וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הפך את החלטת ליברמן: אושרה כניסת פלסטינים לטקס זיכרון משותף

לאחר ששר הביטחון אסר את כניסת המשתתפים בטקס המשותף של פורום המשפחות הישראלי-פלסטיני, קבעו השופטים כי "החלטתו לוקה בחוסר איזון ממשי ובחוסר סבירות המצדיקה התערבות". המארגנים הביעו סיפוק: "ליברמן לא יקבע למשפחות שכולות כיצד לציין את הכאב שלהן"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שמרית גולדשטיין

בג"ץ הורה היום (שלישי) לאפשר את כניסתם של 90 פלסטינים לישראל לצורך השתתפות בטקס הזיכרון המשותף למשפחות שכולות ישראליות ופלסטיניות, לאחר ששר הביטחון אביגדור ליברמן אסר את כניסתם. השופטים אסתר חיות, עוזי פוגלמן וענת ברון קיבלו את עתירת מארגני הטקס "פורום המשפחות השכולות" ו"לוחמים לשלום", ואפשרו את כניסתם לאחר בדיקה פרטנית מתאימה שתמצא כי אין לכך מניעה ביטחונית. את העתירה הגישו בשם הארגונים עורכי הדין גבי לסקי ויובל יועז.

טקס הזיכרון צפוי להתקיים הערב בתל אביב, ואילו ליברמן אמר בשבוע שעבר כי כי "לא ייתן יד לחילול יום הזיכרון. זהו לא טקס זיכרון אלא מפגן של טעם רע וחוסר רגישות, שפוגע במשפחות השכולות היקרות לנו מכל". זו השנה השנייה שבה לא אושרה כניסת פלסטינים לטובת השתתפות בטקס. הטקס מתקיים זה 13 שנה, ובפורום המשפחות השכולות אמרו שבמשך 11 שנים אושרה כניסת פלסטינים. בעוד שבשנה שעברה נטען בהכניסה נאסרה בשל פיגוע בתל אביב, השנה הסיבה היא התנגדותו של שר הביטחון לעצם קיום הטקס.

הפגנות מחוץ לטקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני, תל אביב, 30 באפריל 2017. דנה ירקצי, באמצעות סמאטרפון של וואווי - Huawei, דנה ירקצי
מפגינים נגד קיום יום הזיכרון המשותף, בשנה שעברה/דנה ירקצי, דנה ירקצי, באמצעות סמאטרפון של וואווי - Huawei

בהחלטתם ציינו השופטים גם כי "אין חולק כי הדרג המקצועי במשרד הביטחון - מתאם פעולות הממשלה בשטחים - סבר כי גם השנה יש מקום להיענות לבקשת העותרות ולאפשר הגעת פלסטינים לטקס". אתמול דחה ליברמן הצעת פשרה של בית המשפט לפיה תותר כניסה של נציגות פלסטינית של 200 איש. בטוויטר כתב שר הביטחון אמש: "אני מכבד את שופטי בג"ץ אבל הודעתי הערב לבית המשפט כי איני מוכן לתת יד לחילול יום הזיכרון".

בעקבות החלטת בג"ץ לאשר כניסת פלסטינים לטקס יום הזיכרון המשותף, מסרו מארגני הטקס, תנועת לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, כי הם "שמחים שבית המשפט הבהיר שגם לשר הביטחון יש גבולות ושאת חוש הטעם שלו הוא צריך להשאיר לעצמו. ליברמן לא יקבע למשפחות שכולות כיצד לציין את הכאב שלהן. טקס הזכרון הישראלי-פלסטיני ייערך גם השנה בהשתתפות פלסטינים, ויהיה הגדול מאז נערך לראשונה לפני 13 שנה וכלל הציבור מוזמן לקחת בו חלק".

בפסק הדין ציינו השופטים כי שר הביטחון התחשב רק בציבור ובמשפחות שעלולים להיפגע מהטקס "תוך התעלמות מוחלטת מן הפגיעה ברגשות המשפחות השכולות והציבור המבקשים לקיימו במתכונת שבו התקיים לאורך השנים עד כה". לפיכך, הם קבעו כי "החלטת השר לוקה בחוסר איזון ממשי ובחוסר סבירות במידה המצדיקה את התערבותנו".

שר הביטחון הגיב להחלטת השופטים בטוויטר וכתב: "בג"ץ יצר הבוקר שיוויון בין שכול וטרור, בין נרצחים ורוצחים. החלטת בית המשפט פוגעת ביום הכי ממלכתי ומאחד לעם ישראל. התוצאה הסופית: במקום איחוד, פילוג".

עוד באותו נושא

ליברמן אסר כניסת פלסטינים לטקס זיכרון משותף: "מפגן של טעם רע"

לכתבה המלאה
וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון ושר הבטחון אביגדור ליברמן 16 באפריל 2018. ראובן קסטרו
"בג"ץ יצר הבוקר שיוויון בין שכול וטרור". ליברמן/ראובן קסטרו

עוד נכתב בפסיקה כי המדינה טענה ללא כל בסיס שבין המבקשים להשתתפים משפחות של פעילי טרור. "אין להקל ראש ברגשותיהן של משפחות שכולות הנפגעות מהשתתפותם של פלסטינים בטקס זיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה. אך מן האמור לעיל עולה כי ייתכן ששר הביטחון העריך ביתר את עוצמת הפגיעה ברגשותיהן בשל ההנחה שהתבררה כשגויה ולפיה אמורים להשתתף בטקס המשותף פלסטינים "על רקע קרבת משפחה לתושבים פלסטינים שנהרגו כתוצאה מפעילויות טרור נגד מדינת ישראל". הנחה זו לאחר שנבחנה כנדרש התבררה כבלתי מבוססת ומוטב היה שתיבדק בטרם נטענה".

תגובת ליברמן להחלטת בג"ץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully