וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתח ב"בור" והכוננות בגולן: גבי אשכנזי חוזר לליל הפצצת הכור

21.3.2018 / 5:00

הרמטכ"ל בליל 6 בספטמבר 2007 מספר על ההכנות למבצע "מחוץ לקופסה", על מעטה החשאיות שהוביל אותו ערב התקיפה להשתתף בחתונת מזכירתו כדי לא לעורר חשד ועל החשש שמא מחר תיפתח מלחמה. הוא גם מספר בראיון לוואלה! NEWS איך עיתונאי אמריקאי כמעט וחשף את הסוד

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: תום זואילי

לפנות בוקר (רביעי) התירה הצנזורה הצבאית את הערפילים מאחורי אחד המבצעים הנועזים ביותר שביצעה ישראל בעורף האויב בשנים האחרונות - הפצצת הכור הגרעיני בדיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה. הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף גבי אשכנזי, מספר בשיחה עם וואלה! NEWS על ההיערכות, התרחישים, שיחות הקבינט הסגורות, החשש מחשיפה מוקדמת של המבצע והלילה ההוא, שגם היום, יותר מעשור אחריו - לא יישכח.

"ראש אמ"ן נכנס אליי עם המידע שהגיע בנוגע לכור", משחזר אשכנזי, "הייתי בתחילת תפקיד, כמה שבועות שאני רמטכ"ל, עסוק בשיפור המוכנות של צה"ל, כשירות והלקחים של מלחמת לבנון השנייה. בכל זאת, עברנו איזה אירוע משמועתי, והיה חשוב מאוד לחזור ליכולות לחימה מלאה, הגם שהיו חשדות שסוריה עוסקת בכל מיני נושאים קונבנציונליים. בחלק מהמקרים היו גם ידיעות, אבל זה לא כמו שאתה מאומת שיש פרויקט חי וקיים.

התקיפה בסוריה נחשפת | סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
פתאום עכשיו, פתאום היום: מה גרם לצנזורה להתיר לפרסם את התקיפה
ברק: התעקשתי על תכנית תקיפה שלא תוביל למלחמה
כך הוביל "אבי פצצת הגרעין האסלאמית" את המוסד לדיר א-זור

גבי אשכנזי מתייחס למבצע בדיר א-זור 20 במרץ 2018. ניב אהרונסון
"חשדות שסוריה עוסקת בנושאים לא קונבנציונליים". אשכנזי/ניב אהרונסון

"היה לי ברור מההתחלה, אחרי שהמשימה הוטלה מהדרג המדיני על צה"ל, שנצטרך להשמיד את הכור באופן שלא ידרדר למלחמה, ואם תהיה מלחמה - דבר שהוא לא רק החלטה שלנו אלא גם החלטה של האויב, צריך גם לנצח בה. זה הוסיף מורכבות על מורכבות". לדברי אשכנזי, המורכבות הראשונה הייתה לטפל בכור, "לנסות לעשות את זה מבלי להגיע מתחת לסף המלחמה, מבלי לדחוף את אויב הסורי לתגובה משמעותית".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

המשימה: השמדת הכור, בלי מלחמה

מבצע "מחוץ לקופסה" יצא לדרך בלילה שבין 5 ל-6 בספטמבר 2007, ומטרתו הייתה להשמיד את הכור שהקים בחשאי משטרו של בשאר אסד במחוז דיר א-זור המדברי. בתקיפה השתתפו שמונה מטוסי קרב - ארבעה מטייסת 69, שניים מטייסת 119 ושניים מטייסת 253, שהמריאו מבסיסי חצרים ורמון שבדרום. למעלה מעשור אחרי, אשכנזי משחזר כיצד נערכו במטכ"ל לתקיפה.

כור גרעיני בליד העיר דיר א-זור בסוריה שנבנה בסיוע צפון קוריאה והופצץ לפי מקורות זרים ב-2007 על ידי ישראל. DigitalGlobe, AP
דיר א-זור ב-2017/AP, DigitalGlobe

"הרכבנו צוות תכנון מבצעי ברמה של המטה הכללי והגופים הרלוונטיים, כשאנחנו מקפידים על חשאיות. הגדרנו את המשימה די מהר עם הדרג המדיני של השמדת הכור, תוך הימנעות ממלחמה, ואם היא תפרוץ, שננצח בה. זאת היתה ההגדרה של המשימה", לדברי אשכנזי, בתהליך של חצי שנה, פירק המטכ"ל בעיה-בעיה ויצר ביטחון ויכולת לבצע את המבצע באופן "לא רע", תוך סיכוי ממשי למנוע מלחמה, אולם לא הייתה וודאות בכך.

"היינו צריכים לנהל מערכה מודיעינית להשלמת המידע ולהמשיך לשפר את המוכנות של הצבא לאפשרות של הסלמה", הוא אומר. אשכנזי מדגיש את חשיבותה הרבה של החשאיות בהצלחתו של המבצע: "הגדרנו לעצמנו תנאים - שנרצה לעשות את זה לפני שהכור יהיה 'חם' - הכוונה לכור גרעיני פעיל, וכמובן למנוע את חשיפת המבצע".

שותפות גורל עם הדרג המדיני

הרמטכ"ל לשעבר קושר את הצלחתו של המבצע לשיתוף הפעולה הפורה עם הדרג המדיני. "היה לנו שיח מצוין עם הדרג המדיני, פגישות קובעות חשאיות גם עם שר הביטחון אהוד ברק וגם עם ראש הממשלה אהוד אולמרט, ושיח שוטף שבועי. זה תרם לתחושה של שותפות באחריות ובמשמעות של המהלך הזה אם הוא אכן יקרה לאורך כל התהליך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שיח מצוין עם הדרג המדיני". אשכנזי יחד עם רה"מ דאז אהוד אולמרט/מערכת וואלה!, צילום מסך

יחד עם התמיכה של הדרג המדיני, משבח את אשכנזי את המטכ"ל שהיה תחת פיקודו באותם ימים ותרם להצלחת המבצעית. "נהניתי ממטכ"ל משובח, ראש אמ"ן עמוס ידלין, מפקד חיל אוויר אליעזר שקדי, ראש אגף תכנון עידו נחושתן, אלוף פיקוד צפון ואחרים. כולם נתנו לי את הביטחון לבצע את המשימה ובאמת שבשל הזמן, עם מודיעין יוצא מן הכלל, תכנון מקורי ויצירתי שכלל תוכנית נועזת, ביצוע יוצא מן הכלל מושלם של טייסי חיל האוויר והחלטה אמיצה של הדרג המדיני".

הסוד נחשף?

"תוך כדי הצגת המודל מסתבר לנו שיש סכנה לחשיפה. ראיתי בזה סיכון לתנאים שנראים לי הכרחיים בשביל לבצע את המבצע הזה בהפתעה. לכן, הנחתי את שקדי ואת הצבא להיות מוכנים כבר למחרת היום"

על האפשרות שהפצצת הכור תוביל להסלמה ומלחמה אזורית הוסיף אשכנזי: "לי מעולם לא היה ספק שנוכל להגיע לכור ולהשמיד אותו, אני ראיתי את האתגר היותר גדול, לנסות לעשות זאת מבלי להיקלע למלחמה עם הסורים. ככל שהתקדמנו עם התהליך והבנו את תהליכי קבלת ההחלטות הערכנו שאם נעשה את זה מבלי 'חתימה' (סימן מסגיר, א"ר) ומבלי שניקח על זה אחריות, יש סיכוי שהסורים לא ייאלצו או יידחפו להגיב. לא היה ביטחון בזה, וכך הצגנו את זה. אני שמח שזה הצליח".

למרות הזמן שחלף, אשכנזי יכול לשחזר דקה אחרי דקה את המבצע. "בערב המבצע השתתפתי במודל מסכם של חיל האוויר, ותוך כדי הצגת המודל מסתבר לנו שיש סכנה לחשיפה. עיתונאי או כלי תקשורתי אמריקאי פנה בשאלות קונקרטיות לגבי הפרויקט הסורי הזה, ושאל האם ישראל יודעת עליו. אני ראיתי בזה סיכון לתנאים שנראים לי הכרחיים בשביל לבצע את המבצע הזה בהפתעה. לכן, הנחתי את שקדי ואת הצבא להיות מוכנים כבר למחרת היום. ביקשנו להיפגש עם הדרג המדיני, שגם התכנס - וקיבל את ההמלצה שלנו. בלילה יצאנו לבצע".

הרמטכ"ל גבי אשכנזי בבקו"ם. שרון בוקוב
"תהיתי אם ימשיכו לישון בשלווה גם בבוקר". אשכנזי ב-2007/שרון בוקוב

כדי לשמור על משנה חשאיות ולא לפגוע בהצלחתו של המבצע, בליל ההפצצה אשכנזי לא שינה את סדר היום שלו. "באותו ערב המזכירה שלי התחתנה, ומכיוון שאנשים עקבו אחרי מה אני עושה, הייתי צריך להיות בחתונה. לא רק בגלל שזו המזכירה שלי והנימוס חייב, אלא גם בשביל לא להסגיר לא שיניתי את לוחות הזמנים ואכן נכחתי בחתונה. אני זוכר שאני מסתכל על הקהל ששמח ורוקד ברחבה, ותוהה ביני לביני אם ימשיכו לישון בשלווה גם בבוקר".

חד וחלק

מיד בסיום החתונה חוזר אשכנזי ל"בור" של המטה הכללי, הפעם כשהוא מלווה בראש הממשלה אולמרט, שר הביטחון ברק, ושרת החוץ לבני. "הושבנו אותם בחדר המיוחד, על מנת שישאירו למחלקת מבצעים לעשות מה שצריך והמתנו. המבצע החל ועבר חלק, הטייסים ביצעו את המשימה בצורה מושלמת וכולם התפזרו". הדרג המדיני הבכיר היה מרוצה, נזכר אשכנזי, "אמרו מילות הערכה ובירכו את מי שצריך".

למרות הצלחת המבצע, אשכנזי זוכר שנשאר דרוך והמשיך לעקוב כיצד יגיבו הסורים. "חיכינו לראות מה תהיה התגובה של הצבא סורי או של הנשיא הסורי, ליתר דיוק. אלה היו כמה שעות מתוחות, לא היה ברור לנו אם ומה תהיה התגובה. עקבנו אחרי המתרחש והבנו לקראת אחר הצהריים-ערב, שכלל הנראה הערכה שלנו, שיש סיכוי שהסורים לא יגיבו, מתממשת, למרות שהיינו מוכנים עם כל הכוח ברמת הגולן ועם חיל האוויר במקרה שטעינו בהערכה".

"המנהיגות היום מסוגלת לקבל החלטות דומות"

"החיים מתקדמים וטוב שאתה לא מתרפק על זה. טוב שזה הצליח. אני חושב שזה בזכות האנשים שיש לנו בקהילת המודיעין, במוסד, באגף המודיעין, ביחידות המיוחדות ובחיל האוויר, במובן הזה זכינו – והערכה מגיעה להם, לא לנו"

כמעט 11 שנים אחרי, אשכנזי מביט לאחור על ואומר: "מרגיש זכות גדולה לפקד על הצבא הנהדר הזה, אבל החיים מתקדמים וטוב שאתה לא מתרפק על זה. טוב שזה הצליח. אני חושב שזה בזכות האנשים שיש לנו בקהילת המודיעין, במוסד, באגף המודיעין, ביחידות המיוחדות ובחיל האוויר, במובן הזה זכינו - והערכה מגיעה להם, לא לנו".

ברקע ההתחממות בגבול הצפוני בחודשים האחרונים, מעריך הרמטכ"ל לשעבר שגם היום המנהיגות מסוגלת לקבל החלטות דומות אם תידרש להן. "אין לי ספק שצה"ל ומי שצריך לקבל את ההחלטות במערכת הביטחון ובדרג המתאים, בסוף הצורך מוביל אותך להחליט החלטות מהסוג הזה".

בצמרת צה"ל מתוארת הפעולה כאחת המשמעותיות ביותר בעשורים האחרונים, כזו שמנעה איום קיומי על ישראל. "זו הייתה התקיפה המשמעותית ביותר בסוריה מאז מלחמת יום הכיפורים", אמר הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שהיה אז מפקד פיקוד הצפון. לדבריו, ההכנות על המבצע הסודי, שמעטים מאוד ידעו עליו, החלו זמן לא רב אחרי תום מלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006. "הגעתי לקריה ו'איש מודיעין בכיר', נקרא לו כך, עדכן אותי על האתר שהתגלה בסוריה ועל המשמעויות שלו. סוכם ששותפי הסוד יהיו קצין המודיעין הפיקודי ואני בלבד, וכל שאר המפקדים הבכירים ילמדו סיפור אחר, שהוא שיפור מוכנות הפיקוד למלחמה בקיץ 2007".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully