וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין: הממשלה תומכת בהקמת מוזיאון לזכר "שואת הפולנים"

21.2.2018 / 11:30

סגן שר התרבות הגיב בחיוב להצעה של סופר ואקדמאי מקומי, שעשויה להחריף את המשבר עם ישראל. "ראוי שסיפור הפולנים יוצג בדרך כזו, המסמכים הגרמניים מראים כי הפולנים היו המטרה הבאה אחרי היהודים"

צילום: לעמ, עריכה: תום זואילי

סגן שר התרבות של פולין, ירולסב סלין, הביע אתמול (שלישי) תמיכה בהקמת מוזיאון ל"שואת הפולנים" לזכר הפולנים שנהרגו על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה. ההצעה עשויה להחריף את המתיחות עם ישראל.

החודש ספגה פולין ביקורת בינלאומית, כולל מצד ישראל וארצות הברית, אחרי שאישרה חוק הקובע עונש מאסר למי שיאשים את המדינה או את אזרחיה באחריות לשואה. כשלושה מיליון יהודים פולנים נרצחו על ידי הנאצים, כמחצית מכלל הקורבנות היהודים בזמן השואה.

לקריאה נוספת בנושא
ראש ממשלת פולין: פושעים פולנים סייעו לנאצים כמו פושעים יהודים

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורוביצקי מבקר במויזאון אולמה לפולנים שהצילו יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, 2 בפברואר 2018. רויטרס
מקדמים את רעיון הקורבן. ראש ממשלת פולין במוזיאון לזכר פולנים שהגנו על יהודים בשואה/רויטרס

מפלגת השלטון הלאומנית בפולין טוענת כי החוק החדש הכרחי כדי להגן על שמם של הפולנים ולהכיר גם בהם כקורבנות הגרמנים, ולא כמשתפי פעולה עמם. הממשלה מזכירה כי הנאצים ראו גם בעמים הסלביים כנחותים גזעית וכי פולנים רבים נהרגו או נשלחו לעבודות כפיה בזמן הכיבוש הגרמני.

"אני חושב שהסיפור על גורל הפולנים במלחמת העולם השנייה ראוי להיות מסופר ומוצג בדרך הזו", אמר סגן שר התרבות, שצוטט על ידי כלי התקשורת הממלכתיים. "מספיק לקרוא מסמכים גרמניים רשמיים מאותה תקופה או מספרו של היטלר כדי לדעת שאחרי היהודים, שאותם הוא רצה למחוק לחלוטין מאירופה, המטרה הייתה העמים הסלביים, במיוחד הפולנים".

סלין הגיב להצעה של מאריק קוצ'ן, סופר ואקדמי, שקרא במאמר שפרסם בעיתון מקומי להקים מוזון לזכר "השואה הפולנית". לא ברור אם מוזיאון כזה אכן יוקם.

עוד באותו נושא

צלבי קרס וכתובות נאצה: הכניסה לשגרירות פולין בתל אביב הושחתה

לכתבה המלאה
ניצולי שואה במחנה אושוויץ, 2015. AP
שלושה מיליון יהודים פולנים נרצחו. ניצולי שואה באושוויץ/AP

פולנים רבים סבורים כי ארצם התנהגה באופן מעורר כבוד במרבית תקופת השואה. עם זאת, מחקרים שפורסמו מאז 1989, עם קריסת המשטר הקומוניסטי, הציתו דיון כואב. מחקר שנערך בין 2000 ל-2004 על ידי המכון הלאומי לזיכרון לאומי של פולין חשף כי ב-10 ביולי 1941, הנאצים ותושבים מקומיים שיתפו פעולה בטבח של כ-340 יהודים ביודובינה. חלק מהקורבנות נשרפו בחיים אחרי שנכלאו באסם. למרות זאת, רבים מסרבים להכיר בממצאי המכון ובמחקרים היסטוריים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully