וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה דרמטית במספר היהודים הנדחים על ידי הרבנות בהליך "בירור יהדות"

18.6.2018 / 15:13

ילידי חו"ל, או ילדים להורים שנולדו או התחתנו מחוץ לישראל נדרשים לעבור את ההליך, כשהם מבקשים להינשא או להתגרש בארץ באופן שעלול להיות מתיש ומשפיל. מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי בהשוואה ל-2010 חלה עלייה מטאורית של 223% במספר התיקים שבהם נדחו הפונים

אזרחים ישראלים שנולד בחו"ל, או שהוריהם נולדו או התחתנו מחוץ לישראל, נדרשים פעמים רבות לעבור "בירור יהדות" כשהם מבקשים להינשא או להתגרש באמצעות הרבנות. לעתים מדובר באנשים שגדלו בארץ כל חייהם כיהודים לכל דבר, נטעמו בחברה הישראלית וקשרו עמה את גורלם, אשר נדרשים באופן בלתי צפוי להתמודד עם הליך שעלול להיות עבורם מתיש ומשפיל. נתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפים כי מאז שנת 2010 ועד שנת 2017 הוכפל מספר האנשים שנדחו על ידי בתי הדין הרבניים בהליך בירור יהדות.

ההליך הוא משפטי-הלכתי ובמהלכו עומדת למבחן שאלת הזהות היהודית. בקשה לבירור מוגשת על ידי בני זוג שהוריהם נולדו או נישאו מחוץ לישראל, לצורך רישום לנישואים ברבנות הראשית. את הבקשה יש להגיש בטווח שבין 45 עד 90 ימים לפני המועד שנקבע לנישואים.

נתונים שהוגשו בימים האחרונים על ידי בתי הדין הרבניים למרכז המידע והמחקר של הכנסת והגיעו לידי וואלה! NEWS מגלים כי בשנים 2010-2017 חלה עלייה משמעותית של 223%, למעלה מפי שתיים, במספר התיקים של "בירור יהדות" שבהם החליט בתי הדין לדחות את בקשת הפונה ולא להכיר בו כיהודי - מ-103 תיקים בלבד בשנת 2010 ל-231 תיקים בשנת 2017. הנתונים היו אמורים להיחשף בדיון שיזם ארגון "עתים" בוועדת העלייה והקליטה אך חברי הכנסת פוצצו את הדיון לאחר שהנציג שהוזמן מטעם בתי הדין הרבניים לא הגיע אליו.

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
ההליך עלול להיות משפיל ומתיש. הרבנות הראשית/רוני כנפו

הנתונים מלמדים עוד כי מספר האנשים שנכללו בקטגוריה של "טעוני בירור יהדות", כלומר אנשים שהרבנות הטילה ספק ביהדותם, הוכפל אף הוא. בשנים 2010-2017 חלה עליה של 194%, מעט פחות מפי שתיים. בשנת 2010 עמד מספר התיקים על 90 בלבד ובשנת 2017 הגיע כבר ל-175 תיקים. מספר התיקים הכללי שנפתח בגין "בירור יהדות" שנפתחים מדי שנה עומד על 4,268, ובחלקם הגדול הרבנות מאשרת את יהדותם.

העלייה במספר "טעוני בירור יהדות" חלה הודות לנוהל החדש של הרבנות המאפשר לכלול אדם ברשימה זו גם אם הוכח כבר כיהודי, עקב בירור יהדות כושל של קרוב משפחתו. יצוין כי הנוהל החדש נכנס לתוקף בשנת 2016. במהלך 2017 הוגשה בנושא עתירה לבג"ץ על ידי "עתים", שבה נטען כי הדבר נוגד את ההלכה ועומד בניגוד לחוק, שכן אין בסמכות בתי הדין לדון ביהדותו של מישהו אם הוא לא פנה אליהם מיוזמתו. כתוצאה מהעתירה הודיעו בבתי הדין הרבניים כי הם מבקשים לקדם הליך חקיקה ש"יכשיר" את הנוהל המוטל במחלוקת.

"ההתנהלות של בתי הדין הרבניים בנושא הזה עומדת בראש ובראשונה נגד ההלכה", אמר בתגובה הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר "עתים", המוביל את המאבק בהחמרה הכללית של נהלי בירורי היהדות בשנים האחרונות. לדבריו, "לפי ההלכה, מי שמגיע ואומר שהוא יהודי - מאמינים לו. יתר על כן, ככל שנדרש בירור - הרי שנוטים תמיד לעשות הכול בכדי לאשר יהדותו של אדם כזה ולא, חס וחלילה, לחפש כיצד להכשילו בכדי לקבוע שהוא אינו שייך לעם היהודי או לנסות ולשוב להטיל דופי ביהדותו לאחר שכבר הצליח והוכיח שהוא יהודי".
פרבר הוסיף כי "בתי הדין הרבניים פועלים כיום לצערי בניגוד להלכה", ולדבריו גם "בניגוד לרגש האנושי הבסיסי". הוא ציין כי "כל מי שעתידה של היהדות חשוב לו וקרוב לליבו צריך להיאבק בתופעה המסוכנת הזאת".

בתי הדין הרבניים: "שימוש מניפולטיבי בנתונים"

ח"כ יוליה מילנובסקי (ישראל ביתנו) אמרה לוואלה NEWS כי הליך שבמסגרתו בוחנת הרבנות הראשית את יהדותם של אזרחים ישראלים "הוא פגיעה בעמוד השדרה של המדינה". מילנובסקי ציינה כי "ישראל ביתנו תעמוד נגד כל יוזמת חקיקה בנושא שמטרתה להכשיר את הבדיקות האלה".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר כי "לפי נתוני תיקי בתי הדין הרבניים, רוב מכריע של 97% מהפונים לבירור יהדות מקבלים החלטה המאשרת את יהדותם. רק אצל 3% בלבד, למרות מאמציהם של אגף בירור יהדות לסייע בידם, לא ניתן להוכיח את יהדותם של המבקשים, וזאת כנראה משום שבמקרים אלה הם באמת אינם יהודים.

עוד הוסיפו כי "לגבי הטענה כי הייתה עליה גבוהה של מקרי הדחייה בבקשות לבירור יהדות, נתון זה אינו נכון, לא הייתה עליה בשנים אלה, והסיבה לטעות זו הינה בניתוח לא נכון של הנתונים. צר לנו מאוד על כי ישנם גורמים אינטרסנטיים שעושים שימוש מניפולטיבי ולא נכון בנתונים".

(עדכון ראשון: 10:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully