וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: נעביר לאסד טילי S-300 בתוך שבועיים בשל הפלת המטוס

24.9.2018 / 12:09

שר ההגנה הודיע כי מוסקבה תשלים את העסקה שהוקפאה בלחץ ירושלים ותעביר מערכות בקרה שיזהו תקיפות בסוריה. בדמשק דווח כי פוטין שוחח על כך עם אסד והאשים את ישראל. הקרמלין: היחסים נפגעו. בישראל טרם הגיבו

אתר רשמי

שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו הודיע היום (שני) כי מוסקבה תספק לסוריה בתוך שבועיים את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300 ואמצעי שליטה מתקדמים, זאת כחלק מצעדי התגובה להפלת מטוס הסיור לחופי הים התיכון בשבוע שעבר. העסקה, לדבריו, כבר הושלמה ב-2013 והוקפאה בשל בקשת ישראל, אך עתה "המצב השתנה, ולא באשמתנו".

לפי ממשלת סוריה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח עם הנשיא בשאר אסד ועדכן אותו על ההעברה המתוכננת של המערכת, שתחזק את מערך ההגנה האווירית של דמשק ומדאיגה את ישראל. עוד נמסר כי הוא שב והטיל את האחריות להפלת המטוס על ישראל, אולם בהודעת הקרמלין על השיחה לא היה אזכור לכך. בירושלים או בצה"ל טרם התייחסו לדברים.

דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר כי העברת הטילים מרוסיה לסוריה אינה מכוונת נגד מדינה שלישית. אך הוא שב על הטענות ולפיהן ישראל אשמה. "אין ספק, לפי המומחים הצבאיים שלנו, שזאת הייתה פעולה מכוונת על ידי טייסים ישראלים שגרמה לטרגדיה הזו ולכן היא תפגע ביחסים", אמר.

מוסקבה ממשיכה להאשים את ישראל באחריות לתקרית, שבה נהרגו 15 אנשי צוות רוסים. זאת למרות תחקיר מפורט שהציג חיל האוויר שבו נטען כי מטוסי הקרב שתקפו בלטקיה כבר היו במרחב האווירי של ישראל בעת שמטוס הסיור מדגם איליושין 22 נפגע מטילי נ"מ של צבא אסד. עם זאת, רוסיה דחתה את ההסבר של ישראל ואמרה כי היא פעלה ב"כפיות טובה".

עוד בנושא:
בצה"ל דוחים את ממצאי התחקיר הרוסי: "מנגנון התיאום פעל בזמן"
מוסקבה נגד צה"ל: כשפוטין מנסה לנצל את תקרית המטוס כדי לשנות את כללי המשחק
רוסיה על הפלת המטוס בסוריה: ישראל אשמה, פעילותה כפוית טובה

מערכת טילים מדגם S-300 במצעד צבאי – מוסקבה, מאי 2015. GettyImages
יכולה לפגוע בכמה מטרות בו-זמנית. סוללות S-300/GettyImages

שויגו אמר כי על רוסיה לנקוט את הצעדים המתאימים על מנת להגן על כוחותיה בסוריה בעקבות פעולותיה של ישראל. לדבריו, המערכת יכולה ליירט מטרות אוויריות בטווח של יותר מ-250 ק"מ ולפגוע בכמה מטרות בו-זמנית. בנוסף לכך, צבא רוסיה יספק למשטר מערכות בקרה ושליטה משופרות, שמשמשות רק את הכוחות הרוסיים. לדבריו, זה יאפשר אינטגרציה בין הנכסים הצבאיים של שתי המדינות.

"הדבר החשוב ביותר שזה יבטיח זיהוי של כלי טיס רוסיים על ידי כוחות ההגנה האווירית הסוריים", הדגיש שר ההגנה, כך שמטוסי חיל האוויר של ישראל עלולים להיות חשופים למשטר בזכות המכ"מים הרוסיים.

צעד שלישי שעליו הכריז שר ההגנה הוא פריסת אמצעים ללוחמה אלקטרונית לחופי סוריה, "שתשבש ניווט לוויני, מערכות מכ"ם ותקשורת בין מטוסי קרב התוקפים מטרות בשטחה של סוריה". שויגו אמר כי המהלכים הללו נועדו "להרגיע את חמומי המוח ולמנוע פעולות שגויות המסכנות את כוחותינו". אם זה לא יעזור, הזהיר, צבא רוסיה "יפעל בהתאם למצב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא רוסיה, פוטין, שר הביטחון שויגו, נשיא סוריה, אסד, מבקרים בבסיס חיל האוויר במחוז לטקיה, סוריה  11 בדצמבר 2017. רויטרס
שויגו, פוטין ואסד בבסיס חיל האוויר הרוסי בלטקיה, בשנה שעברה/רויטרס

העברת המערכת המתקדמת, שנמצאת גם בידי איראן, למשטרו של אסד עלתה לאורך השנים, אולם היא לא יצאה לפועל בלחץ ישראל. באפריל אמרו גורמים ברוסיה כי מוסקבה שוקלת להעביר את מערכת הנ"מ לאסד בעקבות התקיפה בבסיס T4 בחומס, שיוחס לישראל. בסופו של דבר העברת הטילים המתקדמים לא הושלמה.

הפלת מטוס הסיור איליושין 22, שעליו היו 15 אנשי צוות, גרמה למשבר בין רוסיה לישראל, על אף שהטילים שפגעו בו היו של צבא אסד. משרד ההגנה במוסקבה טוען כי חיל האוויר התנהג ב"חוסר מקצועיות" ובניגוד להבנות התיאום בין המדינות, ואף השתמש כמגן במטוס כדי להתחמק ממערכות הנ"מ של דמשק בעת התקיפה בלטקיה ביום שני האחרון.

בצה"ל דוחים את התחקיר הרוסי ואומרים כי המטוסים שהשתתפו בתקיפה, שבה הושמדו מערכות נשק מתקדמות שהייתה אמורה להעביר איראן לחיזבאללה בלבנון, כבר היו במרחב האווירי של ישראל בעת הפלת המטוס.

(עדכון ראשון: 10:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully