וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנחיתה ועד הבריחה: נחשפה יחידת החיסול של העיתונאי הסעודי בטורקיה

ה"דיילי סבאח" פרסם את פרטי 15 חברי החולייה שנטען כי רצחה את ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול. בטלוויזיה המקומית שודר תיעוד העוקב אחרים מרגע הגעתם למדינה. בניו יורק טיימס דווח כי גופתו בותרה עם מסור שהובא במיוחד. בריאד ממשיכים להכחיש

כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי/עריכה: יאיר דניאל

תמונתם ושמותיהם של 15 סעודים החשודים ברצח העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול שאליה נכנס ביום שלישי שעבר, פורסמו היום (רביעי) בעיתון דיילי סבאח הטורקי. בטלוויזיה הטורקית פורסם תיעוד ממצלמות האבטחה, החל מרגע הנחיתה של המטוסים הסעודיים ועד לעזיבת המכוניות החשודות מהקונסוליה.

גורמים במדינה אמרו לכלי תקשורת בעולם כי הם סבורים שהעיתונאי, שגלה בארצות הברית וכתב טורים ביקורתיים נגד מדיניות יורש העצר, נרצח בפעולה מתוכננת. אנקרה טרם הטילה אחריות רשמית על ריאד, שמכחישה כי היא קשורה להיעלמותו, ובחלק מכלי התקשורת בטורקיה נרמז כי ייתכן שהעיתונאי, שחי בארצות הברית בשנה החולפת, נחטף - אם כי זה נראה לא סביר.

לפי דיילי סבאח, המקורב לנשיא רג'פ טייפ ארדואן, 12 מחברי החוליה הגיעו בשעות המוקדמות של יום החיסול, לפי תמונות ממעברי הגבול בנמל אטאטורק. בין חברי הקבוצה היה גם מומחה פורנזי, בכיר במחלקת החקירות הפליליות בממלכה. הוא ככל הנראה היה אחראי לביתור הגופה.

לפי הדיילי סבאח בטורקיה, אלו 15 הסעודים שהעלימו את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה 10 באוקטובר 2018. מערכת וואלה! NEWS
חאשוקג'י ותמונותיהם של 15 הסעודים החשודים בחיסולו/מערכת וואלה! NEWS

גורם בכיר אמר לניו יורק טיימס כי החוקרים בטורקיה קבעו שההוראה לחסל את העיתונאי הגיעה מהדרגים הבכירים בארמון הסעודי, מאחר שרק הם היו יכולים להורות על מבצע כזה. לדבריו, היה זה מבצע מורכב ומהיר, שהסתיים בתוך שעתיים מרגע הגעתו של חאשוקג'י לקונסוליה. הוא אמר כי הסוכנים הסעודים ביתרו את גופתו עם מסור שהביאו במיוחד. "זה כמו בסרט 'ספרות זולה'", אמר.

שני גורמים טורקיים בכירים אמרו לרויטרס כי אחד ממוקדי החקירה הוא שעון "אפל" שחור, שאותו ענד על ידו כשהוא נכנס לקונסולייה. הוא היה מחובר לאחד הטלפונים הסלולריים שהשאיר אצל ארוסתו.

אתמול נכנסו שוטרים טורקים לקונסוליה, אחרי שקיבלו אישור לכך מגורמים סעודיים, שלושה ימים אחרי שעיתונאים הורשו להיכנס למבנה. לא ידוע מה חיפשו שם השוטרים הטורקים ואם הם מצאו משהו.

הסעודים הודו בכך ש"משלחת ביטחונית" הגיעה לעיר ביום שבת, אך לא פירטו מדוע עשתה זאת.

עוד באותו נושא

שבוע להיעלמות העיתונאי הסעודי בטורקיה: טראמפ הביע דאגה

לכתבה המלאה
תיעוד ממצלמות האבטחה של הגעת חברי החוליה הסעודית, שחיסלה את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, 2 באוקטובר 2018. אתר רשמי
תיעוד ממצלמות האבטחה של הגעת חברי החוליה הסעודית, שחיסלה את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, 2 באוקטובר 2018/אתר רשמי

נתוני טיסות תיעדו שני מטוסים פרטיים סעודיים שהגיעו לנמל אטאטורק ב-2 באוקטובר והמריאו כמה שעות לאחר מכן, אחרי כניסתו של העיתונאי לקונסוליה. בסוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו דווח כי באחד מהמטוסים נעשו חיפושים, אך לא נמצא דבר.

לפי ניו יורק טיימס, אחד המטוסים נחת בשעה 3:13, עם תשעה נוסעים. הם הזמינו חדרים בשני מלונות סמוכים לקונסוליה למשך שלושה ימים, אולם הם אספו בהמשך אותו היום את חפציהם והמריאו באותו מטוס, שמספר רישומו HZ-SK2, בשעה 22:46 לדובאי ומשם המשיכו לריאד. המטוס השני, שמספר רישומו HZ-SK1, נחת בשעה 17:15, עם שישה נוסעים. כולם הגיעו ישירות לקונסוליה ושבו במהירות לנמל התעופה, ועזבו את טורקיה קצת יותר משעה לאחר מכן, ב-18:20. הם עצרו בקהיר בדרך לריאד.

המצלמות הוסרו

כחלק מהחקירה, הרשויות בטורקיה בחנו מצלמות כביש בחיפושיהן אחרי ואן שחורה, שלפי החשד נשאה את הגופה. היא הייתה חלק משיירת שש המכוניות שהיו שייכות לאנשי החיסול הסעודים ועזבו את הקונסוליה כשעתיים אחרי כניסתו של העיתונאי.

אחרי שיצאו משטח הנציגות, שלוש מכוניות פנו שמאלה לכביש ראשי, ואילו היתר פנו ימינה. עוד שתי מכוניות, בהן ואן שחורה של מרצדס עם חלונות מושחרים, נסעו מהקונסוליה אל מגוריו של הקונסול הכללי, כמה מאות מטרים משם. בדיילי סבאח דווח כי חאשוקג'י היה באותו ואן, לא ברור אם חי או מת.

בגרדיאן דווח כי מצלמות האבטחה הוסרו מהקונסוליה וכי צוות העובדים הטורקי התבקש במפתיע לצאת לחופשה באותו היום.

תמונותיו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י על שער הקונסוליה של סעודיה באיסטנבול, טורקיה, אוקטובר 2018. רויטרס
תמונתו של חאשוקג'י מחוץ לקונסוליה הסעודית באיסטנבול, אתמול/רויטרס

ריאד טוענת כי חאשוקג'י, שהיה בעבר יועץ של בכירים בבית המלוכה וגלה בארצות הברית מחשש לביטחונו, עזב את הקונסוליה זמן קצר אחרי שנכנס. זאת כדי להשלים את הליך הגירושים שלו על מנת להתחתן עם ארוסתו הטורקית, חדיג'ה צ'נגיז.

הארוסה סיפרה כי היא לא ראתה את חאשוקג'י מאז שהפקיד בידיה את הטלפונים שלו ביום שלישי בצהריים ואמרה כי היא לא קיבלה אישור לכך שהוא נרצח. זה היה הביקור השני של חאשוקג'י בקונסוליה בתוך ימים, אחרי שנאמר לו ביום שישי שקדם להיעלמותו כי ההליך לא הסתיים ועליו לשוב פעם נוספת. לפי מקורביו, אנשי הצוות במקום היו מנומסים.

במאמר דעה שפרסמה היום בוושינגטון פוסט היא קראה לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לעזור "לשפוך אור" על הפרשה. היא כתבה כי היא הייתה משוכנעת שהוא בחיים, אולם התקווה שלה מתפוגגת עם חלוף הימים. טראמפ הביע את דאגתו מהפרשה ביום שני, ואתמול הוא אמר כי ישוחח על כך עם הממלכה, אחרי ימים של שתיקה מצד הממשל. היא אמרה עוד כי הוא לא היה מגיע לאיסטנבול להשלמת הליך הגירושים אם לא היה חייב לעשות זאת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונתו האחרונה. חאשוקג'י נכנס לקונסוליה, שלישי/מערכת וואלה!, צילום מסך

חבריו של חאשוקג'י, שהפגינו בימים האחרונים מחוץ לקונסוליה באיסטנבול, תכננו לערוך לו הלוויה אתמול. עם זאת, הם ביטלו את תכניתם מסיבה שאינה ברורה עוד.

חבר של העיתונאי, ששמר על עילום שם, סיפר לרויטרס כי הוא הזהיר אותו מפני הגעה לקונסוליה באיסטנבול מאחר שייתכן שהוא ייעצר אם ידרוך בה. חאשוקג'י, לדבריו, הבטיח לו כי קשריו הטובים בטורקיה "ימנעו ממישהו לפגוע בי באיסטנבול".

על אף הפרטים הרבים שדלפו מהחקירה, ממשלת טורקיה הרשמית זהירה יותר בהטלת האחריות על ערב הסעודית. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שהיה ידידו של חאשוקג'י, אמר כי הוא עוקב מקרוב אחרי הפרשה ודרש מהסעודים לספק הוכחות לכך שהוא אכן עזב את המקום.

שתי הממשלות יתקשו להטיל את האחריות על גורם שלישי, על גורמים סוררים בכוחות הביטחון הסעודיים או על תאונה שאירעה במהלך החקירה.

למרות זאת, גורמים טורקיים הותירו דברים עמומים מספיק - דיברו בעילום שם וסירבו לחשוף בפומבי את הראיות - כך שלא ניתן לפסול אפשרות שכזו בסופו של דבר, בשל היחסים הרגישים בין טורקיה, הסובלת ממשבר כלכלי, לבין ערב הסעודית העשירה, המקורבת גם לארצות הברית.

חלק מהעיתונים בטורקיה, המקורבים לארדואן, מנסים לעמעם את הדיווחים ואמרו כי המשטרה עדיין חוקרת את האפשרות שחאשוקג'י נחטף ולא נרצח.

היעלמותו של העיתונאי עלולה להחריף את המתיחות בין ערב הסעודית בלין טורקיה, שתי מעצמות סוניות שיחסיהן עלו על שרטון בשנים האחרונות. בכלי תקשורת המזוהים עם הממשלה וברשתות החברתיות בממלכה כבר מועלות הטענות שנרקמה מזימה נגדם על מנת להשחיר את פניה המדינה. האצבעות מופנות לטורקיה ולקטאר, שתיהן תומכות ב"אחים המוסלמים" הנחשבים לאיום על בית המלוכה הסעודי.

נשיא טורקיה, ארדואן, במהלך קונגרס מפלגתי באנקרה, טורקיה 7 באוקטובר 2018. רויטרס
שלח גורמים בממשלתו לעדכן כלי תקשורת. ארדואן/רויטרס

בניו יורק טיימס דווח מפי גורמים המעורים בנושא כי ארדואן עצמו עודכן בתוצאות החקירה ביום שבת ושלח גורמים ממשלתו לעדכן באופן אנונימי כלי תקשורת בעולם כי העיתונאי נרצח.

עם זאת, הוא עצמו טרם האשים מפורשות את ערב הסעודית ברצח ולא הציג ראיות, ייתכן שכדי להימנע ממשבר מלא עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. הוא אמר כי יעשה זאת עם תום החקירה. פרשן המקורב לארדואן אמר אתמול כי בידי החוקרים יש סרטון המתעד את הרצח, כשהוא מבסס זאת על גורמי ביטחון.

גורם טורקי אחר, שגם הוא דיבר בעילום שם, אמר כי אנקרה מקווה שארצות הברית ומדינות אחרות בקהילה הבינלאומית יובילו את המאמצים מול ערב הסעודית. עד יום שני, וושינגטון התבטאה בנושא רק דרך מחלקת המדינה, אך מאז טראמפ ובכירי ממשלו קראו לסעודים לספק תשובות.

כמה סנאטורים בכירים, בהם לינדזי גרהאם וראנד פול הרפובליקנים, קראו להעניש את ערב הסעודית אם יימצא שהיא אכן אחראית לכך.

(עדכון ראשון: 8:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully