וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגופה גולגלה בשטיח והושלכה לרכב: סעודיה בגרסה חדשה לרצח חאשוקג'י

21.10.2018 / 9:29

אחרי שבמערב הביעו סקפטיות לגבי ההסבר הראשוני שנתנה ריאד, גורם בכיר בממלכה טוען כי 15 הסוכנים בקונסוליה איימו על העיתונאי וחנקו אותו למוות אחרי שסירב ללכת עמם. אחד מהם לבש את בגדיו כדי שיראה שלכאורה עזב את הקונסוליה, הגופה הוברחה ברכב של הקונסוליה

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

15 האזרחים הסעודים שהיו מעורבים במותו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול איימו לגרור אותו ולחטוף אותו, ואז חנקו אותו כשסירב ללכת עמם - כך אמר הלילה (ראשון) גורם סעודי בכיר, ברקע הספקות בקהילה הבינלאומית לגבי הגרסה שהציגה ריאד לאירועים שבסיומם מת העיתונאי הגולה, שביקר את יורש העצר בטורים ביקורתיים שכתב בארצות הברית.

הלילה סיפק הבכיר פרטים נוספים על הפרשה, שגרמה למשבר חמור ביחסיה של הממלכה הסונית עם המערב. לדבריו, אחרי שחאשוג'י נחנק למוות, אחד מחברי הקבוצה לבש את בגדיו כדי להראות שהוא לכאורה עזב את הקונסוליה. הגורם אמר כי הם גלגלו את הגופה בשטיח, הכניסו אותה לכלי רכב של הקונסוליה ונתנו אותה ל"משתף פעולה מקומי" כדי שיעלים אותה.

החוקרים בטורקיה מתמקדים ביער בלגרד, הסמוך לאיסטנבול, ובאזור כפרי הסמוך לעיר החוף ילובה, כ-90 ק"מ מדרום לאיסטנבול, כמקומות אפשריים שבהם השליכו הרוצחים של חאשוקג'י את שרידי גופתו. הגורם הבכיר אמר כי החוקרים בוחנים מצלמות אבטחה מאזור הסמוך ליער.

במערב ממשיכים להטיל ספק בגרסה של ערב הסעודית ודורשים הסברים נוספים.

לקריאה נוספת
טראמפ: ההסבר הסעודי למותו של חאשוקג'י לא מספק; גרמניה קוראת לעצור מכירות נשק
בן סלמאן לא ידע: לגרסה המופרכת של סעודיה למות חאשוקג'י יש יעד אחד
סעודיה מודה: חאשוקג'י מת בקונסוליה; בכירים הודחו

תיעוד: כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. צילום מסך מ-TRT, אתר רשמי
סירב ללכת עם החוטפים. חאשוקג'י נכנס לקונסוליה ב-2 באוקטובר/אתר רשמי, צילום מסך מ-TRT

הגורם הסעודי הבכיר אמר כי לפי התוצאות הראשונות של החקירה, אין אימות לכך שגופתו של חאשוקג'י בותרה, כפי שאמרו גורמים טורקיים. לפי דיווחים בתקשורת הפרו-ממשלתית במדינה, בידי הרשויות הקלטות שמע שתיעדו את רגעיו האחרונים של העיתונאי, שהגיע לקונסוליה ב-2 באוקטובר כדי להשלים אתה הליך הגירושים שלו.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכחיש ביום שישי דיווח שלפיו הקלטת הושמעה לשר החוץ שלו מייק פומפאו, בעת שביקר באנקרה כדי לשוחח על הנושא. הלילה אמר טראמפ כי ההסבר הראשון שניפקו הסעודים אינו מספק, אחרי שבתחילה אמר כי הוא אמין. עם זאת, הוא הוסיף כי זהו "צעד ראשון חשוב".

הגורם הסעודי הבכיר הציג מה שהוא טען שהיו מסמכים מודיעניים פנימיים, שהראו תכנית שנועדה להשיב בחזרה לממלכה מתנגדי משטר, כולל את חאשוקג'י עצמו. הוא הראה את עדויותיהם של חברי הקבוצה, שלדבריו הם חלק מ-18 העצורים, יחד עם שלושה אזרחים נוספים. הוא לא סיפק הוכחות לביסוס ממצאי החקירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן  קבניו יורק במהלך פגישתועם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרס בניו יורק, ארה"ב 27 במרץ 2018. רויטרס
מוחמד בן סלמאן/רויטרס

כשנשאל מדוע הגרסה הרשמית למותו של העיתונאי משתנה כל העת, הוא אמר כי המידע הראושני שהיה בידיה התבסס על "מידע שגוי" שנמסר מחברי הקבוצה. הוא אמר כי החקירה הפנימית נמשכת.

הגורם אמר כי כחלק מהתכנית, הרכיב סגן ראש המודיעין, אחמד אל-עסירי - אחד משני המודחים - צוות של 15 איש מכוחות המודיעין והביטחון ושלח אותם לאיסטנבול על מנת לשכנע את חאשוקג'י לשוב לממלכה. לדבריו, זה חלק מהקמפיין של הממלכה למנוע מאויבותיה לגייס מתנגדי משטר.

"יש הוראת שעה לשאת ולתת על שובם של מתנגדי משטר ללא אלימות, מה שמקנה את הסמכות לפעול ללא אישור ההנהגה", אמר הגורם הבכיר. הוא הוסיף כי לפי התכנית המקורית, חאשוקג'י היה מוחזק בבית בטוח מחוץ לאיסטנבול "למשך זמן מה", אבל הם היו אמורים לשחרר אותו אם הוא היה מסרב לחזור עמם.

"אתה מתכוון לחטוף אותי?"

עם זאת, הוא אמר כי הדברים השתבשו מלכתחילה כשהצוות עקפו את הוראותיהם ובמהירות הפעילו אלימות. חאשוקג'י נלקח לחדר של הקונסול הכללי, שם מהר מוטרב, הנחשב למקורבו של יורש העצר, שוחח עמו על החזרתו לערב הסעודית.

הוא סירב ואמר כי מישהי ממתינה לו בחוץ ויצור קשר עם הרשויות הטורקיות אם הוא לא יופיע בתוך שעה. הוא ככל הנראה התייחס לארוסתו, שסיפרה כי הוא הפקיד בידיה את שני הטלפונים הסלולריים שלה והנחה אותה לשוחח עם יועץ לנשיא טורקיה אם הוא לא ישוב.

לפי אותו גורם בכיר, חאשוקג'י אמר למוטרב כי הוא פועל בניגוד לנורמות הדיפלומטיות ואמר: "מה אתה הולך לעשות לי? אתה מתכוון לחטוף אותי?". מוטרב השיב: "כן, אנחנו הולכים לסמם אותך ולחטוף אותך". הבכיר הסעודי אמר כי היה זה ניסיון להפחיד אותו, בניגוד למשימתו של הצוות.

פעילי זכויות אדם וידידו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'יאוחזים בתמונותיו במהלך הפגנה מחוץ לקונסוליה הסעודית באיסטנבול 8 באוקטובר 2018. רויטרס
הפגנה מחוץ לקונסוליה באיסטנבול אחרי היעלמות חאשוקג'י, החודש/רויטרס

כשחאשוקג'י הרים את קולו, הצוות נבהל. הם ניסו לרסן אותו, לפתו את גרונו וכיסו את פיו. "הם ניסו למנוע ממנו לצעוק, אבל הוא מת", אמר הגורם. "לא הייתה כוונה להרוג אותוץ אם אתה שם במצב כזה אדם בגילו של ג'מאל, הוא ככל הנראה ימות". הרופא המומחה סלאח טובייגי, שלפי הדיווחים ביתר את הגופה, ניסה לטשטש את העקבות לתקרית, לטענת אותו גורם בכיר.

הוא אמר כי משתף הפעולה המקומי, שאליו הועברה הגופה, הוא תושב איסטנבול, אבל הוא לא חשף את אזרחותו. הגורם אמר כי החוקרים מנסים לקבוע היכן הגופה.

במקביל, מוסטפא מדני, חבר בצוות, לבש את בגדיו של חאשוקג'י, חבש את משקפי השמש שלו וענד את שעון האפל שלו. הוא יצא דרך הדלת האחורית של הקונסוליה בניסיון להראות כאילו שהוא בחיים. הוא הלך משן לרובע סולטן המיט והשליך את חפציו של העיתונאי. הצוות חיבר דוח שקרי, לפי הגורם, שבו אמרו כי הם אפשרו לו לעזוב אחרי שהוא הזהיר מפני מעורבות של הרשויות הטורקיות. הם עזבו במהרה את המדינה כדי שלא ניתן יהיה לתפוס אותם.

  • עוד באותו נושא:
  • טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully