "בדרך כלל הרי באה האופוזיציה, מביעה אי-אמון בממשלה והממשלה מתנגדת לאי-האמון. הרי יש לנו כאן ממשלה שחבריה מביעים בה אי-אמון יום-יום שעה-שעה ובשבוע האחרון זה בכלל היה השיא. הרי שני שרים מתוכה רק היום הודיעו שמדיניות ישראל מגמגמת והססנית. זה כמעט כמו התחלה של אי-אמון שאנחנו יכולים להגיש".

פתיחת מושב הכנסת, 15 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
לבני/ראובן קסטרו

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד הוסיף כי "הבעיה שלנו היא המערכת הפוליטית, הבעיה שלנו היא הממשלה של נתניהו. נתניהו מנסה למכור לנו שאין לו תחליף, שהוא המבוגר האחראי. זה שאתה מבוגר לא הופך אותך להיות אחראי. זה שאתה יותר מדיי שנים בשלטון זו לא מעלה, זו בעיה. זה מה שראינו בעזה, זה מה שראינו בקרקס הפוליטי של היממה האחרונה. אנשים חוששים משינוי, זה טבעו של האדם. אני אומר לכם, תחששו הרבה יותר מקיפאון, תחששו הרבה יותר מקיבעון, תחששו הרבה יותר ממי שיש לו פתרונות ישנים לבעיות חדשות".

השר אופיר אקוניס סיכם את הדיון בשם הממשלה והגיב לטענות: "חברי האופוזיציה כבר תפרו את החליפות, חגגו את נפילת הממשלה ואת הקדמת הבחירות. ובכן, הם התבדו. כל השאיפות כל החלומות ירדו לטמיון באירוע אחד קצר הבוקר שבו הודיעו שרים מהבית היהודי שלא יפילו את ממשלת הימין ושלא יחזרו על הטעות של מפלגות התחיה צומת ומולדת שבינואר 1992 הפילו את ממשלתו של יצחק שמיר. שנה שלמה תהיה לכם לגלות איך אנו מובילים קואליציה של 61".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום בישיבת הסיעה לקושי לנהל את הקואליציה עם 61 חברי כנסת, וביקש מהח"כים במפלגתו להקפיד על משמעת קואליציונית. "יש לנו עוד שנה שלימה עם הרבה מה לעשות. אזרחי ישראל מצפים שנמשיך יחד כדי שנביא הצלחות והישגים גדולים למדינת ישראל , בכל תחום אבל כדי להמשיך ביחד אנחנו חייבים לגלות משמעת קואליציונית. אין מורדים, אין חסרים, אף אחד לא עושה דין לעצמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully