וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו רשלנות פושעת!": בית המריבה שמסעיר את המושבה השקטה

11.6.2018 / 8:02

מאז שנודע לתושבי זכרון יעקב לפני כשבועיים על הקמת הוסטל למכורים לסמים "ללא אופק שיקומי" בסמוך לבית ספר, הרוחות ביישוב סוערות. ההורים משביתים את הלימודים וקוראים לעצור את התוכנית. "מכורים עם רקע של אלימות מהווים סכנה ברורה ומידית", טענו

עריכה: יאיר דניאל

מאות הורים לתלמידים בבית הספר "החורש" בזכרון יעקב לא שלחו אותם לבית הספר גם הבוקר (שני). ההורים מוחים על התכניות להקמת הוסטל למכורים לסמים בשכונת "גבעת עדן", כמה מאות מטרים מבית הספר של כיתות א'-ח', שבו לומדים ילדים מגיל 6 ועד 14.

בית הספר פתוח והמורים התייצבו לעבודה, שכבת ה' יצאה לטיול כמתוכנן והתקיימו לימודים לכיתות החינוך המיוחד באישור מובילי ההשבתה. אתמול למשל רק כ-90 תלמידים הופיעו ללימודים, מתוך כ-740 הלומדים בו ביום רגיל. היום הוא יום הלימודים השלישי ברציפות שמעשית שובת בית הספר.

עוד בוואלה! NEWS:
מחשש לאמינותן: המשטרה תפסיק להפיק דוחות ממצלמות המהירות
בניגוד למדיניות האיחוד: קנצלר אוסטריה ביקר בכותל המערבי
שיעור העוברים הנמוך ביותר: חמש שאלות נפסלו בבחינת עורכי הדין

הוסטל למכורים לסמים בזכרון יעקב. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
"יסתובבו במושבה כל שעות היום". הבית שיישמש כהוסטל למכורים/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

בתוך כך, נמשכות עבודות הקבלן המכשיר את הבית החד-משפחתי לאכלוסם של עשרות דייריו החדשים, במקום השוכרים שהתבקשו לפנותו בתירוצים שונים, בטרם תם החוזה שלהם. פועלים עוסקים בימים האחרונים בשיפוצו של הבית.

התושבים סוערים זה כשבועיים, מאז התברר להם כמעט באקראי, דרך הרשתות החברתיות, כי באחד מבתי שכונת הווילות הולך ומוקם הוסטל. "מדובר בניסוי ראשון מסוגו, בו 20 מכורים שאינם ברי שיקום עם רקע עברייני יעברו להוסטל הסמוך לבית הספר", טוענים המתנגדים, "המכורים שאינם ברי תעסוקה יסתובבו במושבה כל שעות היום". אחר כך התברר להם כי משרד הרווחה מחפש כבר בתים נוספים ביישוב, וכי תכניתו הכוללת היא ליישב בזכרון יעקב כ-100 מכורים לסמים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הוסטל למכורים לסמים בזכרון יעקב. יואב איתיאיל, מערכת וואלה! NEWS
"בית המריבה" בזכרון יעקב/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאיל

לטענת המתנגדים, המצטטים מנתוני מכרז משרד הרווחה, לחלק מהדיירים המיועדים עבר פלילי וכי מדובר באוכלוסיה קשה מאוד של מכורים שאינם מסוגלים לחיות אורח חיים נורמטיבי, להשתקם ולחזור לחברה.

"הם לא מספיק זקנים בשביל בתי אבות ולא מספיק חולים ולכן הם מוגדרים במכרז 'לא ברי שיקום' ובמושג הזה נעשה כעת שימוש מניפולטיבי", אמרה מריה פודגייצקי, מפקחת ארצית במשרד הרווחה עם התמחות בדרי רחוב, שככל הידוע כתבה את המכרז, "מדובר באנשים שנגמלו משימוש בחומרים פסיכואקטיביים לפני שנים". היא הודתה כי הם משתמשים בתחליפי סמים, "זה נקרא טיפול תרופתי תומך. הם צריכים להיות בטיפול מתמשך ומקבלים כדורים פסיכיאטריים על ידי רופא. זה טיפול מאוד מבוקר" ולדבריה, "לא מדובר באנשים מסוכנים. אין שם אנשים עם עבירות מין".

"מי יישא באחריות שלום הילדים?"

על המיקום אמרה: "אני לא חוששת מהקרבה לבתי הספר. אם המוסד החינוכי ייקח כיוון אחר אפשר יהיה לקבל המון מהקרבה של מקום כזה. ילדים יכולים להתנדב שם, יכולים לשמוע מהאנשים האלה מה המשמעות של התמכרות ואיך היא יכולה להרוס לך את החיים. יש תושבים מדהימים שתומכים, יש הרבה קולות אחרים".

"זו רשלנות פושעת!", אומרים הורים זועמים, "אנו תוהים מי יישא באחריות על שלומם של ילדינו העושים דרכם לבית הספר ובחזרה בכל יום, ומי יישא בדין כשבעתיד ייתרחש אסון? "מכורים עם רקע של אלימות ופעילות עבריינית מהווים סכנה ברורה ומידית ואיננו מוכנים להפקרה הזו", הם מדגישים.

הם חוזרים וטוענים כי השכנים החדשים "אינם אוכלוסיה מוחלשת אלא אוכלוסיה מסוכנת". התושבים מבקשים להדגיש שזרועותיהם פתוחות לקבלת אוכלוסיות מוחלשות ומפנים למסגרות כמו פנימיית "רננים" הקולטת ילדים ונוער בסיכון מרחבי הארץ בשכונת נווה שרת בישוב, להוסטל לתשושי נפש הפועל זה שנים במרכז המושבה, הוסטל לבנות ומעון של בית אקשטיין.

זכרון יעקב. הרווי ספיר, מתוך אתר פיקיויקי, מערכת וואלה! NEWS
רחוב בזכרון יעקב/מערכת וואלה! NEWS, הרווי ספיר, מתוך אתר פיקיויקי
"כבר שבועיים שלא ישנתי. אני במצב מאוד קשה"

אנה מיכאלי, מהנדסת בת 38, היא אם לשלושה ילדים מהם שניים בני 11 ושמונה הלומדים בבית הספר החורש ועוד אחד שעוד ילמד שם בעתיד. "כבר שבועיים שלא ישנתי. אני במצב מאוד קשה", היא אומרת, "הפילו עלינו פצצה. אני בקושי מצליחה להביא את עצמי להתרכז ולעבוד אבל זה לא מצב שיכול להמשך. הילדים זה הדבר החשוב לי ביותר ואני לא מסוגלת לוותר כהוא זה על הביטחון שלהם. אני יודעת שככה גם אצל הורים אחרים. אמהות ואבות. אותו הדבר".

היא מוסיפה: "אנחנו גם מביעים שאט נפש מהשיטה הזו של משרד הרווחה לעשות את כל זה בסתר, להסתיר מהשכנים או מעירייה ולהפיל את זה על התושבים כגנבים בלילה. לדעתי הם סיבנו גם את ראש המועצה". לדבריה הבעיה היא של היישוב כולו ולא של שכונה ספציפית.

המתנגדים מתכוונים לעתור הבוקר לבית משפט כנגד הקמת ההוסטל ולבקש צו מניעה כנגד אכלוסו. הבוקר גם הפגינו תושבים מול משרדי הוועדה המקומית במחאה על שחיתות לכאורה שבגינה אין היא אוכפת את החוק ואינה פועלת כנגד חריגות בניה בבית המיועד. אחראית האזור שיצאה אליהם הודתה בפניהם בפומבי כי הוועדה שלחה מפקח לבית שאכן מצא חריגות. הפגנות שונות מתקיימות עתה כמעט מדי יום. ברשת נפתחה אתמול עצומה ותוך יממה כבר חתמו עליה כאלף תושבים.

אבל לא כל התושבים תמימי דעים. מול המתנגדים קמה גם קבוצה של תושבים שמצדדים בהקמת הוסטל כזה ביישוב. "יש לשלב אותם באהבה", קראה תושבת אחת למתנגדים. "זו הזדמנות לחינוך ושיח עם בני הנוער המתגוררים בשכונה על סמים וסכנות, על מוסר וחמלה ועל שכנות טובה", אמרה אחרת.

"אני יכולה להבין את החששות, אבל הן לא מבוססות על עובדות, אומרת שרית קדם, המתגוררת בשכונה אחרת בזכרון יעקב, "לו היה נפתח הוסטל כזה ליד הבית שלי הייתי מקדמת אותו בברכה". היא מתנגדת להפגנות ומה שכינתה "התנהגות כוחנית של המתנגדים להוסטל ובכלל זה לשיימינג לבעל הבית".

גם ראש המועצה המקומית, זיו דשא, קרא בתחילה "לגלות בעת הזו סובלנות, מתינות ובעיקר הזדמנות לפעול יחד למען החלשים ביננו". עמדתו זכתה לכמה תגובות תמיכה אבל בעיקר לביקורת מהדהדת ובמקביל, לטענתו, התברר לו כי בבית המדובר ישנן חריגות בנייה משמעותיות. הוא ניסה להפעיל את הועדה המקומית לתכנון ובניה בראשותו של ארנון גלעדי, אך לדבריו עד כה טרם נענה. גם במשרד הרווחה לא מצא אוזן קשבת. עכשיו הוא יוצא נחרצות נגד המיזם, שהתברר כי הוא נרחב הרבה יותר ממה שסבר בתחילה.

בזכרון יעקב ייתקיימו בחירות מוניציפליות בעוד ארבעה חדשים, ותוך זמן קצר העניין הפך לנושא המרכזי בו מתחבטים המועמדים לראשות המועצה המקומית. ראש המועצה המכהן, דשא, נשא ביום שישי דברים במדרחוב זכרון יעקב, בפני מפגינים נגד ההוסטל. הוא הביע תמיכה נחרצת במאבקם ואמר כי "זה לא מאבק של שכונה אחת, אלא של הישוב כולו". מהקהל צעקו לו "רוצים מעשים, לא דיבורים". ראש המועצה לשעבר, אלי אבוטבול, שיתמודד מולו בבחירות הקרובות, זכה למחיאות כפיים כשאמר למפגינים כי הוא מנהל מגעים עם כל הנוגעים בדבר, לפתרון שירחיק את ההוסטל הזה והאחרים שבכוונת משרד הרווחה לשכן בישוב.

המשכיר - איש משטרה לשעבר

"אני חשפתי את התכנית להקמת חמישה הוסטלים למשתמשים בסמים בזכרון יעקב", אמר אבוטבול לנוכחים, והבטיח בתוך שבועיים "מתווה מוסכם על ידי כל הצדדים להרחקתם של הוסטלים אלה מהישוב", תוך ש"בשבועיים הבאים לא ייכנס שום חוסה לבית הזה" ובתנאי לשקט תעשייתי מצד המתנגדים, מהם ביקש שלא להפגין מול ביתו של משכיר בית המיועד להוסטל ראשון כזה, תושב המושבה שלומי דהן, לשעבר איש יחידה מובחרת של משטרת ישראל.

אבוטבול התייחס להפגנות שהחלו להתקיים ערב-ערב מול ביתו שבמרכז המושבה, למגינת לבו. ממחוז חוף של המשטרה שם אחותו משרתת כקצינה בכירה, שולחים שוטרים ואנשי יס"מ להרחיק את המפגינים. למרות שהתושבים נמנעים עכשיו מהפגנות כאלה כפי שהתבקשו, הפועלים ממשיכים לעבוד בבית ולאבזר אותו בציוד הנדרש להפעלתו".

עו"ד ערן כהן מחברת "קידום פרוייקטים שיקומיים", יזמית ההוסטל, מסר בהתייחסות "אנחנו לא רשאים לענות לשום שאלה בעניין הזה", והפנה למשרד הרווחה. ממשרד הרווחה טרם נתקבלה תגובה. שלומי דהן, בעל הבית, הודיע כי הוא לא זמין למתן התייחסות.

ממשרד הרווחה נמסר כי הדיירים שצפויים לאכלס את ההוסטל אינם מסוכנים בכל דרך לציבור. המושג "לא ברי שיקום" המופיע במכרז אינו מתאר את מצב ההתמכרות, שכן מדובר במטופלים שנגמלו משימוש בחומרים פסיכואקטיבים, אלא את הצורך בדיור תומך עם ליווי פסיכוסוציאלי לכל החיים, קרי את מה שהמסגרת שצפויה לקום תציע להם.

מדובר באנשים עם רקע של דרות רחוב ו/או התמכרות שכבר נגמלו במסגרות משרד הבריאות, ומוגדרים כתשושים, עצמאיים הזקוקים לתמיכה וליווי פסיכוסוציאלי.

המסגרת תופעל על ידי אנשי מקצוע ובכלל זה עובדים סוציאליים ותעמוד בכל הדרישות הקפדניות של המשרד בהיבטי בטיחות, טיפול, מיגון בחירום ועוד וכן תבוצע בקרה קפדנית ושוטפת על מנת להבטיח שהמסגרת פועלת בכללים שנבחנו במכרז. כבר היום פועלות מסגרות דומות ומוצלחות בשכונות מגורים צמודי קרקע לאוכלוסיית דרי רחוב ונפגעי התמכרות ברחבי הארץ ולא נתקלנו בתלונה חריגה על פגיעה כלשהי מצד האוכלוסייה בתושבי המקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully