וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקצין שהתריע על יום כיפור מדבר לראשונה: הזהרתי - ושילמתי מחיר

7.3.2018 / 8:52

אלוף משנה במיל' בנימין סימן טוב התריע בזמן אמת שה"תרגיל" של הצבא המצרי ב-1973 הוא בעצם הכנה למלחמה. אמש דיבר לראשונה אחרי 45 שנה. "הייתי היחיד שנלחם על דעתו", אמר וסיפר על התובנות שהובילו למסקנה שפני סאדאת למלחמה

צלמים זמניים מורשים

ספרו של תת-אלוף במיל' ד"ר אפרים לפיד, "לוחמי הסתר - המודיעין הישראלי מבט מבפנים", הושק אמש (שלישי) בבית הלוחם בבאר שבע בערב בו השתתפו גם מפקד פיקוד דרום לשעבר אלוף במיל' יום-טוב סמיה, בכיר שב"כ לשעבר עדי כרמי, ואלוף משנה במיל' בנימין סימן טוב.

את עיקר תשומת הלב משך סימן טוב, שב-1 לאוקטובר 1973 כקצין מודיעין בדרגת סגן בפיקוד הדרום, כתב דוח על היערכות הצבא המצרי למלחמה. יומיים לאחר מכן כתב דוח נוסף לפיו התרגיל המצרי הוא הונאה ומסווה להכנה למלחמה. בדוחות העלה ספקות ושאל שאלות נוקבות. דיווחיו לא הועברו לפיקוד הבכיר, ולבסוף פרצה מלחמת יום הכיפורים. 45 שנים שמר סימן טוב על שתיקה. הקצין הסביר כי מסיבות רבות סירב לדבר עד היום בפומבי ביניהן רגישות לשכול ולנכי צה"ל.

עוד בוואלה! NEWS:
"להתכונן למלחמה": החששות במטכ"ל בזמן ביקור סאדאת נחשפים
רק השולף המהיר ישרוד: חיל האוויר נגד הטילים המדויקים של חיזבאללה
שגריר מצרים נאם בכנסת: לקבל החלטות אמיצות - כמו סאדאת

אלוף בנימין סימן טוב. אמיר בוחבוט
סימן טוב. מדבר לראשונה/אמיר בוחבוט

"היינו אמורים להפיק התרעה מאוד רחבה", הוא נזכר בפתח דברים כשהחל לשחזר את התקופה כקצין צעיר במערך המודיעין של פיקוד הדרום והוסיף, "זה התחיל מפעולת קומנדו על המעוזים בתעלה , התרעה על מארב לשטחנו , התרעה על פעולה מוגבלת בסיני, התרעה על פעולה יותר רחבה, התרעת פשיטה על מפקדות והתרעה על מלחמה כוללת".

עוד סיפר כי "האזנה שלנו הייתה מבחינת מקורות האיסוף זה כל אותם מקורות שידידי אפרים תאר בספרו: המוסד, יומינט של חיל המודיעין, תצלומי אוויר ו-8200 על כל יחידות והאפשרויות שלה ועוד חומר שהגיע מלמעלה. מודיעין צבאות זרים. מודיעין אמריקאי ואם תרצו מקור אנושי, כמו חתנו של נאצר - אשרף מרואן 'המלאך'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"הייתי היחיד שנלחם על דעתו - והיחיד ששילם בכאב מחיר"

"מכל אלה היה צריך לייצר תמונת המודיעין שממנה רואים את הפריסה של הצבא המצרי והיערכותו", הוסיף. "תכניות החירום שלו ומתי הוא יוצא נגדנו למלחמה. זה היה המערך במודיעין בפיקוד והיחידה שישבתי בה. הייתי היחיד שהגיש מסמכים לפני המלחמה. היחיד שנלחם על דעתו, והיחיד ששילם בכאב מחיר לפני המלחמה ובמהלכה".

"ב-1 לאוקטובר הגשתי מסמך ראשון" הוא נזכר. "כותרתו הייתה: 'תכונה בצבא המצרי - אפשרות לחידוש לוחמה. ב-3 באוקטובר. יומיים אחר כך. הגשתי מסמך נוסף, והפעם כתבתי שהוא מסכם 13.9-2.10.1973. כלומר ארבעה ימים לפני המלחמה".

סימן טוב המשיך לספר כי "השאלה היא למה ה-13 בספטמבר? (כתיבת המסמך א.ב) התשובה היא שהחל מה-13 בספטמבר, כל המערכות זעקו לשמיים, וכולם שמעו, גם המטכ"ל. גם הפיקוד ומערכות אחרות. זה השלב שבו צריך לשבת. לנתח. להבין שלאול לצי"ח (ציון ידיעות חשובות) ולהפיק מזה את מה שצריך להפיק. בדיעבד נודע לי שזה כבר היה אחרי שסאדאת ואסד רוצים לצאת למלחמה".

חטיבה 14, חיל שריון בלב סיני במהלך מלחמת יום הכיפורים. 1973. באדיבות עמנואל סקל, מערכת וואלה! NEWS
הכתובת הייתה על הקיר. מלחמת יום הכיפורים/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות עמנואל סקל

"לימים יגידו שהיו 400 ידיעות התרעתיות אבל הפרשנויות עליהן הייתה שגויה. 2 באוקטובר, ארבעה ימים לפני המלחמה. המסמך השני כותבת ועדת אגרנט שהיה ביסודו יתר פירוט והרחבה של המסמך שהוגש ב-1 לאוקטובר.... למה צריך שני מסמכים תיכף תבינו למה", הסביר.

סימן-טוב הטיל ספק בכוונה המצרית לקיים תרגיל בשם : 'תח'ריר'. לכן, ציין במסמכים כי אותן העובדות נותנות יסוד להערכה כין התרגיל אלא מסווה ל"מבצעי אמת". דברים שכתב סימן-טוב נמחקו מהדיווחים לפיקוד הבכיר כדי לא לעורר ספק בכוונת המצרים לפתוח בתרגיל.

"בתרגיל אתה נותן פקודה כמו במלחמה. את המשימות כמו במלחמה. את המטרות כמו במלחמה. משימות כמו במלחמה, אבל אתה מספר לכולם שזבה תרגיל. אבל כשאתה מספר לכולם שזה תרגיל ומאמינים לך, כי יש קונספציה. בתרגיל יש סימנים מעידים שהולכת להיות מלחמה", סיפר.

"התפיסה הייתה שמצרים לא יכולה לתקוף כי אין לה יכולת לנטרל את העליונות האווירית של חיל האוויר"

"מה הייתה התפיסה?", שאל סימן טוב, "מצרים לא יכולה לתקוף את ישראל כי אין לה מטוסים לתקוף בעומק ישראל, אין לה יכולת לנטרל את העליונות האווירית של חיל האוויר, ולכן הכוונה בעייתית. גם אם הם מתכוונים הם לא יכולים. ואז כשיש קונספציה כזו. כל סימן מעיד כל מה שנעשה במסגרת התרגיל הולך לפרשנות של התרגיל. אז נשאלת השאלה איפה הייתה האבחנה המבדלת?".

סימן טוב ציין שחלק ממסמכים שכתב לפני המלחמה אינם נגישים עד עצם היום זה, "עד היום אי אפשר להגיע אליהם. אבל נכתבו ספרים בארה"ב, בווייטנאם, אפילו בקוריאה על האירוע כמסר לחילות מודיעין. ומשום מה שמו יד על חלק מאותן תובנות על מה שלא היה בתרגיל".

בנימין סימן טוב, עדי כרמי, אפרים לפיד, יום טוב סמיה, צביקה אלוש וניסן בגולה. -, מערכת וואלה! NEWS
מימין לשמאל: בנימין סימן טוב, עדי כרמי, אפרים לפיד, יום טוב סמיה, צביקה אלוש וניסן בגולה/מערכת וואלה! NEWS, -

"השאלה הראשונה הייתה למה צריך לבטל קורסים ולדחות מבחני קצונה אם זה תרגיל מתוכנן?", אמר סימן טוב. "אם אתה מתכנן מראש לפי גרף אימונים למה אתה עושה את כל המניירה? מדוע שידורי הרדיו המצרי משדרים הסתה, שנאה, צורמת ליהודים לישראלים ומחייבים את הקצינים המצרים להקשיב לזה".

"אם זה תרגיל, מדוע מופיעים טנקים במקומות שמעולם לא הופיעו קודם בגזרה הצפונית? מדוע המצרים עושים הכנות כה נרחבות עבור תרגיל שמשכו שבעה ימים בלבד? ומדוע חיל האוויר המצרי לא משתתף בתרגיל. אם זה תרגיל מפקדות אסטרטגי. אופרטיבי. רב זרועי. למה חיל האוויר לא מופיע? וכמובן מדוע צברו תחמושת חירום וציוד הנדרש לחירום בדחיפות כה רבה", הוא תמה. "בתרגיל לא צריך להעביר את כל הציוד מהימ"חים, ולכך נוספה פרישת החירום של הצבא המצרי".

"הימים חלפו - וגם אחרי חמישה ימים עוד חשבו שמדובר בתרגיל"

מסמכיו של סימן טוב לא הופצו. גם כשב-4 באוקטובר הוכיח תצלום אווירי על תגבור כוחות מצרי. "במסמך הצעתי לבדוק את הגיחה האווירית האחרונה, ולבדוק אם הייתה היערכות מאסיבית, תגבור קו מלא נוכל לדבר על מלחמה ודאית. אבל מה-25 בספטמבר ועד ה-4 באוקטובר לא בוצעה גיחה. חששו מרגישות אצל המצרים", סיפר סימן טוב, "רוב צעדי ההונאה של התרגיל היו מכוונים אלינו, אבל חלקם היה מכוון נגד מפקדי הצבא המצרי עצמו כדי לא ליצור דלף. לא ליצור סכנת חשיפה".

עוד ציין סימן טוב כי ההוראה של אנואר סאדאת לרמטכ"ל המצרי הייתה "צא למלחמה", וכי הצבא המצרי אמר שהתרגיל יחל ב-1 באוקטובר ויסתיים באותו יום, וזה לא קרה. "הימים חלפו וגם חמישה ימים לאחר מכן עוד חשבו שהתרגיל עומד להסתיים. ואז הביאו את המכה ב-5 באוקטובר בתחכום וערמומיות".

אנוואר סאדאת לשעבר נשיא מצרים. AP
סאדאת. עם הפנים למלחמה/AP

על השיטה המצרית הוא מספר כי "הם פעלו כך שקצינים בדרגת אלוף ידעו על המלחמה כבר ב-1 באוקטובר, והגדודים גילו רק ב-4 באוקטובר. מחלקות? רק ב-6 באוקטובר. התרגיל שכונה 'תחריר', היה גולת הכותרת של שנת ההדרכה המצרית והתקיים בדרך כלל במאי או ביוני. מתי זה היה? באוקטובר. בנוסף, היו אלפי מברקי תקשורת שיירטנו בעבר במסגרת התרגיל. בתרגיל הזה היו עשרות בודדות".

"כל הצבא המצרי זז", הוא נזכר. "כל כך הרבה הכנות. זו אבחנה שלה אני מייחס הרבה זמן בהמשך. ציינתי כבר אז מדוע זה לא תרגיל רגיל ומדוע ההכנות הן לא במסגרת התרגיל אלא מסווה למלחמה".

סימן טוב הסביר כי הכתובת הייתה על הקיר לפני מלחמת יום הכיפורים, "למדנו את הסיפור של המלחמה במסווה תרגיל עוד בהיסטוריה. ב-1956 הסובייטים עשו תרגיל ונכנסו להונגריה, ב-1968 אותו תרגיל בצ'כיה. ב-1972, באפריל כתבתי סקירת הכוננות בצבא המצרי והיערכות של הצבא המצרי למלחמה, בה צוינה היערכות הצבא המצרי. איך הוא פורס ובאילו לוחות זמנים".

רמת מגשימים תחת הפגזה, מלחמת יום הכיפורים. יגאל אשוח, באדיבות ארכיון הגולן, מערכת וואלה! NEWS
הפגזות בגולן במלחמת יום הכיפורים/מערכת וואלה! NEWS, יגאל אשוח, באדיבות ארכיון הגולן

"ב-2 באוקטובר הייתי צריך לסמן וי על מה שכתבתנו שנה וחצי קודם לכן", הוסיף. "במסגרת הזו שמנו את האפשרות שהמצרית יפתחו מלחמה במסווה תרגיל. מה הקשר להונגריה צ'כיה למצרים? לכל מפקד מצרי היה יועץ צבאי סובייטי והמושג הונאה הוא חלק מתוכנית של כל מלחמה בצבא הסובייטי והיה סביר להניח שהם יעתיקו אותו גם למצרים".

לקראת תום דבריו נשאל סימן טוב האם יכולה להתרחש כעת הפתעה מודיעינית והשיב :"יכולה להיות הפתעה. את נפילת השאה האיראני אף אחד לא חזה, את האביב הערבי אף אחד לא חזה, גם לא את המשבר מלחמת האזרחים בסוריה. יוזמה של הפתעה היא בסיכוי גדול של הצלחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully