וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשידיעת הזהב סיכלה פיגוע דאעש באוסטרליה: יחידת העילית נחשפת

21.2.2018 / 17:00

אנשי יחידת 8200 מנעו התקפת סייבר איראנית על גופי שלטון, ומסוגלים להפיץ בלחיצת כפתור מידע לראשי מערכת הביטחון. קצין בכיר אמר כי היכולות בתחומים אלו מושגות בעיקר בזכות הכוח האנושי המובחר. "לא אליטיסטים, בוחרים רק את הטובים ביותר"

עריכה: יאיר דניאל

יחידת 8200 פתחה אתמול (שלישי) באופן חריג את שערי אחד מבסיסי היחידה בדרום הארץ והציגה את התהליכים החדשים בעידן ראש אמ"ן אלוף הרצי הלוי. יחידת 8200, היחידה לאיסוף מודיעין אותות ופענוח צפנים, בפיקוד תת-אלוף א' שבמרבית שירותו מילא תפקידים מבצעיים ביחידות מסווגות, מעוטר בצל"ש על פעילות מיוחדת בראשית העשור הקודם, היא אחת היחידות הגדולות בצה"ל המונה אלפי חיילים בשירות סדיר וקבע.

כבר בפתח דבריו אמר קצין בכיר ביחידה על הפעילות החשאית כי "הסייבר היא למעשה החרב המבצעית של 8200, היא מהווה את רוב העשייה המבצעית, ובין השאר פעילות מבצעית מעבר לקווים שתכליתה לאפשר עליונות לצה"ל. הסייבר מתהווה כממד לחימה משמעותי, יש האומרים שיהפוך למרחב לחימה בפני עצמו", אמר."ישראל מחזיקה ביכולות יוצאות דופן בתחומים הללו".

עוד בוואלה! NEWS:
מנהלת מוערכת, אויבת הפרקליטות: השופטת שבמרכז הדיל של חפץ
יצעדו לוושינגטון: שורדי הטבח בפלורידה יוצאים למאבק בכלי הנשק
"הזדמנות לראות יופיו של הצפון": תיעוד חדש מלוויין הסביבה הישראלי

היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין, מרץ 2014. דרור עינב
"הסייבר היא למעשה החרב המבצעית של 8200"/דרור עינב

בנוסף לכך ציין הקצין הבכיר כי ביחידת 8200 משרתים עשרות לוחמים ברמת רובאי 7 לאחר טירונות ומסלול בבסיס האימונים של חטיבת גולני. לוחמי 8200 מבצעים פעילות בתחום מודיעין האותות (סיגינט), "מדובר בפעילות מסכנת חיים מעבר לקווים", הדגיש הקצין הבכיר. "הגדס"מ (גדוד סיגינט מבצעי) זו יחידה שפועלת בשגרה באיו"ש ובגבולות המדינה ובחירום הם יסייעו בין היתר לדלות מידע קריטי וחיוני בזמן אמת".

הקצין התייחס לשותפות המבצעית של היחידה עם האוגדות, "ל-8200 יש יכולת לגלות דינמיות ורלוונטיות לתמונת המודיעין המשתנה של האוגדה ולתת להן מענה מודיעני בזמן אמת. היחידה גם מעורבת בצורה מלאה במבצעי האוגדה. הממשק בין אנשי היחידה לאנשי האוגדות מרמת מפקד היחידה ובעל הדרגים למטה הוא שיח הדוק ושוטף, ותוצריה של 8200 משמעותיים ליכולת האוגדה למלא את משימותיה. 8200 משתתפת באופן פעיל במבצעי האוגדה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אינפו - היכן מתגוררים חיילי 8200. -, מערכת וואלה! NEWS
אינפו - היכן מתגוררים חיילי 8200/מערכת וואלה! NEWS, -

סוגיית ההון האנושי, ותדמית היוקרה והאליטיסטיות שדבקה ביחידה לאורך שנים עוררה גם ביקורת בשל היקף ההקצאה האיכותית של כוח האדם איכותו והמיקום הגיאוגרפי ממנו באים המשרתים. בהמשך לטענה הרווחת כי מרבית חיילי היחידה מתגוררים בתל אביב ובגוש דן, הציגו ביחידה נתונים לפיהם כ-350 חיילים מתגוררים בחיפה, כ-200 בפתח תקווה, כ-300 באשדוד, כ-70 בחדרה, כ-450 בירושלים, כ-170ברעננה, כ-100 ברמת גן, כ-400 בראשון לציון, כ-200 בהרצליה, כ-170 מכפר סבא, ובהוד השרון כ-170.

עוד עולה מנתוני היחידה כי מרבית כוחה הם חיילים בשירות חובה: 61% בשירות חובה, 36% קבע, 3% אזרחים עובדי צה"ל. 66% מהם עד גיל 27, 17% בגילאים 33-27, 8% בגילאים 45-37, 2% בגיל 45. 62% קצינים ו-38% נגדים. 81% מהנגדים בקבע ראשוני ו-60% מהקצינים בקבע ראשוני - מה שמעיד על תחלופה גדולה. 17% עובדים במטה, 42% בתחום הטכנולוגי ו-41% במקצועות המודיעין. מדי שנה נקלטים אלפי חיילים חדשים ביחידת 8200.

ראש אמ"ן: "אפשר להביא התרעה לפני מלחמה מהרשתות החברתיות". מערכת וואלה! NEWS
מוביל תהליכים חדשים. ראש אמ"ן הרצי הלוי/מערכת וואלה! NEWS

באמ"ן שוקלים החתמה של המתגייסים ל-8200 לשנתיים וחצי נוספות לשירות הסדיר תוך שילוב לימודי תואר במדעי המחשב בשיתוף פעולה אקדמי בתוך היחידה. הקצין הבכיר התייחס להון האנושי של היחידה ואמר "אנחנו עושים מאמץ עליון לא לקחת אלינו מ"פים לעתיד או לוחמים מצוינים. רק אחוזים אחדים מהבנים המשרתים ב-8200 הם בעלי פרופיל קרבי, והתרומה שלהם, בגלל היכולות המיוחדות שלהם חשובה מאוד לאגף המודיעין ולצה"ל. התמונה שמשתקפת כי משרתי היחידה הם רק אוסף של אנשים מהמרכז, לא נכונה, אנחנו לא בוחרים אנשים לפי איפה הם גרים או שיוך מגדרי, אנחנו בוחרים את המתאימים ביותר כדי להתמודד הכי טוב עם המשימות הרבות והמורכבות מאוד שמוטלות על 8200".

ה"פייסבוק" של היחידה מספק מידע בזמן אמת

קציני היחידה הסבירו כי כוח האדם הצעיר מקבל ביטוי באמצעות חדשות ותרבות ארגונית שמקדמת חדשנות ויצירתיות. לשם כך הוקם פרויקט SOOT במסגרתו מתבקשים כלל חיילי היחידה מדרגת רב-טוראי ומעלה להציע רעיונות לפיתוח. אלו שעוברים את שלבי הבחינה והוועדות השונות מקבלים תקצוב וריכוז מאמץ עד לשלב ההטמעה ביחידות. לדברי הקצינים התרבות הזו מייצרת קצב השתנות גדול מאוד. אחת הדוגמות הוא ה: TRACEBOOK, המבוססת על רעיון הפייסבוק.

אחד מחיילי היחידה הציג טענה כי תהליך הפקת המידע מתקיים באופן טורי ולכדי להעצים אותו ולהפיק ממנו יותר יש להקים רשת חברתית מאובטחת שחשופה לפי מדרג הרשאות לבעלי תפקידים. בהתאם לפיתוח ביחידה הוחלט על העלאת תכני מודיעין שהופקו ובמקביל מקבל הערות בזמן אמת של כלל בעלי התפקידים הרלוונטיים כמו קצין מודיעין של החטיבה, האוגדה, הפיקוד, גורמים מחטיבת המחקר ומיחידות 8200 השונות. החייל פרש משירות ביחידת 8200 וכיום עובד בחברת סטראט-אפ.

הקצין הבכיר התייחס לכך ואמר :"מתוקף חוק שירות חובה, בכל שנה נכנסים ליחידה אנשים עם רצון לתרום, אנרגיה, רעב ויכולת אישית יוצאת דופן - דבר שמכניס המון כוח. החיילים הצעירים מצליחים להתמודד עם בעיות בלתי פתורות והם בעלי חשיבה יוצאת דופן. אנחנו מאפשרים מרחב יצירה, וחופש פעולה לדרג הזוטר - חייל מתפקד טוב רק כשיש לו מרחב חופש לפעול. פריצות דרך משמעותיות של 8200 הגיעו מהדרג הזוטר ביחידה".

אינפו סטטוס משרתי יחידה 8200. דורון שיינר, מערכת וואלה! NEWS
אינפו סטטוס משרתי יחידה 8200/מערכת וואלה! NEWS, דורון שיינר

ביחידת 8200 מתקבלים מדי יום מיליארדים של פריטי מידע מסוגים שונים. הם נאספים אל מאגרי המידע של היחידה ומנועים מיוחדים שפותחו על ידי צה"ל פועלים כדי להפיק מהם מידע רלוונטי אחרי סינון ומיפוי. המידע שמצטבר ביחידת 8200 מוצג לפי הרשאות בכל אמ"ן, חיל האוויר, חיל הים, היבשה, מוסד, שב"כ וגורמים זרים. ניתן להעריך כי מדובר בארצות הברית. ביחידה התייחסו להשלכות של חתימת המסמך לשיתוף פעולה בין השב"כ והמוסד לפני כשנה וחצי ואמרו כי קיימת שקיפות ושיתוף מידע מלא הכולל גם חומר גלם בצורה הדדית.

בלחיצת כפתור מפיצים חיילי היחידה מידע חשוב ללשכות הבכירים במדינה. "האתגר של המידע היא השונות הגדולה היכולת לאתר ממנו פרטים ולעשות את זה בזמן אמת. לפעמים 2-3 שניות עושות את ההבדל". לדברי הקצינים הפעילות בעולם הסייבר מסייע להשיג כלים מדיניים וצבאיים, לאבטח ארגונים ולבצע התקפות. "ישראל מחזיקה בעוצמה יוצאת דופן", אמר הקצין הבכיר והוסיף, כי איראן בונה יכולות סייבר ובהשראתה פועלים גם ארגוני חיזבאללה וחמאס.

ענף יעדים של פיקוד דרום, יוני 2015. ראובן קסטרו
שיתוף פעולה בין כל חברי קהילית המודיעין/ראובן קסטרו

האתגר של יחידת 8200 הוא האיסוף סביב איראן המונה יותר מ-80 מיליון אזרחים מרבדים שונים שמקובצים סביב המנהיג הדתי והפוליטי עלי חמינאי. המון איראני פועל בהשראתו של חמינאי לא בהכרח על בסיס פקודה אלא בהתאם למדיניותו ונאומיו. תכלית 8200 היא להבין את האסטרטגיה האיראנית, התהליכים השונים נבחנים לא רק סביב פרויקט הגרעין, הבנה של פעולות משמרות המהפכה, והתמיכה בטרור במזרח התיכון.

לדברי קצין ביחידה, במערכות הבאות של צה"ל יהיה ניתן לראות טילי נ"ט תוצרת איראן, כך גם מערכות נ"מ וטילי חוף-ים. דגש נוסף מניחים ביחידה על העברות אמצעי הלחימה בזירה הצפונית, וכיצד האיראנים מבססים את כוחם בסוריה ולשם כך נדרשת הכרות מעמיקה עם הרבדים הרבים של החברה האיראנית.

"איראן היא יריב רציני מליגה אחרת מבחינת טכנולוגיה ומערכות הנשק"

היחידה רשמה הצלחה בתגובה לתקיפת סייבר איראנית. מה שניתן לפרסם הוא שיחידה 8200 בשיתוף חטיבת ההגנה של אגף התקשוב סיכלו פעילות התקפית בסייבר מצד איראן נגד גופים וארגונים פרטיים וציבוריים בישראל. הסיכול התאפשר בזכות מעקב הדוק אחר פעולות המערך האיראני וזיהוי מוקדם של ניסיונות תקיפה בישראל. יחידה 8200 בהובלת אגף התקשוב פועלת באופן אקטיבי כדי לזהות את האיום ולהביא לנטרול אפקטיבי שלו. "איראן היא יריב רציני עבור ישראל בליגה אחת מעל שאר האויבים שלנו מבחינת טכנולוגיה ומערכות הנשק", אמר הקצין הבכיר והוסיף, "הסייבר הוא כלי שניתן באמצעותו לחולל אירועים פיזיקאליים של ממש. ניתן להשפיע ולעצב תודעה".

חלק מחיילי אמ"ן עלו מאיראן לפני שני עשורים, חלקם בני עולים מאיראן וחלקם ללא כל רקע בשפה ולומד בבתי ספר כמו בתיכון מקיף א' בבאר-שבע או במסגרת השירות. ביחידת 8200 מלמדים גם את השפה הערבית ולגבי שפות נוספות סירב הקצין להתייחס.

לקראת נפילת דאעש - היחידה מתכוננת לאתגר הבא

היחידה פועלת ביתר שאת להבין את הפעילות של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש), גבולות המדינה בדגש על סוריה ואת ההשלכות שלה על העולם החופשי. לפי מה שהותר לפרסום, סיכלה יחידת 8200 סיכול פיגוע של דאעש באוסטרליה. היחידה סיפקה מידע מודיעיני בלעדי שהביא לסיכול פיגוע אווירי של הארגון בשלהי 2017 במדינה . שיתוף פעולה עם קהיליית המודיעין הישראלית אפשר את העברת המידע לרשויות הביטחון המקומיות וגרם למעצר הגורמים לאחר שאלו היו במוכנות מתקדמת מאוד ולקראת הוצאת הפיגוע לפועל. עוד נמסר כי סיכול הפיגוע הביא להצלה של עשרות רבות של חפים מפשע והמחיש את היותה של יחידה 8200 שחקן במאבק המודיעיני נגד דאעש.

על רקע השינויים בסוריה, הבסת דאעש על ידי משטר אסד, איראן חיזבאללה וצבא רוסיה וכתוצאה מכך תחילת תהליך של התפזרות פעילי הארגון הרצחני, חלקם לבתיהם באירופה וחלקם לאזורי לחימה בהתהוות, קיים מעבר של פעילי המדינה האסלמית למחוזות נוספים. התופעה חייבה את יחידת 8200 להגביר את תשומת הלב לאזורים הללו ולהגדיל בחודשים האחרונים את היקף התקנים ביחידה בקרב המכלולים שעוסקים באיסוף מודיעין ומתן התרעה מפני פיגועים.

לצד הפעילות המבצעית מתגאים ביחידה בתהליכי גיוס חדשים ביניהם פרויקט "רואים רחוק" הכולל 30 מתנדבים באמ"ן הסובלים מאוטיזם - מתוכם שישה ב-8200. הכוונה של מפקד היחידה להרחיב את היקף המתנדבים. פרויקט "רואות סייבר", הכולל 70 חיילות דתיות ביחידה ומשרתות לצד ילדים וחיי משפחה, ופרויקט "בינה ירוקה" הכולל חרדים, מרביתם משתלמים במקצועות טכנולוגיה מאחר והם מגיעים עם פער מהותי בשפה האנגלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully