וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק בעפיפונים, משקיע בפיגועים: חמאס רץ על כל המגרש כדי לשוב לתודעה

17.6.2018 / 22:40

מטעני החבלה שחשף שב"כ מעידים על הנחת העבודה של חמאס, לפיה ישראל לא תגיב בעזה על פעילות הארגון בגדה. במערכת הביטחון מבינים כי סיכולים ממוקדים של יחידות העפיפונים יובילו את הארגון לחישוב מסלול מחדש. בינתיים בחמאס מחפשים אחר תאריך יעד כדי לחזור לכותרות

עריכה: תום זואילי

בזמן שידו האחת של חמאס מעיפה עפיפונים בוערים ליישובי עוטף עזה, היד השנייה שלוחה לעבר יהודה ושומרון לתכנון פיגועים. עדות לכך קיבלנו היום (ראשון), אחרי ששב"כ התיר לפרסום את דבר מעצרם של 20 פעילי הארגון שהתכוונו לבצע פיגועי מטען, התאבדות וירי. על פי הודעת שב"כ, משקל מטעני החבלה שנתפסו סמוך לדיר אל חטאב שבאזור שכם נע בין 15-10 ק"ג - כמות המעידה בעיקר על הכוונה הברורה לרצוח עשרות ישראלים.

למרות שחמאס הפעיל את מירב מאמציו באזור יהודה ושומרון, הוא מצא את מרחב שומרון של שב"כ דרוך ומוכן הפעם. פעילותם של רכזי הארגון, החוקרים, המפיקים ואנשי הדסק הובילו ליצירת מודיעין איכותי שהסתכם במעצרים וחקירות. כל אלו פיצחו את חומת המידור של ארגון הטרור. תחכום ורגישות רבה נדרשו במרחב שומרון כדי לחשוף את הסיפור המלא.

האסטרטגיה של חמאס די ברורה: בארגון מתבססים על ההנחה שצה"ל לא ימהר להגיב על ההתרחשויות בגדה המערבית בפעולות בשטח רצועת עזה, זאת כדי לשמור באופן יחסי על יציבות האזור. על פי הנחת הארגון - מה שקורה באיו"ש, נשאר באיו"ש.

שריפה באזור מבקיעים שליד אשקלון, 16 ביוני 2018. ביטחון נתיב העשרה, מערכת וואלה! NEWS
שריפה שפרצה היום סמוך למושב מבקיעים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ביטחון נתיב העשרה

על בסיס הנחה זו, בחמאס משחקים על כל המגרש ופועלים להנעת טרור בכל הגזרות. כך, הן ברצועת עזה והן ביהודה ושומרון מקים הארגון תשתיות טרור מתאימות. אנשיו אף מנסים לשלוח יד גם לעבר לבנון, ומפעילים לחץ מדיני ותקשורתי על הזירה הבינלאומית.

בינתיים חמאס מצליח לשמר את עצמו באופן יחסי בשיח הבינלאומי ומציף בעיות ישנות שהולכות ומחמירות - גם אם בשם האסטרטגיה והמדיניות. למרות זאת, עזה נתונה בימים אלה במבוי סתום. הנהגת חמאס לא הצליחה לשפר את מצב הרצועה ולו בסנטימטר אחד, למעט התחום התודעתי. ברקע זה, גם ממשלת ישראל חוששת מקידום שינויים כלכליים שיצטיירו כהישג לחמאס ולפועלו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
נחשפה חוליית טרור של חמאס שפעלה בשכם, יוני 2018. שב"כ, מערכת וואלה! NEWS
כלי הנשק שנתפסו בידי חוליית חמאס שנחשפה היום/מערכת וואלה! NEWS, שב"כ

אנשי חמאס משקיעים מאמץ כביר גם בפגיעה במורל הישראלי, כשאלפי תושבים מביטים בעצב על עשרות אלפי דונמים של שדות וחורש עולים באש. אחרי חודשים של התשת כוחות הכיבוי בעוטף עזה, נדמה כי הלחץ הציבורי עשה את שלו. זהו ההסבר לכך שביממה האחרונה הדרג המדיני שחרר את הרסן לצה"ל, לבצע ירי אזהרה לעבר חוליות העפיפונים.

כך, טילים שעלותם מאות אלפי שקלים משוגרים לעבר עפיפונים, שמחירם מסתכם בעשרות בודדות. במערכת הביטחון מבינים היטב כי שני מצבי צבירה יכולים לשנות את כללי המשחק: הסרת סנקציות שהוטלו על רצועת עזה או מעבר לסיכול ממוקד בדמות ירי לעבר חוליות המפריחים. כזה שנועד כדי לפגוע ולא מסתכם באזהרות בלבד. רק אז יחשב חמאס מסלול מחדש.

שריפה באזור מבקיעים שליד אשקלון, 16 ביוני 2018. ביטחון נתיב העשרה, מערכת וואלה! NEWS
"סיכול ממוקד יוביל לחישוב מסלול מחדש". מבקיעים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ביטחון נתיב העשרה

אחרי שבשלושת החודשים האחרונים נצמדה הנהגת חמאס לתאריכים סמליים כדי לחמם את גבול הרצועה, כעת היא עומדת ללא תאריך יעד מוגדר, או נקודת מפנה חשובה כדי לרכז אליה את כוחו ותשומת הלב התקשורתית. בשל כך, בארגון מנסים לייצר אירוע מהסוג הזה. אנשיו תולים תקוות בביקורת הפנים ישראלית שמתפתחת כלפי הממשלה או בהפגנות הפלסטינים שהחלו לבצבץ ברחבי רמאללה בהפתעה גמורה.

במהלך אותן הפגנות, התקבצו פעילי שמאל פלסטינים, עיתונאים וסופרים במחאה נגד הסנקציות שהטילה הרשות הפלסטינית ברצועת עזה. התגובה של מנגנוני הביטחון ברשות הפלסטינית הייתה קשה ואלימה במטרה לכבות את המחאה כל עוד והיא נמוכה. בחמאס מתכננים להצטרף להפגנות הנוספות שיתקיימו בשבת הקרובה ברמאללה ובית לחם. הפעילים אף צפויים בנוסף להצית מחאות ברחבי העולם מול נציגויות הרשות הפלסטינית בחו"ל.

נערים בוחנים את רכבו של מוביל חוליות עפיפוני תבערה שהותקף בידי כלי טיס של חיל האוויר במזרח העיר עזה, 17 ביוני 2018. שיהאב ניוז, מערכת וואלה! NEWS
חוליית משגרי העפיפונים שהותקפה הלילה/מערכת וואלה! NEWS, שיהאב ניוז

ולמרות זאת, מסתמן שבידול תושבי הגדה המערבית מול רצועת עזה, תהליך שישראל קדמה וטיפחה בעשור האחרון, עשוי להכריע את הכף. הפלסטינים ביהודה ושומרון לא מצטרפים בהמוניהם למחאה על מצבה של עזה. החיים היציבים יחסית בגדה גברו על המאבק הלאומי, ולא נראה שמשהו יערער את המצב בטווח הנראה לעין. זהו סימן נוסף לבידוד העזתי שמקרב את חמאס לצורך להכריע - האם פניו למלחמה או לעוד פשרה שלעולם לא חשב שיסכים לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully