וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגב סירבה לאשר רחבה מעורבת בכותל: "מצפוני לא מאפשר"

27.6.2018 / 23:36

שרת התרבות הודיעה לנתניהו כי היא מתפטרת מתפקידה כראשת הוועדה שאמורה לאפשר שיפוץ רחבה לרפורמים ולקונסרבטיבים בכותל. לדבריה, דרישתם "להפוך את הכותל למקום בו נשים וגברים מתפללים יחד, לא מקובלת על מסורת ישראל"

צילום: מתוך ערוץ ה-youtube של התנועה הקונסרבטיבית

(בווידאו: סרטון התנגדות של התנועה הקונסרביטיבית נגד נתניהו לאחר ביטול מתווה הכותל, דצמבר 2017)

שרת התרבות מירי רגב הודיעה היום (רביעי) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי מתפטרת מתפקידה כיו"ר הוועדה למקומות קדושים עקב התנגדותה בנושא העבודות לשיפוץ רחבת הכותל הדרומית. נתניהו יעביר את רגב מתפקידה בהסכמתה עקב הסירוב לאשר את השיפוץ של הרחבה הקיימת בקשת רובינסון.

השרה רגב כתבה בחשבון הפייסבוק שלה כי "בחודשים האחרונים התלבטתי קשות. מצפוני לא נתן לי שקט. לא יכולתי לאשר את מתווה הכותל באופן שהיה פוגע בסדרי עולם. דרישת הרפורמים להפוך את הכותל למקום בו נשים וגברים מתפללים יחד, לא מקובלת עליי ולא על מורשת ישראל".

עוד הוסיפה רגב כי "החלטתי להיות נאמנה למצפוני ולכן הודעתי לראש הממשלה שאין בכוונתי לאשר את מתווה הכותל מתוקף סמכותי כיו"ר הוועדה למקומות קדושים. כל אדם רשאי לבקר בכותל ולשאת את תפילתו לבורא עולם, ובתנאי שיעשה זאת מתוך כבוד למקום ולמורשת ישראל. לדבריה, "כשבנו אל הקדוש שבמקומותינו שלא על מנת לבזות אותו. כולי אמונה ותקווה שאנו נשמור על קדושת הכותל ונכבד אותו".

רגב עומדת בראש ועדה שבה חברים גם השר לשירותי דת דוד אזולאי ושרת המשפטים איילת שקד. לפי סעיף 29 לחוק העתיקות, כל עבודה באתר דתי, במקרה זה הכותל המערבי, מחייבת את אישורה. היא סירבה לכך כי מצפונה לא איפשר לה ובכך היא מטילה בספק את קידום המתווה החלופי שנתניהו התחייב לו עם ביטול המתווה הקודם.

האם שרת התרבות רגב קיבלה עזרה מיועציה באמצעות אוזניה ב"שעת שאלות בכנסת"?. ערוץ הכנסת
שרת התרבות מירי רגב, שלשום/ערוץ הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו הפעיל לחצים על רגב לאשר את עבודות הבינוי ברחבה, שמטרתן לאפשר לרפורמים ולקונסרבטיבים תפילה מעורבת בכותל המערבי. רגב ציינה בעבר כי היא נמנעת בשלב זה מהתערבות, זאת משום שבג"ץ דן בעתירה שהגישה עמותת הימין "בצדק" נגד העבודות המצומצמות שנעשו במקום בשנה האחרונה בטענה כי הן גורמות נזק לאתר. רגב הבהירה כי שככל שבג"ץ יחייב אותה, היא תפעל אחרת.

בנוסף, בשבוע שעבר כי השר אריה דרעי וסגן השר יעקב ליצמן הביעו תמיכה בעבודות להגדלת הרחבה. "איך אני יכולה להתנגד אם הם תומכים?", תהתה בפניהם. אלה אמרו לה כי "אין סיכוי" שקיימת תמיכה כזו. בלשכת ליצמן הכחישו ומסרו כי "לא מוכר דבר כזה" ויו"ר ש"ס דרעי הכחיש ומסר כי "כל הכותל המערבי קדוש ואין מקום בשום חלק לתפילה מעורבת".

ביטול המתווה הקודם עורר זעם רב בקרב יהדות ארצות הברית, ובעקבות כך נתניהו הודיע כי יושקעו כספים בהגדלת הרחבה הקיימת בקשת רובינסון במטרה לאפשר בה תפילה מעורבת. הרחבה פועלת כיום בהיקף מצומצם ובשנה החולפת נעשו בה עבודות בנייה להגדלתה. נגד המשך העבודות הוגשה כאמור עתירה לבג"ץ, וכדי להמשיך בהן, על הוועדה של רגב להתכנס ולאשר עבודות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully