וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוי מקורבים, סידורי ג'ובים ובזבוז כספים: כרוניקת שערוריות בקק"ל

16.4.2018 / 16:48

משלחת הענק הבזבזנית למצעד החיים בפולין היא רק דוגמה אחת להתנהלותה של הקרן הקיימת לישראל, שלאורך השנים נקשרו בשמה פרשיות מביכות רבות. אלה מתאפשרות בין היתר הודות להיעדר השקיפות, לשתיקת חברי הכנסת ולכר הפורה לחגיגות מקורבים

עריכה: יאיר דניאל

אחרי שבעבר נחשפו מקרים של מינוי מקורבים, סידור ג'ובים לחברי מפלגות והוצאת שליחים לחו"ל במיליוני שקלים - הבוקר (שני) נחשפה משלחת ענק של מאה אנשי הקרן הקיימת לישראל (קק"ל) בעלות של 320 אלף שקלים. מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS, עולה כי קק"ל תרמה למצעד החיים שלושה מיליון שקלים כחלק מחסותו של יו"ר קק"ל דני עטר, מי שהחליף את ההנהלה בטענה שהיא "מושחתת" ובתמורה הדליק משואה במצעד.

המשלחת לפולין אינה המשלחת היחידה שהביאה להרמת גבות. ברזומה של קק"ל עוד משלחות בהוצאות מופרזות: בשנת 2014 הוציאה הקרן הקיימת משלחת לפריז שכללה 14 מאנשי הארגון, ובהם היו"ר אפי שטנצלר וסגנו אלי אפללו ודירקטורים מההנהלה בעלות של כמיליון שקלים. כיום מספרים גורמים בארגון כי עלות ומספר הנסיעות של עטר ושל אנשי לשכתו עולות אפילו על שטנצלר ואפללו בשנים האחרונות לתפקידם.

בחודש אוקטובר האחרון דרשו משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה מיליארד שקל מקק"ל לטובת הוצאות ביטחוניות. זו בתגובה איימה שתבטל את הפטור ממס שלה והיא אף ניסתה לקדם חוק שיחייב זאת. מהלך פוליטי זה העלה לכותרות את התנהלותה הכספית הבזבזנית של קק"ל, והציג כיצד רבים מחברי הכנסת נמנעים מלתקוף אותה חזיתית. זאת, לפי הטענות, בשל היותה מקור לסידור ג'ובים פוליטיים.

עוד בוואלה! NEWS:
איפה רוכשים ומה יהיה המחיר: קנאביס רפואי - המדריך לרפורמה
מורה נבוכים לכמעט-משבר שאולי-בדרך: בקואליציה דנו בהגבלת בג"ץ
אחרי שסירבה לשתף פעולה: החלה חסימת הגישה לטלגרם ברוסיה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קק"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי בכיר לשעבר בקרן הקיימת לישראל, "דני עטר אמנם התבטא כמי שבעד להכניס את מבקר המדינה ואת מבקר המדינה לקק"ל, אבל בפועל הוא פנה לחברי כנסת בוועדה לביקורת המדינה וסיכם איתם שכך הוא יגיד - כשבפועל הם יפעלו בקרב סיעותיהם כדי להתנגד לכך".

הכנסותיה של קק"ל בין השנים 2011 עד 2015, עבור קרקעות שנמצאות בבעלותה ומנוהלות בידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), הסתכמו בכ-9.6 מיליארד שקלים. המבקר מצא כי בין רמ"י לקק"ל קיימת חוסר הסכמה בנוגע לגובה הסכום שאמור לעבור לקרן. אלא שבמקביל, קק"ל ממשיכה לבזבז כספים על עניינים אחרים שאינם קשורים למטרותיה הרשמיות.

עוד באותו נושא

יותר ממאה משתתפים, 1,100 דולר לאדם: מצעד הבזבוז של קק"ל בפולין

לכתבה המלאה

מבתה של קירשנבאום, עד לבן דודו של כחלון

הנהלת קרן קיימת לישראל ממומנת על ידי הקונגרס הציוני העולמי, שרבים מנציגיו נבחרים על פי יחסי הכוחות הפוליטיים בישראל. אולם, קק"ל לא מעבירה דין וחשבון למדינה על התנהלותה הכלכלית, כך שמינויי מקורבים לפעילים פוליטיים ולבעלי תפקידים במפלגות הם לא עניין חדש בארגון.

קק"ל נוסדה כארגון ציוני בקונגרס החמישי של ההסתדרות הציונית ב-1901 כאמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית. לאחר הקמת מדינת ישראל, התאגדה קק"ל כחברה ישראלית. בתזכיר התאגדותה משנת 1954 נוסחו מטרותיה, ובהן קנייה וחכירת קרקעות ליישוב יהודים. בשנת 1961 נחתם "כתב האמנה" בין מדינת ישראל לבין קק"ל, המעניק לקק"ל ייפוי כוח להיות המוסד הממונה על פיתוח אדמות הארץ וייעורן ועל ההסברה החינוכית-ציונית.

דני עטר, יו"ר קרן קיימת לישראל. תל אביב 17 באפריל 2016. מגד גוזני
דני עטר, יו"ר קק"ל/מגד גוזני

ביום שבו פורסם דוח חמור של מבקר המדינה על התנהלות קק"ל, בוואלה! NEWS פורסמה רשימת המינויים הפוליטיים שהתבצעו בארגון. נחום ויקטור, בן דודתו של שר האוצר משה כחלון ואיש ליכוד מוכר מחדרה, הועסק בחוזה אישי כפרויקטור לקידום אישורים בוועדת תכנון ובנייה בשכר של 15 אלף שקלים בחודש ורכב צמוד. גורמים בחברה מסרו כי התפקיד לא היה קיים קודם והוגדר במיוחד בשבילו.

רנית קירשנבאום, בתה של סגנית השר לשעבר פאינה קרשנבאום ממפלגת ישראל ביתנו, מונתה בדצמבר 2013 לתפקיד סיוע למנהל אגף באגף כספים וחשבונאות. על פי גורמים בחברה, שכרה מוערך ב-21 אלף שקלים. כמו כן, אריאל גולדביכט ודמיאן קשימוסקי, מקורביו של איש הליכוד וסגן יו"ר קק"ל ארנן פלמן, מונו באגף התרמה בחו"ל. הדבר התאפשר כשבשנת 2013 החזיק הליכוד בשני תיקים בארגון - פלמן כיו"ר אגף הכספים וארנון גלעדי כיו"ר אגף משאבים וכוח אדם.

מינויים נוספים כוללים את הדר לאה סייג, מנהלת הלשכה לשעבר של כחלון, לתפקיד טיפול בפניות ציבור באגף משאבי אנוש; רם פרנק, חתנה של סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום; כנרת ישורון, אחותו של חבר מועצת עיריית חולון מטעם סיעת הליכוד יואל ישורון, העוסקת בסיוע במדור שיווק באגף לחינוך ונוער; ויחיעם גרמה, המקורב לאותו ארנון גלעדי המכהן כסגן ראש עיריית תל אביב-יפו מטעם סיעת הליכוד, לתפקיד סיוע לוגיסטי באגף לחינוך ונוער.

מצפה אורון שאול יער שוויץ. ארכיון הצילומים, קק"ל, מערכת וואלה! NEWS
מצפה אורון שאול/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון הצילומים, קק"ל

יוסף אזולאי, שמונה בספטמבר 2013 לתפקיד פרויקטור לנושאי בינוי במרכזי שדה באגף החינוך והנוער, הוא אחיה של איילת אזולאי, מנהלת הלשכה של בנימין בן אליעזר לשעבר. בנוסף לכך, היא ייעצה לחבר הכנסת אראל מרגלית במחנה הציוני. על פי גורמים בכירים בקק"ל, הוא מונה לאחר שהוגדר תפקיד במיוחד בשבילו ללא מכרז.

נשלח לחו"ל בעלות של 4.5 מיליון - וגייס רק רבע מכך

דוח המבקר, שפורסם בינואר 2017, קבע כי על התנהלות הקרן הקיימת השתלטה קבוצה מצומצמת של בכירים שפעלו מבלי לדווח על כך לגורמים המקצועיים ומבלי שתיעדו את אופן קבלת החלטותיהם. עיקר הדוח עסק באופן שבו מחולקים המשאבים העצומים של קק"ל, השותפה למאות פרויקטים ברחבי הארץ.

במוקד הבדיקה עמד מפ"ק, הזרוע הביצועית והמקצועית של הארגון, שתחתיו מועסקים מרבית העובדים. המבקר מצא כי הגוף נוטרל בפועל ממשמעות, מכיוון שמי שמקבל את ההחלטות היא ועדת הפרויקטים העליונה שבה החברים הדומיננטיים הם היו"ר והיו"ר העמית. בזמן הביקורת היו אלו אפי שטנצלר ואלי אפללו, שאישרו פרויקטים במאות מיליונים מבלי שעשו שימוש באמות מידה ברורות ומבלי שהשוו בין חלופות.

המבקר מצא כי שורת פרויקטים קיבלו מימון ללא תיעוד של תהליכי קבלת ההחלטות לגביהם, על אף שגורמי מקצוע במנהל פיתוח הקרקע לא סברו שכך נכון לעשות. בין היתר מנה המבקר את הקמתו של "גן דנה" בבית החולים איכילוב, כדוגמה לאופן שבו פעלה קק"ל. קק"ל התחייבה לממן הקמת גינה בסמוך לבית חולים דנה לילדים בתל אביב - אולם, בסופו של דבר מימנה את כולו, מבלי שיינתן לכך הסבר ברור ומבלי שכל הגופים בקק"ל יקבלו הודעה על כך. כך, למשל, כתב סגן יו"ר קק"ל לשעבר מר מנחם ליבוביץ' בתשובתו למבקר כי "הגדלת התקציב לפרויקט 'גן דנה' דווחה לי בדיעבד, במכתבו של המנכ"ל, ולא ידעתי על כך מראש".

אפרים (אפי) שטנצלר יושב ראש הקרן הקיימת לישראל. ראובן קסטרו
שטנצלר, היו"ר הקודם/ראובן קסטרו

דוגמה נוספת להיעדר השקיפות של קק"ל נוגעת לעובדה שבכירי הקרן לא מילאו טופס ניגוד עניינים כנדרש, וזאת למרות שחלקם כיהנו בתפקידים הקשורים לתפקידיהם בקרן. כזה למשל הוא המקרה של זאב נוימן, יו"ר הוועדה לגיוס משאבים בקק"ל מטעמה של ישראל ביתנו וסגן וממלא מקום של ראש עיריית עכו. נוימן היה מעורב בפרויקט הקמת גן בוטני באזור התיירות של עכו שמומן ובוצע על ידי הקרן.

מאז, התחלפה ההנהלה בקק"ל. מי שמונה לתפקיד יו"ר קקל הוא דני עטר, איש מפלגת העבודה. מלבד מינוי מקורבים לתפקיד בתוך הארגון, עלתה ביקורת רבה על מימון שליחי קק"ל ועל העלות המופרזת של החזקתם. על פי קק"ל, תפקידם הוא גיוס כספים מתרומות, כאשר לא פעם החזקתם עולה יותר מאשר הרווח מגיוס הכספים.

משרדי קרן קיימת לישראל בירושלים, ינואר 2015. טלי מאייר
משרדי הקרן הקיימת לישראל בירושלים/טלי מאייר

בתחקיר שערך העיתונאי רביב דרוקר הוא הציג מספר מינויים שנויים במחלוקת של שליחים בחו"ל ואת העלות שלהם לצעד התועלת. בין המינויים המופרכים שהציג דרוקר היה מינוי שליח לאיטליה, שריאל גון שעבד בלשכת אולמרט, לצד שליח קיים, זאת בעלות של 850 אלף שקלים לכל אחד. באוקראינה, מונתה שליחה בעלות של 200 אלף שקלים, שלא הגיעה אל המקום המיועד. ב-2013 תוקצבה במיליון שקלים למרות שלא גייסה כסף.

שליחים נוספים הם שי בזק, יועץ התקשורת לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמונה לשליח קק"ל בלונדון ועלותו מאה אלף שקלים בחודש. זאת, על אף שגיוס הכספים אינו חלק מתפקידו. מיכאל אדרי, שהיה בעבר סגן יו"ר קק"ל, מונה בשנת 2005 לשליח הקרן באמריקה הלטינית. על פי דוח ביקורת, במשך שש שנים כיהן בתפקיד, חזר לארץ ויצא שוב להקים סניף קק"ל בספרד, שם כיהן בתפקיד ארבע שנים נוספות. עלותו נאמדה ב-4.5 מיליון שקלים, כשלאורך כל התקופה הזאת גייס פחות ממיליון שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully