וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע איום הבחירות: נפתח מושב החורף של הכנסת ה-20

לקראת פתיחת מושב החורף התייחסו ראשי הסיעות למצב הפוליטי, ובאופוזיציה אמרו כי "הגיע הזמן לבחירות - לציבור נמאס מהממשלה הזאת". בניגוד אליהם, בנט אמר כי המועד היחיד לבחירות הוא נובמבר 2019. במושב הקרוב יעלו להצבעה חוקי הגיוס, הגיור והפונדקאות

אחרי פגרה של שלושה חודשים, מושב החורף של הכנסת ה-20 נפתח היום (שני) בישיבה חגיגית במליאה. המושב נפתח ברקע איום הבחירות שבא על רקע משבר הגיוס, יוזמות חקיקה שעומדות במחלוקת והחקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

את המליאה פתח יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שפנה לחברי הכנסת ואמר כי "זה לא הזמן להציף את מזכירות הכנסת בהצעות חוק פופוליסטיות". אדלשטיין הוסיף כי לא ייתן יד לכנסת להפוך "לשוק או לקרקס".

לאחריו עלה, נשיא המדינה ראובן ריבלין שאמר כי האיום החמור ביותר במדינה הוא המלחמה הפנימית. "כולנו מחמיצים את הלקח המר: הניצחון בקרב האחים, פירושו - הפסד במלחמת הקיום. יותר מאיום הגרעין, יותר מהטרור, יותר מאויבינו המבקשים לכלותינו", הוסיף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאה אמר בנאומו כי הוא מקיים קשר ישיר עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. "יש בנינו הערכה הדדית שמאפשרת להתמודד עם אתגרים מורכבים באזורנו. הקשר הזה חשוב לביטחון ישראל". לדבריו, המטרה החשובה ביותר היא לבלום את התוקפנות של איראן שחרטה על דגלה את השמדת מדינת ישראל. "אנחנו פועלים נגד איראן גם בימים אלה ממש, והנשיא טראמפ פועל נגד המשטר הזה כלכלית ברחבי העולם. זו ההזדמנות להודות שוב לנשיא על החלטתו הנועזת לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך פתיחת מושב הכנסת 15 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
"אני והרמטכ"ל פועלים בחזית אחת". בנימין נתניהו נואם במליאה, היום/ראובן קסטרו
פתיחת מושב הכנסת 15 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
"המלחמה האמיתית היא המלחמה הפנימית". הנשיא ראובן ריבלין/ראובן קסטרו

במהלך ישיבת סיעת הליכוד סתר נתניהו את הטענות כי ישנם חילוקי דעות בינו לבין הרמטכ"ל ואמר שהיחסים בין השניים מצויינים. "אנחנו פועלים יחד בחזית אחת ודואגים לבטחון ישראל- זאת האמת לאמיתה", הוסיף.

יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט התייחס לאפשרות של הקדמת של הבחירות בישיבת הסיעה ואמר כי "מבחינתנו יש לבחירות מועד אחד בלבד שהוא נובמבר 2019. הממשלה טובה, חוק הגיוס פתיר וכך גם נושא הגיור. הניסיונות לייצר סביבם משבר הוא 'פייק' מיסודם. גם ליברמן וגם החרדים יכולים להגיע לפתרון".

הוא גם התייחס למצב ברצועת עזה ואמר כי "הגיע הזמן לשנות כיוון. במקום לצמצם את מרחב הדיג, צריך לפגוע במחבלים. הגיע הזמן למדיניות ימין אמיתית".

יו"ר האופוזיציה, אבי גבאי תקף את נתניהו בפתח ישיבת סיעת המחנה הציוני ואמר כי "נתניהו תוקף את הרמטכ"ל באמצעות שליחיו. הוא מינה שר ביטחון כושל והוא האחראי הבלעדי לאובדן ההרתעה בעזה". עוד הוסיף כי "זה הזמן לבחירות. נתניהו לא יגיע ל-30 מנדטים ולא יהיה ראש הממשלה הבא".

עוד באותו נושא

גיוס, גיור ופונדקאות: מושב החורף ייפתח, והוא עשוי להיות הקצר ביותר

לכתבה המלאה
פתיחת מושב הכנסת 15 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
מושב החורף נפתח. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והנשיא ראובן ריבלין, היום/ראובן קסטרו
פתיחת מושב הכנסת 15 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
ראש הממשלה בכניסה למליאה, היום/ראובן קסטרו

ברקע מחאת חוק הלאום ארבעת חברי הכנסת של סיעת בל"ד לא יגיעו למשכן בחודש הקרוב.

שר הביטחון אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) אמר כי החלטת מועצת גודלי התורה היא "החלטה שקולה, חכמה ואחראית וכל מי שחיפש תירוץ להקדים את הבחירות - שיחפש תירוץ אחר". ליברמן אמר כי מעוניין להתעסק בביטחון ולא בפוליטיקה. "אני מניח שנצליח לעבור בשלום גם את מכשול הגיוס וזה לא יהיה סיבה למשבר קואליציוני גם אם החרדים יצביעו נגד", הוסיף ליברמן.

הוא סירב לומר שיתנגד לשינויים בנוסח חוק הגיוס, כפי שהצהיר לפני שבוע, וחזר על דבריו כי הוא "לא מתכוון לפרט מעבר לזה. יש חוק מצוין. מה שברור הוא שגם אם החרדים יצביעו נגד, אף אחד לא יפרוש מהקואליציה".

טרם המליאה התייחס שר התיירות, יריב לוין לחקירות נגד ראש הממשלה במשדר עם וואלה! NEWS ואמר כי החקירות נגד נתניהו "לא יהיו פקטור" בקבלת ההחלטות. עוד הוסיף לוין כי ראש הממשלה "נקי כפיים" ולא יהיה כתב אישום.

שר הבטיחון, אביגדור ליברמן במהלך ישיבת סייעת ישראל ביתנו 15 באוקטבור 2018. ראובן קסטרו
ליברמן במהלך ישיבת סיעתו, היום/ראובן קסטרו
שר האוצר, משה כחלון במהלך ישיבת סייעת כולנו 15 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
"מי שמגייס חיילים זה לא רבנים". שר האוצר משה כחלון/ראובן קסטרו

יו"ר "יש עתיד" ח"כ יאיר לפיד אמר בישיבת סיעתו כי "הייתה אמורה להתקיים ישיבת ראשי הקואליציה, היא בוטלה וההסבר לכך היא שמחכים לבוסים האמיתיים של הממשלה - מועצת גדולי התורה". לפיד טען כי "את חוק הגיוס ניתן להעביר כלשונו. אסור לשנות בו מילה. שר הביטחון התחייב על זה".

הוא האשים את נתניהו כי הוא "לא עשה את זה עד כה כי השיקול היחיד שלו הוא פוליטיקה, אין שום דיון ערכי והם עסוקים רק בפוליטיקה ובשותפים ובדרך להישאר על הכיסאות. הם כל כך עסוקים בכך עד כדי ששום דבר לא עובד. הדבר היחיד שעובדים בו ברצינות זה לסכסך, לפלג, ולגרום לנו לשנוא אחד את השני. הגיע הזמן לבחירות - לציבור נמאס מהממשלה הזו".

שר החינוך, נפתלי בנט במהלך ישיבת סייעת הבית היהודי 15 באוקטבור 2018. ראובן קסטרו
נפתל בנט במהלך ישיבת סיעתו, היום/ראובן קסטרו

שר האוצר משה כחלון ("כולנו") כי מפלגתו תתמוך רק בחוק שיהיה מקובל על צה"ל. "חוק הגיוס הוא לא מתווה לפוליטיקאים, לפתרון בעיות פוליטיות וקואליציונית. מי שמגייס חיילים זה לא רבנים אלא צה"ל", אמר.

לדברי כחלון הוא "שומע כל מיני חוקים הזויים שרוצים לעלות בכנסת הזאת. שלוש וחצי שנים אנחנו בולמים חוקים הזויים מגופים קיצוניים. לא ניתן לזה לעבור".

בפתח המליאה אמר חבר הכנסת אורי מקלב מסיעת יהדות התורה כי אינם רוצים ללכת לבחירות כשחוק הגיוס לא מוסדר. והוסיף כי אינו בונה על תמיכה של לפיד בחוק הגיוס.

שרת המשפטים, איילת שקד במהלך ישיבת סייעת הבית היהודי 15 באוקטבור 2018. ראובן קסטרו
שרת המשפטים איילת שקד במהלך ישיבת מפלגת הבית היהודי/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי תקף את יו"ר יש עתיד ואמר כי "יש לנו הזדמנות להפיל את הממשלה הזאת בחודש הקרוב. הקואליציה יכולה ליפול על חוק ההשתמטות מגיוס. כל מה שצריך זו החלטה של לפיד שהוא לא תומך בחוק ההשתמטות מגיוס. אבל לצערי, במקום להפיל את הממשלה הזו - חברינו ביש עתיד החליטו להחזיק אותה בחיים. לפיד החליט לתמוך בחוק ההשתמטות מגיוס. הוא החליט לתמוך בנתניהו".

ה"מוקשים": גיוס, גיור, פונדקאות ונאמנות בתרבות

אחד ה"מוקשים" המרכזיים שעומדים בפני הכנסת הוא חוק הגיוס, אחרי החלטת מועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל" לנסות להגיע להבנות על נוסח החוק. עם זאת, הם החליטו שלא לפרוש מהקואליציה אם המאמצים ייכשלו. לעומת "אגודת ישראל", ש"ס ו"דגל התורה" תומכות בחוק החדש שגיבש משרד הביטחון.

חוק נוסף שעומד להצבעה הוא חוק "נאמנות בתרבות", שאותו מקדמת שרת התרבות והספורט מירי רגב. ההצעה השנויה במחלוקת קובעת כי משרד התרבות יוכל לשלול תקציבים ממוסדות תרבות שיחתרו תחת המדינה ולא יביעו נאמנות.

חוק הפונדקאות, מוקש עיקרי נוסף קואליציה, נתקל במחאה מקהילת הלהט"ב ולחץ מצד ח"כ מירב בן-ארי (כולנו) ואמיר אוחנה (הליכוד). נתניהו הודיע כי יתמוך בהצעה מתוקנת שתאפשר פונדקאות גם לאבות יחידנים. נתניהו ספג ביקורת רבה, בעיקר מהצד החרדי. בנוסף לחוקים אלה, גם חוק הגיור שהחרדים ביקשו לקדם עומד בפני הצבעה כדי לעגן את מונופול הגיור בידי הרבנות הראשית לישראל, ו"ישראל ביתנו" מתנגדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully