וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נתניהו חשוד? כל מה שצריך לדעת על ההתפתחויות בפרשות רה"מ

21.2.2018 / 10:57

מה ההתפתחויות האחרונות בחקירות ראש הממשלה, מה איש הסוד שלמה פילבר יכול לתת למשטרה, מה הוצע לשופטת הילה גרסטל וכיצד היא הגיבה? הגילויים האחרונים בתיקי נתניהו - מורה נבוכים

לשכת העיתונות הממשלתית

מה ההתפתחויות האחרונות בחקירות נתניהו?

ב-24 השעות האחרונות חלו שתי התפתחויות דרמטיות בחקירות ראש הממשלה, כאלו שעשויות להכריע את הכף נגדו. אתמול בבוקר נולדה פרשה חדשה, שמספרה 1270. התוכן שלה פשוט: ניר חפץ, יועץ התקשורת של משפחת נתניהו, ואחד האנשים המקורבים לבני הזוג, חשוד שמסר הצעת שוחד לשופטת הילה גרסטל. ההצעה כללה לכאורה את הדיל הבא: סגירת תיק המעונות נגד שרה נתניהו בתמורה למינויה של גרסטל לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

גם בתיק 4000 חלה הלילה התפתחות משמעותית, כששלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שהיה איש המפתח בקשר בין נתניהו לאיש העסקים שאול אלוביץ', בעליה של חברת "בזק", חתם על הסדר עד מדינה. לפי החשד, פילבר הנחשב לאיש סודו של נתניהו, פעל כדי לסכל את הרפורמה שיזם גלעד ארדן בתחום התקשורת הקווית, וזאת במטרה להיטיב עם אלוביץ'. הטבות אלו בוצעו לכאורה ולפי החשד, בתמורה לסיקור חיובי של בני הזוג נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרה נתניהו בברזילי, אשדוד, 20 בפברואר 2018. חיים צח, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
ההתפתחויות יכריעו את הכף? נתניהו עם אשתו, אתמול באשקלון/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח, לע"מ

לאיזו פרשה כל אחת מההתפתחויות קשורה?

פרשה 1270 היא פרשה חדשה, שלא דווח על קיומה עד שנחשפה אתמול בבוקר על ידי בן כספית ב"מעריב". על פניו, הפרשה היא חמורה ביותר, משום שהיא כוללת ניסיון לשלוט בראש מערך התביעה הכללית, באופן שיגן על נתניהו מפני חקירות משטרה עתידיות. ההצעה לא קרמה עור וגידים, אולם לרבים היא מזכירה את פרשת בר און-חברון משנות ה-90 - שהסתיימה מבלי שנתניהו יועמד לדין, אולם הובילה לשורה של רפורמות בהליך בחירת היועץ המשפטי לממשלה. הפרשה קשורה לשני אנשי מפתח נוספים מלבד גרסטל: ניר חפץ ואלי קמיר. קמיר הוא אחד החשודים גם בתיק 4000, בהיותו מקורב הן לחפץ והן לבזק.

פרשה 4000, בדומה לפרשות אחרות, קשורה למעורבותו של נתניהו בשוק התקשורת הישראלית. עד כה נקשרו בחשדות נגד נתניהו שמם של כלי התקשורת הבאים: אתר ו-ynet ידיעות אחרונות בבעלות נוני מוזס, ערוצים 12, 13 ו-14, ובתיק 4000 - אתר וואלה! NEWS. לפי ההערכות התיק, האחרון עשוי להיות החזק ביותר, משום שרק בו ניתנה תמורה בפועל, בתמורה להטבות הרגולטוריות שניתנו לכאורה לאלוביץ'.

עוד באותו נושא

כשפילבר יתחיל לדבר: חקירת נתניהו בתיק 4000 היא עניין של זמן

לכתבה המלאה
שלמה פילבר בחקירה, 21 בפברואר 2018. מוטי מלרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
איש הסוד. פילבר בבית המשפט, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מלרוד, הארץ

מה פילבר יכול לתת למשטרה?

פילבר הוא איש המפתח קשר בין נתניהו לבין כלי התקשורת. בהיותו מנכ"ל משרד התקשורת הוא היה אחראי לביצוע של כמה רפורמות בשוק וגם לסיכולן של רפורמות אחרות. במערכת היחסים בין "בזק" לנתניהו פילבר היה האיש הדומיננטי שריכז את העבודה הממשלתית בנושא.

אם יש מישהו שיכול למסור מידע על מעשים פליליים - אם אכן בוצעו - הנוגעים לראש הממשלה - הוא האיש. חשוב לציין, כי בשלב זה נתניהו עדיין לא נחקר כחשוד בתיק 4000.

איזה ראיות נוספות יש בידי המשטרה בתיק 4000?

מי שפתח בחקירה הקשורה לבזק הוא גוף פחות מוכר לציבור: הרשות לניירות ערך, שריכזה ראיות הקשורות לאופן שבו נוהלו שתי חברות שהוחזקו בידי אלוביץ': "בזק" ו-yes. כעת הצטרף לפרשה גם אתר וואלה! NEWS, אף הוא בשליטת אלוביץ'. עדותו של פילבר, עשויה לשנות את התמונה ולהוסיף חלק נוסף - הקשר של נתניהו לפרשה.

גורמים המעורים בחקירה הסבירו כי החתימה על הסדר עד המדינה אמורה לאפשר את חשיפתן של פרשות נוספות או מעשים נוספים הקשורים לתיק 4000, ואולי גם לכלי תקשורת נוספים.

ניר חפץ במסע"ת ליכוד בית סוקולוב, פברואר 2015. ראובן קסטרו
פרשה חדשה. ניר חפץ/ראובן קסטרו

מה הוצע לשופטת הילה גרסטל וכיצד היא הגיבה?

גרסטל הייתה מועמדת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה במקביל לאביחי מנדלבליט. לפי החשד היא נשאלה על ידי אלי קמיר, מקורבה ומקורבו של חפץ, כיצד תנהג במקרה שבו תצטרך להורות על פתיחה בחקירה נגד ראש הממשלה נתניהו. השאלה הועברה אליה מטעמו של חפץ. ההצעה הגיע לאחר שמנדלבליט העיד בפני הוועדה כי הוא יורה על פתיחה בחקירה והגשת כתב אישום נגד נתניהו, במקרה שיידרש לכך.

גרסטל התנערה מההצעה אולם היא לא דיווחה עליה בזמן אמת. השיחה היחידה שקיימה התבצעה עם אסתר חיות, אז שופטת עליון וכיום נשיאת בית המשפט העליון. חיות מסרה אתמול עדות פתוחה במשטרה ובאופן נדיר פרסמה הצהרה שבה התייחסה למקרה: חיות סיפרה כי בעדותה אמרה לחוקרים שגרסטל "בחרה למסור" לה "סיפור מעורפל" ומועט בפרטים, ולכן היא לא העבירה את המידע הלאה. שתי המשפטניות יצטרכו להסביר בהמשך מדוע לא דיווחו למשטרה בזמן אמת על הסיפור, כשככל הנראה הן יתלו אותו במידת החומרה והרצינות שבה תפסו אותו אז.

האם נתניהו חשוד גם בפרשה 1270?

ראש הממשלה הכחיש כל ידיעה בנוגע לפנייה של חפץ לגרסטל. בשלב זה הוא גם לא חשוד במסגרת הפרשה החמורה, וייתכן מאוד שגם לא יהיה חשוד בה. נתניהו, וגם רעייתו, שרה, עשויים להתבקש למסור עדות פתוחה בפרשה (לא כחשודים - א.ס), אולם ספק רב אם בידי המשטרה ראיות הקשורות אותם לנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully