וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרבות ירושה בקרמלין: הצרות האמתיות של פוטין מתחילות אחרי הבחירות

19.3.2018 / 16:43

ב-2024 יהיה השליט הוותיק ביותר של רוסיה מאז סטלין בן 71 כבר, ולא יוכל להתמודד על קדנציה נוספת. איש לא מאמין כי הוא יפרוש לגמלאות, והוא עשוי לשנות את החוקה או ליצור גוף על חדש שבראשותו יעמוד. "הוא זקוק לרשת ביטחון לעמו"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הניצחון המוחץ שרשם אתמול (ראשון) ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה, שלרגע לא הוטל לספק, סלל לו את הדרך לשש שנים נוספות בקרמלין, עד 2024, אז ישלים כרבע מאה בשלטון. לנוכח המגבלות בחוקה, הקובעות רף של שתי כהונות רצופות בלבד, וגילו של פוטין - יהיה בן 71 - הקדנציה הרביעית שלו תאופיין בקרבות ירושה בתוך האליטה השלטונית.

פוטין לא סימן אף אחד באופן ברור, ורמז לכך ניתן יהיה לראות במהלך השבעת הממשלה החדשה במאי. בין השמות האפשריים שהוזכרו הם איגור שחין, ראש חברת הנפט הממשלתית רוסנפט; שר ההגנה סרגיי שויגו, שמעמדו התחזק במקביל לביסוס כוחם של הצבא ושל התעשיות הביטחוניות תחת פוטין; איגור דיומין, מאבטח לשעבר של פוטין שהתקדם עד לעמדת מושל; וראש עיריית מוסקבה סרגיי סוביאנין.

לקריאה נוספת בנושא
ללא מתחרים: פוטין זכה בכהונה רביעית עם 76.6% מהקולות
רוסיה בוחרת: פוטין כבר ניצח, אך זקוק לקלפיות עמוסות

נשיא רוסיה פוטין במסיבת עיתונאים אחרי ניצחונו בבחירות, 18 במרץ 2018. רויטרס
שש שנים עמוסות לפניו. פוטין/רויטרס

עם זאת, כולם מסכימים כי השמות הללו הם ספקולציות וכי קשה להעריך את מה שמתכנן במוחו פוטין, שממשיך לפעול בסודיות שאפיינה אותו כמרגל בקג"ב. הוא נתקל בבעיה דומה ב-2008, כשסיים שתי קדנציות בנות ארבע שנים והנדס קומבינה פוליטית כשנותר ראש ממשלה והאיש החזק ביותר תחת נשיאותו של דימיטרי מדבדב.

באותה תקופה, הוא העביר שינוי בחוקה שהאריך את משך הקדנציות לשש שנים והחליף תפקידים עם מדבדב ב-2012. שובו לשלטון לא התקבל בשלוות נפש, ומאות אלפים יצאו לרחובות וזעקו נגד הזיופים הנרחבים לטענתם. היה זה האתגר הפנימי הגדול ביותר עבור פוטין, שצלח אותו אך לא שכח את הלקח מאז. השנה, הוא הוציא את העוקץ מכל מחאה אפשרית כשגדע אותה באבה, תוך פסילת יריביו האמתי הממשי, אלכסיי נבלני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא רוסיה פוטין ושר ההגנה שויגו, דצמבר 2017. AP
שר ההגנה מוזכר כמועמד אפשרי. שויגו לצדו של פוטין/AP

אך קשה להאמין שהטריק הזה יצליח שוב, הן כי פוטין יהיה כבר בן 77 - הרבה מעבר לתוחלת החיים הממוצעת ברוסיה - כשיוכל לחפש כהונה חמישית ב-2030 והן כי המהלך לא התקבל בעין יפה בפעם שעברה. סביר יותר שהנשיא ימצא דרכים אלגנטיות יותר להישאר הדמות החזקה במערכת השלטונית שהכפיף תחתיו ועיצב בדמותו.

פתרון שרבים מעלים כאפשרי נשמע לכאורה פשוט - שינוי החוקה וביטול מגבלותיה. לפוטין יש מספיק כוח ותמיכה כדי להעביר שינוי שכזה, במיוחד כשרבים סבורים כי המדינה לא תוכל לתפקד בלעדיו, כפי שקרה בתקופת ממשלו של בוריס ילצין. הוא יוכל לשאוב השראה מידידי נשיא סין שי ג'ינפינג, שהעביר שינוי דרמטי כזה בארצו במהלך החודש האחרון.

כשנשאל אתמול, אחרי פרסום התוצאות, השיב בגיחוך פוטין על ההיתכנות שבשינוי בחוקה. "מה, אתם חושבים שאשאר בשלטון עד גיל מאה?", גיחך הנשיא ואמר כי אין לו כוונה להעביר שינוי, אך עם הסתייגות חשובה - בשלב הזה.

מנהיג עליון

אמנם שום גורם חיצוני ומעט מאוד ברוסיה עצמה מאמינים לניסיון של הקרמלין להציג את המדינה כדמוקרטית, אך משחקים בחוקה לטובתו האישית של פוטין עלולים לפגוע ביוקרתו. פתרון טוב יותר עשוי להיות בתפירת תפקיד על, בדומה למנהיג העליון באיראן, שישמש את פוטין בבוא היום וכך הוא יוכל לפנות את מקומו לנשיא חדש אך להמשיך ולשלוט ביד רמה במדינה.

גוף שיכול להתאים לכוונות האלו היא מועצת המדינה, שבראשה כבר עומד פוטין כיום ובה הוא מפגין את סמכותו. המועצה הוקמה על ידי פוטין עצמו כבר בשנת 2000, והוא יוכל לחזק את כוחה במהלך השנים הקרובות כדי שתהיה לגוף החזק ביותר ב-2024.

תומכי פוטין חוגגית את סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה בכיכר במוסקבה, רוסיה, 18 במרץ 2018. רויטרס
רבים חוששים לעתיד שאחרי פוטין. חגיגות ניצחון במוסקבה/רויטרס

פוטין יוכל להצדיק את הישארותו בסביבה גם בתום כהונתו הרביעית באמצעות "העולם העוין" לרוסיה, שאותו הוא כה נהנה לטפח. רבים סבורים וחוששים כי הוא יצור משברים צבאיים ודיפלומטיים נוספים בשש השנים הקרובות, בדומה לסיפוח חצי האי קרים, המלחמות במזרח אוקראינה ובסוריה והמעורבות בבחירות לנשיאות ארצות הברית, כדי להנציח את המעגל שרק הוא יכול להתמודד לאויביה של המעצמה ממזרח.

פרישה מהחיים הציבוריים אל דאצ'ה נוחה אינה עולה בחשבון. ויתור על סמכויות השלטון בעודו בחיים עלול לשמש בומרנג נגדו, במקרה שפלג אחר באליטה ישתלט על הקרמלין ויחל בגל טיהורים של בעלי בריתו של פוטין, כפי שקורה לעתים רבות בחילופי עידנים במשטרים אוטוריטריים.

אנדריי קולשניקוב, עמית בכיר במכון המחקר קרנגי שבמוסקבה האחראי על תחום הפוליטיקה הפנימית, אמר לרדיו אירופה החופשי כי נשיא רוסיה זקוק ל"רשת ביטחון לעצמו", אך הדגיש כי קשה להעריך מה יקרה אחרי 2024: "זה תלוי במיליון גורמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully