וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר האיום בקנסות: כמאה מתושבי איתמר התחסנו נגד חצבת

בעקבות שמונה מקרי חצבת שאובחנו בהתנחלות, ועשרה נוספים ביישובים סמוכים, התייצבו 92 מהתושבים בלשכת הבריאות תוך שבוע אחד: "שיעור ההתחסנות ביישוב מדהים". מאז תחילת השנה נרשמו 64 מקרי חצבת בישראל

צילום: ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

שיעור שיא של התחסנות כנגד חצבת בהתנחלות החקלאית "איתמר" שבשומרון: על פי נתוני משרד הבריאות העדכניים, לאחר הפרסומים אודות סירובם האידיאולוגי של תושבי ההתנחלות להתחסן ולחסן את ילדיהם כנגד מחלת החצבת, התייצבו בלשכת הבריאות 92 מתושביה והתחסנו תוך שבוע אחד בלבד - השבוע שעבר. המחוסנים החדשים מהווים אחוז ניכר ממצבת התושבים, העומדת על כ-200 משפחות.

לפני כשלושה שבועות שלח ד"ר ערן קופל, רופא נפת מחוז המרכז הכולל בתוכו את יישובי השומרון, מכתב לראש מועצת היישוב איתמר, מר יוסי דגן, בו הוא התריע על התפרצות מחלת החצבת ביישוב והזהיר מפני הדבקה של כל מי שבא במגע עם החולים. "בחודשיים האחרונים אנו עדים לעלייה דרמטית במספר מקרי החצבת בנפה", נכתב, "בזמן קצר יחסית, תוך חודשיים ימים מאז ליל הסדר, אובחנו ודווחו ללשכת הבריאות של הנפה כ-20 מקרים של חצבת מגילים שונים ומיישובים שונים בנפה. ברם, התפרצות החצבת לא דעכה אלא אף התגברה באופן משמעותי מאוד בימים האחרונים". מספרם של חולי החצבת בישוב עלה משישה לשמונה מאז שליחת המכתב, ולוואלה! NEWS נודע כי ביישובים הסמוכים לאיתמר התגלו מאז עשרה מקרים נוספים. במשרד הבריאות חושדים כי מקור ההדבקה של החולים החדשים גם הוא בהתנחלות.

התנחלות איתמר, פברואר 2012. נמרוד סונדרס
מוקד של התפרצות מחלת החצבת. ההתנחלות איתמר/נמרוד סונדרס

ד"ר קופל הבהיר במכתב כי לאור כל האמור הוא ממליץ להפעיל על היישוב נוהל חובת התחסנות על פי חוק: "בכוונתי להמליץ בזאת לממונים עליי להפעיל בדחיפות את סעיף 19 לפקודת בריאות העם על כל מי שיתנגד לחסן את ילדיו כנגד החצבת בישוב ולפיכך ימשיך לסכנם וכן, לסכן את בריאות הציבור כולו על כל המשתמע מכך", כתב. עתה, כאמור, עולה כי תושבים רבים נעתרו לדרישה והתחסנו.

"אנחנו מתרחקים מאוד מההמלצה להפעיל את סעיף 19 היום, וגם כל הפרסומים שהיו בעניין מאד לא נכונים: אין דבר כזה 'חיסון כפוי', אף אחד לא יכול לכפות על אנשים להתחסן. הכוונה הייתה שאם בכלל יפעילו נוהל כזה הוא יגרור קנסות", הסביר ד"ר קופל בשיחה עם וואלה! NEWS. "בפעם האחרונה שגובה הקנסות התעדכן הוא עמד על למעלה מ-14 אלף שקלים לאדם, והוא הופעל לפני שנים רבות. אבל שוב, אנחנו מאוד מאוד רחוקים מההמלצה הזאת היום. שיעור ההתחסנות ביישוב מאז המכתב מדהים, כ-15% מהילדים והמבוגרים, ועוד אנשים ממשיכים להגיע", הוא הוסיף.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
התנחלות איתמר, פברואר 2012. נמרוד סונדרס
"כ-15% מהילדים והמבוגרים ביישוב התחסנו, וממשיכים עוד אנשים להגיע"/נמרוד סונדרס

הנתון המעודד הזה אולי מרמז כי תושג שליטה על התפרצות החצבת במחוז השומרון, אולם אין מדובר בשליטה כלל ארצית. מאז תחילת 2018 נדבקו במחלת החצבת 64 חולים חדשים, כאשר האחרונה מביניהם היא תינוקת מהעיר כפר סבא, שנדבקה רק בשבוע שעבר. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי מחצית ממקרי החצבת התפרצו במחוז המרכז, הכולל את יישובי יהודה ושומרון ועומד נכון לעת עתה על 32 חולים חדשים. בירושלים וסביבתה חלו עשרה חולים בחצבת, בעיר תל אביב וסביבתה אובחנו 17 חולי חצבת, בעיר חיפה וסביבתה נרשמו ארבעה חולי חצבת, בעיר אשקלון וסביבתה התגלה חולה חצבת אחד, בכל מחוז הצפון גם כן חולה אחד בינתיים ואילו במחוז הדרום לא אותרו כלל חולים חדשים לעת עתה. מרבית החולים הינם יהודים (54 מהמקרים) ואילו עשרה מקרים התגלו באוכלוסייה הערבית. בכלל המחוזות אחוזי ההתחסנות גבוהים ביותר, כאשר מעל ל-95% קיבלו הן את מנת החיסונים הראשונה שניתנת בגיל שנה והן את המנה השנייה הניתנת בכיתה א'.

הנתונים אודות מספר החולים נאספו מתחילת השנה אך למעשה מקרי ההידבקויות אירעו תוך שלושה חודשים בלבד: ממרץ ועד יוני. "רובם הגדול של החולים החדשים דיווחו שהם לא חוסנו ומה שייחודי להתפרצות הנוכחית של המחלה היא הסימולטניות של המקרים - תוך חודש אחד, שבעה מקרי תחלואה שנדבקו במחלה כתיירים בחו"ל. אנחנו יודעים שיש חצבת בכל העולם אבל היא משתוללת בעיקר באירופה ובאסיה, במדינות יוון, איטליה וצרפת ופה בקרבתנו יש התפרצות חצבת גם בירדן", מסביר ד"ר אריק האס, סגן מנהל האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, "השאר נדבקו מחצבת 'מיובאת' - מה שנקרא שרשרת תחלואה, על ידי תייר שבא לארץ עם המחלה. באירופה שיעור ההתחסנות לחצבת נמוך מאשר בישראל, אבל גם עם שיעור ההתחסנות המאוד גבוה בארץ אי אפשר למנוע הדבקה באופן מוחלט".

בניגוד למחלת השפעת על כל סוגיה, אשר חולה בה עלול להדביק 3-4 אנשים בריאים סביבו, מחלת החצבת נחשבת למדבקת יותר וחולה אחד יכול להדביק סימולטנית עשרה אנשים במקביל. "לכן ההתחסנות כנגד החצבת מאד חשובה", מדגיש האס ומבהיר את תסמיני המחלה: "זו מחלה נשימתית בעיקר, העוברת דרך ההפרשות מהפה לאף, ואין לה תרופה אלא רק טיפול תמיכתי. תסמיני המחלה הם חום, שיעול, נזלת, עיניים אדומות ופריחה בגוף שמאד אופיינית לחצבת ולרוב מהווה סימן הזיהוי המרכזי שלה. יש לחולים גם סיבוכים קשים יותר, ואפילו מוות במקרים נדירים". אמצעי הזהירות שנוטלים צוותי הרפואה קשיחים ביותר בכל הנוגע למחלת החצבת: חשוד במחלה נכנס לבידוד מידי ומי שחשוד להיחשפות למחלה ועדיין לא פיתח את תסמיני המחלה תוך 72 שעות מהחשיפה למחלה מקבל חיסון שלרוב מונע את התפרצותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully