וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגיע הזמן לדבר על היחסים": טראמפ נפגש עם פוטין בהלסינקי

נשיאי ארה"ב ורוסיה מסרו הצהרות קצרות בפתח המפגש הרשמי הראשון ביניהם, והביעו נכונות לשיפור היחסים. "להסתדר עם רוסיה זה דבר טוב", אמר טראמפ, שלא הזכיר את סוריה או את ההתערבות בבחירות כנושאים שעליהם ידברו

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

נשיא ארצות הברית ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים היום (שני) בהלסינקי, למפגש רשמי ראשון שמתקיים בצל היחסים המתוחים בין שתי המעצמות סביב שורה ארוכה של סוגיות.

"אני חושב שיהיו לנו יחסים מיוחדים. אני מקווה", אמר טראמפ בפתח ההצהרות הקצרות שמסרו השניים ושב על רצונו לשפר את היחסים עם מוסקבה. "להתסדר עם רוסיה זה דבר טוב, ולא דבר רע".

הוא ציין את הנושאים שעליהם ידברו השניים - סחר, נשק גרעיני, טילים וסין - אך לא הזכיר את אוקראינה, סוריה או ההתערבות בבחירות בארצות הברית. הנושאים הללו הוזכרו לפני הפסגה ככאלו שיעלו בשיחות בין השניים.

"הגיע הזמן לדבר על היחסים בינינו", אמר פוטין לטראמפ, במהלך ההצהרות הקצרות שמסרו לפני תחילת הפגישה שלהם באחד על אחד. הוא אמר כי הם צריכים לדבר על הסוגיות הבעייתיות בעולם. "יש מספיק מהן כדי להתחיל לשים לב אליהן".

הפגישה התאחרה בעקבות עיכוב בנחיתת המטוס של פוטין, כשטראמפ המתין להגעתו לארמון הנשיאות עד שעזב את בית המלון שלו. בתום השיחה הפרטית בין השניים, יצטרפו יועציהם ולבסוף יכנסו מסיבת עיתונאים.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב במפגש הפסגה בהלסינקי, 16 ביולי 2018. רויטרס
שיחות קשות לפניהם. פוטין וטראמפ, היום/רויטרס

הפסגה בבירת פינלנד מתקיימת בצל החקירות בוושינגטון של התובע המיוחד, החוקר את מעורבות מוסקבה בבחירות ב-2016 ואם היא הייתה בקשר עם אנשי הקמפיין של טראמפ. בקרמלין אמרו כי הם צופים שיחות "קשות", בין היתר בשל סוריה, אך מקווים שזה יהיה צעד ראשון להפגת המתיחות.

שעות לפני תחילת הפגישה, אמר טראמפ כי היחסים בין ארצות הברית לרוסיה בשפל היסטורי - בין היתר בשל החקירה, שאותה הוא מכנה "ציד מכשפות" נגדו. "היחסים שלנו עם רוסיה מעולם לא היו גרועים יותר תודות לשנים רבות של טיפשות אמריקנית ושל ציד המכשפות המכור עכשיו!", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

משרד החוץ של רוסיה עשה "לייק" להודעה שלו בטוויטר וכתב: "מסכימים".

מתנגדיו של טראמפ זעמו על כך, וחבר הקונגרס הדמוקרטי גרגורי מיקס האשים את הנשיא בכך שהפך את הבית הלבן ל"זרוע תעמולה של הקרמלין".

עוד באותו נושא

דיווח: טראמפ נזף בפוטין בטלפון בשל סרטון תעמולה שאיים בתקיפה גרעינית

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב במפגש הפסגה בהלסינקי, 16 ביולי 2018. רויטרס
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב במפגש הפסגה בהלסינקי, 16 ביולי 2018/רויטרס

מבקריו ויועציו של טראמפ דחקו בו להשתמש בפסגה כדי ללחוץ על פוטין בסוגיית המעורבות בבחירות ופעולות "זדוניות" אחרות של מוסקבה, שרואה בעצם המפגש הישג שלה. ואולם, לפני תחילת הפגישה, נשיא ארצות הברית התמקד בזעם על הממשל מבית ושב להאשים את קודמו בתפקיד ברק אובמה באחריות למתקפות הסייבר.

"אנחנו נהיה בסדר, תודה", אמר טראמפ במהלך ארוחת בוקר עם נשיא פינלנד המארח, כשנשאל מה הוא יגיד לנשיא רוסיה.

שני הצדדים לא מצפים לפריצת דרך בשיחות, שמגיעות ברקע החשש באירופה מפני ויתורים שעשוי לעשות טראמפ במהלך פגישתו של פוטין, המנסה צאת משנים של בידוד בשל מעורבותו במלחמות באוקראינה ובסוריה והתערבותו בפוליטיקה הפנימית של מדינות באזור.

דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, הנמיך את הציפיות לקראת הפסגה, בהתחשב בביקורת של טראמפ על פרויקט הקמת צינור גז מרוסיה לגרמניה. הוא ציין כי יהיה קשה להגיע להבנות בנוגע לסוריה בשל המחלוקות ביחס לאיראן, שיחד עם רוסיה מגבה את משטרו של בשאר אסד.

טראמפ רוצה שפוטין ישתמש בהשפעתו בסוריה כדי להוציא את הכוחות האיראניים מסוריה, אך פסקוב אמר כי זה לא סביר. "איראן היא שותפה שלנו בתחום הסחר, שיתוף הפעולה הכלכלי והדיאלוג הפוליטי. כך שזה לא יהיה קל", אמר.

אנשים חולפים על פני הארמון הנשיאותי בהלסינקי, פינלנד. רויטרס
ארמון הנשיאות בפינלנד/רויטרס

שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר כי אירופה לא יכולה עוד להישען לחלוטין על הבית הלבן, לאחר שנשיא ארצות הברית טראמפ התייחס לאירופה כאל "אויב" בנושאים כלכליים. "כדי לשמור על השותפות שלנו עם ארצות הברית עלינו לעצב אותה מחדש. אסור שאירופה תאפשר לעצמה להיות מפולגת, לא משנה עד כמה ההתקפות המילוליות יהיו חדות ועד כמה הציוצים יהיו אבסורדיים".

בעקבות הפסגה, הגבירה פינלנד את סידורי האבטחה שלה ואף חידשה את הביקורת בגבולות. אתמול הפגינו כ-2,500 איש נגד הפסגה ובעד זכויות אדם, דמוקרטיה ואיכות הסביבה. המפגינים הניפו שלטים שבהם נכתב "עשו שלום, לא מלחמה", "פליטים הם רצויים" ו"החזירו את זכויות האדם לגדולתם".

(עדכון ראשון: 10:34)

מחאה בהלסינקי כנגד קיום הפסגה בין טראמפ לפוטין 16 ביויל 2018. רויטרס
הפגנה נגד הפסגה בהלסינקי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully