חפצים. עיבוד תמונה
חפצים/עיבוד תמונה

אני נושא עמי: החפצים המיוחדים של מפקדי צה"ל

מפקד אוגדת איו"ש לא שוכח את הפינג'ן שבאמצעותו נחשפה חוליית המחבלים, ומח"ט יהודה הולך תמיד עם הסיכה שהעניק לו הרמטכ"ל אמנון ליפקין-שחק. החפצים שמהווים תזכורת יומיומית לערכי הלחימה ולקרבות העבר

הפינג'ן של מפקד אוגדת איו"ש, תת-אלוף ערן ניב

בתקופתו כמג"ד 931, נערכו חיפושים אחר חוליית טרור. בכל מקרה שהיו מגיעים למקום בו היו אמורים המחבלים לשהות, הם היו מצליחים להימלט. באחת הפעמים, כשהגיעו למקום, הם ראו פינג'אן רותח, מה שהוכיח כי פספסו את החוליה בשניות בודדות.

כתזכורת להתמדה הבלתי פוסקת במרדף אחר החוליה, ביקש המאו"ג לשמור את הפינג'ן, ולאחר שקיבל את האישורים, שמר אותו בביתו. "בשנת 2001 בוצע פיגוע התאבדות בכניסה למועדון הדולפינריום בתל אביב, בו נרצחו 21 בני אדם. לאחר הפיגוע החל המרדף אחרי חוליית המחבלים המזוהים עם החמאס, שלקחה חלק בפיגוע. הגדוד תפס קו בחטיבה המרחבית אפרים והיה אחראי על העיר קלקיליה, ממנה הגיעה החוליה".

זירת פיגוע הדולפינריום בתל אביב, יוני 2001. AP
הפיגוע בדולפינריום ב-2001/AP
"הדבר היחיד שנשאר כזכר לשהותם, היה קומקום קפה שעמד דומם בכניסתנו, עוד מחומם"

"החיפושים לקחו ימים רבים והשקענו מאמץ בכוח אדם איכותי, במודיעין ובפעילות מבצעית על מנת לתפוס אותם. בכל פעם הרגשנו קרובים ליעדים אך הם חמקו מידינו. באחד הלילות קיבלנו מידע, ונכנסו לעיר על מנת לתפוס אותם, הייתי בטוח שהלילה הוא הלילה. כוחות מיוחדים הוקפצו וביחד נכנסנו לקלקיליה. הכוחות רצו את הדלת אך לצערי החוליה כבר לא הייתה שם. זו הנקודה הכי קרובה אליה הגענו", נזכר ניב.

"הדבר היחיד שנשאר כזכר לשהותם, היה קומקום קפה שעמד דומם בכניסתנו, עוד מחומם", הוא משחזר. "מאז, החוליה נתפסה, והכוחות ממשיכים בעשייה היום יומית לסיכול פיגועים ולתפיסת מפגעים עד היום, בעודי מפקד אוגדת איו"ש. יחד עם כל ההצלחות זכור לי תמיד הקומקום ששמרתי מאותו הלילה, להזכיר לי לשמור על צניעות, לדעת שלעתים דברים לא מסתדרים מהר, ויש להמשיך בעבודה קשה".

seperator

סיכת המ"מ של מח"ט יהודה, אלוף-משנה איציק כהן

ב-1997 סיים איציק כהן את קורס הקצינים והפך לקצין בחטיבת גבעתי. במאורע זה, הוענקה לו סיכה מהרמטכ"ל דאז, רא"ל אמנון ליפקין שחק. לימים אמנון ליפקין-שחק נפטר, אך הסיכה הינה אותה סיכה שקיבל מהרמטכ"ל בטקס". ב-10 למרץ 1998 ,סיימתי את קורס הקצינים. זכיתי לכך שבמעמד מרגש זה, הרמטכ"ל העניק לי באופן אישי את סיכת המ"מ", מספר כהן.

"הטקס מלווה אותי כקצין לכל אורך שירותי הצבאי ובכל התפקידים אותם אני ממלא. כל בוקר ב-20 השנים האחרונות אני מתעורר כשתמונה זו תלויה לנגד עיניי - הסיכה והזיכרון מהמעמד המרגש מהווים לי מצפן לפיקוד, מנהיגות וערכים, כפי שניתן היה ללמוד מליפקין-שחק ומתרומתו לצה"ל ולמדינה", הוא מוסיף.

פרוייקט חפצים מיוחדים ליום העצמאות. דובר צה"ל
פרוייקט חפצים מיוחדים ליום העצמאות/דובר צה"ל
seperator

התהילים של רמ"ח תכנון באגף התקשוב וההגנה בסייבר, אל"מ יריב ניר

ב-1992 קיבל ניר, אז רב סרן, ספר תהילים מרב חטיבה 460 בשריון. הרב, רשם לו אז "עלה והצלח" על התהילים. מאותו היום הרמ"ח נושא בכיסו את הספר. בקיץ הקרוב יקבל דרגת תת-אלוף ויהפוך לקצין הקשר הראשי. "בזמן שירותי כסגן קצין קשר חטיבתי בשיזפון, קיבלתי תהילים מרב החטיבה שהיה עבורי חבר קרוב ואדם יקר לרגל סיום התפקיד.

"הספר מציין עבורי את הערכים והדברים בהם אני מאמין ואת הדרך שעברתי בשירותי הצבאי".

פרוייקט חפצים מיוחדים ליום העצמאות. דובר צה"ל
פרוייקט חפצים מיוחדים ליום העצמאות/דובר צה"ל
seperator

ספר התנ"ך של ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז

שכן של האלוף מוטי אלמוז מכפר תבור, העניק לו לפני כשנה ספר תנ"ך. בעמוד הראשון ישנה שבועת צה"ל בכתב יד, והתאריך בו נכתבה הוא חודש לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים. מאז הספר נמצא במשרדו.

"לפני כשנה קיבלתי מציון, תושב כפר תבור, ספר תנ"ך שניתן כחודש לפני מלחמת יום כיפור עם שבועת צה"ל בעמודו הראשון בה נשבעת החיילת ונשבע החייל אמונים לצה"ל ולמדינה. ציון, מצא את הספר וראה לנכון לתת לי אותו במתנה.

"מאז, הספר מונח על המדף מאחורי הכיסא שלי במשרדי, ולעיתים אני תוהה למי הוענק בתחילה ואיך במשך השנים התגלגל עד שהגיע לידיי. אם אמצא על בעל/ת הספר, אשמח כמובן להשיבו".

פרוייקט חפצים מיוחדים ליום העצמאות. דובר צה"ל
פרוייקט חפצים מיוחדים ליום העצמאות/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully