וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע להיעלמות העיתונאי הסעודי בטורקיה: טראמפ הביע דאגה

9.10.2018 / 1:35

נשיא ארצות הברית אמר כי הוא מודאג מהדיווחים בטורקיה לפיהם חאשוקג'י נרצח בקונסוליה באיסטנבול והוסיף: "מקווה שהנושא ייפתר". בריאד ממשיכים להכחיש את הטענות והפרשה עלולה להחריף את המשבר בין שתי המדינות המוסלמיות

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (שלישי) כי הוא מודאג מן הדיווחים של גורמים טורקיים רשמיים ולפיהם העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, נרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול אליה נכנס ביום שלישי שעבר ומאז נעלמו עקבותיו. "אני מודאג מזה. לא אהבתי לשמוע על זה", אמר טראמפ בתגובה ראשונה לפרשה. "אני מקווה שהנושא ייפתר. כרגע אף אחד לא יודע על כך דבר, אבל ישנם סיפורים רעים שמסתובבים. אני לא אוהב את זה".

אחרי שתיקה של כמעט שבוע, התייחסו הלילה לפרשה בכירים נוספים בממשל האמריקני, המקורב לערב הסעודית. סגן הנשיא מייק פנס אמר כי הוא "מוטרד מאוד לשמע הדיווחים על העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י. אם הם נכונים, זהו יום טרגי. אלימות נגד עיתונאים ברחבי העולם היא איום לחופש העיתונות וזכויות האדם. לעולם החופשי מגיעות תשובות".

שר החוץ מייק פומפאו קרא הלילה לממשלת ערב הסעודית לתמוך ב"חקירה מקיפה" בנושא היעלמותו של חאשוקג'י ולשקף את תוצאותיה.

לקריאה נוספת בנושא:
טורקיה לסעודיה: אפשרו לנו לחפש בקונסוליה אחרי העיתונאי הנעלם
ארדואן: עוקב מקרוב אחרי היעלמותו של העיתונאי הסעודי
דיווח: העיתונאי הסעודי נרצח בקונסוליה באיסטנבול, גופתו הוברחה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונתו האחרונה של העיתונאי הסעודי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ריאד מכחישה את הטענות המופנות כלפיה. לטענתה, חאשוקג'י, שהיה בעבר יועץ של בכירים בבית המלוכה וגלה בארצות הברית מחשש לביטחונו, עזב את הקונסוליה זמן קצר אחרי שנכנס. זאת כדי להשלים את הליך הגירושים שלו על מנת להתחתן עם ארוסתו הטורקית, חדיג'ה צ'נגיז. היום פורסמה בוושינגטון פוסט, שבו כתב חאשוקג'י טורים ביקורתיים נגד יורש העצר, תמונה מרגע כניסתו לקונסוליה.

הארוסה סיפרה כי היא לא ראתה את חאשוקג'י מאז שהפקיד בידיה את הטלפונים שלו ביום שלישי בצהריים ואמרה כי היא לא קיבלה אישור לכך שהוא נרצח. זה היה הביקור השני של חאשוקג'י בקונסוליה בתוך ימים, אחרי שנאמר לו ביום שישי שקדם להיעלמותו כי הוא צריך לסדר את מסמכיו.

בניו יורק טיימס דווח כי ביום שני נועד חאשוקג'י בלונדון לארוחת צהריים עם שני חברים כדי לדון במאמר שכתב על היעדר חופש ביטוי בעולם הערבי. הוא דחה את אזהרותיהם שהקונסוליה היא מקום מסוכן עבורו ואמר כי אנשי הסגל היו חביבים אליו. למחרת, הוא נעלם.

עוד באותו נושא

טורקיה לסעודיה: אפשרו לנו לחפש בקונסוליה אחרי העיתונאי הנעלם

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה, ארדואן, במהלך קונגרס מפלגתי באנקרה, טורקיה 7 באוקטובר 2018. רויטרס
כינה את העיתונאי "חבר". ארדואן, השבוע/רויטרס

גורמים טורקיים אמרו כי הם סבורים שהעיתונאי, שגלה בארצות הברית וכתב טורים ביקורתיים נגד מדיניות הממלכה, נרצח בפעולה מתוכננת. גורם אמריקני אמר אתמול לוושינגטון פוסט כי באנקרה חושדים שהגופה בותרה והוצאה בתוך מזוודות מהקונסוליה ומטורקיה עצמה. לפי ההערכות, קבוצה של 15 אזרחים סעודים, בהם גם גורמים רשמיים, אחראים לרצח של חאשוקג'י.

הרשויות בטורקיה בוחנות עתה מצלמות כביש בחיפושיהן אחרי ואן שחורה, שלפי החשד נשאה את הגופה. היא הייתה חלק משיירת שש המכוניות שהיו שייכות לאנשי החיסול הסעודים ועזבו את הקונסוליה כשעתיים אחרי כניסתו של העיתונאי. במצלמות נראות קופסאות מועמסות לוואן, שהיה בעל לוחות רישוי דיפלומטיות. אחרי שיצאו משטח הנציגות, שלוש מכוניות פנו שמאלה לכביש ראשי, ואילו היתר פנו ימינה.

הסעודים מוכנים להודות רק בכך ש"משלחת ביטחונית" הגיעה לעיר ביום שבת, אך לא פירטו מדוע היא הגיעה לאיסטנבול. נתוני טיסות תיעדו שני מטוסים סעודיים שהגיעו לנמל אטאטורק ביום שלישי והמריאו כמה שעות לאחר מכן, אחרי כניסתו של העיתונאי לקונסוליה.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
נעדר כבר שבוע. חאשוקג'י בכנס בלונדון בחודש שעבר/רויטרס

"על החקירה לשאת תוצאות בהקדם האפשרי", אמר אתמול נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, המבקר בבודפשט. "אנשי הקונסוליה לא יכולים פשוט להגן על עצמם ורק לומר: 'הוא עזב'". הוא אמר כי הוא עוקב מקרוב אחרי המקרה, אבל לא הציג ראיות חדשות על גורלו של חאשוקג'י.

הפרשה עלולה להחריף את המשבר ביחסים בין שתי המדינות המוסלמיות, שהתרחקו מאז פרץ המשבר עם קטאר אשתקד. ארדואן התייצב לצד הנסיכות, בעוד שבן סלמאן מוביל את החרם האזורי עליה. אתמול אמר נשיא טורקיה כי הוא עוקב מקרוב אחרי הפרשה וימסור את תוצאות החקירה לכשהיא תושלם.

חאשוקג'י הוא דמות מוכרת בתכניות האירוח בערוצים הערביים ושימש יועץ של טורקי אל-פייסל, ראש המודיעין הסעודי לשעבר שהיה גם השגריר בארצות הברית ובבריטניה. בשנה האחרונה הוא כתב טורים לעיתונים שונים, כולל לוושינגטון פוסט, שבהם ביקר את מדיניות ארצו כלפי קטאר, תימן, קנדה ורדיפת מתנגדי המשטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully