וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: 70 הרוגים ומאות נפגעים במתקפה כימית של אסד בפרברי דמשק

בתמונות שהופצו ברשת מדומא, העיירה האחרונה שבשליטת המורדים, נראו ילדים חסרי רוח חיים עם קצף בפיהם. ארגון סורי לוואלה! NEWS: "תקפו בכלור ובגז לא מזוהה". בדמשק הכחישו ובארה"ב מזהירים: "אם הדיווחים המחרידים נכונים, צריך להגיב"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

לפחות 70 בני אדם נהרגו ועוד מאות נפגעו במתקפה כימית של צבא סוריה בפרברי דמשק - כך דיווחו הלילה (ראשון) גורמי הצלה ורפואה של האופוזיציה. לדבריהם, משטרו של בשאר אסד עשה שימוש בגז כלור, וייתכן שגם בסוג של גז עצבים, במתקפה הנרחבת שלו על דומא, הפרבר האחרון שבשליטת המורדים באזור. בדמשק הכחישו את הדיווחים והאשימו את ארגון ג'יש אל-אסלאם "בבדיית עובדות כדי לעצור את התקדמות הצבא הסורי".

בתמונות שפורסמו ברשתות החברתיות נראו בין היתר ילדים עם קצף היוצא מפיהם, בדומה לתמונות שתועדו לאחר מתקפות כימיות קודמות במהלך מלחמת האזרחים במדינה. לפי האופוזיציה, צבא סוריה השליך חביות נפץ עם החומרים הרעילים, ופגע גם בבית חולים.

עוד דווח מפי תושבים וגורמי סיוע כי משפחות שלמות נמחקו, כולל גם אלו שהסתתרו במרתפים מאימת ההפצצות של כוחות המשטר. אסד, המגובה על ידי רוסיה, מנסה להכריע את השליטה על מזרח רוטה אחרי כחודש וחצי של מתקפה נרחבת, שבה נהרגו יותר מ-1,600 איש.

לקריאה נוספת:
משטר אסד נכנס לעיירה האחרונה של המורדים בפרברי דמשק
טראמפ מאותת על נסיגה מסוריה, ומותיר את ישראל וסעודיה מול איראן
לקראת תבוסה סופית: המורדים מתחילים לעזוב את המעוז האחרון בדמשק

דיווחים על מתקפה כימית של צבא סוריה באזור דומא. מערכת וואלה! NEWS
אחד הילדים שנפגעו במתקפה הכימית/מערכת וואלה! NEWS

ראאד א-סלאח, ראש ארגון ההגנה האזרחית הסורית ("הקסדות הלבנות"), אמר לוואלה! NEWS כי היו לפחות שתי תקיפות בנשק כימי בדומא - אחת בגז כלור ואחת בגז לא מזוהה, שהשפעותיו חזקות יותר. "מתנדבי 'הקסדות הלבנות' עדיין מנסים לסייע לתושבים", הוסיף. "כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה לחלץ אותם ברגל לאזורים אחרים מאחר שרוב כלי הרכב והמרכזים הרפואיים יצאו מכלל שימוש". בשעות הערב המאוחרות אתמול דיווח הארגון על 150 הרוגים, אך מאז עדכן את מניין ההרוגים.

הארגון הסורי לזכויות אדם, היושב בבריטניה ועוקב אחרי מלחמת האזרחים דרך רשת פעילים בשטח, מסר כי הוא לא יכול לאשר שאכן נעשה שימוש בנשק כימי. לפי הארגון, 11 בני אדם נחנקו למוות בעקבות עשן שמקורו מכלי נשק קונבנציונליים של המשטר ועוד 70 בני אדם סובלים מבעיות נשימה. במהלך שישי ושבת, דיווח הארגון, נהרגו כ-70 בני אדם מההפצות המאסיביות של המשטר על דומא.

עוד באותו נושא

בריטניה מאיימת: נשקול לתקוף בסוריה אם יוכח שימוש בנשק כימי

לכתבה המלאה
דיווחים על מתקפה כימית של צבא סוריה באזור דומא. מערכת וואלה! NEWS
הרוגים במתקפה הכימית באזור דומא שבסוריה, אמש/מערכת וואלה! NEWS

הדיווחים הגיעו קצת אחרי יום השנה הראשון למתקפה הכימית באידליב, שבה נהרגו יותר מ-80 אזרחים ונפצעו עוד מאות, אחרי שנפגעו מגז העצבים סארין. בתגובה, תקפה ארצות הברית בעשרות טילי שיוט את הבסיס שממנו בוצעה התקיפה האווירית. מאז שב ממשלו של דונלד טראמפ על אזהרותיו כי שימוש בנשק כימי הוא קו אדום, איום שאליו הצטרפו גם צרפת ובריטניה.

מחלקת המדינה בוושינגטון הזכירה בתגובה לדיווחים את אותה מתקפה באידליב, ומסרה כי הממשל עוקב אחרי הדיווחים "המחרידים" מסוריה. "משטר אסד ובעלי בריתו חייבים לשאת באחריות ויש למנוע באופן מידי מתקפות נוספות", אמרה דוברת מחלקת המדינה הת'ר נוירט. "ארצות הברית קוראת לרוסיה לחדול מתמיכתה ולפעול יחד עם הקהילה הבינלאומית כדי למנוע מתקפות ברבריות נוספות בנשק כימי".

ילד שנפגע בתקיפה הכימית בדומא שבסוריה. -, מערכת וואלה! NEWS
עובד סיוע מפנה ילד שנפגע במתקפה/מערכת וואלה! NEWS, -
ילד שנפגע בתקיפה הכימית בדומא שבסוריה. מערכת וואלה! NEWS
ילד שנפגע במתקפה/מערכת וואלה! NEWS

סוריה מכחישה כי יש בידיה עוד נשק כימי, אחרי שהתחייבה להשמיד את כל מאגריה אחרי מתקפה קטלנית בפרברי דמשק ב-2013, שבה נהרגו מאות. רוסיה הייתה ערבה להסכם, שמנע תקיפה אמריקנית באותה תקופה, והיא נעמדה לצדה של סוריה מאז הואשמה בשימוש חוזר ונשנה בנשק כימי. בימים האחרונים הזהירה מוסקבה כי המורדים "יבדו מתקפה כימית" כדי להכתים את המשטר ולהצדיק התערבות אמריקנית.

המתקפה התרחשה במקביל לתכניתו של טראמפ להסיג את 2,000 החיילים האמריקנים המוצבים בסוריה, בניגוד לעמדת בכירי ממשלו, הצבא וה-CIA. אלו סבורים כי על וושינגטון לשמור על נוכחותה במדינה כדי למנוע מארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) להתבסס מחדש ולבלום את השפעתה של איראן.

(עדכון ראשון: 23:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully