וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפשים סימנים בסקרים: נתניהו הוא באמת האחרון שמפחד מבחירות

13.3.2018 / 6:28

ליברמן, מי שמואשם בדרדור המדינה לבחירות, נחלש בסקרי הבחירות של ערוצי הטלוויזיה בעוד שרה"מ נותר השליט הבלתי מעורער בשכונה. באופוזיציה, לפיד שומר על יציבות ובמחנה הציוני ממש אין סיבה לחגיגה. המנצחת הגדולה היא אורלי לוי - אבקסיס שמסתמנת כהפתעת הבחירות

אתר רשמי

בעוד בכנסת מתכוננים לליל שימורים ועוקבים בחרדה אחר "המאמץ האחרון" של ראש הממשלה לפתור את משבר הגיוס/חקירות, ערוצי הטלוויזיה בישרו אמש (שני) על סקרים חדשים. האופטימיים האחרונים במסדרונות, אלה שעוד נותר בהם שבב של תקווה שהמשבר הקואליציוני יבוא על פתרונו והמדינה תימנע מבחירות, מצאו בהם ניצוץ קטן של אור בקצה המנהרה. מי שמסומן כעת כאחראי למשבר ומואשם על ידי אנשי ראש הממשלה בדרדור המדינה לבחירות, הוא שר הביטחון אביגדור ליברמן, שלא נמצא במצב טוב, בלשון המעטה. בסקר חדשות עשר הוא זכה ל-6 מנדטים, בדיוק כמו בבחירות האחרונות, אך בסקר חדשות 2, הוא כמעט ונמחק, ועובר בקושי את ערוץ החסימה. בקואליציה יש מי שקיווה שבשעות הגורליות הקרובות זה יגרום לו לשנות כיוון ולעשות אחורה פנה.

מלבד נתניהו, ליברמן הוא האניגמה הגדולה השנייה של המערכת הפוליטית בימים אלה, וכבר שבועיים אנשים מנסים להבין מה שניהם עושים ומה בדיוק הם רוצים. נכון לעכשיו, נראה שהטיפוס של ליברמן על עץ משבר הגיוס אינו נותן את אותותיו בציבור, אך נתניהו - כפי שהתברר שוב אמש, רק נהנה. למרות החקירות ולמרות הפרשות, הליכוד בראשותו ממשיך לצמוח ולפתוח פער גדול - כך שהוא באמת האחרון שצריך לפחד מבחירות. למרות המאמצים שהשקיעו שותפיו לקואליציה בחשיפת העובדה שמשבר הגיוס הוא רק תירוץ, נתניהו היה ונותר השליט הבלתי מעורער של השכונה, ועם 29-30 מנדטים, אין באמת פלא למה יש כאלה שחושבים שזה התזמון המושלם שלו ללכת לבחירות. לכן, בזמן שהאופטימיים עוד מחשבים את הסיכויים שליברמן יסכים לסגת מהאיום שלו לפרוש מהממשלה אם חוק הגיוס יעבור קריאה שניה ושלישית, הסקרים מבססים גם את ההנחה הנגדית שהלכה והתפשטה אתמול בכנסת עד שהפכה בעיני רבים כמעט לאמת בלתי נמנעת: הבחירות כבר בדרך.

משבר הגיוס | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
16 השעות הגורליות: "החרדים עשו ויתורים, ליברמן הוא הבעיה"
נתניהו: "לא חוששים מבחירות, אבל אנחנו עדיין לא שם"
נתניהו לראשי הסיעות: "הישארו בממשלה"; ליברמן: "נצביע נגד"

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך מליאת הכנסת 12 במרץ 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
השליט הבלתי מעורער בשכונה. נתניהו בכנסת, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ובכל זאת, סימני השאלה מעל הכוונות והמטרות של נתניהו וליברמן מקשים בשלב זה לחזות כיצד המשבר הזה יסתיים. נותרו פחות מ-18 שעות דרמטיות, במהלכן, לכאורה, נתניהו יעשה מאמץ אחרון להביא את ליברמן להתחייבות לישיבה בממשלה. חלק מבכירי הקואליציה מוכנים להישבע שנתניהו וליברמן מתואמים לאורך כל הדרך, ואם כך הדבר, לסקרים שפורסמו הערב אין באמת חשיבות לדינמיקה של המשבר, שבהכרח מובילה אותנו לבחירות. אך אם נאמין להכחשות שני הצדדים ונקבל את ההנחה ההפוכה - שהם ממש לא מתואמים, הם אכן עשויים לשנות את התמונה. מה שבטוח הוא שמלבד נתניהו, כמעט לאף שחקן בקואליציה לא היו הרבה סיבות להתרגש מהנתונים שפורסמו אמש, ויש להם את כל הסיבות להמשיך להתנגד לבחירות מוקדמות. שר האוצר משה כחלון, עם שישה מנדטים בשני הסקרים, צריך עוד זמן להתאושש ותקציב 2019 יכול להיות ממתק מצוין כדי להתחיל במלאכה. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שהכריז השבוע שאם נתניהו ילך לבחירות מיותרות ישקול להתמודד מולו על ההנהגה, יתקשה מאוד לעשות את זה עם 11 מנדטים, ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, מגרד את אחוז החסימה. כל אלו עובדים בחריצות בימים האחרונים בניסיון למצוא מוצא מהפלונטר, אך כמו בסקרים, כך גם במציאות, השליטה לגמרי בידיו של נתניהו.

עוד באותו נושא

סקרים בצל המשבר: נתניהו מתחזק, אורלי לוי עוברת את ליברמן

לכתבה המלאה
שר הביטחון אביגדור ליברמן במהלך ישיבת סיעת ישראל ביתנו 12 במרץ 2018. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
האניגמה של המערכת הפוליטית. אביגדור ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

גם על מצבה של האופוזיציה ניתן ללמוד מהסימנים בסקרים. יש עתיד ויאיר לפיד שומרים על יציבות חיובית, ועם 24-21 מנדטים כנקודת ההתחלה יכולים לצאת עם אנרגיות חיוביות לקרב ראש בראש על ההנהגה. בשלב זה לפיד עוד רחוק מאוד מיכולת פרקטית להתחרות בנתניהו על ראשות הממשלה, אך בבחירות כמו בבחירות, המגמה הזו עשויה להשתנות. גם מרצ, נעה בין שבעה לתשעה מנדטים ורגע לפני הפריימריז על ראשות המפלגה, יכולה להתייצב בראש מורם לבחירות מוקדמות. לעומת זאת, במחנה הציוני ממש אין סיבות לחגיגה: אם הבחירות היו נערכות עכשיו המפלגה הייתה מאבדת כמחצית מכוחה הנוכחי, ויורדת מ-24 מנדטים בכנסת הזו ל-13-11. זו גם הסיבה שהנהגת המחנה הציוני התגייסה והצטרפה לחלק מהשותפים בקואליציה במאמץ לכפות על נתניהו את דחיית הבחירות למועד מאוחר יותר מיוני הקרוב. עוד כמה חודשים של עבודה, מקווים במחנה הציוני, יכולים לשנות את התמונה. גם הרשימה המשותפת, עם 12-13 מנדטים קבועים, מתנגדת לבחירות ביוני, כמו שנתניהו רוצה, אבל זה לא קשור לסקרים, אלא לחודש הרמדאן.

ח"כ אורלי לוי אבקסיס בעימות שערך ארגון לתת בין המועמדים לתפקיד חברתי-כלכלי של המפלגות, הבינתחומי הרצליה מרץ 2015. ראובן קסטרו
המנצחת הגדולה. ח"כ אורלי לוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

כך או אחרת, בליכוד מעריכים כי בזכות יש עתיד ומרצ הם יצליחו לגייס רוב לכל תאריך בו נתניהו ירצה. ככלל, המאמצים להשתלט על הספינה ולנווט אותה לעבר תאריך בחירות שיהיה פחות נוח לראש הממשלה נראים די קלושים; בשבועיים האחרונים הוכח מעל כל צל של ספק שנתניהו מלהטט במערכת הפוליטית כמו בובות על חוט, ואין יסוד לחשוב שבתאריך הבחירות זה יהיה אחרת.

הנוסח החדש של חוק הגיוס. עיבוד תמונה
הנוסח החדש של חוק הגיוס/עיבוד תמונה

המנצחת הגדולה בסקרים אמש היא אורלי לוי-אבקסיס, ששבוע אחרי שהכריזה רשמית על הקמת מפלגה חדשה זוכה לחמישה מנדטים. עמיתים של לוי ששוקדים על מהלכים דומים, כמו שר הביטחון לשעבר משה יעלון והשר לשעבר אלי ישי, יכולים רק להתקנא בתוצאה כל כך אופטימית, שהיא אולי רק הסנונית הראשונה של מי שעשויה להתגלות כהפתעת הבחירות. לוי-אבקסיס לקחה סיכון פוליטי עצום כשפרשה לפני שנתיים מישראל ביתנו, ואחרי חודשים בהם הסוקרים התעלמו מקיומה, הערב היא יכולה לראשונה לנוח (קצת) על זרי הדפנה: העמודה של מפלגת לוי-אבקסיס בסקר חברת החדשות היתה גבוהה יותר מזו של הבוס שלה לשעבר ליברמן, במה שבוודאי יוסיף לשמחה ולצהלה, וליברמן עוד עשוי להתחרט על כך שלפני שנתיים הוא החליט שלא למנות אותה לשרה. לכולם, מנתניהו ועד אחרון החכים במחנה הציוני כדאי לזכור שסקרים הם רק סקרים, וצריך לקחת אותם עם קורט מלח, אולי אפילו יותר, אבל התחזית האופטימית לגבי לוי גם מזכירה שבמערכות בחירות לפעמים רב הנסתר על הצפוי, ויכולות להיות לא מעט הפתעות, חיבורים, צירופים ועריקות שיטלטלו את הספינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully