וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: אישום נגד סרבן גט שיושב בכלא; אשתו: "זה לא יעזור לי"

12.9.2018 / 17:14

כתב האישום הוגש נגד מ' שיושב בכלא 17 שנה על סרבנות גט לאשתו בהתאם להנחיה שניתנה על ידי פרקליט המדינה. עם זאת, לאחרונה ביקשה האישה לסגור את התיק נגד בעלה. "שאלו אותי אם אני מעוניינת בהליך פלילי", אמרה לוואלה! NEWS. "השבתי שלא, אבל זה נעשה מאחורי גבי"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תומר לוי

(בווידאו: לאחר חמש שנים - אישה שוחררה מעגינותה, יוני 2018)

לראשונה בהיסטוריה הוגש בימים האחרונים כתב אישום לבית המשפט השלום בירושלים נגד מ', סרבן גט שיושב בכלא כ-17 שנים, בשל סירובו לתת גט לאשתו. לאחרונה, העניק בצעד חסר תקדים בית דין רבני פרטי, גט לאישה אך ההחלטה אינה רשמית ועל פי המדינה והרבנות האישה עדיין נחשבת נשואה. כתב האישום הוגש בהמשך להנחייה שניתנה לאחרונה על ידי פרקליט המדינה שי ניצן לפיה ניתן להפעיל הליכים פליליים נגד סרבני גט, ובבתי הדין הרבניים פעלו במסגרת הנחיה זו בפעם הראשונה.

עם זאת, הגשת כתב האישום נגד הבעל בעיתוי הנוכחי מעוררת שאלות משום שלאחרונה הגישה האישה בקשה לסגור את התיק בבית הדין הרבני נגד בעלה, מה שצפוי היה להוביל לשחרורו המיידי. "שאלו אותי במשטרה האם אני מעוניינת בהליך פלילי", סיפרה האישה לוואלה! NEWS. "אמרתי להם שלא. אם במשך 17 שנה הרבנות לא מצאה פתרון כדי לשחרר אותי מעגינותי, מה יעזור שהוא ימשיך לשבת בכלא? המשטרה ובתי הדין עשו הכל מאחורי הגב שלי. ראית פעם אדם שיצא מכלא והפך לאדם טוב יותר".

עוד בוואלה! NEWS:
צירוף אלוף ושידורים ישירים: כך צריכה להיראות הוועדה למינוי בכירים
מפלצת במהירות 220 קמ"ש: ארה"ב נערכת להוריקן פלורנס ההיסטורי
דוח האו"ם: אסד אחראי לשלוש מתקפות כלור השנה

שובתת רעב מול הכנסת בשל עגינותה מזה 17 שנים, מאי 2017. -, מערכת וואלה! NEWS
ביקשה לסגור את התיק. רעייתו של מ'/מערכת וואלה! NEWS, -

המקרה של האישה הוא אחד ממקרי העיגון הקשים ביותר שהיו בישראל. ב-17 השנים האחרונות נמצא בעלה בכלא ובזמן שהותו מאחורי סורג ובריח הוטלו עליו סנקציות חריפות בהן, שהייה בבידוד ובצינוק ושלילת אוכל כשר למהדרין, זאת במטרה להפעיל עליו לחץ שייתן גט לאשתו. ניסיונות אלה לא הועילו. "אני לא ביקשתי שהוא יהיה בכלא. ביקשתי לקבל גט", אמרה האישה. "הכניסו אותו לכלא וככל שנתנו לו יותר עונשים הוא התנגד לתת לי גט. אז אפשר כבר להבין תוך 17 שנים שהשיטה הזו לא עובדת? אם יכניסו אותו לכלא בהליך פלילי, בסוף הוא ייצא משם אבל אני ימשיך לשלם את המחיר. הכעס שלו על כך שהוא יושב בכלא הולך וגדל מאוד, אז מה זה יעזור לי כתב אישום?".

היא הסבירה את בקשתה לסגור את התיק נגד בעלה בבתי הדין הרבניים כאמצעי נוסף לשנות את דעתו של בעלה. "אני לא נביא ולא יכולה לדעת מה יקרה, אבל אולי הוא יירגע וירצה לתת לי גט?", טענה.

מערכת בתי הדין הרבניים השתמשה עד היום באפשרות המאסר לסרבני הגט כאמצעי לחץ לשם כפיית הגט לשחרור האישה. הצעד שננקט נגד מ' מלמד שהמדינה רואה בסרבנות לראשונה עבירה פלילית. ההליך יצא לפועל כחלק משיתוף הפעולה בין מערכת בתי הדין הרבניים לבין משרד המשפטים, פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל.

אילוסטרציה. AP
"תיוג סרבן הגט כעבריין פלילי"/AP

הגשת כתב האישום הוא המשך להנחיית פרקליט המדינה לפיה ניתן לפתוח בהליכים פליליים כנגד סרבנות גט, בכפוף לאישורו של בית הדין כי ההליך לא יפגום בכשרות הגט. בהנחיית פרקליט המדינה נכתב כי משמעות ההליך הפלילי היא תיוג הסרבן כעבריין פלילי הפוגע באינטרסים וערכים ציבוריים; מיצוי הדין עם מבצע העבירה והגשמת מטרות הענישה הפלילית כגמול והרתעה, הן בשל פגיעתו באישה והן בשל פגיעתו במערכת השלטונית שנתנה את הצו; הרתעה כללית של סרבנים פוטנציאליים וצמצום תופעת ה"עגינות". מטרה נוספת להליך זה היא לאפשר בעתיד הסגרה של סרבני גט שחמקו מהארץ לחו"ל.

"סרבנות גט" מתקיימת כשאחד מבני הזוג מסרב לשחרר את בן/בת הזוג למרות פסק דין שניתן על ידי בית דין הרבני, ובכך כופה על בן הזוג השני קשר נישואים בניגוד לרצונו. המסרב לתת גט פוגע בחירויות וזכויות בסיסיות של המסורבת, ביניהן הזכות להינשא בשנית, הזכות ללדת ילדים מבלי שאלה ייחשבו כממזרים ופסולי חיתון, מונע להקים משפחה מחדש ובדרך כלל אף גורם, כתוצאה עקיפה, פגיעה כלכלית לעגונה.

במרכז צדק לנשים מתחו ביקורת מרומזת וציינו כי בית הדין משתמש בצעד כדי להסתיר את אוזלת ידו. "הגשת כתב אישום נגד סרבני גט מהווה אמירה חברתית חשובה שמדובר במעשה פסול, אלא שכאן בית הדין הרבני משתמש באופן יחידאי בפרקטיקה הזו מסיבה אחת: להציל את כבודו ולטשטש את העובדה שהוא עצמו לא פותר בעיות עגינות קשות", אמרו.

"הדרך של בית הדין שלא להודות בכשלונו היא להמליץ על הגשת כתב האישום באופן חריג ביותר", הוסיפו. "יש לציין כי האישה מעוניינת להשאיר את המקרה הזה מאחוריה ולהתחיל חיים חדשים בלי להתעסק עוד בסיפור העגינות שמאחוריה. מאסרו של האיש במשך 17 שנה לא הועיל לה - ואף הזיק - שכן היא לא זכתה לגט, ילדיה גדלו ללא אב והאיש לא שילם מזונות ולכן היא נאלצה לפרנס את המשפחה בעצמה. על כן ומתוך כמיהה לחזור לחיים נורמליים מבקשת צביה את שחרורו של האיש והגשת כתב האישום נעשתה בניגוד לעמדתה שאותה השמיעה מול גורמי החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully