וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: השגרירות תועבר לירושלים לקראת חגיגות ה-70

23.2.2018 / 21:19

בימים האחרונים מתקיימים דיונים לקראת העברת השגרירות באביב הקרוב, אולם גורם רשמי הבהיר כי טרם נקבע תאריך סופי למהלך. בשלב ראשון ייפתח משרד מצוצמם שממנו יעבדו השגריר וצוותו. גורם בלשכת רה"מ: לא ביקשנו להקדים את המעבר. הפלסטינים: יכשיל את מאמצי השלום

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

(בווידאו: ג'ארד קושנר בפורום סבן על הכוונה להעביר את השגרירות, דצמבר 2017)

שגרירות ארצות הברית בירושלים תיפתח בחודש מאי הקרוב - כך אישרה הערב (שישי) מחלקת המדינה האמריקנית. גורם רשמי בבית הלבן אמר מוקדם יותר היום כי ארצות הברית נערכת להעברת השגרירות מתל אביב כבר בחודש מאי, לקראת חגיגות ה-70 למדינת ישראל. במחלקת המדינה מתקיימים בימים אלה דיונים אחרונים בנוגע להעברת שגרירות ארצות הברית מתוך כוונה לבצע את המהלך לקראת החגיגות.

בהודעה שמסר הערב דרך שגרירות ישראל בוושינגטון אמר נתניהו כי "זהו יום גדול לעם ישראל". נתניהו הוסיף כי "החלטה זו תהפוך את יום העצמאות ה-70 לישראל לחגיגה גדולה עוד יותר. תודה לך, הנשיא טראמפ, על מנהיגותך וידידותך".

גורמים אמריקניים אמרו היום לוואלה! NEWS כי טרם הוחלט על תאריך יעד סופי לביצוע המהלך. כמו כן, נבחנת האפשרות לבצע את המעבר באופן מדורג, כך שהשלב ראשון יכלול פתיחה של משרד ממנו יעבוד השגריר עם צוות מצומצם ותליית שלט רשמי - או ביום העצמאות עצמו בחודש אפריל או ב-14 במאי, התאריך הלועזי של הקמת המדינה והתאריך בו ארצות הברית הכירה במדינת ישראל. אתמול חתם שר החוץ האמריקני רקס טילרסון על תוכניות הביטחון להעברת השגרירות.

עוד בוואלה! NEWS:
סימן משמיים: הכישרון החירש שסירב לפספס את ההזדמנות על המגרש
"הייתה לו אובססיה לתיעוד": מרוץ המשטרה למציאת "יומני ניר חפץ"
צה"ל על הרג המפגין ביריחו: "כנראה נחשף לגז שגרם למותו"

שגרירות ארצות הברית בתל אביב. אוגוסט 2013. רויטרס
מעבר לקראת חגיגות ה-70? שגרירות ארצות הברית בתל אביב/רויטרס

בתחילה, העברת השגרירות תכלול בעיקר גזירת סרט ופתיחה של משרד קטן ומצוצמם שממנו יעבוד השגריר וצוותו ורק מאוחר יותר ייבנה בנין רשמי לשגרירות. לפי דיווח בסוכנות אי-פי הבוקר בממשל האמריקאי בוחנים את האפשרות לגייס תרומות עבור בניית המבנה החדש, בין היתר מהמיליארדר היהודי האמריקאי שלדון אדלסון ותורמים אוונגיליסטיים.

למרות הדברים, גורמים בלשכת ראש הממשלה טוענים כי "הוא לא ביקש מהממשל להקדים את מועד פתיחת השגרירות בירושלים. הוא נמצא בקשר רצוף עם הממשל ויגיב אם וכאשר תצא הודעה אמריקאית רשמית בנושא".

דובר הרשות נביל אבו רודיינה הזהיר הערב כי "צעדים חד-צדדיים לא יתרמו להשגת שלום ואינם נותנים לגיטימציה לאף צד". הוא הוסיף כי "צעדים כאלה, שאינם נתמכים על ידי החוק הבינלאומי, יכשילו כל מאמץ להשגת הסדר באזור ויובילו לאווירה שלילית ומזיקה".

נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ  מציע שמורים ישאו נשק בבתי הספר. צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש, רויטרס
הממשל פועל להעברת השגרירות כבר במאי. הנשיא טראמפ/רויטרס, צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ בירך על המהלך. אני מברך את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על החלטתו להעביר את שגרירות ארה"ב לבירתנו ביום העצמאות ה-70 למדינת ישראל", אמר כץ. "אין מתנה גדולה מזו! המהלך הצודק והנכון ביותר היסטורית. תודה חבר!".

גם יו"ר יש עתיד הצטרף לברכות. "‏אם הדיווח בנושא נכון: שהחיינו ותודה לנשיא טראמפ על מתנה נפלאה ליום הולדתה ה-70 של ישראל".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אמר הערב כי "החלטתו האמיצה של הנשיא טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים לרגל יום העצמאות ה-70 לישראל מוכיחה את עוצמת הברית והחברות האמיתית בין ארצות הברית לישראל". הוא קרא למדינות נוספות ללכת בעקבות ההחלטה האמריקנית: "זוהי השעה להכיר בירושלים כבירתה הנצחית של מדינת ישראל".

הודעת הממשל האמריקני נחשבת למפתיעה במעט, זאת משום שרק לפני חודש אמר סגן הנשיא מייק פנס כי השגרירות תעבור לירושלים עד סוף השנה הבאה. "ירושלים היא בירתה של ישראל, וככזו, הנשיא טראמפ הורה למחלקת המדינה להתחיל בהכנות להעברת השגרירות מתל אביב לירושלים", אמר. "בשבועות הקרובים הממשל יקדם את תכניתו לפתוח את השגירות, והשגרירות תיפתח עד תום השנה הבאה".

במהלך נאומו, הוא קרא לפלסטינים לשוב למשא ומתן, אחרי שאלו החרימו את התיווך האמריקני בשל ההכרה בירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לו על ההחלטה "ההיסטורית".

(עדכון ראשון: 17:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully