וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרור הבודדים עוד כאן: המחבל שפעל לבד - ומילא את רצון חמאס

18.3.2018 / 6:19

המחבל שהרג קצין וחייל ביצע את הפיגוע ביום המאה להכרזת טראמפ על ירושלים, יום שבו ניסו חמאס וארגונים נוספים להסלים את האלימות. כך, למרות ירידה בכמות "פיגועי הבודדים" הלא מאורגנים, המוטיבציה עדיין קיימת, ועלולה להתגבר עם בואם של יום האדמה, יום הנכבה והרמדאן

צילום: שלומי גבאי ודובר צה"ל

הנתונים שבידי מערכת הביטחון בישראל באשר לסיכול או שיבוש של "פיגועי בודדים" מספרים הכל. רק בשנת 2017 סוכלו יותר מ-1,300 פיגועים מסוג זה. כלומר, ללא תשתית צבאית או ארגונית תומכת. מדובר בירידה ניכרת בהשוואה לשנה הקודמת - ב-2016 נרשמו יותר מ-2,200 סיכולים כאלה - ועם מספרים דומים בשנה הנוכחית (יותר מ-200 סיכולים במהלך ינואר-פברואר 2018), ניתן כבר לומר שאולי נרשמת ירידה במוטיבציה של צעירים פלסטינים לצאת ולבצע פיגועים בסגנון זה. אלא שלמרבה הצער, המוטיבציה הזו עדיין שם, וכפי שלמדנו מהפיגוע ביום שישי, היא גם קטלנית.

על פי הודעת שב"כ, מחקירתו של הנהג הדורס עלאא קבהא ומממצאים אחרים עולה כי מדובר בפיגוע דריסה לכל דבר. קבהא, ששוחרר מהכלא הישראלי לפני כשנה, ביצע את הפיגוע הזה ביום שלא מעט ארגונים פלסטיניים, ובראשם חמאס, ניסו להפוך לאלים במיוחד - מאה ימים להכרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל. למרבה הצער, החודשים הקרובים מזמנים לנו עוד לא מעט תאריכים מסוג זה, והמוטיבציה בקרב הפלסטינים לבצע פיגועים רק תגדל. כבר בסוף החודש הנוכחי מתוכננות תהלוכות ענקיות לרגל יום האדמה, תחת הכותרת "תהלוכות השיבה הגדולה", ולאחר מכן אירועי יום הנכבה, שמגיעים ממש בסמיכות לחודש הרמדאן.

לקריאה נוספת:
זיו נלחם להעלות פרופיל, נתנאל רק חגג 20: סיפורי ההרוגים בפיגוע
חקירת שב"כ על הפיגוע בשומרון: "דריסה מכוונת - על רקע לאומני"
אביו של המחבל: "לא שייך לאף ארגון; משתתף בצער המשפחות"

עלאא כבהא, מחבל תושב ברטעה שביצע פיגוע דריסה בריחן שבשומרון שבו נהרגו שני חיילים. תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, מערכת וואלה!
פיגוע לכל דבר. עלאא קבהא, המחבל ממבוא דותן/מערכת וואלה!, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

לכל המועדים ה"חגיגיים" האלה יש להוסיף עוד כמה גורמים שבוודאי אינם מסייעים בבלימת המוטיבציה לפיגועים בצד הפלסטיני, בעיקר אצל הצעירים: היעדר האופק המדיני, היעדר תקווה, משבר המנהיגות בצד הפלסטיני, הבנייה בהתנחלויות וכישלון תהליך הפיוס הפנים-פלסטיני - כל אלה משדרים ייאוש. פעמים רבות הייאוש הזה מוביל, כפי שראינו בשנים האחרונות, דווקא לאדישות. הציבור בגדה נותר ברובו בבתים, גם בימי האזכורים הבעייתיים ביותר. מנגד, הייאוש הזה מביא גם לא מעט צעירים פלסטינים לרצות לבצע פיגועים: דריסה, דקירה וירי. אמנם קנייה של כלי הנשק המאולתרים, ה"קרלו", אינה קלה כפי שהייתה בעבר, ועדיין יש מספיק נשק בגדה כדי לבצע גם פיגועי ירי שאינם מאורגנים בהכרח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע בצפון השומרון בבוקר 17 במרץ 2018. שלומי גבאי
המוטיבציה עוד שם. זירת הפיגוע בשומרון, אתמול/שלומי גבאי

לתוך "פיגועי הבודדים" צריך להוסיף את המאמץ המאורגן להבעיר את הגדה, בעיקר מצד חמאס. הרשות הפלסטינית שומרת על התיאום הביטחוני ומסכלת אף היא לא מעט מהפיגועים האלה. בשנים האחרונות עשו מנגנוני הרשות לא מעט צעדים כדי למנוע פגיעה בישראלי, ובמקביל לפגוע במקורות המימון של ארגוני חמאס וג'יהאד אסלאמי. אולם חמאס ושלל הארגונים הקיצוניים האחרים ממשיכים במאמץ יוצא דופן, במטרה להוציא לפועל פיגועים מהסוג ה"קלאסי" יותר, המארגן. לשם כך פועל הארגון בשני ראשי גשר: האחד מעזה - תחת מטריית "מטה הגדה", שלל משוחררי עסקת שליט שגורשו לרצועה ומפעילים משם תשתיות טרור בגדה. כך לדוגמה, לא תהיה זו הפתעה לגלות כי מחבל חמאס אחמד ג'ראר, שרצח את הרב רזיאל שבח ליד חוות גלעד, זכה לסיוע כספי ממטה זה. והשני - משרד הגדה, שפועל על אותו העיקרון: משוחררי עסקת שליט ברובם, שגורשו לחו"ל ומפעילים ממקומות כמו איסטנבול תשתיות טרור בגדה. כל אלה יחדיו מייצרים סביבה לא יציבה, בלשון המעטה, לחודשים הקרובים באזורנו.

עימותים חלחול, הגדה המערבית, 17 בפברואר 2018. רויטרס
הייאוש משאיר רבים מהפלסטינים בבית. הפרות סדר באזור חברון, בחודש שעבר/רויטרס
הרכב שפגע בקבוצת הולכי רגל באזור ריחן שבשומרון, 16 במרץ 2018. דוברות מד"א, מד"א
הרכב הפוגע בזירת הפיגוע, ביום שישי/מד"א, דוברות מד"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully