וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הצוללות: ראיות לתיווך לשוחד נגד עו"ד דוד שמרון

המשטרה הודיעה כי נתגבשה תשתית ראייתית לביסוס חשדות נגד שישה מעורבים נוספים בפרשת הצוללות וספינות המגן בהם אלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום ותא"ל (במיל') אבריאל בר יוסף. נגד עו"ד יצחק מולכו, מקורבו של ראש הממשלה, לא התגבשו ראיות מספיקות להעמדה לדין

צילום: צלמי וואלה!NEWS, עריכה: איתי עמרם

המשטרה הודיעה היום (חמישי) על סיום חקירת "תיק 3000" - שעניינה עסקאות הצוללות וספינות המגן. המשטרה הודיעה על גיבוש תשתית ראייתית לכאורה נגד שורה של בכירים שנחשדו במעורבות בפרשה, בהם המשנה לראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף, תא"ל (במיל') שייקה ברוש, מפקד חיל הים לשעבר אליעזר צ'ייני מרום, מקורבו של נתניהו ופרקליטו עו"ד דוד שמרון, השר לשעבר ויו"ר קרן היסוד אליעזר מודי זנדברג ודוד שרן, לשעבר ראש הסגל של ראש הממשלה נתניהו. נגד עו"ד יצחק מולכו, מקורבו של ראש הממשלה, לא נמצאה תשתית ראייתית לביצוע עבירה כלשהי.

על פי הודעת המשטרה, נגד תא"ל (במיל') אבריאל בר יוסף, נתגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע. נגד תא"ל (בבמיל') שי (שייקה) ברוש נתגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים בצוותא, קשירת קשר לביצוע פשע, הוצאת חשבונית שלא כדין ועבירות הלבנת הון. נגד אלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום נתגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון ועבירות מע"מ (הוצאת חשבונית שלא כדין).

אינפו - פרשת 3000. מערכת וואלה! NEWS
אינפו - פרשת 3000/מערכת וואלה! NEWS

נגד עו"ד דוד שמרון נתגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של תיווך בשוחד ("שוחד הנעה") בכל הנוגע למערכת יחסיו עם גנור, ועבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון בהקשר למעורבותו בפרשת "קרדיט סוויס". נגד השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג נתגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים והוצאת חשבונית שלא כדין. נגד דוד שרן נתגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון ועבירות על פי חוק מימון מפלגות ובחירות. במסגרת החקירה נתגבשה תשתית ראייתית לכאורית מספקת לביסוס חשדות גם כנגד מעורבים נוספים בפרשה, לרבות אנשי עסקים פרטיים שאינם נושאים במשרות ציבוריות.

במהלך השנים סיפק התאגיד הגרמני "טיסנקרופ" למדינת ישראל חמש צוללות, כאשר תא"ל במיל' ישעיהו (שייקה) ברקת שימש כנציג התאגיד מול מדינת ישראל. ב-2009 הוחלף ברקת באיש העסקים מיכאל (מיקי) גנור. על פי ממצאי החקירה, מפקד חיל הים דאז והמשנה ראש המל"ל, אליעזר מרום ואבריאל בר יוסף, הייתה מעורבות משמעותית בבחירתו של גנור לתפקיד. זאת, לכאורה, מתוך ציפייה לקבלת תמורה מגנור בעתיד. בתקופה בה שימש גנור נציג התאגיד - בין 2009 ל-2017, הושלמה עסקת רכש כלי שיט מתאגיד טיסנקרופ בשווי של מאות מיליוני אירו, והתקיימו מגעים לרכישת כלי שיט נוספים יקרים אף יותר. לאורכה של החקירה עלו חשדות, כי במהלך אותן שנים, שורת בכירים לקחו או דרשו טובות הנאה מגנור.

עוד באותו נושא

פרשת הצוללות

לכתבה המלאה
צוללות של חיל הים הישראלי. דובר צה"ל
צוללות חיל הים. אילוסטרציה/דובר צה"ל

תא"ל במיל' אבריאל בר יוסף נחשד כי הוא זה שהציע לגנור לסייע לו להפוך לנציג התאגיד בישראל, ולכאורה כך עשה מול גורמי ביטחון וממשל. על פי החשד הוא פעל לקדם את עסקאות כלי השיט במסגרת תפקידיו הבכירים, וזאת תוך דרישה לכאורה לקבל תמורה מעמלות הסוכן שקיבל גנור מהתאגיד - ישירות ודרך מקורבו, תא"ל במיל' שי (שייקה) ברוש. בר יוסף שימש באותן שנים כמנהל ועדת חוץ וביטחון של הכנסת ובהמשך כמשנה לראש המועצה לבטחון לאומי.

אבריאל בר יוסף בהארכת מעצרו 17 ביולי 2017. מאצ'י הוף, מערכת וואלה!
אבריאל בר יוסף/מערכת וואלה!, מאצ'י הוף

תא"ל (במיל') שי (שייקה) ברוש נחשד שכמקורבו וחברו הקרוב של בר יוסף, שימש כמתווך בין בינו לבין גנור במהלכה של עסקה לרכישת כלי שיט, וזאת לכאורה על מנת לטשטש את הקשר השוחדי בין השניים. בהמשך, על פי החשד, נחתם בין גנור לברוש הסכם ייעוץ פיקטיבי על סך 120 אלף אירו, שנועדו להסוות את העברת כספי השוחד.

שיי (שייקה) ברוש, מפקד שייטת 113 לשעבר. תומר אפלבאום , "הארץ", מערכת וואלה! NEWS
שי/מערכת וואלה! NEWS, תומר אפלבאום , "הארץ"

אלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום נחשד כאמור שפעל כמפקד חיל הים יחד עם בר יוסף למינויו של גנור לנציג התאגיד הגרמני, והוסיף לעסוק במסגרת תפקידו בעניין עסקאות הרכש עם התאגיד. לאחר שחרורו מהצבא, קיבל מרום לכאורה, על פי החשד, שכר מגנור על בכסות של "שירותי ייעוץ" שלכאורה העניק לו, בסכום מצטבר של כ-600 אלף שקלים.

אליעזר צייני מרום, מפקד חיל הים לשעבר, מגיע לפרידה מבני גנץ בדרייב אין בתל אביב. פברואר 2015. דרור עינב
אליעזר/דרור עינב

עו"ד דוד שמרון, עורך דינו ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נחשד כי פעל בשליחותו של גנור לקידום עסקת ספינות המגן תוך שהוא משתמש במשתמע במעמדו ובקרבתו לראש הממשלה בנימין נתניהו מול גורמי ממשל ועובדי ציבור - בהם יועצים משפטיים במשרד הביטחון, מנהלת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי והשקעות זרות במשרד הכלכלה ושותפו למשרד עו"ד מולכו, ששימש בתפקידו הציבורי כיועצו ושליחו המיוחד של רה"מ בעניינים מדיניים. כל זאת - מבלי שדיווח על כך ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה ובניגוד למוטל עליו מכוח הסדר ניגוד העניינים החל על משרדו. בתמורה, קיבל שמרון על פי החשד "שכר הצלחה" שהגיע לכדי 270 אלף שקלים. כיוון שהכסף ניתן לכאורה, על פי הודעת המשטרה, עבור "פתיחת הדלתות" והשפעה על עובדי ציבור, מעשיו עלו כביכול לכדי תיווך לשוחד.

בנוסף, נחשד שמרון כי פעל בשליחות גנור לקידום עסקת השקעת כספי קרן גרמניה-ישראל למדעים, בסך 100 מיליון דולר, בבנק "קרדיט סוויס" השווייצרי, כך שנכנס בנעליו של גנור כמתווך פיקטיבי כדי להסוות את מעורבותו של גנור בעסקה, לאור ניגוד עניינים שחל בינו לבין יו"ר הקרן עתליה רוזנבאום. זאת, תוך שעו"ד שמרון מציג לכאורה מצג שווא בפני גורמים בנקאיים בארץ ובחו"ל אודות מעורבותו בעסקת ההשקעה. בתמורה לכך, על פי החשד, קיבל עו"ד שמרון במרמה עמלת תיווך בשיעור 20% מכספי ההשקעה, אותה העביר לגנור (בקיזוז 20% שכר טרחה), וזאת כנגד הנפקת חשבוניות פיקטיביות עבור שירותי ייעוץ שלכאורה גנור סיפק למשרד עורכי הדין.

עו"ד דוד שמרון  במסע"ת של הליכוד בפרשת העמותות, בית סוקולוב ינואר 2015   15V. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
דוד שימרון/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

אליעזר (מודי) זנדברג נחשד שפעל לקידום ענייניו של גנור בעת ששימש יו"ר קרן היסוד, תוך ניצול תפקידו ומעמדו הציבורי, וזאת על מנת "לפתוח דלתות" ולקבל מידע מעובדי ונבחרי ציבור בהקשר לעסקאות כלי השיט -בתמורה לשוחד שקיבל מגנור בסכום המצטבר לכדי יותר ממאה אלף שקלים.

מודי זנדברג, בישיבה דחופה בנושא התגייסות התפוצות לשיקום הכרמל. עומר מירון
אליעזר/עומר מירון

דוד שרן, נחשד כי פעל לטובת האינטרסים של גנור בעסקאות כלי השיט, וקיבל ממנו בין השנים 2013-2016 סכומי כסף המצטברים לכ-130 אלף שקלים באמצעות מתווכים. בהקשר אחר הוא נחשד בגיוס תרומות דרך אנשי קש לקמפיין הבחירות של השר יובל שטייניץ בשנת 2012.

דוד שרן חשוד בפרשת הצוללות בהארכת מעצר בבית משפט השלום ראשון לציון, 7 בספטמבר 2017. מאצ'י הוף
דוד שרן/מאצ'י הוף

נגד עו"ד יצחק מולכו, שותפו של שמרון במשרד עורכי הדין ושליחו המיוחד של ראש הממשלה נתניהו לעניינים מדיניים ולמשא מתן מול הפלסטינים, לא גובשה תשתית ראייתית לביצוע עבירה. על פי החשדות שנחקרו הוא נפגש עם גנור, לקוח המשרד, בשנת 2012 ולבקשתו של שימרון. במפגש, על פי החשד, דנו השניים בדרישת גרמניה להסרת חסמים מדיניים, שנקשרה בעסקה לרכישת כלי שיט ובעסקאות עתידיות.

על פי החשדות שנחקרו, מולכו לא דיווח על הפגישה ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה בניגוד למוטל עליו מכוח הסדר ניגוד העניינים החל על משרד עורכי הדין מתוקף תפקידו הציבורי של מולכו.

עו"ד יצחק מולכו. ניר קידר, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
עוד" יצחק מולכו/מערכת וואלה! NEWS, ניר קידר, הארץ

פרקליטו של מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום, עו"ד איל רוזובסקי, מסר בתגובה: "המלצות משטרה זה אקט שאין לו משמעות פורמלית. אלה המסקנות של המשטרה, נחכה ונראה מה יחליטו בפרקליטות"

פרקליטו של בר-יוסף, עו"ד ז'ק חן, מסר בתגובה: "הודעת המשטרה נגועה באותה המגמתיות שאפיינה את החקירה כולה. אין לנו ספק שבחינה עניינית ורצינית של העובדות, שתעשה על ידי הפרקליטות, תעלה שלא נפל פגם בהתנהלותו של תא"ל (בדימוס) אבריאל בר יוסף". עורך הדין ירון קוסטליץ, פרקליטו של השר לשעבר מודי זנדברג, מסר כי הוא משוכנע שהפרקליטות תגיע למסקנה כי אין מקום להגיש כתב אישום נגד מר זנדברג, וכי לא נפל בו דופי.

מטעמו של דוד שמרון נמסר: "בשנתיים האחרונות סיפרו לנו שעו"ד שמרון היה שותף ברווחיו של מיקי גנור ברכישת צוללות, או שהוא תיווך בעסקאות צוללות ואמור היה לקבל תשעה מיליון יורו כשותף של גנור. במשך שנתיים עיתונאים ופוליטיקאים האשימו את עו"ד שמרון שהיה מעורב בעסקה ביטחונית מושחתת לרכש צוללות. היום מסתבר לכולם שמה שאמרנו לאורך כל הדרך הוא האמת - עו"ד שמרון לא היה קשור לצוללות. הוא לא תיווך צוללות, הוא לא היה שותף של גנור בקשר לצוללות או בכל עניין אחר, והוא בטח לא היה אמור לקבל ולא קיבל תשעה מיליון יורו עבור עסקת הצוללות".

הליכוד: "הניסיונות להדביק את הפרשה לנתניהו התרסקו"

עו"ד איריס ניב סבאג, פרקליטתו של שי ברוש מסרה: "שי ברוש הוא איש רב זכויות שתרם רבות לביטחון ישראל, אך בתקופה הרלוונטית היה אדם פרטי ובנסיבות אלה עצם הניסיון לייחס לו עבירה מרחיק לכת. אני מאמינה כי כך יעלה לאחר בחינת הדברים על ידי הפרקליטות".

יצחק מולכו סירב להגיב להמלצות המשטרה, וכך גם עו"ד איתן מעוז, שמייצג את דוד שרן.

הליכוד הגיב גם כן להמלצות ונמסר כי "ניסיונות השמאל להדביק את פרשת הצוללות לראש הממשלה נתניהו - התרסקו אל קרקע המציאות. אנו משתתפים בצערם של לפיד וגבאי שגם הפעם נגוזה תקוותם הנואשת להחליף את ראש הממשלה נתניהו באמצעות האשמות סרק".

שר הביטחון לשעבר, בוגי יעלון נואם בכנס השנתי לפיתוח יכולות צבאיות, תעופתיות והגנה מפני טילים, אבניו, קרית שדה התעופה , 13 במרץ 2018. ראובן קסטרו
"אין לי ספק שנתניהו ידע". משה יעלון/ראובן קסטרו

שר הביטחון לשעבר משה יעלון התייחס להמלצות, ואמר כי "לי אין ספק שנתניהו ידע, לי אין ספק שנתניהו חייב להיחקר באזהרה בפרשה, לי אין ספק שאזרחי ישראל ראויים לדעת את האמת" עוד הדגיש כי "כל מעגלי השחיתות משיקים לנתניהו ולשכתו, לאנשיו שהעדיפו בצע כסף על פני ביטחון המדינה. עדיין לא מאוחר מדי לחקור את נתניהו באזהרה בפרשה, אם כל כך הרבה ממקורביו נחקרו כחשודים".

ואילו יו"ר "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד, אמר כי "המלצות המשטרה לא מאפשרות לבנימין נתניהו להמשיך ולכהן עוד בתפקידו. במשמרת שלו, אנשי אמונו והקרובים לו ביותר חשודים כי סחרו בקודש הקודשים של מדינת ישראל. נתניהו חייב לציבור הסבר. מה הוא עוד לא ידע? איך קרה שסביבו הרוויחו לפי החשד עשרות מיליונים מתחת לשולחן בעסקת נשק רגישה שהוא ניהל באופן אישי?".

(עדכון ראשון: 12:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully